آشنایی با معماری به سبک آرت نوو ( تصویری)

آشنایی با معماری به سبک آرت نوو ( تصویری)

آشنایی با معماری آرت نوو

سبک آرت – نوو برای نخستین بار بینش جدیدی را در معماری اروپا پایه‌ریزی کرد که به جای الهام از قبل، دقت به آینده و تکنولوژی داشتبه عنوان یکی از جنبش‌هاي پیشرو اواخر قرن نوزدهم در هنر و معماری اروپا نقش قطعی بر شکل‌گیری معماری قرن بیستم و معماری دوران مدرن گذاشت.

 

به گزارش تالاب: جنبش آرت – نوو «هنر نو» بعنوان یکی از جنبش‌هاي پیشرو اواخر قرن نوزدهم در هنر و معماری اروپا نقش قطعی بر شکل‌گیری معماری قرن بیستم و معماری دوران مدرن گذاشت. نهضت هنر نو ماحصل یک دگرگونی در ساختار اجتماعی، رویکردهای زیباشناسی، تاثیرپذیری از هنرهای غیراروپایی و پاسخی مناسب به زمانه خود بوده هست.

 

این هنر در نقطه‌ي حساسی از چرخش به سوی مدرنیسم بعنوان نقطه اتصالی میان سبک‌هاي قدیمی و هنر مدرن قرن بیستم یک لحظه گذار به شمار می رود. تاثیر‌پذیری معماری از طبیعت و حضور سطوح مواج و خطوط نرم و فضاهای سیال و تو در تو در برخی آثار معماران بارز این دوره مشهود هست.

آشنایی با معماری به سبک آرت نوو ( تصویری)

شناسی معماری به سبک آرت نوو

آشنایی با معماری به سبک آرت نوو ( تصویری)

نهضت هنر نو نام سبکی در اروپاست که ابتدا در هنرهای تزیینی مثل طراحی پارچه، ساخت کتاب و مبلمان از دهه ۱۸۸۰ آغاز گردید و سپس در اساس‌هاي دیگر همچون گرافیک، نقاشی، طراحی داخلی، پیکرتراشی و حتی عکاسی ظهور نمود.در معماری این سبک از اوایل دهه ي ۱۸۹۰ آغاز و تا سال ۱۹۱۰ ادامه داشت،

 

نام این سبک برگرفته از مغازه‌اي به نام هنر نو که طراحی داخلی آن توسط معمار بلژیکی، وان دو ولد انجام شده بود شکل گرفت. درنتیجه نام این مغازه به سبکی تعلق گرفت که در پی ابداع احجام و فرم‌هاي اخیر بود در حالی‌که سبک‌هاي مختلقی از قبیل نئوکلاسیک و رومانتیک در قرن ۱۹، تقلید از قبل را سرلوحه خود قرار دادند.

آشنایی با معماری به سبک آرت نوو ( تصویری)

شناسی معماری آرت نوو

 

سبک آرت – نوو برای نخستین بار بینش جدیدی را در معماری اروپا پایه‌ریزی کرد که به جای الهام از قبل، دقت به آینده و تکنولوژی داشت به همین علت این نهضت جزو یکی از زیر آلبوم‌هاي معماری مدرن محسوب میشود اگر چه در سبک هنر نو از تزیینات به افراط بهرهگیری می‌شد.

 

به گزارش تالاب:مصالح مورد بهرهگیری، از مصالحی مدرن مثل چدن، آهن، فولاد و بتن بوده هست ولی ظاهر کلی و جزییات ساختمان را با تزیینات فرم‌هاي طبیعی و گیاهی شکل می‌دادند. در واقع ویژگی بارز این سبک، کاربرد خطوط سینوسی و پر انحنای نامتقارن به تقلید از نقوش پر پیچ و تاب گیاهی و پیچک وار بوده.

آشنایی با معماری به سبک آرت نوو ( تصویری)

شناسی معماری آرت نوو

آشنایی با معماری به سبک آرت نوو ( تصویری)

اصول فکری پیرامون این نهضت در موارد زیر خلاصه میشود :

 

۱- انتقاد شدید از اشیاء و مکتب‌هاي‌ تقلید ۲- جدایی از قبل ۳- ابداع فرم‌هاي اخیر ۴- هنر مناسب زمان ۵- بهرهگیری از تولیدات مدرن«فلز» برای اسکلت ساختمان و تزیینات ۶- بهرهگیری از تزیینات و فرم‌هاي طبیعی و رمانتیک

 

همینطور از ویژگی‌هاي این سبک می توان موارد زیر را نام برد: ۱- بهرهگیری از خطوط خمیده ۲- فرم‌هاي گیاهی ۳- ایجاد حس حرکت در آرایه‌ها ۴- عدم تقارن در طرح ۵- بهرهگیری تزیینات در حد افراط ۶- بهرهگیری تزیینات در تمام اجزای ساختمان کف، دیواره‌ها، نرده پله، ستون و سرستون‌ها، دستگیره، لوسترها و غیره.

آشنایی با معماری به سبک آرت نوو ( تصویری)

با این حال هنر نو نامی فراگیر در تمامی کشورها نبود و در کشور های مختلف به آن نام‌هاي مختلفی اطلاق می گردید نظیر آرت – نوو «فرانسه»، سبک جوان «کشور آلمان»، سبک آزاد «ایتالیا»، مدرنیسم «اسپانیا» و سبک جدایی «اتریش».

 

در اواخر عمر هنر نو، این نهضت به سرعت حیطه‌ي نفوذ خود را گسترس داد و همۀ جا تلاش بر این بود تا با بهره‌گیری از این حرکت، یک هنر واقعا ملی در مقابله با فرمول‌هاي قدیمی هنرهای پیشین پدید آورند.

 

نهضت زودگذر هنر نو علی رغم تمامی تاثیراتی که در گذار به مدرنیسم و تغییر ذائقه‌ي زیبایی‌شناسی داشت؛ به علت عدم تطبیق با معیارهای صنعتی حاکم بر عصر خود و دگرگونی آرمان‌هاي هنری در اوایل قرن بیستم، پس از معدود سال‌هاي حیاتش پژمرده شد.

 

این هنر در طول عمر کوتاه خود دارای نقاط مثبت و منفی بی‌شماری بوده و توانست نوعی نگاه تاریخی و واپس‌گرایانه در عناصر تزیینی را به عقب براند و با مراجعی تازه یک زبان تزیینی را بیافریند که این را می توان یک انقلاب زیباشناختی در هنر تزیینی به حساب آورد.

 

آشنایی با معماری به سبک آرت نوو ( تصویری)

سبک معماری آرت نوو

 

آشنایی با معماری به سبک آرت نوو ( تصویری)

 

جدیدترین مطالب سایت