شرایط استخدام برای معلم شدن

شرایط استخدام برای معلم شدن

چگونه کار معلمی را قبول کنیم ؟ 

از قدیم گفتند معلمی شغل انبیاست برای شرایط استخدام برای معلم شدن در ادامه ما را دنبال کنید. 

 

داشتن حداقل معدل 15 در دوره تحصيلي متوسطه «3 سال دبيرستان»، دارا بودن قد 155 براي خانم‌ها و 160 براي آقايان و برخورداري از سلامت جسمي و رواني و همچنين موفقيت در گفتگو و تاييد صلاحيت‌هاي عمومي از شرايط حال حاضر براي معلم شدن است.

 

چگونگي تأمين و تربيت نيروي انساني به ويژه معلم براي نظام آموزشي کشور همواره يکي از موضوعات اساسي دولت‌ها و وزارت آموزش و پرورش بوده و با توجه به حساسيت و تاثيرگذاري که شغل معلمي در توسعه کشور و همچنين باورهاي ديني و ملي دارد در تمامي دوره‌هاي تاريخي سعي مي‌شد تا ضوابط و شرايط خاصي را براي آن تدوين کنند.

 

به گزارش سرويس «آموزش و پرورش»تالاب، سيد علي شريف‌زاده معاون هماهنگي آموزش عالي مرکز نيروي انساني آموزش و پرورش درباره نحوه جذب و استخدام در آموزش و پرورش گفت:

 

با راه‌ اندازي دانشگاه فرهنگيان، مقرر شد تا آموزش وپرورش نيروهاي مورد نياز خود را از طريق دانشگاه‌هاي فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي تامين کند که اين موضوع در اسناد بالادستي همچون برنامه پنجم توسعه، سند تحول بنيادين، احياء قانون متعهدين خدمت و اساسنامه اين دانشگاه‌ها به صراحت آمده است.

شرایط استخدام برای معلم شدن

شرايط تحصيلي و جسماني براي معلم شدن

به گفته شريف‌زاده، در حال حاضر افرادي مي‌توانند وارد دانشگاه‌هاي فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي شوند که تمامي شرايط شرکت در آزمون سراسري دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي را داشته باشند، همچنين علاوه براين شرايط ، داشتن حداقل معدل 15 در دوره تحصيلي متوسطه « 3 سال دبيرستان »، دارا بودن قد 155 براي خانم‌ها و 160 براي آقايان و برخورداري از سلامت جسمي و رواني و همچنين موفقيت در گفتگو و تاييد صلاحيت‌هاي عمومي پيش بيني شده است.

 

همچنين افرادي که در اين دانشگاه‌ها پذيرفته مي‌شوند پس از چهار سال تحصيل، مدرک تحصيلي کارشناسي مورد تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري را که امکان ادامه تحصيل در تمامي دانشگاه‌هاي داخل و خارج براي آنان فراهم است را دريافت مي‌کنند.

 

پرداخت ماهانه 370 هزارتومان به دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي

به گزارش ايسنا، دانشجويان اين دانشگاه‌ها همزمان با تحصيل به استخدام آموزش و پرورش در مي‌آيند و با دريافت حکم کارگزيني از حقوق ماهانه حدودا 370 هزار تومان در طول چهار سال تحصيلي برخوردار مي‌شوند؛ ضمن آنکه به غير از دانشگاه‌هاي فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي هيچ دانشگاه ديگري مسئوليت تربيت معلم را براي آموزش و پرورش بر عهده ندارد.

 

شريف زاده درباره رشته‌هايي که امکان پذيرش دانشجو در اين دانشگاه‌ها را ندارد، نيز اظهار کرد: وزارت آموزش وپرورش مي‌تواند از بين فارغ‌التحصيلان ساير دانشگاه‌ها، افرادي را از طريق آزمون استخدامي و پس از گفتگو و بررسي صلاحيت‌هاي عمومي و تخصصي در صورت احراز شرايط لازم استخدام کند.

 

بر اين اساس، پذيرفته شدگان نهايي بايد حدود 300 ساعت آموزش بدو استخدام را در قالب دوره ضمن خدمت سپري کنند تا به عنوان معلم به امر تدريس اشتغال داشته باشند.

 

گفتني است، در حال حاضر دانشگاه فرهنگيان در 16 رشته و تربيت دبير شهيد رجائي در 19 رشته براي وزارت آموزش و پرورش نيروي انساني تربيت مي‌کنند. واحدهاي آموزشي دانشگاه فرهنگيان در قالب 64 پرديس در سراسر کشور فعال هستند، اما واحد آموزشي دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي تنها در تهران فعال است.

