نکاتی مهم درباره نابینایان و کم بینایان (عصای سفید)

نکاتی مهم درباره نابینایان و کم بینایان (عصای سفید)

نکاتی مهم درباره نابینایان و کم بینایان

23 مهر – 15 اکتبر بعنوان روز جهانی نابینایان یا روز عصای سفید نام گذاری شده است.

 

هر ساله 23 مهرماه برابر 15 اکتبر بعنوان روز جهانی نابینایان جشن گرفته می‌شود. این مسئله درسال جاری با حاشیه هایي در ایران روبه‌رو شده است. واکنش هایي که نمایندگان مجلس نسبت به کاندیداتوری نابینایان در مجلس نشان داده اند، پرداختن به مصائب نابینایان را از اهمیت برخوردار می‌کند.

 

طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت امروزه حدود 135 میلیون نابینا در جهان وجوددارد که 90 درصد ان در کشور های رو به پيشرفت است. آمارها حاکی از ان است که حدود 115 تا 120 هزار نابینا در کشور وجوددارد که از این میان 550 هزار نفر نیز دچار کم بینایی و نابینایی هستند.

 

ایران دراین میان در جرگه 16 کشور اول از نظر جمعیت نابینایان است. سوالی که دراین میان مطرح می‌شود، میزان شناخت و توجه ما در ارتباط با این گروه است.

 

در جهان متمدن امروزه و پر رنگ شدن اصول دموکراتیک و حقوق بشری، اصل بر این گذاشته شده است که همگان باهم برابرند؛ یعنی فارغ از رنگ یا نژاد یا معلولیت، همگان باید مساوی و برابر باشند و به این برابری احترام بگذارند.

 

نکاتی مهم درباره نابینایان و کم بینایان (عصای سفید)

رفتار خانواده و جامعه با افراد نابینا

تمامی ما درخانواده بدنیا آمده، رشد می‌کنیم و شخصیت می‌گیریم. هیچ خانواده اي نیست که تمایل داشته باشد فرزند معلول داشته باشد. تا اینجای کار قابل فهم است اما هنگامیکه یک خانواده دارای فرزند معلول می‌شود دچار نوعی سرخوردگی شده و حتی گاهی تصور می‌شود که این معلولیت احتمالا نتیجه کار زشتی است که در برابر خداوند انجام داده اند. دراین میان، گروه دیگر تلاش میکنند فرزند خودرا بعنوان شخص ناتوان در گوشه خانه نگه دارند.

 

اما به راستی چرا برخی خانواده ها فرزند نابینای خودرا ناتوان انگاشته و مدام به او القا میکنند که او نمیتواند کاری از پیش ببرد. یکی از مهم‌ترین عوامل فرهنگ لغات منفی و قالب هاي‌ متعصبانه هسته بزرگ تر یعنی جامعه است.

 

دراین میان رسانه ها بعنوان رکن چهارم و رکن معنوی هر جامعه در انعکاس فرهنگ مردم نقش مهمی دارند و همینطور در فرهنگ سازی مهم ترین عامل را تشکیل میدهند اما واقعا در کشور ما چند رسانه ستونی خاص به حقوق افراد دارای معلولیت اختصاص داده اند؟

 

یا این‌که چند برنامه در صداوسیما باوجود الزام ماده 12 قانون جامع حمایت از معلولان واقعا برای افراد دارای معلولیت ساخته شده است؟

 

حتی رسانه ها خود در تقویت تلقینات منفی نسبت به نابینایان و دیگر افراد دارای معلولیت گوی سبقت را ربوده اند. بارها و بارها در رسانه ها خوانده ام که یک فرد راکه متوجه موضوع نشده، کور و کر خطاب کرده اند یا وقتی می‌خواهیم کسی رابه تلاش واداریم می‌گوییم چلاق یا کور که نیستی؛ حال این‌که باید گفت نابینایی یک تفاوت است و تمامی تفاوت ها میتوانند خوب و بد باشند.

