جشن نوروز باستان توسط قرقیزها در سراسر جهان + عکس

جشن نوروز باستان توسط قرقیزها در سراسر جهان + عکس
در روزگاری دور قرقیزستان هم جزو آب و خاک ایران زمین بود و بخاطر همین است که در بسیاری از موارد فرهنگی ما و قرقیزستانی ها مشترک است.
 
نوروز در بسیاری از کشورهای جهان برگزار میشود.
جشن نوروز باستان توسط قرقیزها در سراسر جهان + عکس
به گزارش تالاب سرویس مطبوعاتی انجمن «زمانداش» در گزارشی از آمادگی شهروندان قرقیز از توکیو تا لندن و از کره تا روسیه برای جشن نوروز خبر داد.
 

خدمات مطبوعات انجمن در این گزارش اشاره کرد: شهروندان قرقیزستان جشن نوروز را از شمال روسیه تا غرب اروپا برگزار می‌کنند و در ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ مارس در شهرهای «تیومن»، «چلابینسک»، «ساحالین»، «یاکوتی»، «کراسنادار» و دیگر شهرهای بزرگ روسیه، جشن نوروز را همراه با برنامه‌های مختلفی از قبیل کنسرت و بازی‌های ملی برگزار خواهد کرد و در خلال این برنامه‌ها به معرفی غذاهای ملی و پخت سمنو نیز خواهند پرداخت. 

 

جشن نوروز باستان توسط قرقیزها در سراسر جهان + عکس

این مراسم در لندن در دانشگاه مشهور «کمبریج» با حضور مدیریت دانشگاه، اساتید، دانشجویان و مشارکت فعال سفرا و دیپلمات‌های جمهوری‌های آسیای مرکزی برگزار می‌شود.

همچنین در ژاپن، جشن نوروز مصادف با جشن «هانامی» برگزار خواهد شد.

شهرهای «کازرتا» و «نیاپال» ایتالیا نیز در ۲۲ مارس میزبان مراسم جشن نوروز با ابتکار شهروندان قرقیز خواهد بود. 

جشن نوروز باستان توسط قرقیزها در سراسر جهان + عکس

در پایتخت سوئد در ۱۸ مارس برای جشن نوروز یک کنسرت با هماهنگی کشورهای قزاقستان، قرقیزستان و هنرمندان سوئدی برگزار خواهد شد.

جشن نوروز باستان توسط قرقیزها در سراسر جهان + عکس

همچنین، شهروندان قرقیزستان جشن «نوروز» را در کشورهای مختلف مثل آمریکا، کانادا، ترکیه، اسکاتلند، لهستان، جمهوری چک، مالزی، امارات متحده عربی و کشورهای دیگری که قرقیزها در آنها زندگی می‌کنند، برگزار خواهند کرد.

 


نوروز در قرقیزستان

کلمه نوروز در میان مردم قرقیزستان که به زبان قرقیزی صحبت می‌کنند و به خط کریل می‌نویسند، واژه ای آشنا است، آنها هم عید نوروز برای آنان از مقد‌س‌ترین اعیاد است و آیین‌های نوروزی را با شکوه تمام‌ برگزار می‌کنند، طوری که هیچ یک از مراسم ملی و مذهبی آنان جلوه و جلال نوروز را ندارد .

نوروز در این سرزمین‌ تنها یک روز است که در بیست و یکم ماه مارس(اول تا دوم فروردین) برگزار می‌شود .خانواده‌های قرقیزی از نخستین ساعات صبح روز عید از خانه‌هایشان بیرون می‌آیند و در میدان‌های بزرگ شهر جمع می‌شوند.

جشن نوروز باستان توسط قرقیزها در سراسر جهان + عکس

در این میدان‌ها بازارهای موقت ایجاد می‌شوند که در آن انواع اجناس، خوردنی، پوشیدنی‌ها و اسباب‌بازی‌ها عرضه می‌شوند.. این مراسم در شهرهای بزرگ ساعت‌ها به طول می‌انجامند و مراسمی از قبیل نمایش‌های سوارکاران با لباس‌های عشایری و جنگی در حالی که سلاح‌هایی نظیر شمشیر، خنجر، نیزه، سپر، تیرو کمان با خود حمل می‌کنند موجب می‌شود تا مردم زمان را فراموش کنند.

جشن نوروز باستان توسط قرقیزها در سراسر جهان + عکس

برگزاری نوروز تا چند سال پیش در قرقیزستان زیر سلطه شوروی ممنوع بود اما پس از استقلال، مردم دوباره آیین‌های کهن نوروزی را گرامی می‌دارند و در روز اول بهار نوروز را جشن می‌گیرند. در نوروز، دختران و پسران قرقیزستانی با لباس‌های رنگارنگ محلی در کوی و برزن به شادمانی و آوازخوانی می‌پردازند.

بازار هنرهای دستی، شیرینی محلی و غذاهای سنتی قرقیزی همچون «بش‌بارماق»، «مانته‌برسک» و «کاتما» نیز به هنگام نوروز در قرقیزستان از همیشه گرم‌تر است. به هنگام نوروز برگزاری مسابقات ورزشی مثل سوارکاری نیز بر شور و شوق مردم قرقیزستان به ویژه جوانان می‌افزاید.

جشن نوروز باستان توسط قرقیزها در سراسر جهان + عکس

در مورد افسانه غذای عيد قرقيزها «کوجه سومولوک» افسانه خاص خود را دارد: سال‌ها و سال‌ها پيش در ميان کوه‌ها روستای کوچکی بود. در اين روستا زن بيوه‌ای زندگی می‌کرد که به زحمت از عهده سير کردن شکم بچه‌هايش بر می‌آمد. يک روز که در خانه چيزی برای خوردن نمانده بود و بچه‌ها از شدت گرسنگی به گريه افتاده بودند، زن برای آرام کردن بچه‌ها وانمود کرد قصد پختن غذا را دارد و به همين دليل دور از چشم بچه‌ها چند قلوه سنگ را توی ديگ پر از آب قرار داد و ديگ را هم روی اجاق گذاشت: «گريه نکنيد، غذا رو بار گذاشتم؛ پختنش زياد طول نمی کشه».

جشن نوروز باستان توسط قرقیزها در سراسر جهان + عکس

 

بچه‌ها که اين حرف مادر ساکت شان کرده بود تا شب به انتظار غذا نشستند، اما آنقدر از غذا خبری نشد که آخر سر خواب شان برد. شکم خالی اجازه تا صبح خوابيدن را به بچه‌ها نداد. آنها قبل از طلوع آفتاب بيدار شده و سراغ غذا را گرفتند. مادر که گيج شده بود، از سر ناچاري رفت سر اجاق و در ديگ را برداشت که ديد سنگ‌ها بدل به غذای خوشبويی شده‌اند که با محصولات زراعی مختلف درست می‌شود…. زن و بچه‌ها که سر سفره نشستند، اين احساس به آنها دست داد که سر سفره جشن نشسته اند… و از آن روز سومولوک به غذای نوروزی قرقيزها بدل شد.

 

مطالب مرتبط:

نوروز در دوران قدیم

نوروز جشن کهن ایرانی

کاریکاتورهای عید نوروز

اس ام اس جدید تبریک عید نوروز

اس ام اس تبریک عید نوروز به زبان انگلیسی

اس ام اس ادبی و رسمی تبریک عید نوروز

 

 

جدیدترین مطالب سایت