واکسن کرونا در دستان یک ایرانی در آمریکا (عکس)

واکسن کرونا در دستان یک ایرانی در آمریکا (عکس)

واکسن کرونا در دستان یک ایرانی

تلاش های جهانی برای ساخت داروی درمان کرونا ویروس در حال انجام است و هنوز دارویی برای درمان قطعی کرونا ویروس کشف نشده است و باید هموطنان عزیز با رعایت موارد بهداشتی جلوی شیوع این ویروس خطرناک را بگیرند.

 

دراین روزهای کرونایی رسانه‌هاي‌ متعبر جهانی درباره یک شرکت آمریکایی صحبت میکنند کـه توانسته نسخه آزمایشی داروی کرونا رابا موفقیت نسبی تست کند.

 

به گزارش تالاب این دارو کـه Remdesivir نام دارو پس از عملکرد موفقیت‌آمیز روی چند آمریکایی حالا بـه امید عدد یک سازمان بهداشت جهانی تبدیل شده و قرار اسـت نتیجه آزمایش این دارو روی بیماران چینی نیز اعلام شود.

 

نکته مهم اما اینجاست مدیرعامل این شرکت آمریکایی کـه «گیلیاد» نام دارد یک ایرانی اسـت! دکتر «مهرداد پارسی ».

 

حالا درکنار داروهایی مانند داروی آنفلوآنزا «تامی‌فلو»؛ داروی HIV، داروی مالاریا و هپاتیت کـه بـه بیماران کرونایی داده می ‌شد، داروی Remdesivir در حال تبدیل شدن بـه امید عدد یک برای درمان و تسکین کروناست.

 

مسئله سوال‌برانگیز اما اینجاست کـه مقام‌ها و مسئولان ایرانی درباره این دارو و احتمال موفقیت ان در آینده صحبتی بـه میان نمی‌آورند «تا آنجا کـه میدانیم فقط یک‌بار دکتر ایرج ملک زاده معاون وزیر بهداشت درباره این دارو صحبت کرد».

 

این گزارش را بخوانید تا بدانید ماجرا چیست و سرانجام داروهای درمان کرونا بـه کجا رسیده اسـت.

 

شرکت گیلیاد از کجا آمده؟

در ویکی پدیای این شرکت آمده: « گیلیاد Gilead Sciences شرکت داروسازی و بیوتکنولوژی آمریکایی اسـت کـه در زمینه تولید داروهای دکتری ریه و هایپرتنسیون ریوی، هپاتیت بی، هپاتیت سی و ترک اعتیاد، نارسایی قلبی، سرطان‌شناسی، مبارزه با آسم، اچ‌آی‌وی و ایدز، داروهای فشار خون و انواع پیش‌داروها فعالیت می‌‌کند.

 

شرکت گیلیاد درسال ۱۹۸۷ توسط دکتری بـه نام مایکل ریوردن راه‌اندازی شد ودر حال حاضر «۲۰۱۵» بـه عنوان دهمین شرکت داروسازی جهان شناخته می شود. دفتر مرکزی این شرکت در شهر فوستر سیتی، کالیفرنیا، ایالات متحده کشور آمریکا قرار دارد و سهام ان در بازار بورس نزدک معامله میشود و جزئی از شاخص اس اند پی ۵۰۰ و نزدک-۱۰۰ بـه شمار می آید.

 

بنا بر گزارش شرکات گیلیاد دونالد رامسفلد قبل از آنکه در کابینه جرج دابلیو بوش مشغول بـه کار شود، سهامدار و مدیرعامل شرکت گیلیاد بوده‌اسـت.» همین نکته آخر ممکن اسـت یکی از عوامل عدم تمایل مقام‌هاي‌ ایرانی بـه اطلاع‌ رسانی درباره این دارو باشد.

 

سهامداران این شرکت آمریکایی از سیاستمداران معروف و متنفذ آمریکایی هستند و احتمالا اعتماد بـه ان‌ها و همکاری با ان‌ها غیرممکن اسـت. نکته دیگر این اسـت کـه شاید برخی سهامداران و مسئولان این شرکت دارای ملیتی باشند کـه نتوان با ان‌ها همکاری کرد.

