کره جنوبی چطور پیشرفت کرد؟

کره جنوبی چطور پیشرفت کرد؟

این جا صف خرید دلار وسکه نیست!

این ها مردم کره جنوبی هستند که درسال 1998 وقتی فهمیدند با بحران اقتصادى روبه رو هستند، طلاهایشان رابه دولت کمک کردن و 2.2 میلیارد دلار جمع شد!

البته باید دید چرا مردم کره جنوبی اینطور به دولتشان خاطرجمعی کامل دارند؟!

 

دلیل این همه ی پیشرفت اقتصادی کره جنوبی طی سال های‌ اخیر چیست؟ چگونه کره جنوبی غول خودروسازی شد؟

 

کره جنوبی چطور اینقدر پبشرفت کرد ؟

کره جنوبی که با نام رسمی جمهوری کره «به کره‌اي: 대한민국» نیز شناخته میشود، کشوری است دربخش جنوبی شبه‌جزیره کره در شرق آسیا. پایتخت ان شهر سئول است.

 

 اين كشور از شمال با كره شمالي همسايه است. از غرب از طريق درياي زرد همسايه چين است و از جنوب شرقي از طريق تنگه كره با ژاپن در ارتباط است.

 

کره جنوبی چطور پیشرفت کرد؟

علت پیشرفت کره جنوبی

تاريخ كره به دو هزار سال پيش از ميلاد مسيح بازمي‌گردد. بررسي‌های باستان‌شناسي نشان مي‌دهد اولين انسان‌ها در ان زمان در شبه‌جزيره كره ساكن شدند.

 

به گزارش تالاب كره جنوبي كشوري نيمه كوهستاني است كه ارتفاعات ان عمدتا در نواحي مركزي و شمال شرقي واقع شده‌اند. جلگه‌ها و جنگل‌ها در ان وسعت زيادي دارند. آب و هواي ان گرم و مرطوب و پرباران است.

 

اين كشور در فاصله سال‌های 1910 تا 1945 تحت سلطه ژاپن بود. درسال 1948 بنيان جمهوري كره جنوبي نهاده شد. در پانزدهم اوت اين سال كره‌جنوبي تشكيل شد و سينگمان ري بعنوان اولين رئيس جمهور ان انتخاب شد كه تا سال 1960 حكومت كرد.

کره جنوبی چطور پیشرفت کرد؟

دلایل پیشرفت کره جنوبی

 

در 25 ژوئن سال 1950 به دنبال چند ماه تشنج، سرانجام نيروهاي كره شمالي به كره جنوبي حمله‌ور شدند.

 

در بيست و هفتم ژوئن همان سال شوراي امنيت سازمان ملل اعلام كرد كه سپاهيان تعدادي از كشور های عضو براي مقابله با قواي كره شمالي به منطقه خواهند شتافت.

 

جنگ شدت گرفت و قواي كره شمالي عقب رانده شد. مذاكرات ترك مخاصمه ازسال 1951 آغازشد اما بعلت اختلافات و مشكلات فراوان تا ژوئيه 1953 نيز ادامه يافت.

کره جنوبی چطور پیشرفت کرد؟

الگوی توسعه کره جنوبی

کرهٔ جنوبی دومین رشد سریع اقتصادی دنیا در ۴ دههٔ اخیر را دارا میباشد. این پیشرفت قابل توجه که کرهٔ جنوبی را در کمتر از نیم قرن بدل به کشوری پیشرفته وثروتمند نمود ؛ اغلب معجزهٔ رودخانهٔ هان نامیده میشود ودر مجامع بین المللی صفت “ببر آسیاً را برای این کشور به ارمغان آورده‌است. امروزه اقتصاد موفق کرهٔ جنوبی الگویی برای تعداد زیادی از کشور های رو به پيشرفت‌است.

