فرار پزشک در حین جراحی از اتاق عمل

فرار پزشک در حین جراحی از اتاق عمل

ماجرای واقعی تلخی که در یکی از بیمارستان های ایران رخ داده است را در اینجا شرح می دهیم. دختر جوانی به‌نام «پریناز ذکری» 26 ساله درحالی که تحت عمل جراحی روده قرار گرفته بود با فرار پزشک جراح، روده خود را به‌طور کامل از دست داد و دچار نقص عضو دردسرساز شد.

 

کیفرخواست پزشک جراحی که با فرار از اتاق عمل دختر بیمار را با نقص عضو دردناکی روبه‌رو کرده است صادر شد. دادستان ارومیه نظریه پزشکی قانونی را در زمینه بی‌گناهی این جراح با استناد به مدارک قضایی و تحقیقی نپذیرفت.

 

در این پرونده دختر جوانی به‌نام «پریناز ذکری» 26 ساله درحالی که تحت عمل جراحی روده قرار گرفته بود با فرار پزشک جراح، روده خود را به‌طور کامل از دست داد و دچار نقص عضو دردسرساز شد.
 

11 مهرماه سال 90 دختر جوان به‌خاطر خونریزی روده به یک جراح عمومی در ارومیه مراجعه کرد و قرار شد در یکی از بیمارستان‌های خصوصی ارومیه تحت عمل جراحی قرار بگیرد و این در حالی بود که پزشک معالج در یکی از مراکز دولتی به‌صورت تمام وقت مشغول به کار بود و اجازه جراحی در بیمارستان خصوصی را نداشت.

 

با هماهنگی رئیس‌ بیمارستان اتاق عمل برای جراحی «لاپروسکوپی» آماده شد و دکتر روده دختر جوان را برید و همزمان بازرس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه سررسید و پزشک جراح بی‌توجه به وضعیت بیمارش وی را در اتاق عمل تنها گذاشت و گریخت.

 
این در حالی بود که پریناز هشت ساعت با شکمی باز در اتاق عمل ماند تا این‌که رئیس بیمارستان خودش دست به کار شد و شکم وی را بخیه زد و این دکتر جراحی نیمه تمام جراح فراری را با از بین بردن کامل روده دختر به پایان رساند.

 
پس از طرح شکایت پریناز در دادسرای ارومیه ماجرای این جراحی عجیب روز 13 مردادماه سال 92 در صفحات شوک روزنامه ایران انتشار یافت و جنجال‌ساز شد.

 
همزمان پرونده این تراژدی پس از پیچ و خم‌های قضایی در شعبه 9 بازپرسی دادسرای ارومیه تحت بررسی قرار گرفت و در نخستین مرحله برای پزشک جراح فراری به‌دلیل نقص عضو دختر جوان قرار مجرمیت صادر شد که پزشک در پرداخت 5 درصد دیه مقصر بود و رئیس بیمارستان نیز که اتاق عمل را با روش غیر قانونی و بدون اطلاع بیمار برای همکارش آماده کرده بود با قرار منع تعقیب تبرئه شد.
 

پریناز در حالی که هیچ پزشک دیگری حاضر به جراحی وی نبود این قرار مجرمیت را قبول نداشت و به آن اعتراض کرد تا بار دیگر روند این تحقیقات تحت رسیدگی قرار گیرد.

 
این دختر بیمار که با شرایط سختی مواجه بود و پزشکان درمان وی را غیر ممکن دانسته و باید تا آخر عمر تحت درمان قرار گرفته و با دارو به زندگی‌اش ادامه می‌داد، از این‌که پزشک جراح فقط 5 درصد دیه را باید پرداخت می‌کرد و در حالی که هزینه طول درمان وی، داروهایش و حتی جراحی‌های احتمالی‌اش پول زیادی لازم داشت اصرار کرد تا رسیدگی ویژه‌ای صورت گیرد و همین کافی بود تا پس از گذشت ماه‌‌ها و در حالی که پزشکی قانونی تهران و ارومیه اظهار نظر رسمی خود را ارائه داده بودند و درآن پزشک جراح را در نقص عضو پریناز کم تقصیر شناخته بودند، دادستان با استناد به مدارک و تحقیقات جامع قضایی این نظریه‌ها را نپذیرفت و نظر به محکومیت پزشک جراح داد.

 
بدین ترتیب، کیفر خواست صادر شد که در آن دکتر سهل‌انگار به‌دلیل رعایت نکردن نظامات پزشکی و ایراد صدمات بدنی و معاونت در ارتکاب دخالت امور پزشکی بدون پروانه شناخته شد.

 
در این کیفرخواست یکی از کارمندان بیمارستان به نام «حسین» نیز به‌خاطر معاونت در دخالت امور پزشکی بدون پروانه مجرم شناخته شد.
 

دادیار اظهارنظر دادسرای ارومیه در زمینه میزان دیه صدمه وارده به پریناز نیز با توجه به عمق فاجعه و صدمات غیر قابل علاج این دختر جوان، پزشک جراح را در برابر پرداخت دیه کامل انسان قرار داد.

 

بنابر این گزارش، با توجه به صدور کیفرخواست، پرونده شعبه 103 به دادگاه جزایی عمومی ارومیه به ریاست قاضی «آقا‌زاده» ارجاع داده شده است و پزشک جراح و کارمند متخلف بیمارستان روز هفتم تیرماه امسال تحت محاکمه قرار خواهند گرفت.

 

مطالب مرتبط:

دانستنی های خواندنی و جالب در مورد بدن انسان

واقعیت های عجیب بدن انسان را بدانید

سری جدید آیا می دانید (9)

جدیدترین مطالب سایت