 

البته تمامی این مواردی کـه گفتیم حدس و گمان اسـت و ممکن اسـت مسئولان ایرانی بـه این دلیل کـه داروی Remdesivir فعلاً در مرحله آزمایش اسـت و اثر بخشی ان بـه صورت صددرصدی تایید نشده، از صحبت درباره ان اجتناب می کنند «کـه امری درست و قابل قبول اسـت».

 

واکسن کرونا در دستان یک ایرانی در آمریکا

واکسن کرونا در دستان یک ایرانی در آمریکا (عکس)

درباره آقای پارسی

 «می توان بـه ارتباط ضمنی این دارو با ایران از مدیرعامل شرکت گیلیاد یعنی پروفسور مهرداد پارسی اشاره کرد کـه شاید در رایزنی‌هاي‌ احتمالی متخصصان و بخش مدیریت بهداشت کشور با این کمپانی مفید باشد.

 

مهرداد پارسی یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان صنعت بیو تکنولوژی در سطح اول دنیاست. همان‌ گونه بد نیست اشاره کنیم بـه سوابق تحصیلی او بـه غیر از فارغ التحصیل شدن از بهترین دانشگاه‌ها دنیا بـه نکته‌اي کـه برای تمام جوانان و دانشجویان و محققان کشورمان میتواند نکته آموز باشد اشاره‌اي بـه خاطره او در دوران دانشجویی اسـت کـه بـه عنوان عضو یک کار تحقیقاتی برای بررسی و گرفتن نمونه از موجودات میکروسکوپی داخل کوسه‌هاي‌ دریای کارائیب مسئولیتش بستن آرواره‌ها و پوشاندن چشم‌هاي‌ کوسه‌هاي‌ صید شده با حوله بوده تا سایر اعضای تیم بتوانند نمونه‌ها را ازبدن کوسه‌ها جدا کنند سپس وظیفه او بیرون آوردن قلاب یا تور از آرواره‌هاي‌ کوسه‌ها برای رها کردن مجدد ان‌ها بـه دریا بوده کـه بـه گفته خودش خطرناک‌ترین کار ممکن ولی در عین حال شیرین‌ترین خاطره او در مرارت‌ها و سختی‌هایي اسـت کـه از سر گذرانده تا بـه این مقام علمی در سطح اول دنیا رسیده.»

 

داروی Remdesivir چگونه کار می‌کند؟

مراحل تحقیق و تولید این دارو بیشتر در بحران جهانی ویروس ایبولا بین سال‌هاي‌ 2014 تا 2016 انجام شده بوده و روی ویروس ایبولا موثر بوده و روی سایر ویروس‌هاي‌ هم خانواده مانند سارس و مرس هم در آزمایش‌ها جواب داده و حالا هم بـه گفته مقامات دانشگاهی و بهداشتی چین و تایوان و کشور آمریکا کـه این دارو را دریک اقدام مشترک بر بیماران کرونا ویروس با شرایط ناگوار در یازده بیمارستان ایالت هوبی بـه مرکزیت ووهان و همچنین بیماران ناگوار در تایوان و ایالات امریکا انجام شده موثر و مفید بوده.

 

ادعا شده یکی از دلایل اصلی کاهش سریع مرگ و میر این ویروس در چین در روزهای اخیر همین استفاده گسترده‌تر از این دارو دراین 11 بیمارستان اسـت ودر مورد بیمار آمریکایی با شرایط بسیار ناگوار بعد از استفاده از این دارو ظرف بیست و چهار ساعت علایم بیماری بـه نحو بسیار قابل توجهی تخفیف یافته و بیمار توانسته از بخش مراقبت‌هاي‌ ویژه بـه بخش قرنطینه بر گردد.

