بعد از پایان داعش چه فاجعه هایی در راه است ؟

بعد از پایان داعش چه فاجعه هایی در راه است ؟

پایان داعش و شروع شدن تنش های جدید 

 

خدا رو شاکریم که در روز قبل خبر نابودی گروه تروریستی داعش به گوش مردم جهان رسید.

 

به گزارش تالاب کار گروه تروریستی گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه به اتمام رسید و این گروه تروریستی پس از نزدیک به 4 سال از اعلام خلافت خودخوانده در شهر رقه سوریه، دیگر پایگاه شهری مهمی در دو کشور بی ثبات عراق و سوریه ندارد.

 

با آزادسازی شهر بوکمال سوریه از اشغال گروه تروریستی داعش آخرین میخ ها بر تابوت شبکه دولتی گروه تروریستی داعش کوبیده شد، هر چند این گروه همان‌ گونه می‌تواند با هسته هاي خود در مناطق گوناگون جهان از جمله در خاورمیانه و اروپا هراس افکنی کرده و عملیات تروریستی انجام دهد.

 

اما با مضمحل شدن موجودیت “دولت تروریستی” گروه تروریستی داعش دیگر این گروه قلمرو خاصی در منطقه ندارد.

 

مبارزه با گروه تروریستی داعش در 3 سال قبل از هوا و زمین در جریان بودو این گروه که شهرهایی در سوریه و عراق رابه اشغال خود در آورده بود سنگر به سنگر وادار به عقب نشینی از مواضع خود شد.

 

در 3 سال قبل ائتلافی تحت رهبری کشور آمریکا برای مبارزه با گروه تروریستی داعش شکل گرفته بود که این ائتلاف بیشتر تمرکز خود رابه حملات هوایی به مواضع گروه تروریستی داعش و نیز حمایت از بعضی گروه ها به مخصوصاً گروه هاي کرد سوری و عراقی برای مبارزه با این گروه تروریستی قرار داده بود.

بعد از پایان داعش چه فاجعه هایی در راه است ؟

دولت روسیه نیز در 2 سال قبل و هم زمان با شروع مداخله نظامی خود در سوریه به صورت هوایی و موشکی مواضع گروه تروریستی داعش را در سوریه بمباران کرده ودر تضعیف این گروه تروریستی نقش مهمی اجرا کرده بود.

 

بخش مهم‌تر دیگر مبارزه با گروه تروریستی داعش نبرد با این گروه تروریستی در روی زمین بود که در اینکار نیروهای ارتش و مردمی عراق درکنار گروه هاي مسلح کُرد نقش اصلی را اجرا کردند.

 

روی زمین این نیروهای ارتش و حشد الشعبی عراق و نیروهای دولتی سوریه و اگرچه نیروهای سپاه پاسداران وحزب الله لبنان بودند که با تروریست‌هاي گروه تروریستی داعش جنگیدند و خسارات زیادی به این گروه تروریستی وارد کرده و خود نیز متحمل خسارات – جانی – زیادی شدند و اگرچه این گروه تروریستی را سنگر به سنگر از شهر های عراق و سوریه – تکریت، آمرلی، سنجار، شهر موصل، تلعفر و… – بیرون کردند.

 

حالا ودر حالیکه گروه گروه تروریستی داعش به صورت کامل از شهر های عراق و سوریه بیرون ریخته شده رقابت جدیدی در منطقه در حال شکل‌گیری هست.

 

دو محور ایران و روسیه از سویی و محور غرب و بعضی کشور های عربی منطقه به رهبری ایالات امریکا تلاش دارند در جغرافیای جدید در حال شکل‌گیری نقش و نفوذ خودرا پررنگ تر از قبل کنند.

 

هردو محور بر این باورند که نقش انها در پیروزی بر گروه تروریستی داعش پررنگ تر بوده هست و دستاورد شکست گروه تروریستی داعش را بیشتر برای خود میدانند؛ فارغ از این که کار مبارزه با گروه تروریستی داعش بعنوان یک دشمن مشترک نتیجه یک مشارکت نانوشته و بدون قرارداد بین هردو محور حریف بود اما آیا در فردای بدون حضور خوب گروه تروریستی داعش، منطقه خاورمیانه روی ثبات و آرامش را خواهد دید؟

 

پایان گروه تروریستی داعش و شروع رقابت هاي پرتنش منطقه اي

شکست گروه تروریستی داعش و محروم شدن این گروه از داشتن “موجودیت نقشه اي و قلمرویی” از خاورمیانه، خبر خوبی هست اما با نگاهی به جبهه بندی هاي کنونی در منطقه چشم انداز روشنی در پیش رو نیست و سهل هست که حتی پایان گروه تروریستی داعش را شروع دور جدیدی از رقابت هاي منطقه اي به شدت تنش آلود بدانیم.

