راهنمای خرید عینک آفتابی مناسب

مجموعه : دنیای مد
راهنمای خرید عینک آفتابی مناسب

در فصل گرما بدلیل تابش نور شدید خورشید بهتر است یک عینک افتابی مناسب از یک عینک فروشی معتبر تهیه نمایید و از آسیب به چشم جلو گیری نمایید.

 

به گزارش تالاب سلامت چشمان شما ارتباط مستقیم با عینک آفتابی که می‌زنید دارد اما می‌دانید شیشه‌های عینکی که می‌زنید چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ بهتر است قاب آن چه اندازه و چه رنگی باشد؟

 

می‌گویند با عینک آفتابی مناسب شما می‌توانید جذابیت جیمز وین، شکوه اودری هیپورن، یا متفاوت بودن شولاپین را به خودتان هدیه بدهید اما مهم‌ترین مسئله در مورد عینک‌های آفتابی این است که آنها را به عنوان وسیله‌ای برای محافظت از سلامت‌تان در نظر بگیرید نه یک وسیله تزئینی.

 

شما باید در مورد عینک‌های آفتابی کاری که می‌کنند و نکاتی که هنگام خرید آنها باید در نظر بگیرید، اطلاعات کامل داشته باشید. اشعه‌های ماورای بنفش خورشید هم می‌‌توانند به پوست آسیب برسانند و هم به چشم، به خصوص به لنز و قرنیه چشم، هرقدر بیشتر چشمان شما بدون محافظ در مقابل اشعه آفتاب قرار بگیرد احتمال اینکه به بیماری آب‌مروارید مبتلا شوید بیشتر می‌شود (در این بیماری انگار لنزهای چشم را مه فرا می‌گیرد و شما اجسام و انسان‌ها را به صورت مبهم و ناواضح می‌بینید) در ضمن اشعه‌های خورشید باعث بیماری تخریب بافت ماکولای چشم می‌شوند که می‌تواند بر میزان وضوح و شفافیت بینایی تاثیر بگذارد و حتی باعث کوری شود.

 

 

سایر بیماری‌ها
سایر بیماری‌های ناشی از تابش اشعه‌های مضر خورشید به چشم عبارتند از: ناخنک و التهاب قرنیه؛ ناخنک حالتی است که در آن بافت روی لایه سفید چشم به قرنیه می‌رسد و باعث بروز قرمزی در ناحیه سفید چشم می‌شود و می‌‌تواند در روند بینایی مشکل ایجاد کند.

 

انعکاس شدید نور خورشید از سطوح منعکس‌کننده مثل برف، آب، آینه‌ها و شن هم برای چشم بسیار خطرناک هستند و می‌توانند آسیب‌های فراوانی را به چشم وارد  کنند.

راهنمای خرید عینک آفتابی مناسب

عینک‌های آفتابی، محافظان قوی
فوتوکراتیت (photokeratitis) سوختگی و آسیب قرنیه است که نام دیگرش ماکوری برفی است. این حالت بیشتر در اسکی‌بازان دیده می‌شود و بیماری‌ای است که با درد بسیار همراه است. دکتر گیل رویالن، متخصص چشم در مرکز پزشکی میرتل بیرچ استاد راهنماست و می‌گوید: «در این بیماری وزیکول‌ها و ضایعات متعددی روی سطح قرنیه شکل می‌گیرند این حالت را می‌توان با درمان مناسب برطرف کرد اما این حالت می‌تواند تعطیلات چند روزه را به کل خراب کند.»

عینک‌های آفتابی نقش مهمی در محافظت از بافت‌های اطراف چشم دارند. دکتر سی بال جونیور، متخصص اپتیومتری در مدرسه پزشکی هاروارد می‌گوید: «در سال‌های اخیر میزان ابتلا به سرطان‌های پوستی بسیار بالا رفته است و حالا متخصصان پوست با نگرانی از این صحبت می‌کنند که ممکن است سرطان پوست در آینده شایع‌ترین سرطان انسان شود، اصلی‌ترین علت این سرطان‌ها هم اشعه‌های مضر نور خورشید است.