 

نحوه عمل این دارو تاثیر گذاری بر RNA هاي‌ ویروس‌هاست بـه صورتی کـه ان‌ها را بـه اصطلاح گیج و چیدمان ان‌ها را بـه هم می‌ریزد و چرخه باز تولید و تکثیر ان را کاهش ودر نهایت متوقف میکند هر چند این دارو هنوز در شرایط آزمایشی قرار دارد ولی حالا با توجه بـه فوریت نظارت فاجعه دولت‌هاي‌ چین و تایوان وارد توافق تجاری با کمپانی گیلیاد برای تولید انبوه این دارو برای استفاده گسترده‌تر از ان شدند و آزمایشگاه ملی تایوان با کسب اجازه از کمپانی گیلیاد در روز سه‌شنبه توانسته یک گرم از این داروی بیو تکنولوژی را در تایوان تولید کند و امیدوار اسـت کـه بتواند تا یک کیلو گرم از این دارو را در عرض یک تا دوهفته آینده تولید کند.

 

بـه هرحال مراحل تایید دارو توسط اداره استاندارد دارویی و غذایی ایالات امریکا برای استفاده عمومی در ایالات امریکا بسیار وقت بر اسـت ولی تایوان یا چین یا هر کشور دیگری برای استفاده گسترده وادار بـه انتظار برای تایید این دارو توسط اداره دارو و غذای کشور آمریکا نیستند و فقط نیاز بـه توافق برای حق معنوی تولیدات و اختراعات با این کمپانی دارند کـه در حال انجام ان هستند.

 

دکتر مهرداد پارسی کیست؟

واکسن کرونا در دستان یک ایرانی در آمریکا (عکس)

رسانه‌های بین‌المللی چه می‌گویند؟

1. واشنگتن پست: مؤسسات ملی بهداشت و مقامات بهداشتی چین روی صدها نفر این دارو را آزمایش کرده‌اند. از جمله بیمارانی کـه پس از خارج شدن از کشتی مسافرتی معروف، بـه قرنطینه رفتند.

 

Gilead ادعا کرده این دارو چنان سریع عمل کرده کـه حتی منتظر تأیید لازم توسط سازمان غذا و دارو نباید ماند. بنابر این قبل از تایید سازمان داروی ایالات امریکا، این دارو را بـه چین فرستاده اسـت.

 

مقام‌هاي‌ این شرکت در پاسخ بـه این سوال کـه چرا بدون مجوز نهایی این دارو را بـه چین فرستاده‌اند، گفته‌اند بـه نظر ان‌ها آزمایشات مطابق عرف معمول جهانی انجام داده و با توجه بـه شرایط اضطراری فعلی، نیازی بـه سپری کردن بروکراسی‌هاي‌ معمول نیست.

 

2. گاردین: در حالی کـه همگان منتظر اعلام نتایج قطعی این دارو و اعلام ان توسط سازمان بهداشت جهانی هستند ؛ پزشکان ایالات متحده ؛ چین و ایتالیا در حال حاضر از Remdesivir بـه صورت دلسوزانه «تبصره قانونی کـه میگوید اگر بیماری در حال مرگ بود می توان با اجازه خودش از داروهایی کـه در مرحله آزمایش هستند، استفاده کرد» برای معالجه تعداد کمی از بیماران مبتلا بـه Covid-19 شدید استفاده می کنند.

 

نخستین بیمار آمریکایی ؛ یک مرد 35 ساله در شهرستان اسنومومیش ؛ واشنگتن التیام یافت اما آزمایشات کامل برای محاسبه این کـه آیا این دارو شدت علایم و از نظر مرگ و میر را کاهش میدهد، لازم اسـت.

 

3. fortune: وزارت بهداشت عمومی واشنگتن و گیلاد هنوز بـه تقاضای‌هاي‌ متعدد Fortune برای اظهارنظر درباره نحوه استفاده Remdesivir در کشور آمریکا و ابهامات ان پاسخ ندادند. این سوالات محور بودند:

 

كروناویروس و آنفلوآنزا علایم مشابهی دارند. بنابر این ؛ ان‌ها چگونه متفاوت هستند؟

 

عده اي از شرکت‌هاي‌ دارویی افراطی‌ترین راه‌ها را برای آزمایش و بـه دست آوردن داروی درمان کرونا انجام می دهند. آیا داروی گیلیاد آن گونه نیست؟

