عکس جسد رضا شاه در شاه عبدالعظیم واقعیت یا شایعه ؟ (جزئیات)

عکس جسد رضا شاه در شاه عبدالعظیم واقعیت یا شایعه ؟ (جزئیات)

اولین عکس سلفی با جسد مومیایی رضا شاه

روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم، خبر کشف جسدی مومیایی دراین آستانه در شهرری که آن رابه رضا شاه پهلوی نسبت می دهند را یک شایعه می داند. خبری که در روز معمار بشدت در فضای رسانه اي پیچید , خبر کشف پيکر مومیایی شده اي از محل تخریب آرامگاه رضا شاه در شاه عبدالعظیم بود . گمانه ها این پیکر مومیایی را منتسب به رضا خان اولین شاه پهلوی ایران میداند .

 

صاحب این تصویر با ارسال آن به شبکه هاي‌ مجازی ادعا کرده که با مومیایی پیدا شده که گفته می‌شود متعلق به رضاشاه است عکس سلفی گرفته است.

 

عکس جسد رضا شاه در شاه عبدالعظیم واقعیت یا شایعه ؟ (جزئیات)

 

خدماتی نظیر ساخت راه‌آهن سراسری ایران «از دریای خزر تا خلیج فارس»  , بنیان‌گذاری دانشگاه تهران , ساخت جاده مخصوص پهلوی «خیابان ولی‌عصر کنونی در تهران» ,بنیان‌گذاری ثبت اسناد ,بنیان‌گذاری ثبت احوال و اجباری کردن برگزیدن نام خانوادگی و صدور شناسنامه , راهسازی سراسری در کل کشور,بنیان‌گذاری بانک سپه ,بنیان‌گذاری بانک ملی ایران ,بنیان‌گذاری بانک فلاحتی «بانک کشاورزی کنونی» ,بنیان‌گذاری بیمه ایران , بنیان‌گذاری رادیو ایران , بنیان‌گذاری خبرگزاری پارس «خبرگزاری ایرنا کنونی», بنیان‌گذاری فرهنگستان ایران , تغییر تقویم رسمی ایران از تقویم هجری قمری به تقویم خورشیدی جلالی «تغییر ماه‌هاي‌ برجی مانند عقرب و سرطان به ماه‌هاي‌ اوستایی مانند فروردین و اردیبهشت»,دستور به حفظ، بازسازی و مرمت آثار تاریخی ایران ,تأسیس اولین موزه ایران با نام موزه ایران باستان , بازسازی مکان‌هاي‌ تاریخی ایران از جمله آرامگاه فردوسی و آرامگاه خیام و موافقت با باستان شناسان خارجی برای بررسی و کشف آثار باستانی در ایران. ایجاد رادیو ایران ,تأسیس موزه ملی ایران ,ساخت «فرودگاه مهرآباد» و… از جمله کارهای رضا خان در زمان حکومتش بود.

عکس جسد رضا شاه در شاه عبدالعظیم واقعیت یا شایعه ؟ (جزئیات)

 

شباهت چهره، آن حالت دست و آن پارچه سر آستین تا حدود زیادی گمانه ها در مورد تعلق پیکر موئمیایی به رضا خان پهلوی را تقویت می‌کند.

 

سرنوشت رضا شاه چه بود؟

رضاشاه پس از دومین سکتهٔ قلبی در ژوهانسبورگ در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۲۳ در گذشت.پیکر او را پس از مرگ به صورت مومیایی به قاهره مصر بردند ودر مسجد رفاعی گذاشتند.

 

در اردیبهشت ۱۳۲۹، در دورهٔ نخست‌وزیری رجبعلی منصور قرار شد جنازه رضاشاه از مصر به ایران آورده شود و هواپیمای حامل جنازه رضا شاه قبل از آمدن به ایران، به منظور طواف در مکه از قاهره بطرف جده پرواز کرد.

 

سرانجام هفدهم اردیبهشت ۱۳۲۹، جنازه رضاشاه به وسیله هواپیما و سپس با قطار مخصوص به تهران حمل شد و با تشریفات رسمی به شاه عبدالعظیم برده شد ودر آرامگاه ویژه او دفن شد.