 

این افراد هستند که با توجه به ویژگی هاي‌ اخلاقی و اجتماعی ان را رنگ سیاه یا سپید و سبز و غیره میزنند. برخی قالب هاي‌ ذهنی متاسفانه همواره مانع راه نه تنها نابینایان بلکه همه ی افراد جامعه شده است.

 

نکاتی مهم درباره نابینایان و کم بینایان (عصای سفید)

 

دوست نابینایی چند نکته رابا نویسنده این سطور در بین گذاشته که به ظاهر ساده بنظر میرسد اما بسیار کاربردی و مهم است:

وقتی در خیابان شخصی با عصای سفید دیدید

ماشین ها موظفند با مشاهده نابینایی که با عصای سفید در حال عبور از عرض خیابان است توقف کنند. نابینایان نیز البته میدانند که نباید از هر جایی عبور کنند.

 

نکاتی مهم درباره نابینایان و کم بینایان (عصای سفید)

 

اگر نابینایی آدرس خواست؟

هنگامیکه نابینایی از شما نشانی می پرسد بجای این‌که به او بگویید به راست یا به چپ بپیچد، بگویید به سمت دست عصای سفید یا سمتی که عصا ندارید. چون وقتی از مقابل صحبت می‌کنید جهت متفاوت است. معیار در جهت دهی باید دستی باشد که عصا در اختیار دارد.

 

نکاتی مهم درباره نابینایان و کم بینایان (عصای سفید)

 

مناسب سازی شهر برای نابینایان

نابینایان از ارتفاع کم علمک هاي‌ گاز می نالند و چون ناگزیرند از کنار دیوار حرکت کنند امکان اصابت سر آنان با علمک هاي‌ گاز بیش از دیگران است. جا دارد شرکت ملی گاز ایران نیز این موضوع را رعایت کند.

 

کمک مادی به نابینایان ممنوع

یکی از رفتارهایی که نابینایان را بسیار می آزارد کمک کردن مادی و مالی به فرد نابیناست. بارها از زبان نابینایان شنیده ایم که از اینکار به شدت رنجیده شده اند. ممکن است نابینایی بدون یاری اعضای خانواده لباس پوشیده و به بیرون آمده باشد و جامه او به هر دلیل مرتب نباشد.

 

نباید تصور شود که او متکدی «گدا» ست و دست در جیب کنیم و پولی به او بدهیم. همان گونه که افراد صاحب بینایی ممکن است دست به تکدی گری بزنند در بین گدایان هم نابینایانی وجود دارند که راست یا دروغ، نابینا هستند. نه هر گدایی نابیناست و نه هر نابینایی گدا.

 

از کلمه مگه کوری دیگر استفاده نکنیم ؟

از عادات رفتاری برخی شهروندان این است که در اعتراض به دقتی یا بی مبالاتی راننده یا عابر این عبارت را بر زبان می آورند: «مگر کوری؟» حال ان که نابینایان بسیاری بادقت و نظم کارهای خودرا انجام می‌دهند و این تعبیر چنانچه به گوش نابینایی برسد وی را سخت می رنجاند.

 

رفتار خود با نابینایان را اصلاح کنیم

یک نابینا فقط نابیناست. حتی درباره دیدنی ها می‌توان با او صحبت کرد. چه رسد به شنیدنی ها و موسیقی که تبحر بیشتری درباره آن ها دارد. نوع رفتار برخی اما با نابینایان به گونه اي است که انگار با معلول ذهنی و فردی کم هوش طرف هستند. حال ان که باید بدانیم نابینا فقط نابیناست و دلیلی ندارد هنگام گفت وگو با او مانند یک کودک صحبت کنیم یا تصور کنیم قادر به برقراری ارتباط نیست.

 

این مورد را رعایت کنیم

 

عده اي از مردم در مواجهه با معلولان ودر مورد خاص این گفتار ،نابینایان در پی ریشه یابی خطا یا گناهی هستند که به معلولیت یا نابینایی انجامیده است. یادمان باشد هر یک از ما ودر همه ی لحظات در دسترس خطراتی از این دست هستیم.

