برترین و مهمترین جوایز ادبی ایران و جهان

برترین و مهمترین جوایز ادبی ایران و جهان

برترین جوایز ادبی ایران و جهان

 

این جایزه با هدف تشویق نویسندگان و با همکاری سازمان‌هاي جهانی ادبی قصد گسترش فعالیت‌هاي ادبی را در ٥٤ کشور عضو جامعه کشور های مشترک‌المنافع دارد. این جایزه هر‌ سال در دو بخش رمان و رمان اول اعطا میشود.

 

جوایز ادبی مهم که در قالب‌هاي گوناگونی از پول نقد یا تندیس و مدال و… سایر نمادهای اعتباری اغلب توسط نهادهای دولتی، فرهنگستان‌ها، انجمن‌هاي ادبی، بنیادها و یا اشخاص منفرد به آثار ادبی برگزیده شده داده می شوند، یکی از مهم‌ترین راه‌هاي تشویق نویسندگان و شاعران به انجام فعالیت‌هاي ادبی و نیز یکی از محرک‌هاي اجتماعی برای گرم‌تر شدن بازار ادبیات به شمار می آیند.

در چند روز قبل خبری منتشر شد درمورد دلایل بی‌تأثیر بودن اغلب جوایز ادبی در ایران که به بهانه آغاز به‌کار جایزه جدیدی به نام احمد محمود نوشته شده بود. در آن مقاله اشاره شده بود که جوایز ادبی مهم جهان، به علت استمرار و نیز معیارهای مشخص گزینه شده‌اند و تقدیر از آثار و نویسندگان هرکدام به این علت که سلایق خاصی را بی‌دقت به فرامتن‌هاي سیاسی – تبلیغاتی و… پوشش میدهند، جایگاهی تثبیت شده یافته‌اند؛ و به این علت هم برنده شدن اثر یا نویسنده‌اي در انها میتواند در حکم اعتبار و افتخاری بزرگ برای آنان محسوب شود و به عبارت بهتر برنده را در مدت زمانی کوتاه بدل به یک برند در حرفه‌اش کند…

 

 

به گزارش تالاب:جوایز ادبی مهم که در قالب‌هاي گوناگونی از پول نقد یا تندیس و مدال و… سایر نمادهای اعتباری اغلب توسط نهادهای دولتی، فرهنگستان‌ها، انجمن‌هاي ادبی، بنیادها و یا اشخاص منفرد به آثار ادبی برگزیده شده داده میشوند، یکی از مهم ترین راه‌هاي تشویق نویسندگان و شاعران به انجام فعالیت‌هاي ادبی و نیز یکی از محرک‌هاي اجتماعی برای گرم‌تر شدن بازار ادبیات به شمار می آیند.

 

این را نیز باید اضافه کرد که این جوایز در سطوح گوناگونی وظیفه حمایت از نویسندگان را عهده‌دار میشوند. ارزش نقدی بعضی جوایز ادبی آن چنان قابل دقت هست که مابقی عمر نویسنده را تضمین می کند و این خود میتواند مرهمی بر دغدغه‌هاي فکری نویسنده شده و وی را در خلق دیگر آثار برجسته و ماندگار کمک کند. اما همۀ چیز این جوایز در مبلغ جوایز نقدی خلاصه نمیشود. در واقع فارغ از جایزه نقدی بیشترین سود بعضی جوایز از مطرح شدن نام نویسندگان به واسطه این جایزه‌ها و به تبع آن فروش اکثر آثار و بالا رفتن میزان ترجمه آثار به نویسندگان می رسد.

 

مطلبی که در پی می آید، نگاهی دارد به بعضی از مطرح‌ترین جایزه‌هاي بین‌المللی کتاب و ادبیات…

 

جایزه‌ ملی کتاب کشور آمریکابرترین و مهمترین جوایز ادبی ایران و جهان

 

یکی از فراگیرترین جوایز ادبی جایزه ملی کتاب ایالات امریکا هست که همۀ ساله در ماه نوامبر برگزیدگانش را در ٤ بخش ادبیات داستانی، ادبیات غیرداستانی، شعر و نویسندگان جوان با یک جایزه نقدی ١٠هزار دلاری و نشان برنز مورد تقدیر قرار میدهد… جایزه کتاب ملی که در ‌سال ۱۹۳۶ به دست انجمن کتاب‌فروشان ایالات امریکا بنیاد نهاده شد، در طول جنگ جهانی دوم فعالیتی نداشت و سپس در‌سال ۱۹۵۰ توسط ۳ سازمان فعال در صنعت کتاب مجدد راه‌اندازی شد.

