گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران (عکس)

گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران (عکس)

قدرت نظامی ایران

در روزهایی که خیلی ها نگران به راه افتادن جنگ هستن بد نیست درباره قدرت نظامی ایران بدانید. طبق گزارش پنتاگون ایران کشوری با قدرت نظامی بالا میباشد که امکان یک جنگ تمام عیار با ایران بسیار پر هزینه و خطرناک است. آژانس اطلاعات دفاعی وابسته بـه وزارت دفاع کشور آمریکا «پنتاگون» طی گزارش با عنوان “قدرت نظامی ایران” کـه برای نخستین بار منتشر شده اسـت اعلام کرد: ضمن پیشبینی این کـه تهران سرمایه‌گذاری خودرا در زمینه موشک و هواپیماهای بدون سرنشین «پهپاد» افزایش می دهد اعلام کرد کـه این کشور نیروهای زمینی خودرا نیز بـه تیپ‌هاي‌ واکنش سریع تبدیل می کند.

 

گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران (عکس)

بزرگ‌ترین ارتش‌های جهان کدامند؟/ ایران در جایگاه هشتم

چین با در اختیار داشتن بیش از ۲.۱۸میلیون پرسنل نظامی، در جایگاه نخست این لیست قرار گرفت.

ایران با دارا بودن ۵۲۳هزار نیروی نظامی، در رتبه هشتم قدرتمندترین ارتش‌های جهان جای دارد.

 

به گزارش تالاب دراین گزارش همچنین بـه فعالیت هاي‌ نیروی سپاه پاسداران ایران در منطقه اشاره شده و آمده اسـت: “استراتژی امنیت ملی ایران در راستای اهداف؛ حفظ رژیم معنوی شیعه، از بین بردن تهدیدات داخلی و خارجی علیه رژیم و تبدیل شدن بـه یک نیروی مسلط و حاکم در منطقه تشکیل شده اسـت‌”.

 

گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران (عکس)

سازمان پنتاگون آمریکا

 

دراین گزارش همچنین آمده اسـت: “ایران از آنجا کـه ناتوانی‌ خود برای غلبه بر قدرت‌هاي‌ توسعه یافته غربی مثل کشور آمریکا را درک کرده اسـت، بر گسترش سه قابیلیت اصلی خود متمرکز خواهد شد؛ تولید موشک‌هاي‌ بالستیک برای حمله بـه اهداف خود در منطقه، تقویت گارد ساحلی برای تهدید حمل‌و‌نقل دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز، تشکیل نیروهای مشترک و نیابتی برای انجام عملیات غیر متعارف در بيرون از کشور”.

 

در گزارش مذکور ضمن اشاره بـه ادامه فعالیت‌هاي‌ ایران برای دست‌یابی بـه توانایی ساخت موشک بالستیک بین‌قاره‌اي تاکید شد اسـت: “ایران بـه استقرار ویرانگر‌ترین موشک‌هاي‌ بالستیک، توسعه و تولید موشک‌هاي‌ جدید کروز ادامه خواهد داد”.

 

گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران (عکس)

آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون در گزارش خود همچنین پیش‌بینی کرد کـه “ایران بـه تولید پهپادهای بدون سرنشین با قابیلیت بالا‌تر ادامه ودر ساختار نیروی زمینی این کشور تغییرات انجام خواهد داد”.

 

دراین گزارش ادعا شده اسـت کـه ایران مصمم اسـت کـه بـه قدرت مسلط در غرب آسیا بدل شود. این گزارش بـه پیشرفت سریع ایران در زمینه تولید پهپادهای تهاجمی و سامانه‌هاي‌ موشکی هم اشاره کرده اسـت.

 

گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران (عکس)

موشک های ایرانی

 

در مقدمه این گزارش بـه نقل از «رابرت اشلی» رئیس آژانس اطلاعات دفاعی کشور آمریکا آمده اسـت: «در حالی کـه ایران توانمندی‌ها و نقش خود در تهدیدات متعارف و نامتعارف در خاورمیانه را گسترش می دهد، بیش از هر زمان دیگری ضروری اسـت کـه توان نظامی ایران و تهدیدی کـه این کشور برای منافع ما، متحدان ما و امنیت ما ایجاد می کند را بشناسیم.»

 

اشلی دربخش دیگری از این مقدمه، میگوید:

«ایران اکنون خودرا از هر زمان دیگری بـه رسیدن بـه اهدافش نزدیک‌تر می بیند. تهران با کارت‌هایي کـه با سقوط صدام، خیزش سوریه، ظهور و عقب‌نشینی گروه تروریستی داعش و درگیری در یمن ایجاد شده، بازی کرده اسـت.»

گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران (عکس)

این گزارش ابتدا بـه بررسی پیشینه نیروهای مسلح ایران، در دو دوره پیش از انقلاب اسلامی و پس از ان پرداخته اسـت.

در ادامه این گزارش چهار فصل دیگر با این عناوین آمده اسـت: ۱» نگاهی بـه نیروهای مسلح ملی؛ ۲» دکترین و راهبرد ملی؛ ۳» توانمندی‌هاي‌ محوری نظامی ایران و ۴» چشم ‌انداز: ساخت یک نیروی متعارف توانمندتر.

 

آژانس اطلاعات دفاعی ایالات امریکا سپس در چندین ضمیمه، نیروهای موشکی، دریایی، نامتعارف، هوایی و هوا و فضا، زمینی، ویژه، ذخیره، سازمان‌هاي‌ اطلاعاتی و صنایع نظامی ایران را بررسی کرده اسـت.

 

گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران (عکس)

توان ظنامی ایران در سال 2020

 

به گزارش تالاب در بخشی از این گزارش در خصوص «برداشت ایران از تهدید»؛ آمده اسـت: «ایران، ایالات متحده را بزرگ ترین تهدید پایا علیه خود میداند و معتقد اسـت کـه ایالات متحده برای تضعیف نظام این کشور و ممانعت از رسیدن این کشور بـه جایگاهی کـه ایران شایسته خود میداند، درگیر عملیات‌هاي‌ مخفیانه و جنگ نرم اسـت.»

 

این گزارش ادعا کرده اسـت کـه ایران نیروهای نظامی خودرا بـه نحوی آماده‌سازی و تجهیز کرده کـه برای مقابله با یک تهاجم توسط یک حریف دارای فناوری برتر، آماده باشد. بـه ادعای نویسندگان این گزارش، تهران برای تحقق این هدف، تاکتیک‌هاي‌ جنگ نامتقارن را در اولویت قرار داده اسـت.

گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران (عکس)

با این وجود، در گزارش عنوان شده اسـت کـه درسال‌هاي‌ اخیر با گسترش تروریسم در منطقه، راهبرد دفاعی ایران بـه مقابله با تهدیدات ناشی از بازیگران دولتی و غیردولتی در منطقه از جمله گروه تروریستی داعش، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی تمرکز بیشتری یافته اسـت.

 

دربخش دیگری از گزارش با عنوان «رهبرد امنیت ملی»؛ اهداف این راهبرد حفظ نظام جمهوری اسلامی، حفظ ثبات داخلی و خارجی، تثبیت جایگاه ایران بـه عنوان قدرت مسلط در منطقه غرب آسیا و دستیابی بـه رفاه اقتصادی عنوان شده اسـت. این گزارش می‌افزاید: «ایران بر اساس این چهار هدف راهبردی پایدار، راهبردهای نظامی و امنیتی خودرا تدوین کرده اسـت.»

 

گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران (عکس)

آژانس اطلاعات دفاعی ایالات امریکا در مورد هدف ایران برای تبدیل شدن بـه قدرت مسلط در منطقه نوشته اسـت: «تهران بـه دنبال رهبری یک نظم با ثبات منطقه‌اي اسـت کـه در ان نفوذ مسلط را داشته باشد.

 

در چشم ‌انداز ایران برای این منطقه، متحدان این کشور بدون آسیب باقی‌مانده، نفوذ ایالات متحده و شرکای منطقه‌اي ایالات متحده کاهش یافته و گروه‌هاي‌ افراط‌گرای سنی شکست خورده‌اند.

گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران (عکس)

ایران برای تحقق این اهداف، کمک‌هاي‌ نظامی، مستشاری و مالی گسترده‌اي بـه متحدان و شرکای خود ارائه می کند ودر تلاش اسـت تا در برابر فشارهای نیروهای متخاصم، از منافع خود در منطقه حراست کند.»

 

این گزارش بـه دکترین و راهبرد نظامی ایران هم پرداخته و نوشته اسـت: «تهران مجموعه‌اي پیچیده از توانمندی‌هاي‌ نظامی و امنیتی از جمله تلفیقی از نیروهای متعارف و نامتعارف را بـه کار می گیرد.

 

گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران (عکس)

راهبرد متعارف ایران، در وهله نخست بر ایجاد بازدارندگی و توانایی پاسخ تلافی‌جویانه بـه مهاجم مبتنی اسـت. عملیات‌هاي‌ جنگ نامتعارف و شبکه شرکای شبه نظامی و نیابتی هم این امکان را بـه تهران داده اسـت تا منافع خود در منطقه را پیش برده ودر برابر نیروهای متخاصم حریف، از عمق راهبردی برخوردار باشد.