 

عینک‌های آفتابی البته آنهایی که کاملا استاندارد هستند و به صورت مناسب استفاده شوند، می‌توانند باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌های سلول‌های پایه‌ای و شاخدار پوست در پوست اطراف چشم و بینی شوند. تازه این نکته را هم در نظر بگیرید که عینک‌های آفتابی می‌توانند روند پیری زودرس پوست اطراف چشم را متوقف کنند و از بروز چین و چروک در اطراف چشم جلوگیری کنند.» همیشه متخصصان پوست به شما یادآوری می‌کنند که کرم‌های ضدآفتاب را نه فقط در روزهای آفتابی که در تمام روزهای سال به کار بگیرید، حالا توصیه متخصصان چشم به شما این است که استفاده از عینک‌ آفتابی را هم عادتی هر روزه بکنید.

 

از کودکی عینک آفتابی استفاده کنید
دکتر رویالن می‌گوید: «اگر فکر می‌‌کنید عینک‌های آفتابی به دلیل نام‌شان فقط مخصوص روزهای آفتابی هستند، اشتباه می‌کنید، چشم شما اگر محافظت نشود در روزهای ابری ممکن است بیشتر از روزهای آفتابی هم صدمه ببیند.»

 

دکتر پیتر کوخه، متخصص چشم کودکان در ایلینویز می‌گوید که استفاده از عینک آفتابی باید در سنین کودکی شروع شود. تاثیرات تخریبی نور آفتاب روی چشم به شکل تجمیعی است یعنی طی زمان شدیدتر می‌شود برای همین استفاده از عینک آفتابی از سنین کم بسیار مهم است. در ضمن یادتان باشد که چشم‌های کودکان به خصوص در سال‌های رشد آسیب‌پذیرتر است و نیاز به محافظت بیشتر دارد و باید حتما برای آنها از عینک‌های آفتابی مناسب استفاده کرد.

 

عینک آفتابی استاندارد
برای محافظت از چشم‌های‌تان باید بدانید که یک عینک آفتابی مناسب و استاندارد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و چگونه باید یک عینک آفتابی مناسب خرید. عینک‌های آفتابی استاندارد عینک‌هایی هستند که بتواند از چشم شما در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب (به خصوص اشعه‌های ماورای بنفش) محافظت کنند.  برای آنکه مشخص شود یک عینک آفتابی قدرت محافظت کامل در مقابل اشعه‌های ماورای بنفش را دارد به آن نور ماورای بنفش تابیده می‌شود و در صورت محافظت کامل برچسب استاندارد به آن چسبیده می‌شود.

راهنمای خرید عینک آفتابی مناسب

شما باید با استفاده از دفترچه‌های راهنمای برندهای معتبر عینک‌های آفتابی بخرید که دارای یک یا نمونه از این ویژگی‌ها باشند:

 

1- شیشه‌‌ها و لنزهای عینک بتوانند 99درصد تا صد درصد اشعه‌های ماورای بنفش (uvb و uva) را جذب کنند .

 

2- شیشه‌ها و لنزهای عینک دارای قدرت بلوک‌کننده بودن با قدرت z80.3 باشد که این معیار مورد تائید انجمن چشم‌پزشکی جهانی است.

 

3- شیشه‌ها و لنزهای عینک دارای قدرت محافظت uv 400 هستند این یعنی اینکه قدرت محافظتی در مقابل اشعه‌هایی با طول موج 400 نانومتر را دارند که این به آن معناست که حتی پایین‌ترین طول موج‌های اشعه ماورای بنفش هم به چشم‌های‌تان نخواهد رسید.

 

شیشه‌های چه رنگی انتخاب کنیم؟
در مورد جذب اشعه‌های ماورای بنفش رنگ شیشه‌ها و لنزهای عینک آفتابی نقشی ندارد اما بدانید که تم رنگی شیشه‌های عینک آفتابی‌تان در تشخیص رنگی شما نقش مهمی ایفا می‌کنند. باید این را بدانید که اگر عینک آفتابی با شیشه‌های زرد یا صورتی بزنید بهتر است رانندگی نکنید چرا که در تشخیص درست چراغ‌های راهنمای ترافیک دچار مشکل خواهید شد.