 

نویسندگان و ناشران غیرآمریکایی پیش از جنگ واجد شرایط دریافت جایزه بودند، ولی درحال حاضر جایزه به نویسندگان آمریکایی برای کتاب‌هایي اهدا می شود که در حدود ‌سال اهدای جایزه در کشور آمریکا منتشر شده باشد. عنوان شده که این جایزه هدفش تجلیل از برترین آثار ادبی کشور آمریکا برای گسترش مخاطبان انها به منظور ارتقا دادن ارزش نوشتن مفید در آمریکاست.

 

جایزه ادبی بوکر من

بی‌تردید معتبرترین جایزه ادبی جهان بوکر من هست؛ که برنده شدن در آن قطعا آینده نویسنده‌اش را تضمین میکند. این جایزه که به آثار داستانی تعلق میگیرد، با نام کوتاه بوکر شناخته میشود؛ و نام‌هایي چون مارگارت اتوود، ایشی گورو، موراکامی و… که در سال‌هاي جدید این جایزه را برنده شده‌اند، می تواند برترین نشانه برای اعتبار و جایگاه آن باشد… جایزه بوکر من هر‌ سال به برترین رمان انگلیسی‌زبان که از سوی شهروندان انگلیسی ‌زبان یا همسو با بریتانیا نوشته شده باشد، اعطا میشود.

اثبات شده که این جایزه تأثیر بسیار زیادی بر فروش و ترجمه‌ کتاب در سطح جهان دارد؛ و گرچه قبل از این تأثیر غیرمستقیم جایزه‌اي ٥٠هزار پوندی نیز برای برنده‌ به همراه دارد. باید اضافه کرد که به این جایزه از ‌سال ٢٠٠٥ بخش بین‌الملل نیز اضافه شده هست و هر دو‌سال یک جایزه ٦٠هزار پوندی به برترین نویسنده‌ در جهان که کتابش به انگلیسی ترجمه شده باشد، داده میشود.

 

از‌ سال ١٩٩٢ بخش روسی به این جایزه اضافه شده هست. در جایزه بوکر آسیایی نیز در آغاز تنها کشور های آسیای شرقی درنظر گرفته می‌شدند، اما از‌ سال ٢٠١١ آثار ادبی کشور های ایران، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه و تاجیکستان نیز که به انگلیسی ترجمه شده باشند، داوری خواهند شد. به تازگی بوکر عربی هم از سوی کشور امارات و با حمایت جایزه بوکر من آغاز به کار کرده هست…

 

جایزه ادبی پن فاکنر

یکی از معتبرترین جوایز ادبی جهان جایزه پن فاکنر هست که از ‌سال ١٩٨١ به این سو همۀ ساله اهدا میشود. این جایزه به همراه جایزه نقدی ١٥هزار دلاری‌اش از سوی بنیاد فاکنر – که به نام ویلیام فاکنر، نویسنده برنده نوبل نامگذاری شده هست – به برترین نویسنده‌ سال اهدا می شود؛ با این توضیح که برندگان باید تبعه ایالات امریکا باشند. همینطور اضافه بر برنده اصلی این جایزه، ٤نویسنده‌ که به مرحله‌ نهایی این جایزه رسیده‌اند، نیز، هرکدام ٥٠٠٠ دلار جایزه نقدی دریافت میکنند.

