بانکی برای فقرای هند توسط «محمد یونس»

بانکی برای فقرای هند توسط «محمد یونس»

بانکی برای فقرای هند «گرامین»

محمد یونس یک اقتصاددان بنگلادشی هست که به خاطر تاسیس بانک گرامین، که مشهور به بانک فقرا می باشد، در سال 2006 پیروز به دریافت جایزه صلح نوبل شد.

 

به گزارش تالاب: محمد یونس یک اقتصاددان بنگلادشی هست که به خاطر تاسیس بانک گرامین، که مشهور به بانک فقرا می باشد، در سال 2006 پیروز به دریافت جایزه صلح نوبل شد. محمد یونس در 18 ژوئن سال 1940 در بنگلادش به جهان آمد، وی در دانشگاه چیتا گنگ، اقتصاد تدریس می‌کرد.

 

وی در زمان تدریس خودش یک نظریه به اسم وام هاي کوچک را طراحی کرد که با آن طرح به بنگلادشی هاي فقیر وام با مبالغ کم داده می شد. و آنها از لحاظ بازپرداخت آن بسیار راحت بودند و همینطور با قرض گرفتن آن مقدار اندک می توانستند نیازهای اقتصادی و مالی خود را برطرف کنند.

 

این طرح در سال هاي بعد منجر به تاسیس یک بانک به نام بانک گرامین شد که وام هایي با مبالغ اندک می داد و پس از مدتی این طرح همۀ گیر شد و باعث شد که در سال 2006 محمد یونس برنده جایزه صلح نوبل شود.

 

«گرامین» توانسته است فقر را از مناطق بسیاری بزداید

وی در آپارتمانی دوخوابه در ساختمان بانک گرامین «Grameen Bank» که خود بنیانگذار آن هست در داکا با همسرش افروزی و دخترش دینا زندگی می‌کرد، دانشجویی مفید بود و توانست دکترای خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه واندبیلت ایالت تنسی در سال 1965 دریافت کند.

 

در سال 1972 به بنگلادش بازگشت و به ریاست دانشکده اقتصاد دانشگاه چیتاگونگ برگزیده شد. محمدیونس متوجد شد اوضاع زندگی مردم در این کشور که تازه به استقلال رسیده ابود هر روز بدتر می‌شود.

 

قحطی سال 1974 در بنگلادش زندگی محمد یونس را برای همۀ وقت تغییر داد. او به این موضوع فکر میکرد: «در حالی‌که مردم از گرسنگی در خیابان ها می میرند او در حال تدریس نظریه هاي اقتصادی در دانشگاه هست.»

 

به این ترتیب، بی فایده بودن این نظریه ها برای بهبود اوضاع مردم برای او آشکار شد و تصمیم گرفت مردم فقیر را معلم خود محسوب کند و فعالیت هایش طوری باشد که مستقیما به نفع آنها صورت گیرد. به این ترتیب، او آموزش فقرا را آغاز کرد و همواره پرسش هایي درمورد زندگی شان از آنها می پرسید.

 

بانکی برای فقرا «گرامین»

بانکی که این اقتصاددان بنگلادشی بنا کرد، زمینه آن بر اعتبارات خرد انسانی هست. هدف تاسیس این بانک کمک به افراد نیازمندی برای فرار از فقر به وسیله دادن وام هاي کم بهره به آنان هست. و همینطور درضمن وام دادن به فقرا، به آنها اصول کارهای اقتصادی را یاد می داد تا بتوانند امور اقتصادی زندگی خود را بگردانند.

 

در یکی از گفت و گو هایش با زنی که سبد می بافت، متوجه شد او چون سرمایه اي در اختیار ندارد، مجبور هست 93 درصد از درآمدش را به واسطه ها بدهد. محمد یونس این مشکل را مشکلی ساختاری تشخیص داد.

 

وی معتقد هست: «فقرا اکنون به این علت فقیر میباشند که در قبل موسسات مالی به آنها کمک نکردند.» به این شکل ایده اعطای اعتبارهای کوچک متولد شد. این ایده بسیار ساده و از لحاظ تاثیر و فایده کاملا انقلابی هست.

