آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

عکس هایی از جشن نوروز در تمام کشور ها 

 

تمامی کشورها سال نو را به هم تبریک گفته و همیشه برای این سال نو جشن های جالب و متعددی را اجرا میکنند و جالب است بدانید که این جشن ها آداب و رسوم خاصی هم دارد شما در ادامه میتوانید با آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف سایت تالاب را دنبال کنید.

 

در کشور عزیزمان ایران همه در جستجوی بهترین و زیباترین وسایل برای چیدن سفره ی هفت سین هستیم و خانه هایمان را برای ورود میهمانان نوروزی آماده می کنیمهمیشه با شروع اسفند ماه، همه ی شهرهای ایران رنگ و بوی نوروز میگیرند و شوقی در دل ها شعله ور می شود که تا پایان این عید نیز ادامه دارد، اما می خواهیم امسال به برپایی این جشن با شکوه در سرزمین های دیگر بپردازیم و نوروزمان را در کشورهای دیگر جشن بگیریم.

 

در اماکنی مثل تاجیکستان، ازبسکتان، گرجستان، بخش هایی از عراق و به طور کلی منطقه خاورمیانه، آسیای میانه و شبه قاره هند هم اعتقاد به عید نوروز ریشه ای کهن دارد و هنوز هم مردمان این سرزمین ها عید نوروز را مفصل و به بهترین وجه جشن می گیرند، اما شیوه ی انجام آداب و رسوم این ایام در دیار مختلف متفاوت است، به همین دلیل سفر به دیگر کشورها در ایام نوروز بسیار جالب و هیجان انگیز است.

 

تالاب هم امروز تصمیم دارد به سرزمین هایی برود که مردمانش هنوز نوروز را به باشکوه ترین صورت ممکن برپا میکنند، پیشنهاد می کنیم حتما در این سفر پر ماجرا همراهمان باشید.

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

جشن نوروز در ترکمنستان

ترکمنستان یکی از همسایگان شمالی کشور عزیزمان ایران، سرزمینی که در سال 1991میلادی استقلال یافت و از آن پس مراسم کهن و آداب و رسوم قدیمی در این کشور احیا شدند که یکی از آن ها عید نوروز بود. این کار به خاطر احیای فرهنگ رو به افول مردمان ترکمن انجام شد، آن ها به جشن نوروز (Nowruz Bayram) میگویند.

 

در ترکمنستان دوبار جشن سال نو برپا می شود یکبار در ابتدای سال نوی میلادی و یکبار هم در هنگام نوروز برای زنده نگهداشتن رسومات کهن.

 

آداب و رسوم عید نوروز در ترکمنستان

در ترکمنستان نوروز به نوعی جشن کشاورزان محسوب می شود، کشاورزان که مسئولیت تامین خوراک مردم را بر عهده دارند نوروز را جشن می گیردند تا برداشت محصول و نعمت های الهی را شاکر باشند. آن ها پدید آمدن نوروز را به یک داستان معروف نسبت می دهند و می گویند زمانی که جمشید (پادشاه اسطوره ای ایران) بر تخت سلطنت نشست روز تاج گذاری خود را نوروز یعنی روز جدید نامید.

 

ترکمن ها در ایام نوروز آداب و رسوم خاصی دارند که وجود همین رسوم، جشن نوروز را در این کشور فوق العاده کرده، در همه ی این رسوم تاکید بر شادی ساکنان این کشور است.

 

باهم با برخی از رسوم جالب ترکمنی ها در نوروز آشنا می شویم:

-همه ی شهر را تزئین و آب و جارو کرده و خورد را برای میهمانی رفتن و آمدن میهمان ها آماده میکنند.

 

– علاوه بر دید و بازدید، آن ها در مراکز عمومی به رقص، آواز و پایکوبی می پردازند و شادی خود را از آمدن بهار نشان میدهند.

 

– مسابقات اسب سواری در میان ترکمن ها ریشه ای بسیار قدیمی دارد و از فعالیت های مورد علاقه ی آن ها است، در ایم عید نوروز هم این مسابقات در جای جای شهرها برپا می شود و به بساط شادی و شور نوروز دامن میزند.