 

کرهٔ جنوبی اکنون دارای اقتصاد توسعه یافتهٔ چندین هزار میلیارد دلاری است و یکی از اعضای OECD می باشد و توسط بانک جهانی جزءاقتصادهای با در آمد بالا و از دیدگاه IMF و CIA بعنوان یکی اقتصادهای پیشرفته طبقه بندی شده‌است ودر همین راستا سئول، پایتخت این کشور یکی از ده شهر برجستهٔ اقتصاد ي و مالی جهان است. کرهٔ جنوبی به رغم کمبود منابع طبیعی و دارابودن کمترین مساحت در بین کشور های گروه G ۲۰ بعنوان یکی از اقتصادهای قدرتمند دنیا تلقی می شود.

قتصاد کرهٔ جنوبی، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا و سیزدهمین در دنیاست. همانند کشور آلمان غربی و ژاپن ؛ صنعتی سازی سریع از دههٔ ۱۹۶۰ کرهٔ جنوبی رابه یکی از بزرگ ترین کشور های صادر کننده در جهان تبدیل نمود.

 

این کشور هفتمین شریک بزرگ تجاری آمریکاست. کرهٔ جنوبی دومین میزان ذخایر را درمیان کشور های توسعه یافته داراست و همچنین ششمین ذخایر ارزهای خارجی را در جهان داراست. باوجود دارا بودن وضعیت توسعه یافته ؛ کرهٔ جنوبی حرکت خود را به سوی رشد اقتصادی سریع همراه با بالاترین میزان تولید ناخالص ملی، صادرات و تولیدات صنعتی در جهان توسعه یافته را ادامه میدهد.

کره جنوبی چطور پیشرفت کرد؟

به گزارش تالاب در اکتبر سال ۲۰۰۸ ،IMF پیشبینی کرد که اقتصاد کره جنوبی درسال ۲۰۰۹ از کانادا ودر سال ۲۰۱۱ از اسپانیا پیشی خواهد گرفت و سرانهٔ تولید ناخالص این کشور درسال ۲۰۰۹ از نیوزلند، درسال ۲۰۱۲ از ایتالیا ودر سال ۲۰۱۳ از اسپانیا بیشتر خواهد شد

 

درسال ۱۹۹۶ کرهٔ جنوبی یکی از اعضای OECD پیمانی برای رشد اقتصادی بیشتر گشت. کرهٔ جنوبی همانند بسیاری دیگر از همسایه‌های‌ آسیایی خود، متحمل بحران اقتصادی سال ۱۹۹۷ آسیا شد. اما این کشور قادر گشت که دوباره برخیزد و پس از یک ترمیم سریع به رشد خود به سوی یکی از قدرت‌های‌ عمدهٔ اقتصادی ادامه دهد.

 

بسیاری توسعه اقتصادی کره را مدیون کمک های‌ مالی وسرمایه گذاری های‌ خارجی بویژه از سوی کشور کشور آمریکا میدانند.دراین راستا اقتصاددانان کره اعلام می دارند که الگوی توسعه اقتصادی این کشور بر اساس برون نگری تنظیم شده و همواره در پی جذب سرمایه های‌ خارجی و توسعه صادرات بوده است به نحوی که در آغاز اجرای برنامه های‌ توسعه اي برای صادر کنندگان جوایز صادراتی و معافیت مالیاتی درنظر گرفته شد.

کره جنوبی چطور پیشرفت کرد؟

استادیوم ورزشی در کره جنوبی

 

نکنه جالب توجه آنکه بر اساس یکی از تحقیقات صورت گرفته درسال اولیه اجرای برنامه های‌ توسعه اي, این کشور و ایران دارای مشابهت های‌ فراوانی بودند ودر برخی حوزه ها ایران دارای مزیت های‌ بیشتری بود از جمله درآمد های‌ نفتی و تعداد تحصیل کرده ها.

 

اما کره درسایه جذب سرمایه گذاران خارجی و تمایلات شدید مردمانش به کسب مهارت های‌ فنی به توسعه و پیشرفت دست یافت. الگوی توسعه این کشور میتواند در جهت ابداع الگوی توسعه ایران مفید باشد.

 

منبع: بانکی دات اي ار

جدیدترین مطالب سایت