 

یک سانحه، یک اتفاق پیشبینی نشده، یک بیماری و ده ها علت دیگر میتواند – خدای ناخواسته- ما را نیز به همان وضعیت مبتلا کند. خداوند هیچکس رابا آسیب به دیگری مجازات نمی‌کند. چنین تصوراتی هرگز نباید به ذهن ما خطور کند.

نکاتی مهم درباره نابینایان و کم بینایان (عصای سفید)

برنامه های رادیویی برای نابینایان

پیشتر نابینایان می توانستند از طریق یک شبکه رادیویی برنامه هاي‌ تلویزیون را گوش کنند. حق نابینایان است که بتوانند با برنامه هاي‌ تلویزیونی ارتباط برقرار کنند. خود ما هم بیشتر برنامه ها را می‌شنویم تا ببینیم.

 

اگر مانند گذشته یکی از شبکه هاي‌ رادیویی اقدام به پخش برنامه هاي‌ تلویزیونی کند نابینایان امکان برقراری ارتباط بیشتری با جامعه پیدا می‌کنند.

 

حمایت دولتی از نابینایان

با این‌که تاکید این گفتار بر حقوق برابر است ولی این به معنی این نیست که دولت نباید حمایت کند. مشخصا این قشر باید از یارانه برخوردار باشد و این یارانه حق طبیعی آنان است و نه صدقه.

نکاتی مهم درباره نابینایان و کم بینایان (عصای سفید)

 

عصای سفید، پرچم استقلال یک نابیناست. روز عصای سفید روز ترحم نیست. روز به رسمیت شناختن استقلال و حقوق نابینایان است. این روز خجسته باد.

 


 

تحصیلات نابینایان

وقتی کودک نابینا رشد می‌کند و به سن مدرسه میرسد همه ی میگویند چگونه می‌تواند دوش به دوش دیگران پیش برود؟ علت به وجود آمدن مدرسه نابینایان نیز شاید همین بود، تصور می شده افراد دارای معلولیت نمی‌توانند درکنار دیگر دوستان خود – که ممکن است آن ها نیز بیماری هایي داشته باشند – به پیش بروند. باید شرایط را برای آن ها تغییر داده و راه را برای انها ساده تر کنیم.

 

هنگامیکه صحبت از تحصیل میشود صرفا این رابه ذهن متبادر میکند که یک نفر باید برای آنان کتاب هایشان را ضبط کند یا این‌که از خط مخصوص نابینایان – بریل – استفاده کنند اما واقعا ما و مسئولان باور نداریم که با استفاده از رایانه و اینترنت، نابینایان خیلی بهتر میتوانند به تحصیل خود ادامه دهند.

 

تکنولوژی هاي‌ اطلاعاتی و ارتباطاتی می‌تواند ضعف بینایی انها را تا حدودی کاهش دهد. یونسکو دراین زمینه مصوبات متعددی داشته است. با این حال دیده میشود که دانشگاهها و مدارس تنها منشی در اختیار نابینایان قرار می‌دهند که این افراد کار خودرا تکلیف نمی‌دانند بلکه تصور می‌کنند که به نابینایان لطف میکنند.

 

روزی مادری که پسر نابینای خودرا در مهد کودک برای گذراندن دوره پیش دبستانی فرستاده بود نزد من آمد و بیان کرد که فرزندش از مهد کودک اخراج شده، ان هم به این دلیل که مهد کودک نمی‌تواند خدمات لازم رابه کودکان استثنایی ارائه دهد.

