افزایش مدت زمان رمز دوم پویا از 60 ثانیه به 120 ثانیه

افزایش مدت زمان رمز دوم پویا از 60 ثانیه به 120 ثانیه

افزایش مدت زمان رمز دوم پویا از 60 ثانیه به 120 ثانیه

در پی اطلاع‌رسانی بانک‌ها و موسسات اعتباری به مشتریان خود مبنی بر فعال‌سازی رمز دوم پویا، روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به اطلاع هم وطنان عزیز می‌رساند، مهمترین هدف این طرح، افزایش سطح امنیت در پرداخت‌ها و خریدهای اینترنتی بدون کارت است.

 

با توجه به افزایش قابل توجه کلاهبرداری‌های اینترنتی یا همان فیشینگ و بروز اتفاقات ناخوشایند برای مردم، قطع رمز دوم فعلی و جایگزینی رمز دوم پویا یا همان یکبارمصرف، امن‌ترین روش می‌باشد که در کشورهای مختلف نیز استفاده می‌شود.

 

به‌ همین منظور و با توجه به عملیاتی‌شدن این طرح از ابتدای دی‌ماه، مجددا توصیه می‌شود، مشتریان محترم شبکه بانکی با مراجعه به سایت بانک خود از نحوه فعال‌سازی آگاه و اقدامات لازم را حداکثر تا پایان آذرماه جاری انجام دهند.

 

یک کارشناس بانکی معتقد اسـت کـه با اجرای طرح رمز دوم پویا، این امید میرود کـه بحث فیشینگ در نظام بانکی منتفی شود. او همچنین از افزایش مدت زمان اعتبار این رمزها از ۶۰ ثانیه بـه ۱۲۰ ثانیه نیز خبر داد.

 

محمد رحیم‌زاده عبدی در مصاحبه با ایسنا، درباره طرح رمز دوم پویا با اشاره بـه افزایش میزان تقلب و کلاهبرداری‌ها از کارت‌هاي‌ بانکی، اظهار کرد: از سال گذشته قوه قضاییه اعلام کرد کـه طرح رمز دوم یکبار مصرف باید تا اردیبهشت سال جاری توسط بانک‌ها اجرایی شود.

 

وی افزود: برخی مشتریان بـه روش‌هایي کـه بانک‌ها قرار بود نسبت بـه اجرای این طرح پیش بگیرند، اعتراض داشتند کـه موضوع اختیاری کردن رمز دوم پویا و پس از ان استفاده از این رمز برای تراکنش‌هاي‌ بالای ۵۰۰ هزار تومان مطرح کـه در نهایت همه ی این ها منتفی شد.

 

بـه گزارش تالاب مدیر نرم‌فزار بانک پارسیان با بیان این کـه بـه این ترتیب، با روش‌هاي‌ پیشنهادی بانک‌ها برای اجرای این طرح عملا قابل اجرا نبود، تصریح کرد: پس از این موضوعات بانک مرکزی تلاش کرد کـه این طرح بـه طور یکسان بین همه ی بانک‌ها انجام شده و همه ی تراکنش‌ها را نیز دربربگیرد کـه در همین راستا سامانه «هریم» کـه مبنای ان استفاده از پیامک اسـت، راه‌اندازی شد.

 

رحیم‌زاده عبدی خاطرنشان کرد: این سامانه بـه گونه‌اي عمل می کند کـه مشتری بانک برای استفاده از خدمات بدون حضور کارت کـه تا کنون برای انجام ان‌ها از رمز دوم ایستا استفاده می‌کرده، از این پس از طریق دکمه‌اي کـه در درگاه پرداخت آنلاین تعبیه می شود، تقاضای رمز یکبار مصرف میکند.

 

وی ادامه داد: این تقاضای از سوی درگاه پرداخت بـه بانک مرکزی و از بانک مرکزی بـه بانک صادرکننده کارت ارسال می شود کـه بانک صادرکننده نیز برهمین اساس پیامکی را حاوی رمز یک بار مصرف بـه عدد تلفن همراه ثبت‌شده مشتری ارسال می کند.

