تکلیف بسته‌ های اینترنت خریداری شده چه می‌شود؟

تکلیف بسته‌ های اینترنت خریداری شده چه می‌شود؟

تکلیف بسته‌ های اینترنت خریداری شده چه می‌شود؟

بـه دنبال اختلال سراسری در اینترنت، تعداد زیادی از مشترکین درخصوص بسته‌هاي‌ اینترنتی تلفن همراه متضرر شده‌اند کـه باید تکلیف آن ها مشخص شود.

 

بـه گزارش تالاب چند روزی اسـت کـه بـه دنبال اعتراضات مردمی نسبت بـه افزایش نرخ سوخت در کشور، عده‌اي آشوبگر از فرصت پیش آمده سوءاستفاده کرده و بـه خیابان‌ها ریختند و با جا زدن خود در بین معترضین، اقدام بـه آتش زدن اموال عمومی بـه‌ویژه بانک‌ها و پمپ بنزین‌ها کردند.

 

تجربه نشان داده اسـت کـه تعداد زیادی از این آشوب‌ها ساماندهی شده و مرجع ان شبکه‌هاي‌ اجتماعی و ماهواره‌اي اسـت. تعداد زیادی از هماهنگی‌ها در پیام‌رسان‌هاي‌ خارجی بـه‌ویژه تلگرام انجام میشود، از این رو طبق سیاست‌هاي‌ اتخاذی از سوی مسئولین و دستگاه‌هاي‌ ذیربط، چند روزی اسـت کـه اینترنت بین‌ المللی با محدودیت مواجه شده اسـت.

 

ناگفته نماند کـه حفظ امنیت در درجه اول اهمیت اسـت اما قطعی اینترنت مشکلاتی را برای مردم عادی و بـه‌ویژه ‌ان دسته از کسانی کـه عمده کارشان با اینترنت اسـت، ایجاد کرده اسـت.

 

اما دراین میان انچه بیش از همه ی رخ نشان داده، وضعیت بسته‌هاي‌ اینترنت تلفن همراه اسـت کـه دراین چند روز، مدت زمان استفاده  ان‌ها بـه اتمام رسیده اسـت بدون آنکه مشترکین بتوانند از ان بسته بـه طور کامل استفاده کنند.

 

این امر در حال حاضر تبدیل بـه دغدغه‌اي برای کاربران شده و این سوال را برای انها ایجاد کرده اسـت کـه تکلیف بسته‌هاي‌ خریداری شده در ایام قطعی سراسری اینترنت بین‌الملل و بسته‌هاي‌ پیش از ان چه میشود؟ آیا اپراتورهای  تلفن همراه دراین خصوص تمهیداتی اندیشیده‌اند یا خیر؟

تکلیف بسته‌ های اینترنت خریداری شده چه می‌شود؟

بـه گزارش تالاب این مساله را از کارشناسان و اپراتورهای مربوطه پیگیری کرده اسـت. ان دسته از مشترکینی کـه بدون اطلاع از قطعی اینترنت، بسته جدیدی را خریداری کرد‌ه‌اند، یا بسته‌هاي‌ فعالشان بـه دلیل اختلال فعلی اینترنت پایان یافته اسـت و یا مسائلی از این دستره بـه‌رو بوده‌اند، بر اساس پیگیری‌هاي‌ صورت گرفته از اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، باید منتظر پایان اختلال و بازگشت بـه شرایط عادی باشند.

 

اپراتور ایرانسل مطابق با قوانین سابقش، بسته‌هاي‌ خریداری شده را برای کاربران ذخیره میکند و از آنجا کـه الویت با بسته‌اي اسـت کـه تاریخ اعتبار ان قبل‌تر اسـت، ابتدا بسته کوتاه مدت مصرف شده و سپس  بسته دوم فعال میشود حتی اگر بسته قبلی زودتر خریداری شده باشد. 

 

در مورد بسته‌هاي‌ چند روزه هم کـه با قطعی فعلی مواجه شده‌اند و مشترکین نتوانستند بـه طور کامل از آن ها استفاده کنند ودر این چند روز مدت زمان اعتبارشان بـه اتمام رسیده ؛ قرار اسـت کـه پس از پایان اختلال، مورد بررسی قرار گیرد.

 

طبق گفته‌ها باید برآورد نهایی انجام شود و آمار بـه دست آمده از کل مشترکینی کـه  دراین مدت دچار این مسئله شده‌اند، می تواند تاثیر مستقیمی در تصمیمات اتخاذی داشته باشد.

 

این اصل شامل مشترکین همراه اول هم میشود؛ اگر تعداد مشترکینی کـه بـه این شیوه متضرر شده‌اند، قابل توجه باشد، می توان امیدوار بود کـه این مشکل حل شود و بسته‌هاي‌ اینترنتی بار دیگر برای مشترکین لحاظ شود. ناگفته نماند کـه تقاضای وزیر ارتباطات تاثیر زیادی بر تسریع این روند دارد.

تکلیف بسته‌ های اینترنت خریداری شده چه می‌شود؟

راه حل‌هاي‌ موجود برای رفع این مشکل بـه افزایش حجم اینترنت کاربران یا افزایش تعداد روز‌هاي‌ قطعی اینترنت بین‌الملل بـه تاریخ اتمام بسته‌هاي‌ اینترنت کاربران ختم میشود. البته هنوز هیچ تصمیمی دراین مورد گرفته نشده اما شاید اضافه کردن تعداد روز‌‌هاي‌ اختلالات اینترنت بـه مدت زمان انقضای بسته اینترنت کاربران، بهترین و منطقی‌ترین راه باشد.

 

اما تصمیم‌گیری دراین مورد برای کسانی کـه در همین مدت چند روزه قطعی اینترنت بین‌الملل، زمان بسته اینترنتشان تمام شده کمی دشوار اسـت، دراین حال شاید با تصمیمات وزارت ارتباطات و اپراتور‌ها، یک بسته چند روزه کوتاه مدت بـه این دست از کاربران اهدا شود، شاید هم یک مقدار حجم بیشتر مانند یک گیگابایت، بـه بسته بعدی ان‌ها اضافه شود تا جبران این چند روز عدم دسترسی بـه اینترنت بین‌الملل باشد.

 

در هر صورت تصمیم‌گیری در مورد این اتفاق با رعایت عدالت کامل و حقوق مصرف‌کنندگان و اپراتورها کمی دشوار اسـت، اما نظر شـما چیست؟ بـه نظر شـما بهترین و عادلانه‌ترین راه برای جبران اختلالات چند روزه اینترنت کدام اسـت؟

 

 جواب شرکت رایتل :

“در حال بررسی موضوع هستیم. پس از پایان اختلال با هماهنگی وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصمیم‌گیری خواهد شد.”

 

سایت تالاب

جدیدترین مطالب سایت