کاهش 55 درصدی بارش در تهران

کاهش 55 درصدی بارش در تهران

عضو هیئت علمی پژوهشکده هواشناسی با بیان اینکه بالاترین دمای پایتخت در 60 سال گذشته 42.6 درجه بوده است، گفت: امروز دمای پایتخت به این رکورد 60 ساله نزدیک شد.

 

دکتر عباس رنجبر افزود: بیشینه دمای هوای رخداده در تهران طی دوره 60 ساله اخیر 42.6 درجه سلسیوس در تاریخ 28 تیر ماه 1367 بوده است همچنین در تاریج 26 تیرماه 1353 بیشنه دمای شهر تهران به 42.4 درجه سلسیوس رسیده است.

 

بالاترین دمای پایتخت تیرماه 1367 رخ داده

وی با بیان اینکه در تاریخ 29 تیرماه سال جاری بیشینه دمای شهر تهران به 40.4 درجه رسید اظهر داشت: امروز پیش بینی می شود که دمای پایتخت به 41 درجه سانتیگراد برسد که همچنان 1.6 درجه کمتر از رکورد بلند مدت است.

 

کاهش 5 دصدی بارندگی در کشور در سال جاری نسبت به میانگین بلند مدت

به گفته رنجبر، میانگین بارش کشور در سال زراعی جاری تا ابتدای مرداد ماه، به 215 میلیمتر رسیده که سال گذشته در همین مدت معادل  195.3 میلیمتر بوده است در حالیکه میانگین بارش کشور در شرایط نرمال برای این دوره از سال زراعی 227.4 میلیمتر است. بنابر این در سال زراعی جاری، میانگین بارش کشور 5 درصد و سال گذشته 14 درصد نسبت به شرایط نرمال کاهش داشته است.

 

بارش در 22 استان کشور در سال جاری کمتر از نرمال

عضو هیئت علمی پژوهشکده هواشناسی تصریح کرد: بارش در 22  استان کشور(از جمله تهران) طی این مدت از سال زراعی کمتر از شرایط معمول بوده است بطوری که استانهای همدان (34 درصد)، خراسان جنوبی (31 درصد)، گیلان(24 درصد)،  تهران(24 درصد)، البرز و قم (21 درصد)، بوشهر(18 درصد)، سیستان و بلوچستان(16 درصد)، مرکزی و کردستان(15 درصد)، کرمانشاه، قزوین و هرمزگان (14 درصد)، زنجان(13 درصد)، سمنان(12 درصد) و لرستان (11 درصد) به ترتیب بیشترین کاهش  بارش را داشته است.

 

تنها در 3 استان بارندگی بیش از نرمال

وی با بیان اینکه  در استانهای خراسان شمالی و اردبیل  (10 درصد)، خراسان رضوی و ایلام (7  درصد) فارس (6 درصد) و مازندران(3 درصد) کاهش بارش رخ داده است افزود: بارش‎ استانهای چهارمحال و بختیاری، آذربایجانهای شرقی و غربی، خوزستان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد در حد شرایط معمول است  و استان های اصفهان (11 درصد)، گلستان(19 درصد) و یزد (27 درصد)، طی این مدت از سال زراعی نسبت به شرایط نرمال از بارش بیشتری برخوردار بوده اند.

 

کاهش 24 درصدی بارندگی در استان تهران نسبت به شرایط نرمال

رنجبر یادآور شد: میانگین بارش استان تهران، طی این مدت از سال زراعی، 243.1 میلیمتر، سال گذشته 417.1 میلیمتر و شرایط نرمال 317.9 میلیمتر بوده  بنابراین، طی این مدت از سال زراعی، بارش استان تهران 24 درصد نسبت به شرایط معمول کاهش را نشان می دهد در حالیکه سال گذشته طی همین مدت از سال، استان تهران 31 درصد بیش از شرایط نرمال بارش دریافت کرده بود است.

 

بهار امسال تهران 58 درصد کاهش بارش نسبت به شرایط معمول داشت

عضو هیئت علمی پژوهشکده هواشناسی اظهار داشت: در بهار امسال استانهای هرمزگان، کرمان، فارس، بوشهر و خوزستان نسبت به شرایط نرمال از بارشهای مناسبی برخورداربوده، اما بارش در22 استان کشور کمتر از شرایط معمول گزارش شده است.

 

بیشترین کاهش بارندگی بهار امسال در قم رخ داد

به گفته وی، بیشترین کاهش بارش به ترتیب مربوط به استانهای قم(65 درصد کاهش)، خراسان جنوبی(61 درصد کاهش)، البرز(60 درصد کاهش)، تهران(58 درصد کاهش)، همدان و سمنان(53 درصد کاهش)، گیلان(50 درصد کاهش)، خراسان رضوی(46 درصد کاهش)، کردستان(45 درصد کاهش)، مرکزی و زنجان(44 درصد کاهش) بوده است.

 

بارش در نیمه جنوبی کشور امسال نسبت به سال گذشته بهتر بود

رنجبر تصریح کرد:  در حالت کلی طی این مدت از سال زراعی مقدار بارش در سطح کشور از توزیع مناسبی برخوردار بوده هرچند که مقدار آن در استانهای واقع در دامنه های رشته کوه البرز (از جمله تهران) نسبت به سال گذشته کاهش قابل ملاحظه ای داشته است. همچنین  در نیمه جنوبی کشور در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته مقدار بارش از وضعیت مناسب تری برخوردار بوده است.

 

بارندگی امسال برای جبران پیامدهای خشکسالی کافی نیست

عضو هیأت علمی پژوهشکده هواشناسی یاد آور شد: اما طی سالهای اخیر، اکثر استانهای کشور خشکسالی های چندین ساله را تجربه کرده اند بنابر این حتی اگر بارش در مقطعی از سال و یا در یک سال زراعی، بیش از شرایط نرمال هم باشد، نمی تواند پاسخگوی نیاز آبی و یا جبران بیلان منفی منابع آب و دیگر پیآمدهای مخرب ناشی از خشکسالی باشد.

 

ضرورت اتخاذ راهکارهای مقابله با خشکسالی

وی تأکید کرد:  بر این اساس  ضرورت توجه به بحث خشکسالی و پیآمدهای ناشی از آن و اتخاذ راهکارهای بهینه از سوی مسئولین و مردم، بیش از پیش احساس می‌شود.

 

جدیدترین مطالب سایت