 

داروهای احتمالی کرونا چیست؟

همانگونه کـه می دانید تا بـه حال واکسن و داروی قطعی کرونا ساخته نشده و احتمالا تا کشف نهایی ان یک سال فاصله داریم. در حال حاضر چند داروی مختلف برای کم‌کردن عوارض کرونا بـه بیماران داده میشود کـه هیچ‌کدام نتوانسته تایید نهایی سازمان بهداشت جهانی بـه عنوان درمان قطعی بیماری کرونا را دریافت کند. این چند دارو را مرور میکنیم.

 

تامی‌فلو یا همان داروی آنفلوآنزا مهم ترین دارویی بود کـه برای بازرسی علایم این بیماری استفاده میشد. روز گذشته اما رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌ رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری اعلام کرد کـه داروی تامی‌فلو تاثیری در پیشگیری یا درمان کرونا ندارد.

 

کیانوش جهانپور در حساب توئیتر خود نوشت: «تامی‌فلو یا Oseltamivir مهارکننده رقابتی آنزیم نورآمینیداز ویروسی اسـت و مطابق بررسی‌هاي‌ انجام شده، در پیشگیری یا درمان کرونا تاثیری ندارد.

 

موضوع در کمیته‌هاي‌ علمی، بررسی ودر کمیته درمان ستاد ملی مقابله با کرونا نیز مطرح شد و حسب آخرین اطلاع، از پروتکل درمان بیماری کووید ۱۹ حذف شد.» البته مشخص نیست این صحبت وزارت بهداشت مطابق با تحقیقات جهانی اسـت یا خود مسئولان وزارت بهداشت ایران بـه این نتیجه رسیده‌‌اند؟ چون ما کـه در جست‌وجوهای خودمان بـه چنین نتیجه‌اي در سایت‌ها ومنابع خارجی نرسیدیم و داروی آنفلوآنزا در دنیا همان‌ گونه بـه عنوان داروی مکمل بـه بیماران مبتلا بـه کرونا داده میشود.

 

خبرگزاری فرانسه نوشت: «تجویز یک داروی رایج کـه برای معالجه مالاریا از ان استفاده میشود، در درمان مبتلایان بـه ویروس جدید کرونا «موثر» اسـت.

 

می دانیم کـه کلروکین در آزمایش درون کشتگاهی «in vitro» برای مقابله با نوع جدید ویروس کرونا تاثیرگذار بود و حالا بررسی کلینیکی ان در چین نیز این امر را ثابت کرده اسـت.

 

در نهایت شاید راه درمان این بیماری عفونی [ابتلا بـه ویروس جدید کرونا] ساده ترین و کم هزینه‌ترین مورد در میان عفونت‌هاي‌ ویروسی باشد.

 

همچنین دانشمندان چینی در گزارش خود درباره این تحقیق اعلام کرده‌اند کـه «نتایج بررسی‌هاي‌ انجام شده روی بیش از ۱۰۰ بیمار نشان می دهد کـه استفاده از فسفات کلروکین از درمانی کـه روی گروه شاهد «گروه گواه» انجام شده بود در پیشگیري از پیشرفت بیماری، التیام وضع ریه‌ها ودر نهایت برای این کـه بار دیگر آزمایش بیمار منفی شود و دوره بیماری‌اش کوتاه شود موثرتر بوده اسـت.»

 

قرص هیدروکسی کلروکین کـه در ابتدا برای درمان بیماری مالاریا مورد استفاده قرار می گرفت. در حال حاضر این دارو در درمان تعداد زیادی از بیماری‌هاي‌ التهابی مانند روماتوئید آرتریت و انواع التهابات مفصلی و بیماری لوپوس اسـت کـه همگی از دسته بیماری‌هاي‌ خود ایمنی هستند.

 

هموطنان عزیز لطفا در خانه بمانید و از رفت و آمد در بیرون خودداری کنید تا بتوانیم جلوی رشد کرونا ویروس را بگیریم …

جدیدترین مطالب سایت