نکات بهداشتی در مورد خرید زولبیا بامیه در فصل ماه رمضان

نکات بهداشتی در مورد خرید زولبیا بامیه در فصل ماه رمضان

نکات مهم بهداشتی در مورد خرید زولبیا بامیه در فصل ماه رمضان

خرید شیرینی‌هاي سنتی از جمله زولبیا بامیه در اوایل ماه مبارک رمضان و در این ماه مبارک رسمی قدیمی و سنتی می باشد
با ما در سایت تالاب باشید مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت‌ها و ایام خاص وزارت بهداشت ضمن ارایه پیشنهاد‌هاي بهداشت محیطی به مردم در ماه مبارک رمضان، بر همکاری متصدیان و شاغلین مراکز تهیه غذا با مامورین و بازرسین بهداشت محیط تاکید کرد.

 

مهندس سیدرضا غلامی، با تأکید بر اینکه از خرید محصولات روباز که در فضای معمولی نگه داری میشوند، باید خودداری کرد،‌

ادامه داد: شیرینی سنتی از جمله زولبیا بامیه از مراکز مجاز خریداری شده و از خرید کردن از مراکز و محل هاي غیر مجاز و دستفروشان خودداری شود.

 

زولبیا بامیه فصل ماه رمضان

خرید شیرینی‌هاي سنتی از جمله زولبیا بامیه در جعبه‌هاي مشخص و دارای مهر استاندارد و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت باشد.
غلامی با بیان اینکه در هنگام خرید دقت شود که متصدیان یا شاغلین مراکز عرضه غذا بهداشت فردی را رعایت کنند، خاطرنشان کرد: آش و حلیم و مواد خوراکی نمونه از محل‌هاي مجاز و شناخته شده، خرید و تهیه شود و توزیع این مواد خوراکی در ظروف یک‌بار مصرف مناسب و ترجیحا گیاهی باشد.

 

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت‌ها و ایام خاص وزارت بهداشت گفت: نگه داری مواد خوراکی و نوشیدنی داغ نباید در ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی یا ظروف یک‌بار مصرف نازک و رنگ روشن باشد. غذای پخته شده و آماده مصرف در فضای آشپزخانه اکثر از دو ساعت نگه داری نشود

و در سریع‌ترین زمان ممکن مصرف شود. ضمنا در تهیه مواد خوراکی بسته بندی شده ازجمله خرما، پنیر، حلوا شکری و مواد خوراکی نمونه به سالم بودن بسته، مجوز سازمان غذا و دارو و تاریخ مصرف و ساخت و انقصا دقت شود.

 

غلامی افزود: افرادی که غذای سحری را هنگام افطار یا شام تهیه میکنند، در صورت پخت روی شمعک گاز یا سماور نگه داری کنند تا هنگام مصرف در سحر سرد نباشد.

در صورت بهرهگیری از سبزی و میوه در وعده هاي خوراکی نسبت به سالم سازی آن دقت شود. شستشوی نخست، انگل زدایی، گندزدایی با مواد گندزدای مجاز و شستشوی نهایی ضروری هست.

 

غلامی تاکید کرد:

مردم در صورت دیدن هرگونه تخلف بهداشتی در هنگام خرید و تهیه مواد خوراکی از جمله عدم رعایت بهداشت فردی، نظافت و بهداشت محیط، نگه داری و فروش مواد خوراکی غیر بهداشتی و تاریخ قبل و موارد نمونه، از طریق سامانه شکایات مردمی ۱۹۰ وزارت بهداشت را مطلع کنند.

 

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت‌ها و ایام خاص در پیشنهاد‌هاي بهداشتی در ماه مبارک رمضان به متصدیان و شاغلین مراکز و اماکن بویژه مراکز تهیه و طبخ مواد خوراکی، پیشنهاد کرد که همکاری با مامورین و بازرسین بهداشت محیط را در اولویت قرار دهند.

 

غلامی گفت: رعایت بهداشت فردی به ویژه در هنگام تهیه و سرو مواد خوراکی، رعایت نظافت و بهداشت محل کار خود، به ویژه محل و کارگاه‌هاي تهیه و طبخ شیرینی‌هاي سنتی، زولبیا بامیه و آش و حلیم و سایر موادغذایی الزامی هست.
مواد خوراکی پخته شده از جمله آش و حلیم روی شعله پایین گاز نگه داری شود یا درصورت نگه داری در فر، حرارت غذا از بین نرفته باشد.

 

غلامی تاکید کرد: فروشندگان شیرینی سنتی و زولبیا بامیه دقت کنند که جهت توزیع و فروش این مواد از جعبه‌هاي مقوایی یا بسته‌هاي بهداشتی دارای مجوز و مهر استاندارد و سازمان غذا و دارو بهرهگیری کنند. همینطور فروشندگان شیرینی سنتی و زولبیا و بامیه از نگه داری این مواد به صورت روباز و در خارج از ویترین خودداری کرده و هنگام بسته بندی از انبرک یا دستکش یک‌بار مصرف بهرهگیری کنند.

وی درخصوص تهیه شیرینی‌جات نیز گفت:

تهیه کنندگان شیرینی سنتی و زولبیا بامیه از روغن‌هاي مناسب و مخصوص تهیه شیرینی بهرهگیری کرده و از چند بار مصرف کردن روغن خودداری کنند.

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت‌ها و ایام خاص، به هیات‌هاي امنای مساجد و محل‌هاي برقرای افطاری و سحری پیشنهاد کرد: برای این محافل مواد خوراکی سالم و بهداشتی تهیه شده و در صورت طبخ در محل، بهداشت فردی خدمه‌ها در هنگام تهیه و طبخ رعایت شود.
مواد خوراکی پخته شده در محیط آشپزخانه یا صحن مساجد در مدت طولانی نگه داری نشود و ترجیجا در کمتر از دو ساعت توزیع و مصرف شود.

 

وی بر توزیع غذای پخته شده به صورت گرم در مساجد تاکید کرد و افزود: غذای گرم در ظروف مناسب و تمیز توزیع شده و در صورت بهرهگیری از ظروف یک بار مصرف ترجیحا از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی یا آلومینیومی بهرهگیری و از ظروف و لیوان یک بار مصرف پلاستیکی بهرهگیری نشود.

غلامی گفت:
در هنگام توزیع غذا خادمین از راه رفتن روی سفره خودداری کرده و نظافت و بهداشت صحن مساجد و محل‌هاي برگزاری مراسم رعایت شود.

 

وی بر رعایت نظافت و بهداشت سرویس هاي بهداشتی و وضوخانه و بهرهگیری از سیستم لوله کشی یا جعبه هاي مایع دستشویی در این محل‌ها تاکید کرد و گفت:

باید دقت شود که دخانیات توسط مراجعین در مساجد و محل‌هاي برگزاری مراسم استعمال نشود.

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت ها و ایام خاص وزارت بهداشت در پایان به خادمین و داوطلبان ارائه خدمت در توزیع افطاری یا سحری پیشنهاد کرد بهداشت فردی را رعایت کنند.

جدیدترین مطالب سایت