دلیل ان هم این بود که بین کودک با سایر کودکان دعوایی رخ داده بودو کودکان دیگر عینک طفل نابینا را شکسته و وی را مسخره کرده بودند اما به راستی آیا مربی ارجمند نمی توانست به گونه اي دیگر به غیر از اخراج کردن، با موضوع برخورد کند؟

 

آیا واقعا این اتفاقات بین کودکان رایج نیست؟ عدم امکان دسترسی به کتابخانه ها و نبود کتاب هاي‌ صوتی، بریل و دیجیتال با فرمت هاي‌ قابل دسترسی نیز یکیدیگر از مشکلات است که به ویژه برای دانشجویان نابینا سختی هاي‌ زیادی را ایجاد کرده است چرا که نبود امکان دسترسی به کتاب ها و منابع مورد نیاز سبب میشود نابینا به استاد مراجعه و از او بخواهد نامبرده را از تکلیف معاف کند؛ همین مسئله در شکل‌گیری تصور «نابینا ناتوان است» در ذهنیت استاد نقش دارد.

 

امروزه بیشتر دانشگاهها کتابخانه هاي‌ خود رابه صورت دیجیتالی درآورده اند که این خود بسیار برای نابینایان مطلوب است به شرط این‌که درکنار نسخه هاي‌ PDF، نسخه WORD ان را نیز بر روی سایت قرار دهند اما نگارنده در برخورد با کتابخانه ها بطور مداوم این نکته را شنیده است که مگر ما چند نفر نابینا داریم که برایشان هزینه شود.

 

این ها صحبت هایي است که شاید شما نیز بسیار شنیده باشید. تعداد زیادی از افراد تصور می‌کنند چون برای افراد دیگر مثلاً این امکانات وجود ندارد، به طریق اولی برای نابینا هم نباید وجود داشته باشد.

 

این در حالی است که نابینایان باوجود تمام مشکلات اعم از فرهنگی و نبود منابع مناسب به دانشگاه می‌رسند. بهمین خاطر باید در کنکور سراسری در شرایط کاملا مساوی امتحان دهند. یعنی سازمان سنجش این نکته را درنظر نگرفته که یا سوالات تصویری ندهند یا برای نابینایان این سوالات را مناسب سازی کنند یا این‌که منشی متخصصی به آن ها بدهند تا بتواند تصویر را برای آن ها شرح دهد.

 

نگارنده در کنکور ارشد به هنگام پاسخگویی به سوالات زبان از منشی خواستم تا اعداد را پارسی تلفظ کند چرا که خیلی از اعداد مانند 2 و 3 از نظر تلفظ شبیه عده اي از کلمات است اما منشی بنده در مقابل این خواسته گفت من نمی‌توانم اینکار غیرشرعی و غیراخلاقی را انجام دهم.

 

نابینا دراین شرایط بعد از گذشت از مرحله سنگین آزمون ورودی به دانشگاه وارد می‌شود اما نه کتاب ها مناسب سازی شده اند، نه امکانات تکنولوژیکی که میتواند برای سایر افراد نیز مورد استفاده قرار گیرد وجوددارد و نه محیط دانشگاه دارای امکانات رفع موانع برای معاشرت است.

 

دانشجویان نابینا علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با نبود امکانات باید همواره این سوال همگان راکه دانشگاه به چه درد تو می‌خورد نیز پاسخ گویند.

 

نکاتی مهم درباره نابینایان و کم بینایان (عصای سفید)

مناسب سازی برای نابینایان

عدم مناسب سازی و امنیت در تردد افراد دارای معلولیت یکی از بزرگ ترین موانعی است که در سر راه نابینایان وجوددارد و برداشتن تمام موانع محیطی و همچنین تسهیل سازی امکانات جامعه برای استفاده افراد کم بینا و نابینا در حضور هر چه بیشتر آنان بسیار مهم است.

 

حتی برخی معتقدند ریشه همه ی مشکلات افراد دارای اختلال بینایی عدم مناسب سازی محیط پیرامون است. لازم به یادآوری است که منظور از مناسب سازی صرفا برداشتن موانع محیطی نیست بلکه حذف کردن هر انچه در محیط مانع دسترسی میشود؛ از جمله عابربانک ها با گویا ساختن خودپردازها نیاز نابینایان به دیگران را می‌توانند کم کنند.

