ماجرای پیدا شدن قرص‌ های مشکوک در کیک ! (فیلم + عکس)

ماجرای پیدا شدن قرص‌ های مشکوک در کیک ! (فیلم + عکس)

عرضه قرص‌های مشکوک در کیک‌های خوراکی در ۲ استان

جاسازی قرصها در محصولات بیش از ۱۰ شرکت تولید کیک

سخنگوی سازمان غذا و دارو: طبق بررسی‌هاي‌ صورت گرفته از گزارشات مردمی در دو استان سیستان بلوچستان و هرمزگان،‌ مشخص شد قرص‌هایي پس از تولید ودر مرحله‌ عرضه داخل کیک‌ها قرار گرفته ودر بیش‌ از ۱۰ شرکت تولید کیک اسـت

 نکته قابل توجه ان اسـت کـه تولید کیک در همان استان‌ها صورت نگرفته و از خارج از این استان‌ها بـه ان جا وارد میشود.

 قرص‌هایي کـه در کیک‌هاي‌ خوراکی گذاشته شده‌؛ انواع گوناگونی داشته اسـت.

 بررسی‌هاي‌ صورت گرفته از ۳۰ مورد گزارش شده از استان هرمزگان نشان می دهد کـه موضوع مربوط بـه خط تولید نیست.

انبار یکی از کارخانه‌هاي‌ معروف ساخت کیک و شکلات کـه بیش‌از ۳۰ هزار کیک مشکوک بـه حاوی قرص در چابهار بود تا بررسی‌هاي‌ دقیق پلمپ شد./ ایسنا

 

ماجرای عجیب پیداشدن قرص‌های مشکوک در کیک‌‌ دانش آموزان

 


 

انبار کیک‌ های مشکوک پلمب شد

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌هاي‌ صنایع غذایی ایران با تاکید بر این‌کـه جاسازی قرص از نظر فنی نمیتواند در خط تولید اتفاق افتاده باشد، از پلمب شدن چند انبار نگهدارنده کیک‌هاي‌ آلوده بـه قرص خبر داد و گفت کـه اگر از این انبارها کیکی توزیع شده باشد از بازار جمع‌آوری شده اسـت.

 

سیدمحمد رضا مرتضوی در گفت‌گو با ایسنا، اظهار کرد: اگر این قرصها در خط تولید جاسازی شده بود، بعد از قرار گرفتن در کوره تغییر رنگ می‌داد و ‌اگر این قرصها در خمیر کیک بودند نیز تغییر شکل می‌دادند، بنابر این رنگ سفید و سالم بودن قرصها نشان میدهد کـه جاسازی قرصها بعد از تولید و پیش از توزیع اتفاق افتاده اسـت.

 

به گزارش تالاب وی با بیان این‌کـه جاسازی قرص در کیک ممکن اسـت بـه قصد قاچاق یا آسیب زدن بـه افکار عمومی و ایجاد تشویش و نگرانی انجام شده باشد، افزود: اگر هدف از جاسازی قرص در کیک‌ها مسمومیت و آسیب‌زدن بود، می‌توانستند با دسترسی بـه خمیر قرص را بـه صورت مایع کیک را مسموم کنند.

 

همچنین بـه گفته رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌هاي‌ صنایع غذایی ایران قرصها بیش‌تر در کیک‌هاي‌ لایه‌اي جاسازی شده کـه می توان در ان‌ها لایه ‌ها را جدا کرد و کسی متوجه تغییر شکل کیک نمیشود.

ماجرای پیدا شدن قرص‌ های مشکوک در کیک ! (فیلم + عکس)

مرتضوی با تاکید بر این‌کـه جاسازی قرص از نظر فنی نمی تواند در خط تولید اتفاق افتاده باشد،‌ این اتفاق را “امنیتی” توصیف کرد و از پلمب شدن چند انبار نگهدارنده کیک‌هاي‌ آلوده بـه قرص خبر داد.

 

وی همچنین در پاسخ بـه این‌که کیک‌هاي‌ آلوده در سطح عرضه کشف شده یا در انبارها، گفت: ظاهراً یک یا دو انبار پلمب شده و اگر از ان انبارها کیکی در بازار توزیع شده باشد جمع‌آوری شده اسـت. وی افزود:  اگر جاسازی قرص در کیک‌ها بـه قصد قاچاق بوده باشد، ممکن اسـت تعداد ان‌ها زیاد باشد.

 

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌هاي‌ صنایع غذایی ایران از کشف ردپای عده اي از افراد دخیل دراین پرونده خبر داد و گفت: آلوده شدن کیک‌ها بـه قرص فقط در استان‌هاي‌ سیستان بلوچستان و هرمزگان صورت گرفته ودر دیگر استان‌ها شواهدی از این وجود این کیک‌ها وجود ندارد.

 

وی افزود: با توجه بـه این‌کـه آلوده شدن کیک‌ها بـه قرص در استان‌هاي‌ مرزی اتفاق افتاده احتمالا این تخلف بـه قصد قاچاق قرص‌هاي‌ روان گردان صورت گرفته اسـت.

مرتضوی با بیان این‌که در روزهای آینده اخبار دقیقتر منتشر میشود، گفت: جاسازی قرص در کیک‌ها در شش یا هفت برند صورت گرفته کـه بیشتر تولیدکننده کیک‌هاي‌ لایه‌اي بودند.