 

جایزه پن فاکنر که بخشی از جوایز بنیاد پن محسوب می‌شد، تاکنون به نویسندگانی چون جان ادگار وایدمن، توبیاس وولف، اي. ال. دکتروف، آنی پرولکس، فیلیپ راث، ریچارد فورد، مایکل کانینگهام، جان آپدایک، جوزف اونیل، دبورا آیزنبرگ و… اهدا شده هست…

 

جایزه ادبی نوبل

برترین و مهمترین جوایز ادبی ایران و جهان

 

با ارزش‌ترین جایزه ادبی جهان که فارغ از تمام مواهبش برای برنده جایزه نقدی یک‌میلیون دلاری نیز به همراه دارد، نوبل هست؛ که همۀ ساله به کارنامه کاری یک نویسنده تعلق می گیرد. این جایزه از ‌سال ١٨٩٥ به این سو درحال برگزاری هست و با نگاه به کتاب‌هاي انگلیسی یا ترجمه‌شده به زبان انگلیسی، کلیت کارنامه کاری یک نویسنده را مدنظر دارد…

 

برنده جایزه نوبل یک مدال طلا، دیپلم افتخار و یک جایزه نقدی دریافت میکند که میزان جایزه نقدی به درآمد بنیاد نوبل در آن‌ سال بستگی دارد. ماریو بارگاس یوسا، هرتا مولر، اورهان پاموک، آلیس مونرو، دوریس لسینگ، ‌هارولد پینتر، وی. اس. نایپل، گونتر گراس و ژوزه ساراماگو شماری از برندگان جایزه ادبی نوبل در بیست‌سال جدید میباشند.

 

جایزه ادبی سروانتس

جایزه ادبی سروانتس بعد از نوبل با ارزش‌ترین جایزه نقدی را در اختیار برگزیدگانش قرار میدهد؛ جایزه‌اي بالغ بر ١٢٥هزار یورو؛ که از سوی وزارت فرهنگ اسپانیا و به یاد میگل دو سروانتس نویسنده اثر جاودانه دون کیشوت به نویسندگان اسپانیایی ‌زبان داده می شود. این جایزه که در‌ سال ١٩٧٦ بنیان نهاده شده هست، به منظور ارج نهادن به زبان اسپانیایی از سوی آکادمی زبان اسپانیا اهدا می شود. بورخس، اکتاویو پاز، ماریو بارگاس یوسا و کارلوس فوئنتس از برگزیدگان این جایزه بوده‌اند.

 

جایزه ادبی گنکور

معتبرترین، قدیمی‌ترین، معروف ترین و بحث‌برانگیزترین جایزه ادبی کشور فرانسه که براساس وصیت ادموند دو گنکور- نویسنده و منتقد فرانسوی – در‌ سال ١٨٩٦ بنا شده هست. این جایزه هر ‌سال به برترین کتاب داستانی فرانسوی که همان ‌سال منتشر شده باشد، داده میشود. هر نویسنده در زندگی ادبی خود تنها یکبار برنده این جایزه می شود. در این میان، رومن گاری یک استثنا به شمار می آید که یک بار این جایزه را در‌ سال ۱۹۵۶ برای رمان ریشه‌هاي آسمان و یک بار با نام امیل آژار در ‌سال ۱۹۷۵ برای رمان زندگی در برابر خود دریافت میکند.

 

اضافه بر اعطای این جایزه به رمان، آکادمی این جایزه چهار برگزیده نیز در بخش رمان اول، داستان کوتاه، زندگینامه و شعر هم معرفی میکنند. جایزه گنکور مبلغ ناچیزی را به برگزیده خود اهدا میکند، اما اضافه بر شهرت نویسنده، این جایزه بر فروش آثار نیز موثر هست. طاهر بن جلون، مارگریت دوراس، پل کنستان و… شماری از برندگان این جایزه معتبر میباشند…

 

جایزه‌ کتاب کاستا

برترین و مهمترین جوایز ادبی ایران و جهان

 

جایزه کاستا به‌عنوان یکی از معتبرترین و معروف ترین جایزه‌هاي ادبی، که در آن تنها کتاب‌ها و نویسندگان مطرح انگلستان و ایرلند مورد ارزیابی قرار می گیرند، در ٦بخش رمان اول، رمان، زندگینامه‌، داستان کوتاه، شعر و کتاب کودکان برگزیدگان خود را معرفی میکند. جایزه کاستا برای برگزیدگان هر بخش ٥٠٠٠ پوند جایزه نقدی هست؛ و گرچه برنده برندگان که از میان این٦ برگزیده گزینه می شود، جایزه اصلی ٣٠هزار پوندی کاستا را به‌عنوان جایزه دریافت می کند.

