«اعدام» بابک زنجانی، در هاله از ابهام

«اعدام» بابک زنجانی، در هاله از ابهام

«مرگ» بابک زنجانی، در هاله از ابهام

  
بابک زنجانی با نام کامل بابک مرتضی زنجانی بازرگان ایرانی است که تا پیش از دولت احمدی‌نژاد فعالیت‌های اقتصادی محدودی داشتعلی‌رغم آن که گفته می‌شود تا قبل از رسیدن سال نو حکم میلیاردر جوان اجرا می‌شود اما او حاضر به بازگرداندن طلب وزارت نفت نیست
 

 به گزارش تالاب :روز شمار زندگی مرد موبور ویولونیست هنگامی که به این تاریخ می رسد متوقف شده و روزهای پس از آن را نمایش نمی دهد. چرا که در خبرها آمده است که کم تر از 1 ماه و 2 هفته تابسته شدن دفتر زندگی بابک زنجانی باقی مانده است و قرار است

 

بر گسترده ترین پرونده عامل فساد اقتصادی تاریخ ایران تا پایان سال جاری «مهر مختومه» کوبیده شود. آنطور که یکی از مسئولان وزارت نفت روز گذشته اظهار داشته است،

 

مرد موبور ویولونیست قرار نیست چهل و سومین بهار زندگی‌اش را ببیند و برای خود در نخستین روز از بهاران، جشن تولدی در حصار دیوارهای سیمانی و پشت میله های زندان بگیرد.

 

«مرگ» ، در هاله از ابهام

روز گذشته، اصغر هندی، مسئول کمیته پیگیری مطالبات وزارت نفت در گفتگویی از احتمال اجرایی شدن حکم اعدام بابک زنجانی تا قبل از پایان سال خبر داد. از دیگر سو، رسول کوهپایه زاده وکیل بابک، بر این باور است که او چهل و سومین بهار زندگی اش را هم خواهد دید و بعید است که تا پایان سال جاری به خواب ابدی فرو رود.

 

کوهپایه زاده در این بارهمی‌گوید:« بعید می‌دانم اجرای حکم موکلم قبل از عید صحت داشته باشد؛ زیرا بابک زنجانی تازه دیروز حکم دیوان عالی کشور را مطالعه کرده است و با توجه به اینکه حوزه فعالیت موکلم، فعالیت‌های تخصصی بانکی و نفتی است، به کرات به عنوان وکیل بابک زنجانی تقاضا کردم برای ارائه درخواست اعاده دادرسی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی دیگر، بتوانم با موکلم ملاقات کنم.»

 

وی ادامه می دهد: «روشن است که به عنوان وکیل بابک زنجانی باید بتوانم با وی ملاقات کنم تا دیدگاه‌ها، نظرات و دفاعیات او را اخذ کنم؛ لذا بعید می‌دانم قبل از ملاقات با موکل و هماهنگی و انسجام درباره نظام دفاعی وی، حکم اجرا شود.

 

زیرا مواد 477 و 474 قانون آئین دادرسی کیفری از نظامات دفاعی و حقوق بنیادین متهم است و بعید است که قبل از درخواست اعاده دادرسی و خلاف بین شرع بودن رای صادره، حکم اجرا شود.»

 

**سرنوشت پول ها

سوالی که در این میان حائز اهمیت است و از زمان اعلام خبر اعدام زنجانی درباره آن صبحت شده، آن است که آیا با پایان زندگی بابک، پول‌ها باز خواهد گشت؟ از قرار معلوم هنوز هم با وجود آنکه مرد موبور ویولونیست در چند قدمی مرگقرار دارد، حاضر به بازگرداندن پول ها نیست.

 

بر این مهم اصغر هندی، مسئول کمیته پیگیری مطالباتوزارت نفت صحه می گذارد و در این باره می‌گوید: «وضعیت بازگشت مطالبات از بابک هنوز تغییری نکرده است. هنوز هیچ اقدام جدی جهت پرداخت بدهی‌ها انجام نشده است.

