هافینگتون: نماینده آمریکا دستکم ۵ دروغ مهم در مورد برجام گفت

هافینگتون: نماینده آمریکا دستکم ۵ دروغ مهم در مورد برجام گفت

پنج دروغی که هیلی درباره برجام گفت

 

در گزارشی که از یکی از نشریات ایالات امریکا  که از مهم‌ترین روز نامه هاي هست در کشور آمریکا منتشر نمود نشریه « هافینگتون پست» در گزارشی در مورد اظهارات جدید نماینده ایالات امریکا در سازمان ملل در مورد ایران، نوشته هست که او دستکم ۵ دروغ مهم در مورد برجام گفت.

 

به گزارش تالاب، نیکی هیلی در اندیشکده «امریکن انترپرایز» استدلال‌هایي را برای لغو برجام مطرح کرد که روزنامه «هافینگتون‌پست» در گزارشی تحت عنوان «پنج دروغی که هیلی درمورد برجام گفت»، نوشت، نماینده ایالات امریکا در سازمان ملل به آلبوم‌اي از دروغ‌ها، تحریف‌ها و ابهاماتی متوسل شد تا ایران در حال عدول از توافق هسته‌اي و تهدیدی برای دنیا جلوه دهد.

 

 

این گزارش سپس به بعضی از دروغ‌هایي که هیلی درمورد برجام گفته بود، اشاره کرد و نوشت، برای این که مبادا ایالات امریکا بار دیگر اشتباهاتی را تکرار کند که این کشور را به سوی جنگ با عراق سوق داد، به بعضی از این دروغ‌ها اشاره می کنیم.

 

 

هیلی در سخنان خود گفت که در یکسال و نیم قبل، چندین بار مچ ایران در حین نقض توافق هسته‌اي گرفته شده هست.
این گزارش سپس در توضیح نخستین دروغ هیلی درمورد برجام نوشت، آژانس هفته قبل در هشتمین گزارش خود از زمان اجرای برجام، بار دیگر بر پایبندی ایران به برجام تأکید کرد. این در حالی هست که هیلی به اشتباه تصریح کرد که از زمان اجرای برجام، چندین بار مچ ایران در نقض برجام گرفته شده هست.

 

 

طبق این گزارش، شواهد هیلی حول محور تجاوز ایران از سقف مجاز آب سنگین در دو مورد جداگانه در سال 2016 متمرکز شده بود. متأسفانه برای چنین اتهامی که نماینده کشور آمریکا در سازمان ملل مطرح کرده هست، هیچ‌گونه محدودیت سختی طبق برجام وجود ندارد که حکم کند ایران می‌بایست مازاد آب سنگین خود را صادر کند و این که نیاز ایران، 130 تن برآورد شده هست بنابراین هیچ نقضی در خصوص آب سنگین وجود نداشته و ایران همچنان به مفاد برجام از جمله در اساس غنی سازی اورانیوم و دسترسی بازرسان به تأسیسات هسته‌اي پایبند بوده هست.

 

 

دروغ بعدی که هیلی مطرح کرد، این بود که صدها سایت اعلام نشده در ایران وجود دارد که فعالیت‌هاي مشکوک انجام میدهند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توجهی به آن نکرده هست.

 

هافینگتون‌پست در توضیح این مسئله نوشت، به طور قطع جامعه اطلاعاتی ایالات امریکا احتمالاً بر ده‌ها سایت غیرهسته‌اي ایران به امید آنکه هرگونه فعالیت‌ هسته‌اي محرمانه ایران را کشف کند، نظارت دارد. با اینحال، ژنرال «پائول سلوا» معاون رئیس ستاد مشترک ارتش کشور آمریکا در ماه ژوئیه اعلام کرد که «بر اساس شواهدی که جامعه اطلاعاتی ارائه کرده هست، ظاهراً ایران با قوانینی که طبق برجام معین شده هست، سازگاری دارد». با این حال هیچ‌گونه نشانه‌اي مبنی بر این که ایران تقلب میکند وجود ندارد و نیازی نیست که آژانس درب صدها سایت‌ مشکوکی که هیلی به آن اشاره کرد را بزند.

 

 

این روزنامه آمریکایی ادامه داد که اگر شواهد محکمی موجود باشد مبنی بر این که تعدادی از سایت‌هایي که هیلی به آن اشاره کرد، در حال انجام فعالیت‌هاي هسته‌اي محرمانه میباشند، کشور آمریکا میتواند این شواهد را به آژانس ارائه کند و به آن‌ها فشار آورد تا در این اساس تحقیقاتی را انجام دهند، اما هیلی در نشستی که ماه قبل با آژانس داشت، چنین شواهدی را ارائه نکرد.

 

 

بنا به گفته یکی از مقامات کشور آمریکا، هیلی از آژانس نخواست که سایت خاصی را در ایران مورد نظارت قرار دهد و همینطور هیچ اطلاعاتی را در این نشست به آژانس ارائه نکرد.