 

– از دیگر فعالیت های نوروزی برپایی مسابقاتی چون خروس جنگی، کُشتی و به طور کلی ورزش های دیرین گذشتگان می باشد که مورد استقبال همه ی اقوام ساکن در ترکمنستان قرار می گیرد.

 

– از نکات مهم و قابل توجهی که در هنگام نوروز در ترکمنستان دیده می شود وفور خوراکی های خوشمزه و متنوع است. بیشتر خوراکی هایی که در این روزها سرو می شوند طعم شیرین دارند مثل خوراکی های ملی، بامیه و… البته سمنو هم از خوراکی های مورد علاقه در عید نوروز می باشد.

 

* اگر در ایام نوروز به ترکمنستان سفر کنید، روزبازارهایی را خواهید دید که لوازم رنگارنگ از قبیل کلاه، لباس های محلی، زیورآلات و … را به فروش می رسانند.

 

تاریخ عید نوروز در ترکمنستان

March 20-21 مصادف با ۳۰ اسفند و اول فروردین ماه

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

جشن نوروزی در تمامی کشور ها 

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

جشن نوروز در تاجیکستان

تاجیکستان در شمال کشور افغانستان واقع شده است و مردمانی متمدن و بسیار با فرهنگ دارد. نوروز در این کشور هم از بزرگترین جشن های سال به حساب می آید. تاجیک ها به این عید (Navruz) یا خیدیر ایام به معنی جشن بزرگ می گویند و همه ساله آن را جشن می گیرند.

 

شیوه برپایی مراسم نوروز در تاجیکستان شباهت زیادی به نوروز در ایران دارد اما به تبع تفاوت های جالبی نیز دارد، برای مثال آن ها نوروز را جشنی برای صلح و دوستی میان همه ی موجودات جهان و زنده شدن زمین و گیاهان می دانند. سال ها پیش زمانی که شوروی بر تاجیکستان حکومت می کرد آن ها اجازه ی برپایی جشن های سنتی خود را نداشتند

 

اما با استقلال یافتن این کشور مراسمات مذهبی به بهترین وجه برپا شدند و به نوعی نمایان گر فرهنگ و اصالت تاجیک ها شدند. از سال ۱۳۹۰ تاکید مسئولین این سرزمین بر برپایی عید نوروز هم زیاد شده و سعی دارند این جشن را احیا کنند.

 

آداب و رسوم عید نوروز در تاجیکستان

نگاهی می کنیم به مهم ترین کارهایی که مردمان تاجیک در روزهای نوروز انجام می دهند، اموری جالب و دوست داشتنی:

 

– مراسم حوت: کشاورزان همیشه آخرین ماه سال را بهترین زمان برای کاشت محصولات خود می دانستند به همین دلیل با اتمام سال و فرارسیدن نوروز به جشن و پایکوبی می پرداختند تا برکت و محصولات نو را به همگان نوید دهند، اما هم اکنون آن ها گرد آتش جمع شده و به رقص و پایکوبی می پردازند و به صورت سوری یادی از مراسم کشاورزان در گذشته می کنند.

 

– مراسم گل گردانی: یکی از جالب ترین رسومات در تاجیکستان مراسم گل گردانی است. تاجیک ها از مناطق طبیعی اطرافشان گل می چینند و به یکدیگر می دهند تا آمدن بهار را خبر بدهند. در گذشته افراد مسن تر این کار ار انجام می دادند اما امروزه کودک و نوجوانان به این کار می پردازند، جالب است بدانید که این کار در برخی از مناطق استان مازندران نیز انجام می شود.

 

– مراسم بلبل خوانی: تاجیک ها مراسمی هم دارند به نام بلبل خوانی. آن ها گل هایی که از مراسم گل گردانی جمع آوری کرده اند را در مکان های خاصی جمع می کنندو گاهی بر پایه های چوبی می بندند تا با شکوه تر جلوه کنند سپس در در کنار گل ها به خواندن آوازهایی با مضمون بهار می پردازند.