 

دانشگاه‌هاي فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي از داوطلبان تمامي گروه‌هاي آموزشي علوم رياضي، علوم تجربي، علوم انساني، هنر، زبان انگليسي و رشته‌هاي فني وحرفه‌اي دانشجو پذيرش مي‌کند، لذا امکان ادامه تحصيل براي تمامي فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي مختلف دوره دبيرستان، در اين دانشگاه‌ها فراهم است؛ البته رشته‌هاي علوم انساني و رياضي سهم بيشتري از پذيرش دانشجو را در اين دانشگاه‌ها به خود اختصاص مي‌دهند.

 

معاون هماهنگي آموزش عالي مرکز نيروي انساني آموزش و پرورش در ادامه گفت‌وگو با ايسنا، درباره روند جذب معلم در آموزش و پرورش در سالهاي گذشته گفت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي براي “معلم” جايگاه ويژه‌اي تعريف شد، چرا که انقلاب متاثر از آموزه‌هاي ديني است، لذا اين شغل را ابتدا از آن خدا و سپس متعلق به پيامبران و اوليا خاص آن مي‌داند.

 

وي افزود: اولين اقدامي که در سال 58 براي تربيت معلم انجام گرفت، راه‌اندازي مراکز تربيت معلم به همت شهيدان رجائي و باهنر بود.

 

در اين سال افرادي که تمايل به شغل معلمي داشتند پس از اخذ ديپلم در آزمون ورودي مراکز تربيت معلم شرکت مي‌کردند و پس از قبولي در آزمون ضمن بررسي صلاحيت‌هاي عمومي از سوي هسته گزينش در گفتگو تخصصي نيز شرکت کرده و پس از موفقيت دوره 2 ساله تربيت معلم را سپري و با اخذ مدرک کارداني به عنوان معلم به استخدام وزارت آموزش و پرورش در مي‌آمدند.

 

به گفته شريف زاده، ظرفيت مراکز تربيت معلم در آن زمان به گونه‌اي نبود که همه نيازهاي آموزش وپرورش کشور را تأمين کند، اما در بعضي از رشته‌هاي خاص به ويژه آموزش و پرورش ابتدايي و مربي پرورشي سعي مي‌شد تا عمدتا مراکز تربيت معلم، اين مسئوليت را عهده دار شوند و مابقي نيازهاي آموزش و پرورش از طريق جذب حق‌التدريس، آزمونهاي استخدامي و غيره تأمين مي‌شدند.

 

گفتني است، در دهه ‌60 شيوه ديگري نيز براي تربيت معلم پيش بيني شد، در يکي از اين شيوه‌ها دانش‌آموزان سوم راهنمايي که تمايل به حرفه معلمي داشتند در دانشسراي تربيت معلم ثبت نام مي‌کردند و پس از موفقيت در آزمون ويژه و تاييد صلاحيت‌هاي عمومي و اختصاصي دوره چهار ساله دانشسرا را سپري کرده و با اخذ مدرک ديپلم به عنوان آموزگار مقطع ابتدايي وارد مدارس مي‌شدند.

 

در شيوه ديگر، دانش آموزان دوم دبيرستان در صورت تمايل در اين دانشسرا ثبت نام مي‌کردند و پس از تاييد صلاحيت‌هاي عمومي و اختصاصي به مدت 2 سال در مراکز ياد شده تحصيل و مدرک ديپلم را دريافت و به استخدام آموزش وپرورش در مي‌آمدند؛ در تمامي اين دوره‌ها به عنوان شاغلان تحصيل در مراکز تربيت معلم و دانشسراها، مبلغي را به عنوان کمک هزينه تحصيلي دريافت مي کردند.

 

به گزارش تالاب، همچنين در سال‌هايي نيز افراد به محض ورود به مراکز همزمان به استخدام آموزش وپرورش در مي‌آمدند و فعاليت دانشسراها پس از مدتي تعطيل و تنها مراکز تربيت معلم در قالب دوره‌هاي 2 ساله امکان تأمين نيروي انساني براي وزارت آموزش و پرورش را آن هم در 14 رشته داشتند.

 

معاون هماهنگي آموزش عالي مرکز نيروي انساني آموزش و پرورش بيان کرد:

در دهه 70 با تعطيلي دانشسراهاي 2 ساله و چهار ساله، شيوه ديگري جهت جذب بيشتر افراد به عنوان معلم پيش بيني شد، بدين طريق که در مناطق محروم دانشسراي پيوسته «سه ساله» طراحي و تأسيس شد و دانش آموزان سال دوم دبيرستان پس از ورود به اين دانشسراها، طي سه سال پس از موفقيت در آزمون ويژه و تاييد صلاحيت‌هاي عمومي و اختصاصي موفق به اخذ مدرک کارداني پيوسته دانشسراي سه ساله مي‌شدند.

 

منبع :isna.ir

جدیدترین مطالب سایت