 

این جایزه که از ‌سال ١٩٧١ کار خود را به‌عنوان جایزه ادبی وایت برد شروع کرده و سپس در‌ سال ٢٠٠٦ به جایزه کتاب کاستا تغییر نام داده هست، از دوره جدیدش در‌ سال ١٩٨٥ به این سو جایزه اصلی‌اش را ۱۱ بار به رمان، ٥ بار به رمان اولیه، ٦ مرتبه به آثار زندگی‌نامه‌اي و ٧ بار به آلبوم شعر اختصاص داده هست. همین حالا در حدود هفت – هشت‌سال میشود که بخش داستان کوتاه کاستا نیز به لیست بخش‌هاي این جایزه افزوده شده هست.

 

جایزه ادبی فمینا

دیگر جایزه مهم ادبی فرانسه جایزه ادبی فمینا هست که در‌سال ١٩٠٤ از سوی ٢٢ نویسنده مجله زندگی خوشگل که بعد فمینا نام گرفت، بنیان نهاده شد. داوران این جایزه زن میباشند، اما لزوما برگزیدگان آن از زنان نیستند. آنتوان دوسنت اگزوپری معروف‌ترین نویسنده برنده‌ این جایزه هست که در‌ سال ١٩٣٠ برای پرواز شبانه پیروز به دریافت آن شد.

 

جایزه آسترید لیندگرن

جایزه آسترید لیندگرن که یکی از معتبر‌ترین جایزه‌هاي ادبی در حوزه کتاب کودک هست، پس از مرگ آسترید لیندگرن – نویسنده سوئدی کتاب‌هاي کودکان و نوجوانان – به برترین برنامه یا برترین افراد در حوزه ادبیات کودک و نوجوان اهدا می شود. این جایزه یکی از گران‌ترین جایزه‌هاي ادبیات کودک محسوب می شود و ۵۰۰۰ کرون سوئد به برگزیده خود اعطا میکند. در ایران شورای کتاب کودک، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سه نهادی میباشند که میتوانند نامزدهای خود را برای دریافت این جایزه اعلام کنند.

 

جایزه پولیتزر

برترین و مهمترین جوایز ادبی ایران و جهان

 

جایزه ادبی پولیتزر که در روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگاری آنلاین، ادبیات و موسیقی اعطا میشود، در ‌سال ١٩١٧ در کشور آمریکا پایه‌گذاری شده هست و به یاد جوزف پولیتزر و از سوی دانشگاه کلمبیا در نیویورک برگزار می شود. بخش ادبی این جایزه که پولیتزر برای داستان نامیده میشود، یکی از هفت جایزه پولیتزر آمریکایی هست که هرساله برای داستان، نمایشنامه و موسیقی اعطا می شود. پولیتزر داستانی راکه توسط یک مؤلف آمریکایی ترجیحاً در برخورد با زندگی آمریکایی نوشته شده و در طی تقویم‌ سال پیش چاپ شده باشد به رسمیت شناخته و به ارزیابی مینشیند. در کل جایزه پولیتزر در ٢١ بخش اعطا می شود که در ٢٠ بخش هر برگزیده ١٠هزار دلار دریافت میکند و برگزیده بخش روزنامه‌نگاری یک مدال طلا نیز اضافه بر جایزه نقدی دریافت میکند. جویس کارول اوتس، ‌اي ال دکتروف، جومپا لاهیری، فیلیپ راث و… شماری از برندگان این جایزه در سال‌هاي جدید میباشند…

 

جایزه ادبی اورنج

جایزه ادبی اورنج که درواقع جایزه ادبیات داستانی زنان هست، یکی از جایزه‌هاي مطرح انگلیسی هست که به نویسندگانی از هر ملیت اعطا میشود که رمان‌شان را به انگلیسی نوشته و آن را در انگلیس منتشر کرده باشند. کمپانی اورنج برگزارکننده این جایزه ٣٠هزار پوندی هست.

 

جایزه ادبی ‌هانس کریستین اندرسن

جایزه ادبی ‌هانس کریستین اندرسن تقریبا مهم ترین جایزه ادبی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هست که گاه نوبل کوچک خوانده میشود. این جایزه که هر دو ‌سال یک بار از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان در دو بخش به نویسندگان و تصویرگران اهدا میشود، به نام‌ هانس کریستین اندرسن، نویسنده افسانه‌هاي کودکانه دانمارکی، نامگذاری شده هست و برگزیدگان آن جایزه خود را از دست ملکه دانمارک دریافت میکنند.