 

طرح پزشک محمد یونس باعث شد که کشاورزان و سبدبافان بنگلادشی در دهه هفتاد بتوانند پیشرفت زیادی بکنند و فقر را از زندگی شان ریشه کن شود. تئوری مدل بانکداری بانک گرامین، پس از موفقیت این طرح در بنگلادش در بیش از صد کشور اجرا شد.

بانکی برای فقرای هند توسط «محمد یونس»

بانکی برای فقرا هند 

محمد یونس بانگ گرامین را تاسیس کرد. بانک گرامین «در زبان بنگلادشی گرامین به معنای روستایی هست» در اکتبر 1983 بعنوان یک بانک مستقل مجوز فعالیت دریافت کرد. وام هایي که بانک گرامین اعطا میکرد از چند دلار تا حداکثر صد دلار بود. شاید پولی ناچیز به نظر برسد اما در مناطق روستایی همین مقدار پول اندک تاثیرات بزرگی در زندگی افراد دارد.

 

محمد یونس معتقد هست: فقیرترین افراد بیشترین استحقاق را برای دریافت وام دارند و آنها با این وام هاي اندک میتوانند زندگی خود را زیر و رو کنند. در سال هاي 1998 بانگ رامین به علت برنامه مسکن کم هزینه، پیروز به دریافت جایزه جهانی اسکان شد. در سال 2006 به بانک و موسس آن «پزشک محمد یونس» به طور مشترک جایزه صلح نوبل اهدا شد.

 

بانک گرامین در مرحله اول به زنان خود اشتغال وام هاي کوچک بدون گذاشتن وثیقه میدهد. دادن این وام ها از فقیرتر به کم تر فقیرتر اولویت بندی شده اند. گرچه برای دریافت وام، خانواده فقیر باید مقدار اندکی زمین کشاورزی در اختیار داشته باشند. بانک گرامین، تا به حال مبلغ 4.7 بیلیون دلار به 4.4 میلیون خانواده روستایی بنگلادش وام داده هست.

 

«گرامین» توانسته است فقر را از مناطق بسیاری بزداید

بانک گرامین 1.417 شعبه دارد که به 51.000 روستای بنگلادش خدمات رسانی می ند یعنی تقریبا 3.4 روستاهای بنگلادش زیر پوشش این بانک میباشند. با اینحال، چیزی که این سیستم و بانک را تا به حال فعال نگه داشته هست، اعتماد دوجانبه، مسوولیت پذیری و اقدامات متهورانه زنان روستایی دریافت کننده وام بوده هست…

 

امروزه، بیش از 250 موسسه در 100 کشور جهان، سیستم وام هاي کوچک را براساس الگوی بانک گرامین به کار می‌برند. همزمان برنامه هاي خرد و کلان بسیاری براساس این سیستم ایجاد و در حال عملی شدن میباشند براساس نظر کارشناسان اقتصادی، ایده محمد یونس در دادن وام هاي کوچک مهم‌ترین برنامه توسعه اي در کشور های جهان سوم در صد سال جدید بوده هست!

 

در ایالات متحده، بیش زا پانصد مرکز به اعطای اینگونه وام ها اشتغال دارند. در بریتانیا نیز این نوع پروژه ها در حال اجراست. به این ترتیب کشور های گوناگون با بررسی اوضاع شرایط خاص خود و نیز ویژگی هاي فقرا، هر یک با مبنا قرار دادن این ایده، شکل خاص خود از بانک گرامین را تاسیس میکنند.

 

محمد یونس از تعداد زیادی از دانشگاه هاي ایالات متحده، کانادا، انگلستان و چندین کشور دیگر، دکترای افتخاری دریافت کرده هست. همینطور بانک جهانی او را به ریاست کمیته مشاوره اي این نهاد برای گسترش ایده اش در سرتاسر جهان گزینه کرد.

 

همانگونه که بالاتر اشاره شد، یکی از اصول این بانک اعتباردهی خرد هست؛ به نحوی که در ادامه می‌آید.