 

این امر بازرسی مستمر نهادهای اجرایی را می طلبد. بطور مثال در هنگام ساختمان سازی به ویژه اماکن عمومی باید دقت لازم مبذول شود که تمامی افراد با شرایط ویژه مانند نابینایان، کم بینایان، سالمندان، کودکان و دیگر معلولیت ها بتوانند به اسانی در آنجا معاشرت کنند. مثلاً آسانسورها به سیستم بریل مجهز باشند.

 

درکنار پله از سطوح شیب دار مناسب استفاده شود به ویژه موانع آهنی که گاه نهادها برای پیش گیری از ورود موتورها و وسایل نقلیه دیگر در پیاده روها و ساختمان ها و پارک ها و دیگر مکان ها قرار می‌دهند.

 

در کشور های توسعه یافته اقدامات بسیاری در زمینه مناسب سازی صورت گرفته؛ تاکسی هاي‌ مجهز به امکانات لازم با رنگ ها و اپراتورهای مخصوص و طراحی سایت هاي‌ معین برای راهنمایی هر چه بهتر افراد دارای معلولیت که با توجه به نوع معلولیت خود چگونه می‌توانند از امکانات حمل و نقل عمومی استفاده کنند، از جمله اقدامات بسیار رایج در کشور های توسعه یافته است.

 

چند سال قبل فرودگاه شیکاگو در کشور آمریکا بدلیل این‌که در برخی قسمت هاي‌ فرودگاه از راهنماهای بریل و اشاره برای معلولان استفاده نکرده بود وادار به تحمل جزای نقدی از سوی دادگاه هاي‌ مربوطه شد حال آنکه سیستم حمل و نقل عمومی در ایران به هیچ عنوان مناسب سازی نشده است.

 

بطور مثال در مترو پاریس بخشی جدا برای ورود کالسکه و ویلچر درنظر گرفته شده است و برای نابینایان از سگ هاي‌ راهنما استفاده می‌شود که آن ها رابه خوبی به مسیر واگن ها هدایت می‌کند یا این‌که می‌توانند وسیله اي بسیار کوچک و ارزان را خریداری کنند که به آن ها بعد از مشخص کردن مسیر، دقیقا میگوید از چه ایستگاهی و چگونه باید استفاده کنند. لازم به ذک راست چندی پیش در زمینه مناسب سازی شهر آکسفور ایالات امریکا نیز مقاله اي دراین هفته نامه نگاشته شده است.

 

اشتغال برای نابینایان

اشتغال امروزه به راستی یکی از بزرگ ترین مشکلات جهانی است و تمام کشورها دراین راستا همواره به اقدامات مختلفی در جهت رفع معضل ان دست زده اند. اعلامیه حقوق بشر در ماده 23 خود اشغال را یکی از بنیادی ترین حقوق افراد بشر دانسته است. آمار بیکاری در بین نابینایان بسیار زیاد است.

 

مشکلات فراروی افراد معلول، الزاماً ناشی از شرایط جسمی و ذهنی آن ها نیست بلکه در اکثر موارد این طرز تلقی نادرست جامعه و سیاستگذار است که این افراد را از صحنه کار و فعالیت دور نگه می دارد چه آنکه به گواه تحقیقاتی که دراین حوزه در ایران صورت گرفته، هزاران معلول ایرانی برای گریز از بیکاری و مشکلات اقتصادی ان؛ با مشکلات بیشماری مواجهند.

 

به این دلیل که باوجود تحولاتی در سطح بین الملل از لحاظ حقوقی و اجتماعی به وقوع پیوسته و دستاورد ان گرایش مثبت برای به کارگیری معلولان است، هنوز هم محدوده دقیق حقوق قانونی این دسته از افراد در ابهام قرار دارد.

 

آمارهای رسمی، نرخ بیکاری نابینایان را 40 درصد اعلام کرده است. به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت نرخ بیکاری معلولان در ایران چهار برابر نرخ بیکاری افراد عادی است که از این میان 80 درصد آنان در بین خانواده هاي‌ فقیر هستند.

 

در بین شاغلان نیز شغل هاي‌ گوناگونی از جمله استاد دانشگاه، معلوم، نماینده شورای شهر، کارمند و کارشناس دیده میشود اما متاسفانه تصور غالب این است که نابینا باید تلفنچی باشد و بیشترین شغل در بین نابینایان نیز همین است.