 

گزینه نویسندگان و تصویرگران ممتاز برنده جایزه آندرسن تا‌ سال ۲۰۰۲ به عهده هیأتی از داوران بین‌المللی بود که همگی در اساس ادبیات کودکان و نوجوانان «تألیف و عکس» صاحب‌نظر بودند، از‌ سال ۲۰۰۲ هیأت داوران به دو بخش مجزا تقسیم شد: بخشی مسئول داوری عکس و بخشی در کار داوری تألیف مشغول شدند. از ایران تاکنون چهار دوره توران میرهادی، یک دوره ثریا قزل ایاغ، دو دوره زهره قایینی و دو دوره نیز منصوره راعی این جایزه را داوری کرده‌اند. از تصویرگران ایرانی فرشید مثقالی برنده این جایزه شده و هوشنگ مرادی کرمانی مورد تشویق‎ هیأت داوران این جایزه قرار گرفته هست.

 

جایزه‌ کتاب اول گاردین

برترین و مهمترین جوایز ادبی ایران و جهان

 

برای نویسندگان تازه کار جایزه کتاب اول گاردین شاید مهم ترین جایزه‌اي باشد که می تواند آینده کاری آن ها را به سطحی فراتر ارتقا دهد؛ چرا که این جایزه هر ‌سال آثار کتاب اولی‌هاي انگلیسی‌زبان یا آثار نویسندگان نوقلم دیگر زبان‌ها راکه به انگلیسی ترجمه شده‌ باشند، بررسی و مورد ارزیابی قرار می دهد. عنوان شده که هدف این جایزه‌ که کتاب‌هایي را در همۀ‌ ژانر‌ها در نظر دارد، معرفی استعداد‌هاي تازه در ادبیات هست.

 

این جایزه از سوی گروهی از نویسندگان و خوانندگان کتاب‌ها بررسی میشود و برنده‌ جایزه کتاب اول گاردین، ١٠‌هزار دلار به همراه تبلیغ کتابش در روزنامه‌ گاردین دریافت می کند. از برندگان پیشین جایزه کتاب اول گاردین می توان به کالین برت، زدی اسمیت، کوین پاورز، يي‌یون لي و دونال رایان اشاره کرد. ‌هاروکی موراکی، جومپا لاهیری، ادنا اوبراینو ران راش نیز دیگر برندگان این جایزه گرچه در بخش داستان کوتاه میباشند…

 

جایزه ادگار آلن‌پو

جایزه ادگار آلن‌پو که مهم‌ترین جایزه ادبیات جنایی جهان محسوب میشود، توسط انجمن نویسندگان رازگون ایالات امریکا «Mystery Writers of America» همۀ ساله برای بزرگداشت نام این نویسنده آمریکایی به جنایی‌نویسان برگزیده آمریکایی در بخش‌هاي ادبیات داستانی، غیرداستانی و فیلمنامه تلویزیونی اعطا میشود.

 

جایزه‌ کتاب شیخ زاید

جایزه کتاب شیخ زاید که یکی از مشهور‌ترین جوایز ادبی جهان عرب محسوب می شود، همۀ ساله در ٩ بخش گوناگون برگزار میشود و درمجموع مبلغ ٧‌میلیون درهم، معادل ٢١٢‌هزار دلار به هر نویسنده اعطا می شود. از آن‌جا که پیوند ادبیات عرب با زبان اسپانیایی چندان هست، اهداکنندگان جوایز شیخ زاید تصمیم گرفتند تا از این پس برترین کتاب اسپانیایی زبانی راکه درمورد فرهنگ عربی نوشته‌شده را نیز گزینه و از آن با اهدای جایزه تجلیل کنند.

 

جایزه‌ ادبی کشورهای مشترک‌المنافع

این جایزه با هدف تشویق نویسندگان و با همکاری سازمان‌هاي جهانی ادبی قصد گسترش فعالیت‌هاي ادبی را در ٥٤ کشور عضو جامعه کشور های مشترک‌المنافع دارد. این جایزه هر‌ سال در دو بخش رمان و رمان اول اعطا می شود.

