آشنایی با افرادی که قیمت دلار را تقویت کردند

آشنایی با افرادی که قیمت دلار را تقویت کردند

4 فردی که روی قیمت دلار بسیار تاثیر گذار بودند 

 

می خواهیم افرادی را از جنس سیاست و اقتصاد دنیا بشناسیم که روی قیمت دلار دنیا بسیار تاثیرگذار بودند . 

 

در هفته جدید دلار در مقابل ارزهای زیاد و نوظهور تقویت شده هست. دلار در مقابل ین ژاپن ۰.۴۶ درصد تقویت ودر برابر فرانک سوئیس ۰.۱۲ درصد تضعیف شد. در همین مدت یورو تا ۱.۱۲ و پوند انگلیس تا ۰.۷۱ درصد مقابل دلار تضعیف شده هست.

 

بر زمینه تحلیلی که بانک مرکزی عرضه کرده هست، چرایی تقویت و تضعیف ارزش دلار را میتوان در اقدامات چند نفر جستجو کرد. این که حزب “مرکل” نتوانست در انتخابات کشور آلمان به پیروزی قاطعانه‌اي دست پیدا کند و وادار به ائتلاف با یکی از احزاب حریف شد عاملی بود برای تقویت دلار.

 

همینطور نگرانی “دراگی” -رئیس بانک مرکزی اروپااز روال تقویت یورو و اشاره بر ادامه سیاست‌هاي فوق انبساطی در تقویت دلار اثرگذار بود. وی در این باره تاکید کرده بود که برای تقویت نرخ تورم همان‌ گونه به درجه‌اي از سیاست‌هاي انبساط پولی نیاز هست.

 

خانم “یلن” -رئیس کل فدرال رزرو- نیز سخنرانی در رابطه با سیاست‌هاي پولی بازارهای مالی داشت که ظاهرا زیاد توجهات به سوی بخشی ازآن رفت که موضوع افزایش به مرور نرخ بهره را مطرح کرده بود، موضوعی که اشاره به آن همواره بر ارزش دلار مفید بوده هست.

 

ترامپ در هردو طرف دلار

اما ترامپ -رئیس جمهور کشور آمریکا– کسی بود که در هردو طرف یعنی تقویت و افت ارزش دلار خوب بوده هست. وی اظهاراتی درمورد پروژه مالیاتی دولت از کاهش نرخ مالیات برای کمپانی‌ها و اقشار متوسط درآمدی داشت که سبب رشد ارزش دلار شد.

 

در سویی دیگر توئیت ترامپ موجبات ریزش ارزش دلار را فراهم آورد. وی در هفته قبل در توئیتی در خصوص دوام نیاوردن رهبر کره شمالی بر مسند قدرت و احتمال سرنگونی هواپیماهای نظامی ایالات امریکا از سوی وزیر خارجه کره شمالی داشت که باعث شد تا فرانک سوئیس همچون یک ارز امن تا حدی در مقابل دلار تقویت و به عبارتی این ارز تضعیف شود.

 

دلار در بازار ایران

در بازار ایران نیز البته دلار نوسان تندی نداشت اما به روال روبه رشد خود که حدود یک ماهی هست آن را آغاز کرده هر چند با شیبی ملایم ادامه داد. این ارز از حدود یک ماه پیش از کانال ۳۷۰۰ تومان خارج و به ۳۹۰۰ تومان وارد شده هست. دلار در هفته جاری تا ۳۹۴۰ تومان در بازار آزاد معامله شد.

 

جدیدترین مطالب سایت