 

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌هاي‌ صنایع غذایی ایران در پاسخ بـه این‌که “آیا مردم می توانند از سالم بودن خطوط تولید کشور مطمئن باشند؟” اظهار کرد: احتمالا هدف از جاسازی قرصها در کیک قاچاق قرص بوده کـه بعداً لو رفته اسـت. با این وجود ظرف روزهای آینده این کیک‌ها بـه طور کامل جمع می شوند و جای نگرانی نیست، چراکه آلودگی در برخی مناطق خاص بوده کـه قابل پیگیری اسـت.

 

بـه گزارش تالاب بـه نقل از ایسنا،‌ در روزهای گذشته عکس و فیلم‌هایي مبنی بر وجود قرص‌ در کیک‌هاي‌ بستبندی منتشر شد کـه در پی ان صبح امروز کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، با تاکید بر این‌کـه این قرصها پس از تولید ودر مرحله‌ عرضه داخل کیک‌ها گذاشته شده‌؛‌ موارد مطرح شده‌ جاسازی قرص در کیک‌ها را مربوط بـه بیش‌ از ۱۰ شرکت تولید کیک عنوان کرد و گفت کـه “قاعدتا این‌کـه یک جسم خارجی در خط تولید بیش از ۱۰ شرکت تولید کیک خوراکی طی دوهفته و بـه صورت هم زمان جاسازی شود، ان‌هم بـه شکلی کـه این اتفاق متوجه یک یا دو  استان باشد، قطعا مشکوک اسـت و باید از مراجع انتظامی پیگیری شود. نکته قابل توجه اما ان اسـت کـه تولید کیک نیز در همان استان‌ها صورت نگرفته و از خارج از این استان‌ها بـه ان جا وارد می شود.”

 

همچنین بـه گفته جهانپور این قرصها انواع گوناگونی داشته و فقط از نوع روان گردان‌ها و مخدرها نبوده اسـت.

 


 

ماجرای پیدا شدن قرص‌ های مشکوک در کیک ! (فیلم + عکس)

عرضه قرص‌های مشکوک در کیک‌های خوراکی در۲ استان

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت با تاکید بر این‌که گزارشات واصله بـه وزارت بهداشت مبنی بر وجود قرص و کپسول در کیک‌هاي‌ خوراکی،‌ بـه هیچ وجه بـه خط تولید این محصولات مربوط نیست،‌ گفت: طبق بررسی‌هاي‌ صورت گرفته از گزارشات مردمی در دو استان سیستان بلوچستان و هرمزگان،‌ مشخص شد این قرصها پس از تولید ودر مرحله‌ عرضه داخل کیک‌ها گذاشته شده‌اسـت.

 

پزشک کیانوش جهانپور در مصاحبه با ایسنا، با بیان این‌که هر گونه جاسازی قرص دراین کیک‌ها پس از روند تولید اتفاق افتاده اسـت،‌ اظهار کرد: طبق گزارشاتی کـه بـه دست ما رسیده اسـت و بررسی‌هایي کـه از شرکت‌هاي‌ صنایع غذایی دراین استان‌ها داشته‌ایم،‌ این قرصها بـه هیچ وجه هنگام پروسه تولید درون کیک‌ها گذاشته نشده اسـت.

 

وی افزود: طی مشاهدات موجود اینکار مشکوک و با انگیزه و هدفی نامعلوم توسط فرد یا افرادی در سطح عرضه در استان‌هاي‌ سیستان و بلوچستان و هرمزگان صورت گرفته اسـت.

 

تمام مباحثی کـه در حوزه اختیارات و نظارت‌هاي‌ سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت اسـت در حال انجام بوده اما،‌ بررسی سایر عوامل نظیر قصد و نیت انجام اینکار در حوزه صلاحیت و اختیارات وزارت بهداشت نیست و مراجع انتظامی و امنیتی باید موضوع را بررسی کنند.

 

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان این‌که موارد مطرح شده‌ي جاسازی قرص در کیک‌ها مربوط بـه بیش‌ از ۱۰ شرکت تولید کیک اسـت، اظهار کرد: قاعدتا این‌که یک جسم خارجی در خط تولید بیش از ۱۰ شرکت تولید کیک خوراکی طی دوهفته و بـه صورت هم زمان جاسازی شود، ان‌هم بـه شکلی کـه این اتفاق متوجه یک یا دو استان باشد، قطعا مشکوک اسـت و باید از مراجع انتظامی پیگیری شود. نکته قابل توجه اما ان اسـت کـه تولید کیک نیز در همان استان‌ها صورت نگرفته و از خارج از این استان‌ها بـه ان جا وارد میشود.

 

جهانپور تاکید کرد: برخلاف ادعاهای موجود مبنی بر این‌که قرص‌هایي کـه در کیک‌هاي‌ خوراکی گذاشته شده‌ اسـت، از نوع روان گردان‌ها و مخدرها بوده،‌ بررسی‌هاي‌ ما این موضوع را نشان نمی دهد و این قرصها انواع گوناگونی داشته اسـت.

 

وی با بیان این‌که تمام گزارشات صورت گرفته بررسی‌شده اسـت، خاطرنشان کرد:

بـه عنوان مثال بررسی‌هاي‌ صورت گرفته از ۳۰ مورد گزارش شده از استان هرمزگان نشان میدهد کـه موضوع مربوط بـه خط تولید نیست. مردم هم میتوانند موارد مشابه را بـه سامانه تلفنی ۱۹۰ گزارش دهند و با معرفی محل عرضه کیک خوراکی ما را در بررسی بیشتر واقعه یاری کنند.

جدیدترین مطالب سایت