 

اما شیشه‌های سبز و قهوه‌ای و خاکستری در مورد تفکیک رنگ‌ها تاثیر چندانی نمی‌گذارند و برای همین برای رانندگی کردن انتخاب‌های مناسبی هستند.در مورد شیشه‌های دودی و سیاه هم باید گفته شود که این شیشه‌ها تاثیری در تفکیک رنگ شما ندارند اما اگر شیشه‌ها بسیار تیره باشند ممکن است در دیدن اشیای کوچک و جزئیات به خصوص در نور نه خیلی زیاد دچار مشکل شوید.

 

گران‌تر بودن تضمینی برای بهتر بودن لنزها و شیشه‌ها نیست
مهم‌ترین ویژگی عینک‌های‌ آفتابی لنزها و شیشه‌های آن است گران‌تر بودن نمی‌تواند تضمینی برای کیفیت این لنزها و شیشه‌ها باشد اما یادتان باشد که حتما باید عینکی با لنزها و شیشه‌های با کیفیت بخرید. یکی از ویژگی‌های مهم لنزها و شیشه‌ها تراش خوردن آنهاست که باید با کیفیت عالی باشد.

 

دکتر جیمز ماتسن، پزشک ارشد دانشگاه کالیفرنیا یک راه ساده برای اطمینان یافتن از کیفیت لنزها یا شیشه‌ها پیشنهاد می‌دهد: «شیشه عینک را با فاصله از چشمان خود بگیرید بعد سرتان را جلو و عقب ببرید، اگر در زمان جلو و  عقب بردن سر شکستگی در تصویر دیدید یعنی لنزهای عینک استاندارد نیستند و خوب تراش نخورده‌اند و نباید آنها را بخرید.»

راهنمای خرید عینک آفتابی مناسب

اگر اهل شنا هستید
اگر خیلی اهل شنا کردن و استخر هستید یا اگر در زمستان‌ها همیشه به پیست‌های اسکی سر می‌زنید و عینک‌های مخصوص اسکی به چشم می‌زنید حتی عینک‌های آفتابی با شیشه‌های پولاریزه بزنید تا نورهای منعکس‌ شده از سطوحی مثل آب یا سنگفرش‌های خیلی صاف یا برف را جذب کند. همه کسانی که در تابستان زیاد به استخر می‌روند یا زمستان‌ها زیاد اسکی می‌کنند باید عینک آفتابی پولاریزه داشته باشند اما خب این عینک‌ها یک ایراد دارند؛ وقتی آنها را به چشم می‌زنید دیدن و خواندن آنچه روی تلفن همراه یا دستگاه‌های GPS شماست یا خواندن نوشته‌های دستگاه‌های ATM برای شما مشکل خواهد بود. در ضمن بهتر است عینک‌های پولاریزه‌‌ای بخرید که دارای محافظت اشعه‌های ماورای بنفش هم باشند.

 

عینک چه اندازه‌‌ای بخریم
اندازه شیشه‌ها و لنزها و اندازه قاب عینک هم در سلامت شما موثر است. دکتر رویالن می‌گوید: «بهتر است عینکی با شیشه‌های بزرگ بخرید این‌گونه محافظت چشمی بیشتر و محافظت پوستی بیشتری را فراهم می‌کند.» عینکی که شیشه‌هایش تا روی استخوان‌های گونه شما را می‌پوشاند می‌تواند یک انتخاب خوب باشد. در مورد اندازه قاب عینک هم یادتان باشد که باید عینکی بخرید که راحت روی بینی شما بنشیند و روی گوش‌ها هم شما را اذیت نکند و نه شل باشد و نه به گوش‌های‌تان فشار بیاورد.

 

عینک شما باید آنقدر به چشم‌تان نزدیک باشد که نتوان به راحتی یک انگشت را بین عینک و پوست صورت قرار داد، در ضمن نباید هم آنقدر به چشم شما نزدیک باشد که مژه‌های‌تان را اذیت و آنها را فشرده کند.

 

جدیدترین مطالب سایت