 

جوایز ادبی دولتی ایران

جایزه کتاب سال

کتاب ‌سال جمهوری اسلامی ایران عنوان یک جایزه دولتی جهانی هست که هرساله در بهمن‌ماه و با تأیید نهایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نویسندگان برگزیده در بخش‌هاي کلیات، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم کاربردی، هنر، ادبیات و تاریخ اعطا میشود. جایزه جهانی کتاب ‌سال در ایران برای نخستين‌بار در ‌سال ١٣٧٢ برگزار شد. این جایزه به منظور شناسایی و معرفی کتاب‌هاي برتر علمی، ادبی و پژوهشی در دو حوزه اسلام و ایران و بزرگداشت پدیدآورندگان این آثار، توسط منزل کتاب ایران برگزار میشود.

 

دبیرخانه جایزه جهانی فروردین ماه هر سال، با درج فراخوان از طریق وب‌سایت رسمی جایزه جهانی کتاب‌ سال و همینطور آگهی در رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی مناسب در داخل و خارج از کشور از نویسندگان، پژوهشگران، صاحب‌نظران، ناشران، کانون‌ها، موسسه‌هاي علمی‌ـ‌پژوهشی دعوت می کند، کتاب‌هاي پیشنهادی خود راکه طی‌ سال میلادی قبل و برای اولین‌بار انتشار یافته، تا پایان تیرماه به دبیرخانه اعلام و ارسال كنند و مراسم اهدای جوایز برگزیدگان جایزه جهانی کتاب ‌سال در دهه فجر هر‌ سال برگزار خواهد شد. به برگزیدگان هر رشته تندیس جایزه جهانی، لوح تقدیر به امضای رئیس‌جمهوری و جایزه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا می شود و میزان جایزه به توصیه هیأت‌علمی و تصویب معاون فرهنگی قابل افزایش یا کاهش هست.

 

جایزه جلال آل‌احمد

برترین و مهمترین جوایز ادبی ایران و جهان

 

جایزه ادبی جلال آل‌احمد یک جایزه ادبی دولتی هست که به‌ منظور معرفی آثار برگزیده ادبیات داستانی در ایران پایه‌گذاری شده هست. این جایزه به نام جلال آل‌احمد نویسنده مشهور ایرانی که از بزرگ ترین روشنفکران معاصر جهان هست، نامگذاری شده هست و با تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی در‌ سال ۱۳۸۷ اولین دوره خود را در سال روز تولد آل‌احمد آغاز کرد. موسسه منزل کتاب ایران مسئول برگزاری این جایزه بود اما در حال حاضر بنیاد ادبیات داستانی مسئولیت برگزاری این جایزه را به عهده دارد.

 

هدف از اهدای جایزه ادبی، جلال آل‌احمد ارتقاي زبان و ادبیات ملی‌ـ‌دینی مبنی بر بزرگداشت پدیدآورندگان آثار برجسته، بدیع و پیشرو هست و تشویق و ترغیب نویسندگان، منتقدان، مستندنویسان و تاریخ‌نگاران باید در جهت اهداف پیش گفته باشد و حوزه مورد ارزیابی هیأت داوران این جایزه، شامل آثاری هست که با موضوع: داستان، نقد ادبی، مستندنگاری و تاریخ‌نگاری به چاپ رسیده باشند.

 

نیمه اولیه هر‌ سال دبیرخانه جلال آل‌احمد، با درج آگهی فراخوان در روزنامه‌هاي کثیرالانتشار و رسانه‌هاي جمعی، از تمام نویسندگان، منتقدان و تاریخ‌نگاران دعوت میکند تا آثار خود را تا پایان تیرماه به دبیرخانه ارسال كنند و پس از بررسی و ارزیابی توسط هیأت داوران، هر ‌سال طی مراسمی همزمان با سال روز تولد جلال آل‌احمد «دوم آذرماه» به برگزیدگان جوایز تعیین شده در این آیین‌نامه اهدا خواهد شد. این جایزه که گران‌ترین جایزه ادبی کشور به شمار می رود، به نفرات اول برگزیده در هرکدام از رشته‌هاي این جایزه، نشان ادبی جلال آل‌احمد، تندیس، لوح تقدیر به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ١١٠ سکه بهار آزادی اهدا میکند.