 

منطقه آبستن حوادث بیشماری هست ودر گوشه – گوشه آن علامت هاي جنگ سرد روسیه و ایالات امریکا بعنوان دو قدرت مداخله گر و ایران و عربستان سعودی بعنوان دو قدرت منطقه اي محرز هست.

 

1- آینده سوریه : دومین سفر بشار اسد رییس جمهور سوریه به روسیه هم زمان با اعلام شکست گروه تروریستی داعش در سوریه و ملاقات او با ولادیمیر پوتین – در شهر بندری سوچی-  و تاکید دو رهبر بر ضرورت انتقال از دوره مبارزه نظامی با تروریست ها به دوره راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه، با وجودی که روی کاغذ ودر ژست هاي دیپلماتیک، امیدوار‌کننده بنظر میرسد اما بدون تردید اسد در 6 سال قبل دوست و دشمن حکومت خود در سوریه را شناخته و دیگر به گروه هاي مخالف مسلح تحت حمایت غرب و عربستان هیچ اعتمادی ندارد و بسیار بعید هست که راضی شود از کیک قدرت حکمرانی خود بر سوریه ذره اي هم به مخالفانش بدهد.

 

اسد به خوبی میداند اگر دست حمایت هاي همه ی جانیه جمهوری اسلامی ایران و حزب الله و بطور اخص روسیه نبود امروز در جایگاه ریاست جمهوری سوریه قرار نداشت و شاید هم چون لویی شانزدهم – پادشاه فرانسه در زمان انقلاب فرانسه – خود و همسر و یا حتی فرزندانش به دست مخالفان مسلح اعدام شده و یا اینک در گوشه اي از جهان در تبعید زندگی می‌کردند.

 

اسد میداند که همه ی کشور های عربی منطقه درکنار ترکیه و تعداد زیادی از کشور های اروپائی و ایالات متحده ایالات امریکا از جان و دل و با تمام قوا برای خلع او از قدرت به صحنه آمده و با تسلیح مخالفان مسلح و گسیل کردن هزاران مخالف مسلح و تروریست به داخل خاک سوریه تلاش داشتند وی را از اریکه قدرت ساقط کنند، و این تنها حمایت هاي جمهوری اسلامی ایران و حزب الله درکنار روسیه بود که مانع عملی شدن این خواسته شد.

 

بنابر این در شرایط کنونی او علتی برای امتیاز دادن بطرف هاي مقابل خود در سوریه نمی‌بیند مگر این که با صلاحدید روس ها ودر معامله اي که شاید در آینده بین واشنگتن و مسکو صورت بگیرد او  وادار شود به صلاحدید کرملین و بنا به مقتضیات یک دادوستد دیپلماتیک از موضع خود عقب بنشیند.

 

2- جبهه جدید تقابل بین ایران و اسراییل: چالش مهم دیگر که بی تماس با سوریه نیست چالش احتمال تشدید تقابل بین اسراییل و ایران در جبهه سوریه هست. مقامات تل آویو در ماه هاي قبل بارها نسبت به احتمال ایجاد پایگاه نظامی جدید  از سوی ایران در سوریه هشدار داده و تاکید کرده اند که اجازه بهرهگیری از سوریه بعنوان پایگاهی برای ایران را نخواهند داد. این موضوع بالفعل می‌تواند در ماه هاي آتی بر دامنه تنش هاي منطقه اي بیفزاید.

 

3- تنش هاي زیر جِلد عراق: گروه تروریستی داعش از شهر های عراق بیرون رفت اما این کشور هنوز یک کشور باثبات و آرام قلمداد نمی‌شود و حتی از نظر تعداد زیادی از ناظران آبستن تنش هاي جدید به مخصوصاً در رابطه با دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق هست.

 

 با وجودی که چالش همه ی پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق در شرایط کنونی با عقب نشینی نسبی سیاستمداران کرد و دولت اربیل به نفع دولت مرکزی بغداد رفع و رجوع شد اما این چالش و بحران در ماه ها و سال هاي آتی بطور عمیقی بر ثبات سیاسی در عراق سایه افکن خواهد شد.

 

رابطه اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق آبستن تنش هاي جدی هست و با احتمال دخالت دولت هاي پیرامونی دراین بحران آتش تنش آن مقدور هست به وسعت گسترده تری برسد.