 

– مراسم جفت بران و سومک پزی (سمنو پزی): از نکاتی که در همه ی جشن های نوروز در سراسر دنیا به چشم می خورد خوراکی های خاص است. مراسم تاجیک ها نیز از از این امر مستثنی نیست آن ها در عید نوروز باج (کله پاچه و گندم و جو) می پزند و یا با سمنو از میهمانانشان پذیرایی می کنند.

 

آن ها سمنو را در مراسم خاص و به صورت دسته جمعی می پزند. رسمی هم به نام جفت براران دارند که در آن پلو و نان فطیر می پزند و از یکدیگر پذیرایی می نمایند و این کار را نمادی برای ازدیاد محصولات و نعمت های کشاورزی می دانند و اعلام می کنند که پذیرای میهمانان هستند.

 

– سبزه: سبز کردن سبزه در تاجیکستان هم مانند ایران رواج دارد.

 

زمان عید نوروز در تاجیکستان

March 20-22 مصادف با ۳۰ اسفند تا ۲ فروردین

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

آداب و رسوم کشور ها 

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

فستیوال عید نوروز در کشور ها 

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

جشن نوروز در آذربایجان

جمهوری آذربایجان یکی از کشورهای شمال ایران است که از طریق دریای خزر با کشورمان همسایه است. مردمان ترک زبان این دیار از متمدن ترین اقوام آسیا هستند و رسوم کهن از جمله نوروز را به بهترین وجه انجام می دهند. حدودا از سال ۱۹۶۷ میلادی تلاش شد تا نوروز در این کشور احیا شود حتی اسامی کودکان را هم نوروز یا نوروز بایرام می گذاشتند

 

تا نام این جشن را زنده نگه دارند اما از سال ۱۹۹۱ که آذربایجان به استقلال رسید نوروز به صورت رسمی در این کشور برپا می شد.در آذربایجان نوروز با نام نوروز بایرام (Novruz Bairam) شناخته می شود و از محبوب ترین جشن ها در میان ساکنان این کشور است. در ادامه نگاهی می کنیم به چگونگی انجام آداب نوروز در این کشور.

 

آداب و رسوم عید نوروز در آذربایجان:

– پختن و سرو سمنو از مهم ترین آداب در هنگام نوروز و در آذربایجان می باشد، سمنو نشانه ی برکت است و آن را به یکدیگر تعارف می کنند و حتی به زنانی که باردار نمی شوند می دهند تا خداوند آنان را با برکت کند و صاحب اولاد کند.

 

– نوروز در این کشور از سه شنبه ی آخر سال ( چهارشنبه سوری ) آغاز می شود و تا چند روز پس از آمدن بهار ادامه دارد. آذری ها آتش روشن می کنند و دسته جمعی در کنار آتش به شادی می پردازند و افراد کم سن و سال تر روی آتش تخم مرغ آبپز می کنند و می خورند و به بازی هایی می پردازند که به صورت جمعی انجام می شود.

 

– زمانی که چهارشنبه سوری تمام می شود و آتش ها رو به افول می روند مراسم های دیگر از جمله آویزان کردن کلاه از دیوار ها، توجه بیشتر به بانوان، نگاه کردن به درها برای آمدن میهمان و … را انجام می دهند.

 

– بسیاری از آذری ها بخصوص روستائیان در ایام نوروز از چشمه آب می آورند و به حیواناتشان می دهند، این کار را دلیل زیاد شدن خیر و برکت می دانند و روستائیان بسیار به این رسم پایبند هستند.

 

– آذری ها خانواده های داغ دار را در ایام نوروز از یاد نمی برند، به دیدار آن ها می روند و با هم به زیارت قبر های خویشاوندان از دست رفته می روند.

 

– در آذربایجان این نکته که نوروز هرچه با شکوه تر برگزار شود اهمیت زیادی دارد به همین دلیل فعالیت های دیگری هم مانند تهیه ی شعر و سرود درباره ی نوروز، تعریف کردن معما، رقص و شادی و … نیز در برنامه ی آن ها قرار دارد.