افزایش مدت زمان رمز دوم پویا از 60 ثانیه به 120 ثانیه

 

مدیر نرم‌افزار بانک پارسیان با تاکید بر این کـه این رمزها قابلیت یک بار مصرف را دارند، گفت: با اجرای طرح رمز دوم پویا این امید میرود کـه عملا بحث فیشینگ منتفی شود، چراکه دیگر حتی درگاه‌هاي‌ پرداخت جعلی نیز نمیتوانند تقاضای رمز دوم بـه بانک صادرکننده بدهند، چراکه این درگاه‌ها بـه بانک مرکزی متصل نیستند، با این حال اگر بـه هر دلیلی رمز مشتری در زمان استفاده از ان لو برود هم اهمیتی ندارد، چراکه این رمز فقط یک بار قابلیت مصرف دارد و پس از ان باطل میشود.

 


حتماً بخوانید: نحوه دریافت رمز دوم یکبار مصرف کارت های عضو شتاب


 

رحیم‌زاده عبدی همچنین با اشاره بـه مدت زمان اعتبار رمز دوم پویا، گفت: زمان‌دار بودن این رمزها نیز یکیدیگر از حسن‌هاي‌ ان اسـت کـه امنیت را افزایش می دهد، بـه طوری که هر رمز دوم پویا پس صدور توسط بانک تنها ۱۲۰ ثانیه معادل دو دقیقه فعال اسـت و پس از ان باطل می شود.

 

وی درباره افزایش مدت‌زمان رمزهای دوم پویا از یک بـه دو دقیقه نیز، تصریح کرد: با توجه بـه این کـه ممکن اسـت در نظام مخابراتی کشور تاخیرهایی در روند ارسال پیامک ایجاد شود، زمان این رمزها از یک دقیقه بـه دو دقیقه افزایش یافته اسـت.

 

بـه گزارش تالاب ؛ این در حالی اسـت کـه پیش از این بانک مرکزی مدت زمان استفاده از رمزهای دوم پویا را ۶۰ ثانیه «یک دقیقه» اعلام کرده بود.

 

سریع‌تر رمز دوم یکبار مصرف خود را فعال کنید

رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی گفت: از آنجا کـه ۶۵ درصد جرائم سایبری کشور در حوزه فیشینگ رخ میدهد، ضرورت دارد تا هموطنان هرچه زودتر نسبت بـه فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف حساب‌هاي‌ اینترنتی خود اقدام کنند.

 

بـه گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار وحید مجید افزود: شهروندان نسبت بـه تغییر دوره اي رمز اول کارت‌هاي‌ بانکی خود اقدام و همواره از واگذاری کارت خودپرداز و عدد حساب هاي‌ خود بـه سایر افراد جدا خودداری کنند.

 

رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره بـه سهم ۶۵ درصدی جرایم حوزه فیشینگ از مجموع جرایم سایبری کشور افزود: با تجهیز تمام حساب هاي‌ بانکی هموطنان بـه رمز پویا، شاهد کاهش چشمگیر برداشت هاي‌ غیرمجاز و فیشینگ خواهیم بود.

 

وی ادامه داد: دستیابی بـه امنیت نسبی و قابل قبول در فضای مجازی، بـه خصوص در راستای پیشگیري از جرایم حوزه سایبری و مالی نیازمند مشارکت تمامی دستگاه هاي‌ اجرایی و هوشیاری کاربران اسـت.

 

این مقام مسئول با اشاره بـه نقش مثبت رسانه ها در آگاهی بخشی بـه شهروندان در خصوص آسیب ها، تهدیدها و فرصت هاي‌ فضای مجازی، از مدیران رسانه ها در پیش بردن ماموریت هاي‌ آموزشی و اطلاع رسانی پلیس قدردانی و تشکر کرد.

 

تا آخر آذرماه اقدام بـه فعال نمودن رمز پویا نمایید تا در خرید هایي کـه با رمز دوم اسـت مشکلی بوجود نیایید. بعد از این تاریخ رمز دوم شـما غیر فعال خواهد شد و فقط با رمز پویا کار خواهد کرد.

جدیدترین مطالب سایت