 

4- شمشیر از رو بسته سعودی ها برای ایران: دولت عربستان سعودی به قول مشهور ” به سیم آخر زده هست ” ودر همه ی جبهه ها و با همه ی توان درپی ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران و عقب راندن ایراناز حوزه هاي نفوذ منطقه اي هست.

 

برای اینکار سعودی ها حتی حاضرند روی تعداد زیادی از داشته هاي خود قمار کنند. علاقه به مقابله با ایران تبدیل به سودایی بی حساب و کتاب و غیر منطقی شده و هرروز چشمه اي جدید می آفریند.

 

جنگ سرد بین سعودی و ایران می‌تواند مهمترین خطر آتی برای ثبات منطقه باشد. این جنگ سرد هم اینک از عراق و سوریه و لبنان گرفته تا بحرین و یمن در جریان هست و ولیعهد جوان سعودی می کوشد با تجربه راه هاي پرخطر، جمهوری اسلامی ایران را در موضع تدافعی قرار دهد

 

به گزارش تالاب و مضمون این که دولت سعودی در تعداد زیادی از تلاش هاي دو سال قبل خود علیه ایران ناکام مانده و نتایج دلخواه و مورد نظر را کسب نکرده هست که نظیر جدید آن ماجرای استعفای مشکوک “سعد حریری” اولیه وزیر مستعفی لبنان در ریاض و حواشی و پیامد های مربوط به آن در دوهفته قبل بوده هست که به گمان غالب ناظران منطقه اي و بین المللی دولت سعودی با تلاش برای استعفای حریری دست به یک قمار سیاسی زده ودر این قمار شکست بزرگی متحمل شده و دستاورد این قمار بی حساب سعودی ها به جیب گروه حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران رفته هست.

 

5- بلاتکلیفی ترکیه : دولت ترکیه با وجودی که بیش از یک سالی هست که در مواضع سابق خود در قبال سوریه و تحولات منطقه چرخشی اساسی داده و به سوی محور ایران و روسیه متمایل شده اما دولتمردان آنکارا بطور سنتی عضو محور غرب و ناتو قلمداد شده و هر آن احتمال چرخشی جدید در مواضع آنکارا می‌رود.

 

ترک ها ملاحظه جدی حالات کردها در سوریه و عراق را دارند و به محض خلاص شدن از این ملاحظه و کسب خاطرجمعی از امنیت ملی شان دراین رابطه، می‌توانند چرخش کنند.

 

هم اینک دولت ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان بطور جدی نسبت به کشور آمریکا ظنین بوده و از نیات واشنگتن برای این کشور و آینده منطقه بیمناک اند.

 

از نظر دولتمردان ترکیه کشور های اروپائی و کشور آمریکا صداقت ضروری را در رابطه با آنکارا ندارند و از پشت خنجر می‌زنند.

 

کودتای نافرجام 18 ماه پیش در ترکیه و اقامت “فتح الله گولن ” در کشور آمریکا و عدم استرداد این روحانی در تبعید خودخواسته در کشور آمریکا به ترکیه، بر تردید هاي دولت اردوغان نسبت به اهداف کشور آمریکا افزوده هست.

 

از سوی دیگر در جریان رزمایش جدید ناتو در نروژ نیز بهرهگیری از تصویر هاي اردوغان و آتاترک بعنوان اهداف فرضی دشمن و سیبل حمله بر تیرگی روابط ترکیه با غرب افزوده هست؛ با این حال ترکیه همانگونه که درسال هاي قبل نشان داده سیاست خارجی یکپارچه و مشخصی ندارد و بارها تغییر خط و جهت داده هست ولی در شرایط کنونی این کشور بسیار نسبت به غرب « اتحادیه اروپا و ایالات امریکا» بدگمان بوده و خودرا در معادلات منطقه اي به محور روسیه – ایران چسبانده هست.

 

در جمع بندی بحث باید به این مضمون تاکید مجدد داشت که باوجود شکست گروه تروریستی داعش در خاورمیانه نه کار این گروه بطور کامل تمام شده فرض میشود و نه این که تنش هاي منطقه اي عمیق بین بازیگران منطقه اي و فرامنطقه اي چشم انداز روشنی را فراروی آن قرار میدهد؛به نحوی که به ظن بسیار قوی شکست گروه تروریستی داعش شروع یک دوره جدید از خصومت ها و تنش هاي منطقه اي برای پر کردن خلاهای کنونی و رقابت تثبیت حضور قدرت هاي منطقه اي و فرامنطقه اي در نقاط روبه‌رو با بی ثباتی خواهد شد.

 

جدیدترین مطالب سایت