ارتباطات نامشروع غیر اخلاقی در بعضی کمپ های ترک اعتیاد

ارتباطات نامشروع غیر اخلاقی در بعضی کمپ های ترک اعتیاد

فارس:از سال 1380 سازمان‌های مردمی تلاش کردند تا با اجرای برنامه های مختلف اقدامات تأثیر گذاری را در زمینه درمان و بهبود معتادان انجام دهند.

 

از جمله اقداماتی که سازمان‌های مردمی و به طور ویژه جمعیت تولد دوباره در این سال‌ها داشته، تأسیس و راه‌اندازی کمپ‌های درمانی جهت بهبود و درمان معتادان است.

 

پس از تشکیل نخستین کمپ‌ درمانی در سال 80 و بررسی نتایج آن، سازمان بهزیستی تصمیم گرفت در زمینه درمان معتادان با جمعیت تولد دوباره همکاری کند.

 

نخستین مجوز رسمی کمپ‌ها در سال 85 صادر شد

پس از برگزاری جلسات متعدد مابین سازمان بهزیستی و جمعیت تولد دوباره مجو‌زهای اولیه جهت راه اندازی کمپ های قانونی صادر شد و بر همین اساس کمپ‌ها موظف به اجرای دستورالعمل‌ها و قوانین ابلاغ شده بودند.

 

عدم داشتن اعتیاد مسئول کمپ و اعضای 5 نفره آن از جمله قوانینی است که سازمان بهزیستی در صدور مجوز کمپ‌های درمانی آن را رعایت می‌کند و بر اساس آن تأکید دارد که مسئول کمپ باید حداقل 5 سال پاکی از مواد مخدر داشته باشد.

 

در حال حاضر حدود 250 کمپ درمانی مجاز در کشور وجود دارد و این در حالی است که در کنار کمپ‌های مجاز بیش از یک هزار کمپ غیر مجاز هم فعالیت می‌کنند که اصولاً به ندرت با آنها برخورد می شود!

 

جدا از اینکه برخی از کمپ‌های درمانی بر اساس مقررات و قوانین فعالیت می‌کنند و بسیار نیز موفق بوده‌اند اما در این بین نیز کمپ‌هایی وجود دارند که بدون توجه به پروتکل‌های درمانی و همچنین انجام فعالیت‌های غیر قانونی نگرانی‌هایی را برای خانواده‌های معتادان به وجود آورده است که امید می‌رود با همکاری دستگاه‌های مرتبط و نظارت بیشتر، این موانع برطرف شود.

 

یکی از مواردی که در گفت‌ وگو با مسئولان برخی کمپ‌ها و معتادان بهبود یافته شده به آن اشاره شده است حضور زنان ویژه در کمپ‌ها است به طوری که حضور این افراد و ارتباط با مردان معتاد در کمپ منجر به وجود آوردن مشکلات بسیاری شده‌اند.

کمپ های ترک اعتیاد

از ساعت 23 “زنان خیابانی” در کمپ‌ها حاضر می شوند

“علی” 30 ساله که جهت درمان و ترک اعتیاد به مواد مخدر به یکی از کمپ‌های استان تهران مراجعه کرده است، در خصوص شرایط نگهداری معتادان در کمپ‌ها اظهار داشت: بسیاری از قوانینی که مسئولان کمپ‌ها موظف به اجرای آن هستند، به هیچ عنوان اجرا نمی‌شود.

 

وی تصریح کرد: مسئولان کمپ‌ها با توجه به شرایط معتادان در کمپ سوء استفاده می‌کنند و هر کاری را که دوست داشته باشند، انجام می‌دهند.

 

علی ادامه داد: در کمپی که بنده بودم ساعت 11 شب زنان ویژه و خیابانی حاضر می‌شدند و فضای کمپ را از نظر اخلاقی آلوده می‌کردند.

 

وی اضافه کرد: زنانی که در این مراکز حاضر می‌شدند تا صبح در کمپ‌ها مانده و قبل از اینکه کسی بیدار شود، آنجا را ترک می‌کردند.

 

هزینه اضافی بابت بودن جنس مخالف در کمپ است!

“ح” 53 ساله یکی دیگر از معتادانی است که جهت درمان به کمپی در سطح استان تهران مراجعه کرده و در خصوص حضور زنان خیابانی در کمپ‌ها اظهار می‌دارد: عموماً هزینه‌ای که بابت درمان معتادان جهت یک دوره درمانی دریافت می‌شود حدود 180 هزار تا 200 هزار تومان است و این در حالی است که برخی از کمپ‌ها این مبلغ را تا 400 هزار تومان افزایش داده و زمانی که در این خصوص اعتراضی می شود مسئول کمپ ادعا دارد که هزینه اضافی بابت حضور جنس مخالف در کمپ است.

