آیا جهان امروز بدون اینترنت امکان پذیر است؟

آیا جهان امروز بدون اینترنت امکان پذیر است؟

جهان بدون اینترنت

دراین چند روز حرف هایي از قطع اینترنت شایعه شده بود کـه واقعیت نداشت. اینترنت ملی یک بستر داخلی اسـت کـه درکنار اینترنت جهانی مفید واقع خواهد شد ودر این جا بـه این مورد خواهیم پرداخت کـه آیا دنیای بدون اینترنت امکان‌پذیر اسـت ؟

 

تکنولوژی و فناوری اینترنت در طی سال‌هاي‌ اخیر با رشد چشمگیری در ایارن و جهان همراه بوده و بـه لطف فناوری‌هاي‌ جدید و توسعه تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، کاربران این روزهای اینترنت، ارتباطی پایدار و با حداقل قطعی را تجربه میکنند.

 

بـه گزارش تالاب ویلیام داتون، از محققان دانشگاه میشیگان و نویسنده کتاب «جامعه و اینترنت» عنوان میکند کـه تصور دنیای بدون اینترنت برای آدمی‌ غیرممکن اسـت و حتی افراد، فکرش را هم نمی کنند کـه روزی نتوانند بـه اینترنت دسترسی داشته باشند.

آیا جهان امروز بدون اینترنت امکان پذیر است؟

حال از شـما میخواهیم کـه جهانی را تصور کنید کـه دیگر دسترسی بـه اینترنتی وجود ندارد و تمامی‌شبکه‌هاي‌ اجتماعی همانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و حتی ایمیل‌ها عملا از کار می‌افتند.

 

در چنین شرایطی، جهان کمی‌وحشتناک بـه نظر می آید؛ اما نه بـه هولناکی رویدادهایی هم چون زمين لرزه، سیل و طوفان. با این حال، عدم دسترسی بـه اینترنت میتواند بخش زیادی از فعالیت‌هاي‌ آدمی‌را متوقف کند.

 

بـه گزارش تالاب طبق گزارشی کـه اخیرا در وب‌سایت Statista منتشر شده، تقریباً 300 میلیون نفر در امریکا از اینترنت استفاده میکنند و این یعنی، زندگی 90 درصد از مردم این کشور با قطع شدن اینترنت، تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. این وضعیت در دیگر کشور های جهان نیز با اندک اختلافی در آمارها صدق می کند.

 

اما قطعی کلی اینترنت، جدای از تاثیرات منفی کـه بر افراد و ارتباطات ان‌ها بر جای می گذارد، صنایع و کسب و کارها را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. متیو زوک، از اساتید دانشگاه کنتاکی معتقد اسـت کـه با قطع شدن دسترسی بـه اینترنت، اگر چه زیرساخت‌هاي‌ اصلی همان‌ گونه بـه بقای خود ادامه خواهند داد، اما سیستم‌هاي‌ لجستیکی پیچیده‌اي کـه زنجیره‌هاي‌ تامین جهانی اساسا فلج خواهند شد. در ادامه بـه چند مورد از عواقب قطعی اینترنت اشاره خواهیم کرد.

 


حتماً بخوانید:  اینترنت ملی به معنای قطع اینترنت جهانی نیست «فیلم»


 

کمرنگ شدن ارتباطات

یکی از نخستین چیزهایی کـه با قطعی اینترنت دامن‌گیر بشریت میشود، از بین رفتن یا کمرنگ شدن ارتباطات اسـت. فرانسسکا موسیانی، از محققان مرکز ملی تحقیقاتی علمی‌فرانسه دراین رابطه عنوان میکند از بین رفتن کانال‌هاي‌ ارتباطی و کاهش ارتباطات بشری، از جمله آثار سوء قطع دسترسی بـه اینترنت اسـت. اما با این حال، می توان از روش‌هاي‌ سنتی همانند ارسال پیامک و یا ملاقات‌هاي‌ حضوری برای این منظور استفاده کرد.

 

زمین‌گیر شدن حمل و نقل عمومی

اگر اینترنت قطع شود، ترافیک‌هاي‌ سنگین دور از انتظار نخواهد بود. حمل و نقل بـه معنی واقعی کلمه از کار خواهد افتاد چرا کـه بخش زیادی از این حوزه بـه اینترنت متکیست. در چنین شرایطی تعداد زیادی از خودروهایی کـه سرویس‌دهی ان‌ها وابسته بـه اینترنت اسـت، غیرفعال خواهند شد؛ هوایپماها زمین‌گیر خواهند شد؛ اتوبوس‌ها دیگر با برنامه‌ریزی کار نخواهند کرد و بـه طور خلاصه، صنعت لجستیک از کار خواهد افتاد.

 

آیا جهان امروز بدون اینترنت امکان پذیر است؟

چه بلایی بر سر کسب و کارها خواهد آمد؟

مارک گراهام، از پژوهشگران دانشگاه آکسفورد معتقد اسـت کـه قطع شدن اینترنت، ضربه بزرگی بـه کسب و کار و شرکت‌ها بزرگ و کوچک دنیا وارد خواهد کرد. بـه گفتی وی، سیستم عصبی جهانی‌سازی معاصر بـه اینترنت وابسته اسـت. کسب و کارها و تجارت‌هاي‌ خرد و کلان همانند سیستم بانکداری، پرداخت‌هاي‌ آنلاین و یا هر تجارتی کـه بـه کامپیوترها متکی‌اند، تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

 

گفتنی اسـت تاثیر سوء خارج شدن اینترنت از معرض انسان‌ها، تنها محدود بـه این چند مورد نیست و تعداد زیادی از حوزه‌ها را نیز شامل می شود کـه در این جا فقط بـه بخشی از ان‌ها اشاره شده اسـت. بی‌تردید، این مساله همه ی ابعاد زندگی بشریت را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد و کمتر کسی را می توان یافت کـه بگوید زندگی، همراه یا بدون اینترنت، هیچ تفاوتی نخواهد داشت.

 

آیا زندگی در جهان بدون اینترنت امکان‌پذیر است؟

پژوهشگران معتقدند کـه تداوم زندگی بشریت دراین مقطع زمانی و با توجه بـه زیرساخت‌ها و امکاناتی کـه درنظر گرفته شده، بدون اینترنت میسر نیست و یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت، بسیار سخت و خارج از تصور خواهد بود. اما این مساله یعنی زندگی در جهانی بدون اینترنت، هرگز در عمل اتفاق نخواهد افتاد و بنابر این، نیازی بـه نگرانی وجود ندارد.

 

این را فراموش نکنید که در قرن 21 در دهکده ای جهانی زندگی میکنیم و ارتباطات حرف اول را میزند و ارتباطات جهانی برای رشد و پیشرفت در هر منطقه لازم و اساسی است.

 

منبع: itiran.com

جدیدترین مطالب سایت