بیشتر زنان افغانی در کشورشان هویت ملی ندارند !

بیشتر زنان افغانی در کشورشان هویت ملی ندارند !

چرا زنان افغانستانی هویت ملی ندارند ؟ 

 

طی خبر های حواشی نسبت به خاک افغانستان گفته شده هست که 63 درصد از زنان افغانی فاقد هویت ملی در کشورشان میباشند . 

 

زنان افغانی , ربکا تاواریس، مسئول دفتر زنان سازمان ملل در امور افغانستان روز چهارشنبه ۲۲ نوامبر در کابل اعلام کرد که ۶۳ درصد از زنان افغان، فاقد اسناد هویتی میباشند که این موضوع تاثیر منفی بر میزان همکاری شهروندان این کشور در انتخابات دارد.

 

به گزارش تالاب خانم تاواریس این خبر را در جریان نشست خبری «نقش زنان در انتخابات» اعلام کرد و از مقامات افغان و نهادهای قانونی خواست تا با حذف این موانع، شرایط ضروری را برای حضور گسترده زنان در انتخابات فراهم کنند. او همینطور از برگزارکنندگان انتخابات، سازمان های مدنی و مدافعان حقوق بشر دراین کشور خواست برای افزایش میزان همکاری زنان در انتخابات وارد عمل شوند.

 

خانم تاواریس به محدودیتهای زنان افغان از نامزدی در انتخابات گرفته تا ثبت نام و کمپانی در رای دهی‌ها و همینطور ضرورت افزایش نقش زنان در فعالیتهای امنیتی بویژه در پلیس ملی اشاره کرد و گفت: «هدف سازمان ملل کمک به دولت افغان برای عملی کردن تعهداتش به طور کلی و همینطور تقویت نقش زنان در انتخابات به طور مخصوصاً هست. زنان افغان در زندگی اجتماعی و سیاسی خود با مساله‌هاي زیادی روبه‌رو میباشند.»

 

تادامیچی یاماموتو، فرستادۀ مخصوصاً‌ سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز که دراین نشست حضور داشت با اشاره به اهمیت نقش زنان در ایجاد و توسعۀ دموکراسی در هر کشوری تاکید کرد که سهم زنان در فعالیتهای انتخاباتی افغانستان باید مساوی با سهم مردان باشد.

 

او گفت: «تهدیدات امنیتی و بعضی از قضایا فرهنگی، از مهم ترین موانع فعالیت زنان دراین کشور هست و سازمان ملل به دولت افغانستان کمک خواهد کرد تا نقش زنان را در انتخابات تقویت کند.»

 

به گزارش تالاب بنا بر اعلام رسانه‌هاي افغانستان، میزان همکاری زنان در انتخابات سال ۱۳۹۳ شمسی دراین کشور ۳۸ درصد بوده هست. سهم زنان در بین کل نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز ۹ درصد و در بین نامزدهای شوراهای ولایتی ۱۱ درصد بوده هست.

 

سخنان نمایندگان سازمان ملل در افغانستان در حالی بیان می شود که موضوع انکار هویت زنان افغانی به یکی از بحث‌هاي داغ در شبکه‌هاي اجتماعی و میان کاربران افغان تبدیل شده هست.

 

تعداد زیادی از مردان در جامعه امروز افغانستان، همسرانشان را در مجامع عمومی با عناوینی هم چون «مادر کودکان»، «خانه»، «خانه»، «ضعیفه» و یا گاهی «مال» خطاب می کنند. این عناوین حتی روی سنگ قبر زنان افغان در آرامگاهها نیز دیده می شود. زنان در مجامع عمومی از سمت دیگران «همشیره» یا «عمه» نیز خطاب می شوند. همینطور بنا بر قانون افغان، نام مادر نباید در گواهی تولد کودک ثبت شود.

 

برای اعلام مخالفت با چنین رفتارهایی، در اوایل تابستان کمپینی تحت عنوان «#WhereIsMyName» از طریق زنان جوان این کشور در شبکه‌هاي اجتماعی بوجود آمد ودر چهارچوب این کمپین با زبانهای محلی افغانستان از دیگران پرسیده شد که «نام من کجاست؟».

 

فعالان دراین کمپین، زنان را تشویق میکنند که سکوت نکنند و انتقاد خودرا نشان دهند و با تقاضای ابتدایی‌ترین و اساسی‌ترین اسناد هویتی خود هم چون شناسنامه و تلاش برای شکستن تابوهای ریشه‌دار دراین جامعه، از تبحر جامعه مردان بر زنان بکاهند و آن ها را وادار به پذیرش هویت زنان کنند.

 

به گزارش تالاب منشاء این حرکت در ولایت هرات بودو کارش رابا چند پیام در شبکه‌هاي اجتماعی شروع کرد اما به تدریج بر طرفدارانش افزوده شده و گسترش یافت. فعالان دراین کمپین از افراد سرشناس و مقامات دولتی و نمایندگان پارلمان افغانستان می خواهند که برای حمایت از حقوق زنان و مادرانشان، به این موج بپیوندند.

 

این بحث از شبکه‌هاي مجازی به دیگر رسانه‌ ها نیز سرایت کرد ودر روزنامه‌ها و گفتگوهای رادیو و تلویزیونی افغانستان به موضوع «نام من کجاست» پرداخته میشود.

 

این موج در رسانه‌هاي اجتماعی مخالفانی نیز دارد؛ بعضی کاربران معتقدند که این اقدام علیه «ارزش‌هاي افغان» هست.

 

مبارزه برای احقاق حقوق زنان در افغانستان در حالی ادامه دارد که حتی عبدالله عطایی، سخنگوی دادگاه بینظیر کابل نیز اعلام کرده هست که جامعه افغانستان برای چنین تغییراتی آماده نیست.

 

جدیدترین مطالب سایت