نحوه ی چیدمان فرش در خانه

نحوه ی چیدمان فرش در خانه

آنچه باید در مورد چیدمان فرش دانست

در انتخاب و چیدمان فرش برای خانه خود دچار مشکل هستید این مقاله را مطلبعه نماید با ما در سایت تالاب باشید فرش میتواند بعنوان عنصری که در خانه بیشتر ایرانی‌ها نقش پررنگی دارد، موضوعی جذاب باشد، چراکه به نوعی نماینده هویت ایرانی در خانه‌هاي ماست؛ به همین خاطر میخواهیم نگاهی گذرا به فرش و نحوه به‌کارگیری آن در معماری داخلی، تاثیرش در چیدمان فضاهای خانه و هم‌چنین بهرهگیری از نقوش آن بیندازیم.

 

نحوه ی چیدمان فرش در خانه

ابتدا بد نیست بدانیم که هر فضایی در معماری داخلی به کمک عناصر ساختاری مثل دیوار، کف و سقف شکل گرفته و با ایجاد یک محدوده مشخص تعریف میشود. بعد از شکل‌گیری فضاها باید پوشش نهایی را با دقت به شخصیت فضا و نیاز آن انتخاب نمائیم؛ مثلا در مورد خانه، با دقت به حس صمیمیت که یکی از نیازهای آن هست مصالحی با همین ویژگی را برای پوشش نهایی آن برمی‌گزینیم تا این کیفیت را به فضا تزریق کند؛ برای مثال انتخاب کف‌پوش پارکت چوبی که به نوعی احساس گرما و صمیمیت القا میکند، میتواند گزینش خوبی به حساب آید.

 

نحوه ی چیدمان فرش در خانه

پوشش نهایی کف، آخرین لایه ساختاری آن به حساب می آید. دقت داشته باشیم که از مهم ترین خصوصیات پوشش کف، دوام آن در مقابل ضربه و جابه‌جایی اسباب و اثاثیه، سهولت نگه داری، راحتی زیر پا و گرمی کف «حقیقی و بصری» هست.

 

نحوه ی چیدمان فرش در خانه
کارکردهای فرش

فرش در چیدمان فضای داخلی میتواند بعنوان عنصر سازمان‌بخش و نظم‌دهنده، پوشش کف، نقطه کانونی «Focal Point» و یا عنصر تزئینی بعنوان تابلو فرش مورد بهرهگیری قرار گیرد. می توانیم از آن بعنوان عاملی برای تفکیک فضاهایی مثل نشیمن و غذاخوری از هم بهرهگیری نماییم. نقوش فرش میتواند در طراحی لوازم تزئینی، مبلمان، دکوراسیون، طرح و جزئیات معماری داخلی خوب واقع شود. «عکس شماره 1»

 

نحوه ی چیدمان فرش در خانه

تصویر شماره 1

 

فرش و فضای داخلی

فرش میتواند کف را به عنصر زیاد فضا تبدیل کند. هم‌چنین طرح‌هاي جهت‌دار فرش میتوانند به اندازه ظاهری کف از راه کوچک یا بزرگ تر جلوه دادن یکی از ابعاد آن تاثیر بگذارند. فرش‌ها تکه‌هاي مجزایی از پوشش کف میباشند که اغلب با حاشیه‌هاي خوشگل و اندازه استاندارد بافته شده و برای پوشاندن تمام کف اتاق به کار نمیروند. پس از این که فضایی تعریف شد و فرش مصالح کف انجام شد، نوبت به آن می رسد که نسبت به چیدمان لوازم و اثاثیه مرتبط با دکوراسیون داخلی خانه اقدام کنیم.

 

نحوه ی چیدمان فرش در خانه

مبلمان و میزها، آکسسوار «تابلو‌ها، آباژور و… »، آینه و کنسول و… بعضی از مهم ترین عناصری میباشند که در خانه‌هاي ما وجود دارند، اما برای چیدمان آن ها در کنار هم به یک عنصر نظام‌بخش احتیاج داریم تا بتواند همۀ عناصر را به برترین شکل سازمان‌دهی کرده، ما را از سردرگمی نجات داده و انتظام فضایی را در خانه ما حکم‌فرما نماید. یکی از مهم ترین عناصری که می تواند در این اساس به ما کمک کند تا چیدمان مطلوبی داشته باشیم، فرش هست.