 

* پیش از فرارسیدن نوروز هم اعمالی مانند انچه در ایران برگزار می شود در آذربایجان نیز وجود دارد، کارهایی مثل خرید لباس نو، تمیز کردن خانه و…

 

زمان عید نوروز در آذربایجان:

از سه شنبه ی آخر سال شروع می شود اما زمان رسمی آن March 20-24 مصادف با ۳۰ اسفند تا ۴ فروردین ذکر می شود

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

فستیوال عید نوروز در کشور ها 

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

جشن های گوناگون در کشور های مختلف

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

جشن نوروز در افغانستان
مردمان افغانستان، سرزمین دوست و همسایه ی ما ایرانی ها هم ایام نوروز را جشن می گیرند. مردمان این سرزمین با آن که سال های متمادی درگیر جنگ و ناآرامی بوده اند اما هنوز هم به فرهنگ و آداب خود پایبندند و مراسم هایی مثل نوروز را با همه ی نیرو جشن می گیرند.

 

زمانی که طالبان بر این کشور حاکم بود (۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی) افغان ها اجازه ی برپایی جشن هایی مثل نوروز را نداشتند اما از آن پس با برکناری طالبان هرچه قوی تر مراسم کهنشان را زنده کردند. در افغانستان هم جشن بزرگ نوروز با آداب خاصی همراه است که با هم بیشتر با این رسومات آشنا می شویم.

 

مراسم هایی که پیش از نوروز در افغانستان برپا می شوند، معمولا از چهارشنبه سوری یا همان آخرین چهارشنبه سال آغاز می شوند.

 

آداب و رسوم عید نوروز در افغانستان:

– مراسم گل سرخ: در مزار شریف که یکی از ولایت های افغانستان است، کوهستان و تپه های زیادی وجود دارد که روی آن ها گل ها و گیاهان خاصی از جمله لاله ی وحشی و گل سرخ می روید، با دیدن این گل ها مردم از افغانستان به سوی مزار شریف می روند تا روئیدن گل ها را روی تپه جشن بگیرند. آن ها لباس های خاصی به تن می کنند و به جشن و شادی می پردازند.

 

– مراسم دهقان: کشاورزان در افغانستان هم نقش مهمی در ایام نوروز دارند، آن ها محصولاتشان را در معرض دید عموم قرار می دهند و به فروش می رسانند، در سال های اخیر مسئولین رده بالای افغانستان هم از محصولات کشاورزان دیدن می کنند، این رسم بیشتر در شهرهای بزرگ بخصوص کابل رونق دارد.

 

– هفت میوه: افغان ها در نوروز خوراکی هایی مثل سبزی پلو، کلوچه و هفت میوه مصرف می کنند، هفت میوه نام نوعی آجیل است که در آن پسته، فندوق، کشمش و … ریخته می شود.

 

– سمنو: سمنو را بر سر سفره های افغان ها هم می توانید ببینید، در نوروز آن ها طی مراسم خاصی از صبح تا عصر به پختن سمنو می پردازند.

 

– سرگرمی: بزکشی یکی از مسابقات معروف و باستانی افغان ها است آن ها در ایام نوروز هم این مسابقه را برپا می کنند و از آن لذت می برند

 

زمان عید نوروز در افغانستان:

March 21 مصادف با اول فروردین

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

جشن های گوناگون در کشور های مختلف

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)جشن نوروز در قزاقستان
قزاقستان کشوری زیبا و دوست داشتنی در آسیای میانه است که اهالی آن به نوروز اعتقاد راسخ دارند و به خوبی آن را جشن می گیرند و این عید را با نام (Nauryz Meyramy) می شناسند. آن ها از ماه ها قبل برای فرارسیدن نوروز آماده می شوند و با فرارسیدن این عید نیز آداب خاصی را اجرا می کنند که بسیار دیدنی هستند. همچنان همراه کارناوال بمانید تا از قزاقستان در عید نوروز دیدن نماییم.

 

آداب و رسوم عید نوروز در قزاقستان:

– رسم تمیز کردن خانه و اقامتگاه در قزاقستان نیز وجود دارد، اهالی خانه دست به دست هم می دهند تا همه جا پاکیزه شود اما نکته ی جالب این است که هر خانه ای پاکیزه می شود دو شمع بر در آن روشن می کنند و به این عقیده دارند که تمیز شدن خانه بد شگونی و شومی را از آن جا دور می کند و کثیفی باعث بدبختی می شود.