 

جایزه ادبی پروین اعتصامی

این جایزه دولتی به نام پروین اعتصامی که از او با عنوان «معروف ترین شاعر زن ایران» یاد میشود، نامگذاری شده هست. هدف از برگزاری جایزه ادبی پروین اعتصامی و اهدای جایزه آن بزرگداشت مقام و شخصیت شاعر نامدار ایران پروین اعتصامی، رشد و اعتلای خلاقیت‌ها و آفرینش‌هاي ادبی بانوان، ترویج و تقویت زبان فارسی در خارج ازکشور، ایجاد پیوند بین ادبیات ملل به‌ویژه در حوزه جهان اسلام، معرفی چهره‌هاي شاخص زنان ادیب و پژوهنده و تقدیر از زنان در عرصه زبان و ادب فارسی هست.

 

جایزه پروین اعتصامی در حال حاضر توسط بنیاد ادبیات داستانی برگزار می شود. این جایزه در چند حوزه شعر، ادبیات داستانی، ادبیات نمایشی، پژوهش‌هاي ادبی و ادبیات کودکان برگزار میشود. دبیرخانه جشنواره پروین اعتصامی نیمه اولیه هر سالی که مراسم اهداي جایزه برگزار میشود، با درج آگهی فراخوان در روزنامه‌هاي کثیرالانتشار و رسانه‌هاي جمعی، از تمامی بانوان اهل قلم اعم از شاعران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و پژوهشگران دعوت میکند که آثار خود را تا پایان شهریورماه آن‌ سال به دبیرخانه ارسال كنند، جوایز جایزه هر دو ‌سال یکبار طی مراسمی مقارن با روز تولد پروین اعتصامی «نیمه دوم اسفندماه» اهدا می شود و به نفرات برتر در هرکدام از موضوعات، تندیس، لوح تقدیر به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جایزه ویژه که به توصیه دبیر هیأت امنا و تصویب هیأت ‌امنا در هر دوره تعیین می شود، اهدا می شود.

 

جایزه قلم زرین

جایزه قلم زرین هرساله همزمان با روز ملی قلم توسط انجمن قلم ایران برگزار میشود. انجمن قلم ایران طی فراخوانی از کلیه ناشران، نویسندگان، شاعران، پژوهشگران، منتقدان و مولفان مجاز برای شرکت در این جایزه دعوت می‌كند و حوزه‌هاي ادبی ازجمله نقد و پژوهش ادبی، داستانی بزرگسال، شعر بزرگسال، داستان کودک و نوجوان، شعر کودک و نوجوان که برای نخستين‌بار در همان‌ سال منتشر شده‌اند را مورد ارزیابی قرار میدهد.

 

جشنواره قلم زرین، در‌ سال ۱۳۸۰ توسط هیأت موسس انجمن قلم ایران تأسیس شد و بادوام‌ترین و درعین‌حال معتبرترین و گران‌ترین جایزه غیردولتی کشور و تنها جایزه رسمی هست که در ابتدای تابستان برگزار می شود و منتخبان خود را معرفی میکند. گزینش، معرفی و تقدیر از آثار شایسته ادبی، تکریم و تقدیر از مولفان و پدیدآورندگان آثار برگزیده و معرفی آثار برتر به جامعه ازجمله رویکردهای این جایزه محسوب می شود.

 

جایزه لاک‌پشت پرنده

این جایزه هر سال توسط جمعی از نویسندگان کودک و نوجوان ایران معرفی میشود که حاوی عناوین برترین کتاب‌هاي منتشر‌شده در کشورمون هست و مرجع خوبی هست برای کسانی که علاقه‌مند خرید کتاب مفید و مناسب برای کودکان میباشند. در این لیست کتاب‌ها بر مبنای امتیاز لاک‌پشت دریافت می کنند. کتاب‌ها بر مبنای گروه سنی و گروه موضوعی و همینطور، برحسب رأی داورها با امتیاز ٦ لاک‌پشت «کتاب‌هاي بسیار فوق العاده»، ٥ لاک‌پشت «کتاب‌هاي فوق العاده»، ٤ لاک‌پشت «کتاب‌هاي خیلی مفید» و ٣ لاک‌پشت «کتاب‌هاي مفید» معرفی میشوند.

 

جدیدترین مطالب سایت