 

در صورتی کـه بازدارندگی شکست برخورد، ایران قدرت و قاطعیت خودرا از طریق تحمیل هزینه‌ سنگین بـه حریف متخاصم بـه نمایش گذاشته و با استفاده از مجموعه کاملی از این توانمندی‌ها، بازدارندگی را احیا میکند.»

 

گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران (عکس)

این گزارش، تغییر این راهبرد را دست کم در کوتاه‌مدت، بعید محاسبه کرده اسـت.

دربخش مربوط بـه توانمندی‌هاي‌ محوری نیروهای مسلح ایران هم از موشک‌هاي‌ بالستیک بـه عنوان «عنصری اصلی در بازدارندگی راهبردی» ایران یاد و عنوان شده اسـت کـه تهران تلاش می کند با ساخت مجموعه متنوعی از موشک‌هاي‌ دوربرد، در برابر رقبای متخاصم خصوصا اسرائیل، عربستان سعودی و ایالات امریکا بازدارندگی ایجاد کند.

 

دراین گزارش در توصیف برنامه موشکی ایران آمده اسـت: «ایران بزرگ ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی را در خاورمیانه در اختیار دارد، از جمله ذخیره بزرگی از موشک‌هاي‌ بالستیک برد نزدیک، موشک‌هاي‌ بالستیک کوتاه‌برد و موشک‌هاي‌ بالستیک میان‌برد کـه میتوانند اهدافی تا فاصله ۲۰۰۰ کیلومتری از مرزهای ایران، یعنی تا اسرائیل و جنوب شرق اروپا را هدف قرار دهند.»

 

این گزارش در مورد توانایی بومی ایران در حوزه موشکی هم نوشته اسـت: «ایران برنامه ساخت موشکی گسترده‌اي دارد کـه باوجود دهه‌ها تلاش‌هاي‌ ضداشاعه‌اي با هدف محدود کردن توسعه این برنامه، همان‌ گونه هم از منظر ابعاد و هم از منظر پیچیدگی، در حال رشد اسـت.»

گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران (عکس)

تسلیحات ضددسترسی و ممانعت محیطی، توانایی‌هاي‌ پدافندی، عملیات‌هاي‌ نامتقارن، جنگ سایبری، توانایی‌هاي‌ اطلاعاتی، برنامه فضایی و عملیات‌هاي‌ ویژه از دیگر موارد مورد بررسی دراین گزارش اسـت.

در فصل پایانی این سند، عنوان شده اسـت کـه ایران در آینده همان‌ گونه بـه توسعه توان موشک‌هاي‌ بالستیک و نیروی دریایی خود با هدف ایجاد بازدارندگی ودر عین حال تسلط بر آب‌هاي‌ تنگه هرمز ادامه میدهد. این سند همچنین پیش‌بینی کرده اسـت کـه با رفع تحریم‌هاي‌ تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد درسال ۲۰۲۰ میلادی، جمهوری اسلامی ایران بـه سوی خرید جنگ‌افزارهای خارجی در حوزه موشکی، نیروی دریایی، نیروی هوایی و نیروی زمینی حرکت کند.

 

گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران (عکس)

قدرت نظامی ایران و عربستان

بـه نقل از اسپوتنیک، شبکه الجزیره در قالب اینفو گرافیک این دو قدرت منطقه اي رابا هم مقایسه کرده اسـت.

 

براساس این تحلیل، با این وجود کـه بودجه نظامی عربستان چندین برابر ایران اسـت اما بـه طور کلی استعداد و توان نظامی ایران بیشتر بـه نظر میرسد. این برتری بـه ویژه در نیروی دریایی دو کشور بسیار محسوس اسـت. در حالی‌که ایران چند ناو و ناوچه‌ي جنگی دارد و عملا سلطه‌ي خودرا بر دریاهای جنوبی تثبیت کرده اسـت، عربستان حتی از داشتن کشتی ‌هاي‌ جنگی معمولی محروم اسـت.

 

با توجه بـه این کـه عربستان بودجه‌ي هنگفتی را برای خرید تسلیحات اختصاص داده اسـت و بیشتر تجهیزات نظامی خودرا از دو کشور اسرائیل و کشور آمریکا خریداری میکند و تقریباً هیچگونه تولید سلاحی ندارد.

 

گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران

منبع : فارس نیوز

جدیدترین مطالب سایت