 

متاسفانه علی رغم وجود قوانین متعدد برای اشتغال نابینایان هنوز اکثر قریب به اتفاق آنان بیکار هستند که این خود نشان دهنده عدم کارایی قوانین است. شاید هم باوجود فرهنگ تبعیض آمیز، این علت را تقویت کند.

 

نابینایی که باوجود تمام گرفتاری هاي‌ موجود تحصیلات تکمیلی خودرا به پایان میرسانند در جستجوی کار با موانع زیادی روبه‌رو خواهند شد. بارها پیش آمده که در فرصت هاي‌ استخدامی، رزومه یک شخص نابینا تایید شده اما بعد از این‌که متوجه نابینایی شخص شده اند، از استخدام او سرباز زده اند.

 

شاید به این علت که تا زمانی که میشود از افراد سالم استفاده کرد با شرایط عالی چراباید یک نابینا رابه کار گماشت؟ مگر یک نابینا می‌تواند این کارها را انجام دهد؟ احتمالا تا این جا هم که درس خوانده، استادها به او نمره داده اند اما واقعا تفاوتی نمی‌کند که ي کارمند نابیناست یا بینا؛ چرا که تلاش کاری و تعهد به ان همچنین تخصص سه ضلع اصلی در استخدام هستند.

 

بکار گرفتن یک نابینا که دارای مهارت و اخلاق کاری است بسیار بهتر است بکار گرفتن افرادی که وجدان کاری را زیر پا گذاشته، دست به اختلاس، رشوه و غیره می‌زنند. پریشان حالی در بین قوانین به این مشکل بسیار دامن زده است. از طرفی قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت به استخدام سه درصدی پای می فشارد، از طرف دیگر در قوانین دیگری مانند مدیریت خدمات کشوری، قانون انتخاب نمایندگان مجلس شرط داشتن سلامت قید شده است.

 

شاید عدم سرمایه گذاری مناسب نیز این مشکل را تشدید میکند، به این مفهوم که می‌بینیم همواره دیده شده که کارآفرینان در کارگاه هاي‌ خود بطور مثال از زنان یا غیره استفاده کرده اند. انجام اینکار در زمینه افراد دارای معلولیت نیز بسیار مناسب بنظر میرسد.

نکاتی مهم درباره نابینایان و کم بینایان (عصای سفید)

ازدواج نابینایان

ازدواج یکی از پدیده هایي است که در زندگی افراد دارای اهمیت است چرا که یک ازدواج مناسب میتواند موجبات آسایش خاطر، امنیت، پیشرفت و تعالی و کمال را فراهم کند.

 

یکیدیگر از مشکلات نابینایان، ازدواج است. همیشه این سوال مطرح بوده که افراد دارای معلولیت باید با اشخاص مانند خود ازدواج کنند یا خیر؟ دراین میان ازدواج نابینا با نابینا یا کم بینا همواره موافقان و مخالفان زیادی داشته است.

 

موافقان به این نکته اشاره میکنند که کسیکه مانند آن ها دارای اختلال بینایی است، بهتر شرایط آن ها را درک میکند. طبق معمول افراد بینا که با نابینا و کم بینا ازدواج میکنند، بعد از مدتی خسته شده و بطور دائم بر سر شریک زندگی خود منت می گذارند و اساسا علت این ازدواج را اید در حس ترحم یا کسب پاداش هاي‌ معنوی دانست؛ اما مخالفان همواره می‌گویند ازدواج دو نفر با اختلال بینایی، ضمن این‌که شرایط هم را بهتر درک میکنند اما آفات زیادی به همراه دارد.