 

نحوه ی چیدمان فرش در خانه

تناسب فرش، مبلمان و عناصر دکوراتیو مورد بهرهگیری در فضا از اولین نکاتی هست که باید در چیدمان خانه به آن دقت شود؛ برای مشابه بهتر هست در سبک مدرن با مبلمان ساده و بدون تزئینات از فرش‌هایي با حال‌و‌هوای مدرن، در سبک روستیک که حال‌و‌هوای روستایی دارد از فرش‌هایي با نقشه‌هاي ساده مثل گلیم و جاجیم و در سبک کلاسیک از فرش‌هایي با نقشه‌‌هاي اصیل و سنتی مثل فرش‌هایي با نقشه‌هاي ایرانی بهرهگیری کنیم. «عکس شماره 2»

 

نحوه ی چیدمان فرش در خانه
تصویر شماره 2

 

نکته بسیار مهم دیگری که باید مورد دقت قرار بگیرد هماهنگی فرش، رنگ دیوارها، پرده‌ها و مبلمان با یکدیگر هست. همان طور که در عکس دیدن میکنید تمامی این عناصر با یکدیگر هماهنگ بوده و یک هارمونی جذاب و دل‌فریبی را ایجاد کرده هست. «عکس شماره 3»

نحوه ی چیدمان فرش در خانه
تصویر شماره 3

حوزه قرارگیری فرش

اتاق‌خواب: هر صبحی که از خواب برمی‌خیزید، اولین جایی که پایتان را می گذارید باید با یک کف‌پوش مناسب، گرم و نرم پوشیده شده باشد، پس با دقت به ابعاد اتاق و سایز تخت «دونفره کینگ سایز، دونفره میدل سایز و یا یک نفره» نسبت به انتخاب فرش اقدام نمایید. دقت کنید که باید تمام یا بخش اعظم فرش به صورتی که در عکس نشان داده شده هست زیر تخت قرار بگیرد. از فرش‌هاي گرد یا کوچک که بخشی از فضای پایین تخت را اشغال می‌نماید، بهرهگیری نکنید. «عکس شماره 4»

 

نحوه ی چیدمان فرش در خانه
تصویر شماره 4

 

غذاخوری: فرش را طوری زیر میز غذاخوری قراری دهید که پایه‌هاي صندلی در هنگام عقب آمدن حتما روی آن قرار بگیرد. دقت کنید ابعاد و شکل فرش باید متناسب با ابعاد میز غذاخوری باشد و زمانی که زیر میز قرار میگیرد مخفی نگردد. از آنجایی که میز غذاخوری بخش مرکزی فرش را پوشش می دهد، دقت کنید که فرش به اندازه‌اي بزرگ باشد که الگو و بافت آن در اطراف میز غذاخوری دیده شود. «عکس شماره 5»

 

نحوه ی چیدمان فرش در خانه
تصویر شماره 5

 

نشیمن: بهتر هست در اتاق نشیمن، فرش را طوری قرار دهید که مبلمان به طور کامل بر روی آن بنشیند. این امر موجب میشود که همۀ اجزای مبلمان اتاق مثل یک گروه عمل کرده و متحد به نظر برسند. حالت دیگر این هست که حداقل پایه جلویی مبلمان روی فرش قرار بگیرد. در این حالت هم‌چنان دقت به سمت مرکز اتاق خواهد بود. غیرمعمول‌ترین حالت هم این هست که پایه تمام اجزا مبلمان« کاناپه، مبل تک و میز کناری» خارج از فرش باشد. این نوع سازماندهی برای آپارتمان‌هاي کوچک ایده‌آل هست. اگر میخواهید این حالت را امتحان کنید مطمئن شوید که طول فرش با کاناپه برابر هست، همین طور مبلمان را نزدیک فرش قرار دهید تا حس اتحاد هم‌چنان پابرجا بماند. «عکس شماره 6»

 

نحوه ی چیدمان فرش در خانه
تصویری شماره 6

نحوه ی چیدمان فرش در خانه

 

جدیدترین مطالب سایت