 

فرد جدید دستگیر شده در ارتباط با این پرونده نیز تحت بازجویی است.» در مورد بازگشت پول‌ها هم وکیل زنجانی اعتقادش بر مسئله دیگری استوار است. او با اشاره به اینکه اقداماتی برای تسویه بدهی های موکلم صورت گرفته که ادامه آن مستلزم عدم تعجیل در اجرای حکم اعدام است،

 

گفت: «مراجع‌ ذی‌صلاح قضایی و بانکی و دولتی در جریان این اقدامات هستند و بر اساس آخرین جلسه‌ای که با حضور همه اصحاب پرونده داشتیم، مقرر شد موضوع پیگیری شود و تا حصول نتیجه نهایی از دستور خارج نشود. بر همین اساس بعید می‌دانم تا قبل از انجام همه اقدامات، در اجرای حکم تعجیل شود.»

 

وی اضافه کرد: «مسئله مهم دیگر این است که حسب دادنامه صادره شاکی و مالباخته شرکت نفت است و زمانی که شرکت نفت و مسئولان مستقیم پیگیری پرونده صراحتاً می‌گویند در صورت اجرای حکم دست ما از الباقی وجوه و اموال خارجی زنجانی کوتاه می‌ماند، بعید می‌دانم در اجرای حکم تعجیل شود؛

 

زیرا آنچه مورد اجماع همه آحاد جامعه قرار دارد اولویت اول برگشت پول و استیفای حقوق بیت المال است و هر نوع شتاب زدگی در اجرای حکم، این اهداف را محقق نمی‌کند؛ بنابراین تعجیل در اجرای حکم را بعید می‌دانم؛ البته تصمیم‌گیری نهایی با دستگاه قضایی است.»

 

**انگیزه بابک درگرو سرنوشتی محتوم

حال با توجه به اینکه بابک متولد نخستین روز از فروردین ماه 1353 است، سرنوشت شمع هایی که قرار است در آغازین روز از بهار 1396 در سلول انفرادی اش فوت کند، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. علاوه بر آن، آینده 3 میلیارد یورویی که مرد موبور ویولونیست به هنگام جولانش در وزارت نفت دولت های نهم و دهم به حساب جیب های خود واریز می‌کرد نیز مبهم است

 

و بابکِ معدوم قطعا نمی تواند آن پول‌های حاصل از فروش نفت و دور زدن تحریم ها را باز پس دهد. البته در این میان نکته جالب توجه آنجایی است که بابکِ زنده هم تا به این جای پرونده‌اش انگیزه‌ای برای بازپس‌دهی اموال بیت‌المال نداشته است.

 

گمان می‌شد که پس از صدور حکم اولیه اعدامش کمی به تکاپو بیفتد و برای بازگرداندن پول ها تلاش کند اما چنانچه مسئول پیگیری وزارت نفت نیز اظهار داشت، بابک تاکنون مبلغی را به حساب وزارت نفت واریز نکرده است. این احتمال وجود دارد که به دلیل آنکه اتهام زنجانی فساد فی‌الارض است و طبق قانون حکم مفسدین فی‌الارض اعدام است، بنابراین او انگیزه‌ای برای بازگرداندن پول ها ندارد و سرنوشت خود رامحتوم می داند.

 

**داستان یک مرگ

دولت یازدهم پایان دهنده زندگی پررنگ و لعاب بابک بود و موجب شد تا این مرد ویولونیست، دوم دی ماه 1392دستگیر شود و فصل جدیدی از حیاتش آغاز گردد. با تشکیل پرونده 209جلدی که هر یک از جلدها دست کم شامل 200 صفحه بودند، باعث شد تا بابک بتواند عنوان یکی از فاسدترین مردان تاریخ ایران را از آن خود کند.

 

پس از برگزاری 9 جلسه دادگاه در آخر، حکم مرگ برای او که زمانی در زمره همراهان دولتمردان نهم و دهم به شمار می رفت، صادر شد و حال برای زمان فرارسیدن مرگش، روزشمار گذاشته شده است.به هر روی دستگاه قضا توانست در این پرونده اقتدار خود را به نمایش بگذارد و رضایت مردم را جلب نماید.

 

جدیدترین مطالب سایت