 

 «گرامین»

اعتباردهی خرد شامل سه اصل اقتصادی، اعطای وام گروهی و اولویت وام دهی به زنان هست که طبق اصل اقتصادی آن، باید جایگزینی برای وام هاي ربوی تعریف شود. وام دهی به زنان اصلی مهم در اعتبار دهی خرد به شمار میرود.

 

گرچه بانک گرامین در ابتدا به زنان و مردان به تعداد مساوی وام اعطا می‌کرد، ولی از آنجا که 95 درصد مشتریان بانک را زنان تشکیل می دادند و در سراسر جهان نیز 75 درصد وام گیرندگان خرد زنان میباشند، در دهه 1980 این بانک زنان را در اولویت دریافت وام قرار داد.

 

محمد یونس، بعنوان پیشتاز ایده اعطای وام هاي کوچک برای فقرای جهان از سال 1976 که اولین وام را اعطا کرد تاکنون به محو فقر و تهیدستی از بسیاری مناطق کشورش و دیگر کشور های جهان کمک کرده هست.

 

او همینطور شرکت هایي را در کنار بانک گرامین تاسیس کرده که از آن میان میتوان به شرکت گرامین فون و گرامین تله کام اشاره کرد که توانستند فناوری موبایل را به روستاهای بنگلادش بیاورند.

 

وی معتقد هست انسان ها برای کمک به خود و دیگران برای داشتن زندگی مفید مسئولیت دارند، اما سختیهای زندگی آنها را به این امر واداشته که فقط به خود فکر کنند و این رفتار باعث فقر و تهیدستی در جهان شده هست.

 

«گرامین» توانسته است فقر را از مناطق بسیاری بزداید

فقر کاملا قابل رفع هست. باید جوانان را به کارآفرینی اجتماعی و کمک به تهیدستان برای مستقل شدن تشویق کرد، طوری‌كه صرفا به پول فکر نکنند و دیدگاهی فراگیرتر داشته باشند.

 

خیلی ها فکر میکنند فقیر توان و مهارت کارآفرینی ندارد، اما بانک گرامین چنین اعتقادی را اشتباه دانست. برای همین منظور این بانک وام دهی را به فقیرترین فقرا شروع کرد. اکنون میلیونها نفر از همین دسته افراد با گرفتن وام هاي کوچک به خوداشتغالی دست یافته اند.

 

این طرح با چالش هایي نیز مواجه بوده هست. بعضی از منتقدان معتقدند که اعتباردهی خرد چالش برانگیز بوده و طرفداران این طرح بر این باورند که برنامه مذکور از طریق افزایش اشتغال و درآمد موجب کاهش فقر می‌شود که درنهایت تغذیه و آموزش بهتر را برای فرزندان وام گیرندگان در پی خواهدداشت. موافقین این طرح همینطور معتقدند این وام ها، با توانمند ساختن زنان برای اداره زندگی، کمک شایانی به آنها کرده هست.

بانکی برای فقرای هند توسط «محمد یونس»

بانکی برای فقرا هند «گرامین»

 

در مقابل منتقدان این طرح بر این عقیده اند که این وام ها نه تنها باعث افزایش درآمد نشده، بلکه خانوارهای فقیر را در دام بدهی انداخته که در بعضی موارد حتی منجر به خودکشی شده هست.

 

عده اي هم معتقدند مشکل اصلی وام هاي خرد در این هست که تنها اعتبارات را در اختیار وام گیرنده می گذارند در حالیکه اگر این طرح را در قالب بسته اي از خدمات به مشتریان ارائه شود، میتواند بسیار موثر باشد.

 

محمد یونس تجربه اش در مبارزه با فقرا و راه اندازی بانک گرامین را در کتاب «جهانی بدون فقر» جز به جز شرح می‌دهد. مدرسه پرتو به کمک دانش آموختگانش این کتاب را برای اولین بار به فارسی برگردانده هست. خواندن این کتاب باعث می‌شود که چگونه رویای انسان برای از بین بردن فقر و گسترش رفاه می‌تواند قدم به قدم به واقعیت نزدیک و نزدیک تر گردد.

 

جدیدترین مطالب سایت