ضررها و فایده های مناسب جویدن آدامس

ضررها و فایده های مناسب جویدن آدامس

ضررها و فایده های مناسب جویدن آدامس

 

بعضی ها هستند که واقعا زیاد از جویدن آدامس استفاده میکنند در ادامه با ضررها و فایده های مناسب جویدن آدامس سایت تالاب را دنبال کنید.

 

آدامس جویدنی بسیار پراستفاده ای در جامعه های امروزی است که ضررها و فایده هایی را می توان برای آن برشمرد که دانستن آن خالی از لطف نیست. یونانیان باستان علاقه فراوانی به جویدن آدامس داشته‌اند و سرخپوستان مایا هم مواد رزینی خاصی را می‌جویدند‌. فرمولاسیون مدرن آدامس از دهه 1860 آغاز شد‌.

 

در آن سال‌ها صمغ ازگیل آمریكایی یا همان صمغ آدامس وارد ایالات متحده شد و تلاش‌هایی توسط یك دندانپزشك به نام دكتر تامس ادمز می‌خواست نوعی لاستیك جدید اختراع كند، اما حاصل كارش به آدامس تبدیل شد‌.آدامس تولید دكتر ادمز كه در مغازه خودش فروخته می‌شد با اقبال مشتریان مواجه شد‌‌.

 

از این ماجرا‌ها كه بگذریم شاید به این سوال برسیم كه آدامس مفید است یا مضر‌‌. در خصوص فواید و مضرات آدامس تحقیقات و مطالب زیادی گفته شده كه مرور آنها می‌تواند دوستداران آدامس را به یك ارزیابی برساند‌‌.

 

كنترل استرس با آدامس
براساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه تگزاس، جویدن آدامس در هنگام استرس، احساس بهتری را به شخص می‌دهد و توصیه می‌شود كه در زمان استرس و فشار‌های روحی از آدامس استفاده كنید‌‌. هنگامی كه عصبی هستید سعی كنید آدامس بجوید چرا كه این كار شما را آماده برای جویدنی سخت و شدید می‌كند و در نتیجه این كار می‌تواند فك شما را زود خسته كند‌‌.

 

درمان خانگی مقابله با استرس
جویدن خیلی سخت باعث چاقی ( با دلایل ناخواسته چاقی آشنا شوید ) و درد و سوزش در ناحیه آرواره می‌شود‌. همچنین می‌تواند عارضه‌ای را با نامTMJ به وجود بیاورد‌‌. این حالت باعث درد در ناحیه سر و گردن می‌شود و باز و بسته كردن آرواره را با مشكل مواجه می‌كند‌‌. اگر شما هر كدام از این علائم را در خود مشاهده كردید چند روزی را به آرواره خود استراحت بدهید و از جویدن آدامس پرهیز كنید، در صورتی كه علائم از بین نرفت حتما با پزشك خود مشورت كنید‌‌.

 

آدامس بعد از جراحی روده
شواهد علمی بیشتر تایید می‌كند كه جویدن آدامس در بهبود حال بیماران پس از جراحی روده تاثیر مفید دارد‌‌. به گفته پژوهشگران؛ عمل جویدن، اعصاب دستگاه هاضمه را تحریك می‌كند‌‌. این یافته كه در نشریه «آرشیو جراحی» منتشر شده پس از بازبینی اطلاعات حاصل 5 آزمایش اخیر با حضور 158 بیمار به دست آمده است‌‌.

 

پژوهشگران می‌گویند؛ آدامس جویدن با تحریك اعصاب دستگاه هاضمه روند بازگشت عملكرد روده به حالت طبیعی و سالم را سرعت می‌بخشد‌‌.هم‌اكنون متخصصان در آزمایشات دیگری به دنبال پاسخ این سوال هستند كه دریابند آیا با این روش زمان مورد نیاز برای بستری شدن در بیمارستان جهت بهبودی از عمل جراحی هم كاهش پیدا می‌كند؟

 

در هریك از این آزمایشات، ‌یك گروه از بیماران آدامس بدون قند را 3 بار در روز پس از انجام جراحی و برای یك دوره 5 تا 45 دقیقه می‌جویدند و بعد با گروه دیگری از بیماران مقایسه شدند كه آدامس نجویده بودند‌. آدامس جویدن اندكی شبیه به خوردن است و باعث آغاز حركات روده‌ای می‌شود‌. هرگونه جراحی شكمی می‌تواند عملكرد روده‌ها را كند

 

و آرام كرده و حداقل تا 50 درصد كاهش دهد‌. این وضعیت می‌تواند مشكلات جدی را در پی داشته باشد‌‌. اما با وجود این مطالعات پژوهشگران معتقدند كه مطالعات بیشتر در این زمینه باید صورت گیرد تا مطمئن شوند كه نتایج بدست آمده تصادفی نیستند‌‌. پژوهشگران می‌گویند؛ اگر آدامس جویدن بتواند چنین تاثیری داشته باشد در مبلغ قابل توجهی كه برای درمان این بیماران مصرف می‌شود، صرفه‌جویی خواهد شد و هزینه بیمارستان كاهش پیدا می‌كند‌‌.

 

آدامس راآهسته بجوید
به گزارش تالاب به توصیه متخصصان، اگرچه آدامس جویدن در مواقعی كه دچار تنش و استرس هستید می‌تواند در بهبود حال شما و تخفیف تنش موثر باشد، اما باید مراقب باشید كه در این كار افراط و زیاده‌روی نكنید‌‌. متخصصان متذكر می‌شوند كه وقتی شما تحت استرس و فشار روانی ( درمان افسردگی با ورزش ) هستید ممكن است با شدت و فشار آدامس بجوید كه این كار می‌تواند آرواره شما را فرسوده كرده و تحلیل ببرد‌‌.

 

مضرات آدامس
بدی‌های آدامس هم كم نیست و گاهی خواص خوب جویدن آدامس هم ممكن است درخصوص برخی افراد نتیجه عكس داشته باشد‌‌. مثلا استفاده از برخی خمیر دندان‌ها و برخی آدامس‌ها بیش از خرابی دندان‌ها، موجب انتقال و حفظ باكتری‌هایی می‌شوند كه عفونت ایجاد شده توسط آن باكتری‌ها در بدن، نهایتاً موجب ایجاد یا تشدید

 

بیماری‌های قلبی می‌شود‌‌. جویدن برخی آدامس‌ها، موجب افت فشار خون مینیمم و افزایش ضربان قلب در بیماران قلبی شده و احتمال خطر را در آنان افزایش می‌دهد‌‌.گاهی جویدن آدامس‌های شیرین شده با برخی شیرین‌كننده‌ها موجب بروز واكنش‌های حساسیتی در برخی افراد می‌شود‌. ضمناً محققان اعلام كرده‌اند كه جویدن آدامس در بعضی افراد حساس و مستعد،

 

موجب تحریك دستگاه گوارش می‌شود‌. به علاوه مطالعه دیگر، مؤید بالا رفتن احتمال خطر سرطان زبان در كسانی بود كه آدامس‌هایی با طعم دارچین، زیاد جویده بودند‌‌.

 

 

جدیدترین مطالب سایت