عکس جسد رضا شاه در شاه عبدالعظیم واقعیت یا شایعه ؟ (جزئیات)

 

ابتدا عده اي از نمایندگان جبهه ملی با برگزاری تشریفات رسمی مخالفت کردند و قصد داشتند در مجلس سخنرانی‌هایي دربارهٔ دورهٔ رضاشاه و علیه او ایراد کنند که این امر منجر به نگرانی دربار شد. سرانجام با وساطت منصورالملک نخست‌وزیر وقت با حسین مکی و مذاکره مکی با محمد مصدق قرار بر این شد که مجلس در اینباره سکوت کند و نطقی علیه یا له او ایراد نشود.

 

در روز ۲۴ دی‌ماه ۱۳۵۷ و زمان کوتاهی پیش از انقلاب جمهوری اسلامی ایران درسال ۱۳۵۷ پیکر وی بار دیگر به همراه پیکر پسرش علیرضا پهلوی توسط محمدرضا، نخست به لس‌آنجلس و سپس به مسجدالرفاعی مصر برده شد و سرانجام در اردیبهشت ماه ۱۳۵۹، آرامگاه رضا شاه به دستور دادستان وقت، صادق خلخالی به صورت کامل تخریب شد.

 

اما پس از گذشت 38 سال از این اتفاق روز گذشته به دنبال اجرای طرح گسترش و توسعه بخش غربی آستان حضرت عبدالعظیم شهرری، جنازه مومیایی شده در محل آرامگاه تخریب شده رضا شاه پیدا شده است.

 

عکس زیر بخش غربی حرم حضرت عبدالعظیم را نشان می دهد که دیروز یک جنازه مومیایی‌شده در حفاری‌هاي‌ طرح توسعه حرم، در آن‌جا پیدا شده؛ درست در محل آرامگاه تخریب رضاشاه پهلوی.

 

عکس جسد رضا شاه در شاه عبدالعظیم واقعیت یا شایعه ؟ (جزئیات)

 

محل کشف پیکر مومیایی منتسب به رضا شاه

مسوول روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم دراین باره اظهار کرد: از دیروز حفاری‌ها متوقف شده و ما نمی دانیم دقیقا از کدام بخش، ولی افرادی در آن محل حاضر شده‌اند و عملیات را متوقف کرده‌اند.

 

«روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم، خبر کشف جسدی مومیایی دراین آستانه در شهرری که آن رابه رضا شاه پهلوی نسبت می دهند را یک شایعه می داند.»

 

مصطفی آجرلو، مدیر کل روابط عمومی استان حضرت عبدالعظیم حسنی «ع» دراین زمینه میگوید: این منطقه در اطراف حرم حضرت عبدالعظیم، قبلا آرامستان بوده است، بنابر این کشف پيکر دراین منطقه ودر طرح توسعه‌ي آستانه یک چیز طبیعی است.

 

عکس جسد رضا شاه در شاه عبدالعظیم واقعیت یا شایعه

کشف جسدی مومیایی که به احتمال زیاد متعلق به رضا خان پهلوی میباشد خبر ساز و جنجالی شده است . پیکری مومیایی در شاه عبدالعظیم پیدا شده که به احتمال بسیار زیاد متعلق به رضاخان می‌باشد .

 

شباهت این پيکر مومیایی شده با عکسی که از جنازه رضا خان در تابوت منتشر شده شک ها را بیشتر به یقین نزدیک می کند . حسن خلیل آبادی «عضو شورای اسلامی شهر تهران» خبر کشف یک مومیایی در آستان شاه عبدالعظیم شهرری را تایید کرد

 

مسؤولان آستان ضمن اطلاع رسانی به میراث فرهنگی منتظرند تا کارشناسان این حوزه به بررسی موضوع پرداخته ودر مورد آن اظهار نظر کنند.

 

احتمال میرود که این جنازه متعلق به رضا شاه باشد که پیش از این آرامگاه او دراین منطقه قرار داشت

عکس جسد رضا شاه در شاه عبدالعظیم واقعیت یا شایعه ؟ (جزئیات)

پیش تر گفته می شد که جنازه “رضا شاه” درسال ۵۷ به مسجد رفاعی مصر منتقل شده اما چندی پیش عده اي از خاندان پهلوی در مستندی اعلام کردند جنازه رضا شاه از کشور خارج نشده است.

 

جدیدترین مطالب سایت