 

– دخترانی که دلباخته ی پسران هستند در نوروز غذایی با گوشت اسب درست می کنند و آن را به فرد مورد علاقه ی خود تقدیم کرده و با این کار ابراز علاقه می کنند، در ازای این غذا هم پسران به آن ها هدیه می دهند.

 

– توجه به برکت و وفور نعمت در روزهای نوروز در قزاقستان به خوبی دیده می شود، آن ها اعتقاد دارند اگر در ابتدای بهار برف یا باران ببارد حتما سال پر نعمت و برکتی پیش رو خواهند داشت.

 

– قزاق ها سعی می کنند در نوروز لباس های تمیز و سفید رنگ بپوشند و در میهمانی ها شانه هایشان را به نشانه ی دوستی به هم می زنند.

 

– رسم جالب دیگر قزاق ها بشارت دادن نوروز به یکدیگر است. افراد کم سن و سال تر سوار بر اسب یا هر چهارپایی می شوند و بر گردنشان زنگوله و یک عروسک آویزان می کنند. در هنگام صبح روز آول بهار در کوچه و خیابان پرسه می زنند و با صدای زنگوله ها سعی در بیدار کردن اهالی شهر دارند تا به آن ها نوید آمدن بهار را بدهند،

 

عروسکی که با خود دارند را اغلب خودشان تهیه می کنند و در این مراسم سمبلی از نوروز است. این مراسم باید در نیمه های شب انجام گیرد اما گاهی هنگام صبح هم انجام می شود.

 

– قزاق ها در نوروز آشی خاص دارند که آن را پخته و به هم تعارف می کنند، به این آش کوژه می گویند.

 

– برپایی مسابقات کهن و اصیل هم در قزاقستان رواج دارد و انواع مسابقه های گوناگون در این دیار برپا می شود.

 

زمان عید نوروز در قزاقستان:

March 21-23 مصادف با ۱ول تا سوم فروردین ماه

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

جشن نوروز در قرقیزستان
قرقیزستان یکی از کشورهای آسیای میانه است که آداب و رسومی جالب دارد، عید نوروز در این کشور نیز برپا می شود. نوروز در این کشور بسیار جالب است و اگر علاقمند هستید آداب نوروز را در کشورهای دیگر با چشم و به صورت گسترده نظاره گر باشید قرقیزستان گزینه ی بسیار خوبی است.

 

آداب و رسوم عید نوروز در قرقیزستان:

– قرقیزها تنها یک روز را به عنوان نوروز می شناسند و آن اولین روز فروردین ماه است درست زمان آغار فصل بهار، آن ها از ساعات ابتدایی روز از خانه ها خارج می شوند و سعی می کنند هیچ کس در خانه ها نباشد، در میدان های شهر گردهم می آیند و نوروز را به یکدیگر تبریک می گویند.

 

– هم زمان با جمع شدن مردم در میدان ها بازارچه هایی محلی برپا می شوند و به حضار اجناس گوناگونی می فروشند، در این بازارها از پوشاک گرفته تا اسباب بازی های کودکان و … به فروش می رسد.

 

– در شهر های گوناگون بنابر وسعت و جمعیت آن مکان مراسم نوروز بر پا می شود، در شهر های بزرگ گاهی تا هنگام شب هم مراسم نوروز ادامه دارد، شرکت کنندگان پس از خرید و دیدن بازاچه ها به تماشای نمایش های گوناگون می پردازند؛ نمایش هایی از قبیل اسب سواری، نمایش لباس های عشایر و… .

 

– به گزارش تالاب در قرقیزستان خوراکی خاصی در زمان عید نوروز پخته می شود که در ورای آن داستان جالبی نهفته است، قرقیز ها اعتقاد داشتند که در روزگاران قدیم زن بسیار فقیری زندگی می کرد که برای سیر کردن شکم فرزندانش هیچ چیزی نداشت، او قابلمه غذایش را با سنگ و شن پر کرد، درب آن را گذاشت و آرزو کرد که ای کاش غذایی برای فرزندانش داشت،

 

او هنگامی که درب ظرف را بر می دارد غذایی خوشمزه پیش رویش قرار می گیرد که اهالی قرقیزستان عقیده دارند خوراکی که در این روز می پزند همان غذای زن فقیر است.

