آمریکا عملیات میانمار را پاکسازی قومی خواند !

آمریکا عملیات میانمار را پاکسازی قومی خواند !

آمریکا و حمله به مردمان میانمار 

 

سخنگوی قصر سفید با گفت و گویی در عملیات میانمار گفت این عملیات پاک سازی قومی بوده هست و گویا ادامه دار هم خواهد بود .

 

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده ایالات امریکا، عملکرد دولت و ارتش میانمار را در قبال اقلیت مسلمان روهینگیا «پاک سازی قومی» خواند و اعلام کرد که قصر سفید درنظر دارد مسئولان این پاک‌سازی را هدف تحریم قرار دهد.

 

به گزارش تالاب آقای تیلرسون امروز چهارشنبه اول آذر «۲۲ نوامبر» با اشاره به «جنایات وحشتناکی» که ماه‌هاي جدید دراین کشور رخ داده گفت: «پس از تجزیه و تحلیل دقیق واقعیت موجود، دقیقا واضح هست که انچه در شمال ایالت راخین رخ داده، پاک‌سازی قومی اقلیت روهینگیاست.»

 

براساس گزارش عفو بین‌الملل، ارتش و دولت میانمار مسئول بحبوحه‌گیری خشونت‌هاي جدید حاوی کشتار مردم روهینگیا، آتش زدن روستاها و آواره کردن بیش از ۶۰۰ هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا هست.

 

 

دیدار پاپ فرانچسکو با مقامات میانمار و آوارگان روهینگیا

پاپ فرانچسکو، رهبر کاتولیک‌هاي دنیا نیت دارد در سفر هفته آینده خود به بنگلادش با سران ارتش میانمار و همینطور آوارگان روهینگا که به بنگلادش گریخته‌اند دیدار کند.

 

به گزارش تالاب سخنگوی واتیکان به خبرنگاران گفت که پاپ نیت دارد با ژنرال مین آنگ هلینگ، فرماندۀ ارتش دیدار کند. وی همینطور نیت دارد در دیدار جداگانه‌اي با آنگ سان سوچی، رهبر دولت میانمار دیدار کند.

 

 اقلیت روهینگیا؛ قربانیان مذهب، سیاست و اقتصاد

کشور میانمار از ۱۳۵ اقلیت شناخته شده قومی تشکیل شده، اما از سال ۱۹۸۲ اقلیت مسلمان روهینگیا از فهرست اقلیت‌هاي قومی این کشور حذف شده هست. این اقلیت همراه با ۴ اقلیت قومی دیگر از داشتن ملیت میانماری محرومند و بدین‌ترتیب حقوق انسانی آنان بسیار محدود و توسعه‌یافتگی آنان پایین هست.

 

کشور میانمار از جمله کشور های کمتر توسعه یافته هست و براساس آمار توزیع شده از سمت سازمان ملل متحد درسال ۲۰۱۵ در رتبه ۱۴۵ از میان ۱۸۸ کشوری که آمار توسعه‌یافتگی آنان اندازه گرفته شده هست، قرار دارد.

 

دراین میان اقلیت مسلمان روهینگیا در حالات بسیار بدتری نسبت به سایر اقلیت‌هاي میانمار قراردارند. براساس گزارش‌‌ یونیسف، حدود ۶۰ درصد از جمعیت روهینگیا به دلیل فقر اقتصادی هرگز به مدرسه نرفته‌اند و ۸۰ درصد از آنان بی‌سواد میباشند.

 

 حالات بد معیشتی این گروه با شروع درگیری‌هاي سال ۲۰۱۲ که میان بوداییان و اقلیت مسلمان ساکن ایالت راخین شروع شد، دقت جامعه جهانی رابه خود جلب کرد. البته منشا این درگیر‌ي‌ها عمده روشن نیست اما گفته میشود که حوادث مذکور در پی تجاوز و قتل یک زن بودایی از اهالی راخین از طریق اقلیت روهینگیا و همینطور کشته شدن ۱۰ نفر از اعضای روهینگیا به دست اهالی راخین شروع شده هست.

 

در شکل گیری این درگیری‌ها عوامل متعددی نقش داشتند، تنش‌هاي سیاسی-مذهبی و همینطور مزایا اقتصادی واسطه بروز این فجایع شده هست.

 

به گزارش تالاب طبق گزارش سازمان عفو بین‌الملل، نظامیان این کشور تنها به فراری دادن اقلیت روهینگیا از طریق اعمال خشونت اکتفا نکرده و به دنبال راه‌هایي میباشند که از بازگشت آنان جلوگیري کنند.

 

تخریب و سوزاندن روستاها و زندانی کردن آوارگانی که به میانمار باز میگردند از جمله اقداماتی هست که برای پیشگیری از بازگشت آنان صورت می‌پذیرد.

 

جدیدترین مطالب سایت