عربستان خود را برای جنگ با لبنان آماده میکند

عربستان خود را برای جنگ با لبنان آماده میکند

آماده سازی عربستان برای جنگ با لبنان 

 

عربستان که بد تر از هر سال دارد در میلیارد ها دلار غرق هست هر سال هم دیوانه تر و پست تر می شود و بهمین علت در تدارک جنگ با لبنان هست . 

 

جنگ عربستان با لبنان به گزارش تالاب عبدالباری عطوان سردبیر یک روزنامه با اشاره به تقاضای عربستان و آنگاه کشور امارات و بحرین از اتباع خود در لبنان برای ترک این کشور، نوشت: این نشانه اي خطرناکی و حاکی از این هست که عربستان در تدارک موضع گیری علیه لبنان هست.
 
 
نگاهی به تصمیمات و بازداشت ها و نیز سیاست مشت آهنین که محمد بن سلمان چه در دخل و چه در منطقه در پیش گرفته هست، این برداشت را ایجاد میکند که وی در مسیر دو مکتب سیاسی در حرکت هست؛ اول مکتب جرج بوش پدر و پسر مبنی بر این که هر کس با ما نیست دشمن ماست و دوم مکتب ماکیاولی که به این امیر سعودی این پیشنهاد را میکند که بدون هیچ رحمی با دشمنان سیاسی و حتی مرم خود برخورد کند زیرا احترام و ترس مهم تر از دوستی هست.

احتمال شدت انتقام جویی بن سلمان وجوددارد

 
به گزارش روزنامه رای الیوم، بازداشت تعداد زیادی از امیران و وزیران سابق سعودی به تهمت فساد در سه دهه جدید گامی بی پیشینه در خاندان حاکم سعودی به شمار می‌آید که مرجع اصلی آن تا این لحظه انتقام جویی بوده هست که اگرچه چه بسا این اقدامات فقط مرحله اول بوده و مراحل بعدی در دایره گسترده تری در راه باشد که بعید نیست نه فقط دشمنان بلکه متحدان را نیز حاوی  شود.

تقاضای ترک خاک لبنان نشانه خطرناکی هست

 
این که وزارت خارجه عربستان از اتباع خود در لبنان چه کسانی که مقیم میباشند و چه مسافران میـــخواهد فورا خاک این کشور را ترک کنند و آنگاه امارات، کویت و بحرین نیز همین تقاضای نمونه را مطرح می‌کنند، نشانه اي خطرناک هست و حاکی از ین هست که مسئولان سعودی در تکاپوی «یک اقدام» در لبنان میباشند که یا تحریم اقتصادی هست یا دخالت نظامی.
 
 
 این پیشبینی برگرفته از اظهارات ثامر السبهان وزیر مشاور سعودی هست مبنی بر این که کشورش اقدامات شدیدتری را علیه لبنان اتخاذ خواهد کرد تا روال امور آن به مسیر طبیعی بازگردد.

عربستان چطور می‌تواند با حزب الله روبه رو شود؟

 
وی همینطور گفت: عربستان با دولت لبنان همچون دولتی که علیه ما اعلام جنگ کرده هست تعامل خواهد داشت و هر کس راکه به کشورمون تجاوز کند سرجایش خواهیم نشاند.
 
 
نمیدانیم السبهان که بسیار به بن سلمان نزدیک هست، چه منظوری دارد آیا غرض او و دولت سعودی  از بازگشت وضعیت لبنان به مسیر طبیعی «شکستن» قدرت حزب الله و از بین بردن توانایی نظامی آن هست؟

سوال دیگر این که چطور حزبی که علیه عربستان تجاوز می‌کند را سرجایش خواهند نشاند؟ آیا این ماموریت در مورد حزبی که 25 هزار رزمنده سرسخت و 150 هزار موشک در اختیار دارد و به یک آلبوم سیاسی و نظامی قوی منطقه اي وابسته هست، امکانپذیر هست؟

 
 
مضمون قابل دقت این که برادران لبنانی اکنون سرگرم موضوع بازگشت سعد الحریری و دوران و هواپیمای او میباشند و از رخدادهای احتمالی که در هفته ها و ماههای آینده در انتظار کشورشان هست و خطرانت ناشی ازآن و نیز چگونگی رویارویی با این خطرات  غافل مانده اند.