 

زمان عید نوروز در قرقیزستان:

March 21 مصادف با اول فروردی

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

جشن های گوناگون در کشور های مختلف

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

جشن نوروز در ازبکستان
ازبکستان یکی از کشورهای آسیای مرکزی و هم مرز با افغانستان است که دارای مردمانی بسیار خون گرم، میهمان نواز و متمدن می باشد. ازبک ها نیز نوروز را جشن می گیرند و این عید یکی از مهم ترین تعطیلات رسمی این کشور است و به آن (Navro’z Bayrami) گفته می شود.

 

ازبکستان سال ها تحت سیطره ی شوروی بود به همین دلیل مردمان این دیار اجازه ی برپایی مراسم های خاص خود از جمله نوروز را نداشتند و برای مدت زیادی این عید در ازبکستان خاموش مانده بود. از دیگر دلایل کم توجهی به این جشن بزرگ هم می توان تقویم میلادی کشور و برپایی کریسمس به عنوان جشن سال نو را نام برد.

 

اما خوشبختانه پس از استقلال یافتن ازبکستان توجه به این جشن باستانی بیشتر شد، در ادامه با هم نگاهی داریم به برخی آدابی که ازبک ها در نوروز انجام می دهند.

 

آداب و رسوم نوروز در ازبکستان:

– در ازبکستان جشن و نمایش های زنده ی خیابانی برپا می شود، اغلب از چند روز پیش از فرارسیدن نوروز در کوچه و خیابان های کشور زیبای ازبکستان می توانید شاهد فستیوال ها و رقص و آواز در خیابان ها باشید.

 

– رسم جالبی که در نوروز در ازبکستان خواهید دید کاشتن نهال و توجه به پاکیزگی محیط پیرامون است که از آداب قابل توجه و محسوس در این ایام می باشد.

 

– پختن سمنو و چشیدن این خوراکی خوشمزه در ازبکستان نیز رواج دارد، ازبک ها گاهی در سمنو سنگ ریزه می ریزند و اعتقاد دارند این کار نشان دهنده ی مشکلاتی است که در زندگی با آن رو به رو خواهیم شد.

 

– پرورش سبزه نیز از آدابی است که ازبک ها انجام می دهند.

 

– در ازبکستان سفره ی هفت سین مانند ایران چیده نمی شود اما سبزه و سمنو را روی سفره های مردمان این مرز و بوم به وفور می توانید بیابید.

 

– مهم ترین نشانه ی آمدن نوروز در ازبکستان نمایش های خنده دار و طنزی است که در مراکز عمومی می توانید تماشا نمایید.

 

تاریخ عید نوروز در ازبکستان:

March 21 مصادف با اول فروردین ما

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

جشن های گوناگون در کشور های مختلف

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

نوروز در کردستان عراق
منطقه ای شمالی در کشور عراق وجود دارد که به مرور زمان به ناحیه ای خودمختار تبدیل شده که از شمال با ترکیه و از شرق با ایران دارای مرزهای مشترک است. مردمان کردستان عراق هم به برپایی جشن نوروز پایبند هستند و همه ساله آن را جشن می گیرند.

 

مردمان ساکن در کردستان عراق از نظر فرهنگی و آداب و رسوم تشابهات زیادی با کردهای ساکن در ایران دارند و نوروز هم در میان اقوام کرد از دیرباز رواج داشته است اما متاسفانه به دلیل ناامنی های سیاسی در سال های اخیر برپایی رسومات جشن نوروز در میان آن ها کم رنگ شده است، در اینجا نگاهی داریم به آداب نوروز در میان ساکنان با فرهنگ کردستان عراق.

 

آداب و رسوم عید نوروز در کردستان عراق:

– سبز کردن سبزه و بخصوص کنجد در میان آن ها رواج دارد و چند هفته ای پیش از فرارسیدن نوروز به سبز کردن سبزه می پردازند.