 

اولا دراین صورت، ضعف بینایی آن ها دو برابر شده و برجسته تر خواهد شد و چنانچه یکی از زوجین بینا باشد می‌تواند این ضعف را بهتر پوشش دهد. در ثانی ازدواج دو نفر با مشکل بینایی، احتمال بروز این مشکل در فرزندان را افزایش میدهد تا آنجا که شاید از نظر ژنتیکی آنان را از اینکار منع کند و این‌که فرزندان حاصل از این ازدواج فارغ از این‌که مشکل بینایی دارند یا ندارند، در رشد و تربیت مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند چرا که عده اي از امور به بینایی نیاز دارد.

 

در هر صورت مشکل ازدواج نابینایان نیز باید با سیاستگذاری هاي‌ مناسب و فرهنگ سازی صحیح تا حدود زیادی مرتفع شود. شایسته است دراین زمان باوجود تاکید مقام معظم رهبری در سیاستگذاری هاي‌ مربوط به تشکیل خانواده، مقوله اي را نیز به ازدواج افراد دارای معلولیت اختصاص دهند.

 

نگرش نابینایان نسبت به وضعیت خود

نابینایان خود نیز به راستی به توانایی هاي‌ خود آن چنان که باید و شاید باور ندارند و همواره فکر می‌کنند که دولت باید بار تمام مسائل انها رابه دوش بکشد. با دیدن کوچک‌ترین ناملایمات از طرف دولت یا جامعه، انزوا را در پیش می‌گیرند. در برخورد با افراد بسیاری، این نکته را از آنان شنیده ام که نابینایان انسان هاي‌ متوقعی هستند.

 

این شاید به وجود فرهنگ تبعیض آمیز افراد اجتماع برگردد اما در واقع نمی‌توان ان را بی پایه دانست. نابینایان نیز تصور می‌کنند چون مشکل بینایی دارند پس دولت باید کلا تمامی خرج و مخارج انها را بر عهده بگیرد.

 

این به راستی نمیتواند عملی باشد. هر چند که دولت مکلف است تا حمایت هاي‌ مالی لازم را از افراد دارای معلولیت فراهم آورد ودر تعداد زیادی از کشور های توسعه یافته علاوه بر سیاستگذاری مناسب در زمینه اشتغال معلولان، امکانات سخت افزاری لازم را نیز در اختیار آنان قرار می‌دهند. در واقع بهتر است که کمک هاي‌ مالی نابینایان بیشتر به سمت مهارت آموزی آنان و جذب در بازار کار باشد تا کمک هاي‌ نقدی.

 

نکاتی مهم درباره نابینایان و کم بینایان (عصای سفید)

نتیجه گیری

برای رفع هر مشکل ابتدا باید ان رابه خوبی شناخت. علل به وجود آمدن ان را بررسی و شرایط تخفیف و تشدید ان را نیز واکاوی کرد؛ ان گاه است که راهکار نمایان میشود.

 

در مورد نابینایان و رفع مشکلات آنان نیز باید در ابتدا به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دست زد و باید به خانواده ها آموخت که در چه شرایطی ممکن است فرزند آن ها دچار نابینایی شود؟

 

ودر صورت بروز ان باید چگونه با فرزند خود برخورد کنند. بعد رسانه ها هستند که میتوانند چراغ را در دست گرفته و جامعه را نسبت به این مسئله آگاه سازند.

 

دولت و مجلس ارجمند در تدوین هر برنامه و قانونی به این نکته نیز توجه داشته باشند که آیا افراد دارای معلولیت می‌توانند از ان بهره ببرند و برای آنان مشکلی پیش نخواهد آمد؟

 

بطور مثال اگر قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت وضع میکنیم با دیگر قوانین دامنه اجرای ان را محدود نسازیم و برای اجرای دقیق ان همواره از ضمانت اجرایی دقیق استفاده کنیم.

 

نکاتی مهم درباره نابینایان و کم بینایان (عصای سفید)

روز جهانی عصای سفید را

بـه همه ی ي روشندلان سبز چشم تبریک میگویم

امیدوارم همیشه سبز باشید و سبز زندگی کنید

کور ان نیست کـه چشمش نابینا باشد

کور ان اسـت کـه دیده بصیرتش کور باشد…

جدیدترین مطالب سایت