نقشه بن سلمان برای بیدار کردن کشورش چیست؟

 
معلوم نیست محمد بن سلمان در سطح داخلی و عربی و منطقه اي چه نقشه اي در سر دارد زیرا تجربیات قبل نشان میدهد این امیر جوان در اجرای تغییرات گسترده  و به راه انداختن جنگ ها و تشکیل ائتلاف ها تردید نمیکند، چرا که درنظر دارد عربستان را از «خواب عمیق» بیدار کره و نوگرایی را در آن تحقق بخشیده و با اتکا به «خطر ایران» و بازوهای نظامی آن در یمن، عراق، لبنان و سوریه از نظر سیاسی و نظامی کشورش را آماده کند

نقشه ولیعهد سعودی برای پر کردن خلأ سیاسی و رهبری در منطقه

بن سلمان احساس میکند منطقه با یک خلأ رهبری، سیاسی و اسلامی روبه رو هست و او و کشورش انتخاب اي برای پر کردن این خلأ میباشند از همین رو درنظر دارد بر زمینه معیار های ایدئولوژیک ناسیونالیسم عربی دولت چهارم سعودی را تشکیل داده و آنرا جای گزین وهابیت مذهبی و سیاسی کند که در تشکیل سه دولت سعودی نقش زیادی داشت.

 
 
به عبارت دیگر بنظر می‌رسد افکار بن سلمان و مشاوران او از وهابیت طایفه اي به سوی ناسیونالیسم عربی در حال تغییر هست.
 
 
با این توضیحات باید پرسید آیا این ناسیونالیسم جدید که برای محیط سعودی ضد سکولاریسم جدید هست، میتواند اعتقاد مبارزه جویی و روحیه  بسیجی را در هر جنگ آینده که عربستان تحت پرچم پادشاه جدید «محمد بن سلمان» وارد آن خواهد شد فراهم سازی کند؟ کسیکه ظرف چند ساعت و یا حداکثر چند روز دیگر به تخت پادشاهی تکیه خواهد زد.

سوی و سوی ناسیونالیسم جدید بن سلمان

اعتقاد ناسیونالیسم جدید در صورتی که عملی شود عربستان را در برابر دو ملیت اصلی قرار میدهد؛ یکی ترکیه و دیگری ملیت فارسی و ایرانی و بعید نیست این دو علیه عربستان متحد شوند به گونه اي که بعضی نیروهای عربی در ملحق شدن به ائتلاف جدید عربی تردید کنند به مخصوصاً این که بن سلمان در حال توسعه دایره ائتلاف هاي عربی هست.

 
 
تردید مصر در ملحق شدن به عربستان
 
دراین میان معلوم نیست مصر همچون متحد اصلی عربستان سعودی در ائتلاف چهارگانه علیه قطر، چه موضعی اتخاذ خواهد کرد و این که آیا این ائتلاف جدید با حضور مصر توسعه خواهد یافت تا بتواند جبهه هاي اقتصادی و یا نظامی را علیه ایران، سوریه و لبنان و حزب الله و نیز الحشد الشعبی در عراق بگشاید؟ دراین صورت عرب هاي شیعه کجا قرار می‌گیرند؟

این در حالی هست که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر روز قبل گفت که کشورش در لبنان علیه حزب الله دخالت نخواهد کرد.

 
 
دراین خصوص  باید یادآور شد که السیسی که در برابر تمام فشارهای عربستان برای اعزام نیروهای کشورش به یمن ایستاد، شاید اینبار نیز در مقابل فشارهای مرتبط به ملحق شدن به جبهه احتمالی علیه ایران همان کار را بکند و یا اگر در ائتلاف سعودی کمپانی کند مشارکت آن سمبلیک خواهد بود.
 
 
لبنانی ها متحد می‌شوند
 
به هرحال باید درنظر داشت که عربستان بازوهای اقتصادی قدرتمندی دارد که میتواند در صورتیکه در صدد تحریم مالی و اقتصادی لبنان برآید این بازوها را علیه آن بکار گیرد اما چه بسا متحدان سنی و مسیحی لبنان بیشترین زیان را متحمل شوند
 
 
زیرا این گروه از لبنانی ها تاجران و سرمایه گذاران این کشور را تشکیل می‌دهند نه شیعه  که خاستگاه اصلی حزب الله را تشکیل داده و 40 درصد جمعیت لبنان میباشند در نتیجه شاید تحریم لبنان سبب وحدت لبنانی ها شود نه دسته بندی بین آنان.
 
 
جدیدترین مطالب سایت