 

– تمیز کردن خانه و محیط اطراف و دید و بازدید هم در میان برخی از آن ها دیده می شود.

 

– در کردستان عراق هفت سین دیده نمی شود و تنها سبزه و گاهی سمنو را خواهید یافت.

 

– در ایام نوروز کردهای عراق لباس های رنگارنگ به تن می کنند و باهم به شادی و خنده می پردازند.

 

– در میان کرد ها نوروز به گونه ای تلفیق انسان و طبیعت و زنده شدن طبیعت به حساب می آید و آن ها سعی می کنند به محیط زیست اهمیت بیشتری بدهند.

 

– کردها جشن نوروز را با جشن آزادی و استقلالشان مخلوط کرده اند و در نوروز می توانید شعارها و پرچم های کشورشان را هم بشنوید و به تماشا بنشینید.

 

– رقص هم نقش مهمی در میان کردهای عراق دارند آن ها لباس محلی کردی به تن می کنند و ساعات زیادی از روز را با هم می رقصند و آواز شادی سر می دهند.

 

– کردها سعی می کنند با لباس های رنگی و محلی به دامان طبیعت بروند و در کنار هم روزی پر از شادی بسازند.

 

زمان برپایی نوروز در کردستان عراق:

March 21 مصادف با اول فروردین

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

جشن های گوناگون در کشور های مختلف

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

جشن نوروز در چین
چین یکی از کشورهایی است که در دنیا به فرهنگ و تمدن غنی شهر و زبان زد می باشد، سرزمینی که ساکنان زیادی هم از ملیت های گوناگون دارد. این کشور هم مانند ایران به عید نوروز پایبند هستند و آن را غنیمتی از دوران باستان می دانند.

 

همانطور که شاید بدانید تقویم رسمی کشور چین میلادی است اما در میان آن ها دیده می شود که با آغاز سال فصل بهار نوروز را جشن بگیرند، البته رسومات نوروز در چین با ایران متفاوت است که کمی با آن ها آشنا می شویم.

 

آداب و رسوم نوروز در چین:

– پیش از آمدن نوروز به تمیز کردن خانه و محیط زندگی می پردازند و خوب همه جا را تمیز و زیبا می کنند.

 

– سرود و آوازهایی مربوط به نوروز، آغاز سال نو و طبیعت در میان چینی ها رواج می یابد.

 

– به خرید لباس و پوشاک نو و رنگارنگ می پردازند.

 

– چینی ها در عید نوروز نوعی خوراکی خاص می پزند این غذا شبیه به آش و متشکل از ۷ نوع حبوبات است.

 

– در ایام نوروز به رقص و پایکوبی می پردازند که البته این کار بیشتر در روستاها انجام می شود و کمتر در شهر ها به چشم می خورد.

 

– چینی ها در شب سال نو تلاش می کنند خانواده و آشنایان نزدیک را در کنار هم جمع کرده و در کنار هم غذا می خورند که اغلب در این وعده ی غذایشان از ماهی استفاده می کنند.

 

– در ایام عید نوروز خواکی های شیرین و غذاهایی شبیه به کوفته برنجی نیز در میان مردمان چین رواج پیدا می کند.

 

– دیده شده که در عید نوروز با برپا کردن آتش به استقبال این عید باشتانی بروند.

 

– گفتن تبریک سال نوروز هم از آداب مهم چینی ها در نوروز است.

 

– اگر کمی دقیق تر شوید در کوچه و بازار های چین هم یم توانید فانوس های مخصوص چینی را ببینید که به مناسبت آغاز سال نوی طبیعت نصب شده اند.

 

* متاسفانه در سال های اخیر برپایی جشن نوروز در چین کمرنگ شده است و اغلب مردم ترجیح می دهند در خانه مانده و با اعضای خانه خوش گذارانی کنند.

 

زمان عید نوروز در چین:

۹ February مصادف با ۲۱ بهمن ماه

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

جشن های گوناگون در کشور های مختلف

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

 

آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشورهای مختلف (+تصاویر)

 

جدیدترین مطالب سایت