 

 

دروغ سومی که نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره برجام مطرح کرد، این بود که رهبران ایران آشکارا اعلام کرده‌اند که اجازه بازرسی آژانس از سایت‌های نظامی خود را نمی‌دهند. چطور ما در این شرایط به پایبندی ایران به برجام پی ببریم؟

هافینگتون پست در توضیح این دروغ هیلی نوشت، در حالی‌که ممانعت ایران با درخواست آژانس با بازدید از این سایت ها، نگران کننده هست اما آژانس اخیراً، دلیلی برای مطرح کردن درخواست دسترسی به هرگونه سایت غیرهسته‌اي ایران نداشته هست. بار دیگر، هیلی ظاهراً حتی حاضر نشده هست شواهدی را به آژانس ارائه کند که نشان دهد که این سازمان می‌بایست به هرگونه سایت مشکوک دسترسی داشته باشد. بنابراین از روی منطق و بر اساس عقل می توان نتیجه گیری کرد که اظهارات هیلی بر اساس نگرانی‌ و ترس مشروع نبوده هست بلکه بخشی از یک حمله سیاسی به برجام بوده که رئیس وی «ترامپ» قصد از بین بردن آن را دارد.

 

 

این گزارش ادامه داد، ایران در حین مذاکرات هسته‌اي سال 2015 نیز علیرغم آنکه انتخاب نظارت از تأسیسات نظامی خود را رد کرده بود، در نهایت به «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه نظارت از سایت نظامی پارچین را داد و همینطور اواخر همان سال به آژانس اجازه جمع‌آوری مشابه‌هایي را داد.

 

 

هیلی همینطور یک دروغ دیگر مطرح کرد و آن این بود که توافقی که اوباما با ایران منعقد کرد، قرار نبود فقط درمورد مسئله هسته‌اي ایران باشد و قرار بود یک آغاز با ایران و یک خوشامدگویی بازگشت به جامعه ملل باشد».

 

 

این روزنامه آمریکایی سپس نوشت همان طور که دولت اوباما به صورت تند مطرح کرد، توافق هسته‌اي به جنبه هسته‌اي محدود هست و هیچ گونه ضمیمه‌اي در برجام وجود ندارد که ایالات امریکا و ایران را به سوی رفع اختلافاتشان در خصوص عراق، سوریه و یا یمن سوق دهد و یا این که ایران را موظف کند که به تعهدات بین‌المللی‌اش در خصوص مسائل حقوق بشری پایبند باشد یا این که به سوی یک «دموکراسی حقیقی» تغییر اوضاع بدهد.

 

 

این گزارش ادامه می دهد که دولت اوباما امیدوار بود که برجام بتواند اعتماد سازی کند و کشور آمریکا و ایران را قادر کند تا به طور بالقوه موضوعات خارج از مسئله هسته‌اي را رفع کنند اما چنین امیدهایی در خصوص تعامل با ایران خارج از خطوط برجام بوده هست.

 

 

آخرین دروغی که هیلی در استدلال‌هاي خود مطرح کرد این بود که «ما می‌بایست از بحث‌هایي در خصوص این که آیا برجام در راستای منافع امنیت ملی کشور آمریکا هست، استقبال کنیم. دولت قبلی این توافق را به شیوه‌اي تنظیم کرد که اجازه این بحث جدی و صادقانه را به ما نداد».

 

 

هافینگتون پست سپس در رد چنین ادعایی، نوشت، کنگره کشور آمریکا ده‌ها جلسه استماع را در چندین سال قبل برای بررسی مذاکرات دولت اوباما با ایران برگزار کرد و قانونی را به تصویب درآورد که یک بازه 60 روزه را برای بازبینی برجام توسط کنگره مشخص کرد که در این بازه اوباما قادر به لغو تحریم هاي ایران نبود.

 

 

بحث هاي جدی در کنگره درمورد مذاکرات هسته‌اي ایران برگزار شد و مخالفان توافق، ده‌ها میلیون دلار صرف اعمال فشار به اعضای کنگره کردند تا علیه برجام رأی دهند و علیرغم آنکه جایگزین بهتری در مقایسه با برجام وجود نداشت، هیچ نماینده جمهوری‌خواهی از توافق حمایت نکرد و تعداد کافی از دموکرات‌ها از برجام حمایت کردند تا قطعنامه‌‌هاي عدم تأیید برجام که موجب از بین رفتن این توافق هسته‌اي می شد را بلوکه کنند.

 

 

هافینگتون پست در پایان نوشت اگر ترامپ در گزارش سوم خود درمورد پایبندی ایران به برجام، تعهد ایران به این توافق هسته‌اي را تأیید نکند، حتی اگر ایران به برجام متعهد باشد، کنگره میتواند لایحه تحریم‌هاي ایران را بررسی و تصویب کند و این امر می تواند به از بین رفتن برجام طبق یک فرایند سریع منجر شود و احتمالاً ترامپ مسئولیت این امر را برعهده کنگره میگذارد و اگر اعضای کنگره همچون سال 2015 رأی‌گیری کنند، برجام از بین میرود.

 

 

جدیدترین مطالب سایت