 

وی با گلایه از اینکه نظارت خوبی از سوی مسئولان بر کمپ‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: چنانچه این روند ادامه داشته باشد در آینده شاهد مشکلات بیشتری در جامعه خواهیم بود.

 

نیاز معتادان باید برطرف شود!

“ر” مسئول یکی از کمپ‌های غیر مجاز در کشور با اشاره به اینکه اکثر معتادان متأهل هستند و به گونه‌ای باید در مراکز درمانی حمایت شوند، گفت: اگر این کار را انجام ندهیم، معتاد برای درمان در کمپ نمی‌ماند.

 

وی اضافه کرد: در کنار درمان فرد معتاد در کمپ‌ها باید به مسائل دیگر نیز توجه شود چرا که اگر به این موارد توجه نشود فرد حاضر به ادامه درمان نیست.

 

حمایت از افراد معتاد، کمک است

فاطمه ، همسر محمد که به مواد مخدر اعتیاد دارد و برای ترک چندین بار به مراکز درمانی مراجعه کرده و در دوره‌های مختلف در این مراکز حضور داشته است، اظهار داشت: همسرم حدود 15 سال است که به مواد مخدر اعتیاد دارد و در این مدت چندین بار خواسته تا ترک کند ولی همت و تلاش مضاعفی نکرده است.

 

وی تصریح کرد: متأسفانه سازمان‌های حمایتی در خصوص درمان معتادان تلاش زیادی نمی‌کنند و همین امر منجر شده تا خانواده فرد معتاد در سختی و رنج زندگی کند و برای نان شب خود محتاج به حمایت باشد.

 

فاطمه ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر کمپ‌های غیر مجاز در کشور تعدادشان افزایش یافته است ضمن اینکه ترسم از این است که همسرم علاوه بر اعتیاد به مواد مخدر به “ایدز” نیز مبتلا شود و مشکلاتمان چند برابر شود.

کمپ های ترک اعتیاد

اعتیاد را به ایدز ترجیح می‌دهم

اسماعیل 43 ساله که در یکی از مناطق جنوب تهران زندگی می‌کند بیان داشت: متأسفانه اقداماتی که در کمپ‌ها روی می‌دهد باعث شده فکری برای ترک مواد مخدر نداشته باشم چرا که اعتقاد دارم اعتیاد بهتر از مبتلا شدن به “ایدز” است.

 

وی اضافه کرد: یک ماه پیش به یکی از کمپ‌های تهران برای ملاقات یکی از دوستانم رفته بودم که پس از صحبت با وی متوجه شدم در کمپشان زنان فاسد تردد دارند و هیچ کس نیز نظارت ندارد.

 

اسماعیل اضافه کرد: سازمان بهزیستی باید تلاش کند بر تمامی کمپ‌های مجاز و غیر مجاز نظارت داشته باشد و نگذارد ایدز نیز به سبد بیماری معتادان اضافه شود که اگر چنین شود سال‌های آتی زندگی برای خانواده معتاد نیز سخت می‌شود.

 

کمپ‌های غیر مجاز شاید اقدام به چنین کاری کنند

عباس دیلمی زاده ، رئیس جمعیت تولد دوباره در پاسخ به این پرسش که حضور زنان فاسد در کمپ ها درست است، اظهار داشت: این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است و امکان دارد در برخی از کمپ‌های غیر مجاز اقدام به چنین کاری کنند.

 

مدیر جمعیت تولد دوباره افزود: متأسفانه در مراکز غیر مجاز این مسائل رعایت نمی‌شود و به همین دلیل منجر به وجود آوردن مشکلاتی برای معتادن بهبود یافته می‌شود.

 

دیلمی زاده ادامه داد: چنانچه کمپ‌های مجاز و یا غیر مجاز در کشور وجود داشته و برنامه‌هایی را برخلاف قوانین و مقررات کمپ‌ها انجام دهند به شدت با آنها برخورد می‌شود.

 

گسترش قارچ گونه کمپ‌های غیرمجاز در کشور باعث بروز مشکلات بسیاری در کشور شده است که مجادله و برخوردهای فیزیکی افرد معتاد، حضور سگ‌های ولگرد جهت اذیت و آزار افراد معتاد در کمپ‌ها و همچنین حضور زنان فاسد تنها بخشی از مشکلات موجود است.

جدیدترین مطالب سایت