سوال و جوابهایی در مورد حقوق اتوبوسرانی تهران

سوال و جوابهایی در مورد حقوق اتوبوسرانی تهران

در آمد اتوبوس رانی ها 

شرکت واحد اتوبوس رانی پایتخت به تازگی مصاحبه ای کرده هست و پیرامون حقوق رانندگان هم صحبت هایی میشود در ادامه ما را دنبال کنید.

به گزارش تالاب ماجرای اتوبوس سواری تهرانی‌ها البته با اکثر شهرهای کشور فرق می‌ کند.

 

در پایتخت، قصه اتوبوس سواری‌ها از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر فرق می‌ کند و اینجاست که اگر ندانید در چه خطی ایستاده‌اید، ممکن هست شاهد رفت وآمد اتوبوس‌هایی باشید که به مقصد شما هیچ ارتباط دور و نزدیکی ندارند.

 
به گزارش تالاب اما مشکل اصلی خطوط اتوبوسرانی وقتی به مرز بحران نزدیک می‌ شود که بدانیم چند هزار اتوبوس به دلیل هزینه سنگینی که خرید هر اتوبوس- در حدود 450 تا 500 میلیون تومان تحمیل میکند فرسوده هست.
 
و به همین دلیل در بعضی از خطوط که کفه ترازو اکثر به سمت بخش دولتی است از 15 تا 20 اتوبوسی که واگذار شده؛ فقط 5 تا 7 اتوبوس فعال است و مابقی به خاطر فرسودگی خارج از خط، به انتظار تعمیر نشسته‌اند.
 
براین اساس پیمان سنندجی، مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی به سؤالات «ایران» درباره موضوعاتی جواب می‌ دهد که ممکن است هر شهروند اتوبوس‌سواری بارها از خود پرسیده باشد.
 
 

 در حال حاضر چند دستگاه اتوبوس در شهر تهران در حال تردد است؟

 
در حال حاضر تعداد 6 هزار و 431 دستگاه اتوبوس و 110 دستگاه میدل باس و یک هزار و 112 دستگاه مینی بوس در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران است که هر یک از این خودروها به طور روزانه بالغ بر 4 هزار و 500 نفر از شهروندان را جابه‌جا می‌کند.
 
 

از این تعداد چند دستگاه فرسوده محسوب میشوند؟

 
از مجموع اتوبوس‌های در اختیار ناوگان اتوبوسرانی تعداد 2 هزار و 25 دستگاه اتوبوس از رده خارج هستند که باید برای جایگزینی آن ها اقدام شود.
 
 

بر اساس استانداردها در حال حاضر باید چه تعداد اتوبوس از رده خارج شوند؟

 
براساس مصوبه هیأت وزیران در سال 1390 و کاهش سن فرسودگی اتوبوس ها از 10 سال به 8 سال در حال حاضر همه 2 هزار و 25 دستگاه اتوبوس فرسوده‌ای که نام برده شد؛ باید از رده خارج و از چرخه خدمات‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی حذف شوند.
 
 
برای نوسازی سامانه‌ی اتوبوسرانی به چند دستگاه اتوبوس اخیر نیاز است و برای خریداری آن چه میزان اعتبار باید تأمین شود و از کجا؟
 
با دقت به برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران و لزوم دستیابی به 9 هزار دستگاه اتوبوس در پایان برنامه (سال 1397)، تعداد 7 هزار دستگاه اتوبوس اخیر با اعتباری بالغ بر 3 هزار و 150 میلیون تومان مورد نیاز اتوبوسرانی تهران است که این اعتبار مورد نیاز باید از سوی شهرداری تهران و دولت تأمین شود.
 
 
چند درصد سامانه‌ی اتوبوسرانی با چه تعداد دستگاه متعلق به بخش خصوصی است و چند درصد ناوگان اتوبوسرانی در اختیار بخش دولتی قرار دارد؟
 
در زمان حاضر 64 درصد اتوبوس‌های تهران با تعداد 4 هزار و 95 دستگاه اتوبوس در اختیار بخش خصوصی است و مابقی اتوبوس‌ها به تعداد 2 هزار و 336 دستگاه در اختیار بخش ملکی ناوگان اتوبوسرانی قرار دارد.
 
 

چه تعداد خطوط اتوبوسرانی در تهران وجود دارد؟

 
در حال حاضر شبکه اتوبوسرانی تهران در بخش ملکی دارای 74 خط؛ در بخش خصوصی 166 خط و در بخش مینی‌بوسرانی هم دارای 32 خط است که از این تعداد خط؛ 8 خط به‌صورت شبانه و 10 خط هم به‌صورت تندرو فعالیت می‌ کنند.
 

پراکندگی ایستگاه‌های اتوبوسرانی بر چه اساسی انجام می‌ شود؟

 
تعیین ایستگاه اتوبوسرانی بر اساس حجم تقاضای سفر در هر نقطه، وجود مراکز آموزشی، تجاری، مسکونی و … و همچنین بر اساس درخواست شهروندان پس از بررسی کارشناسی از سوی کمیته خطوط تعیین میشود؛ به طوری که براساس دستور شهردار تهران مبنی بر دسترسی به شبکه اتوبوسرانی با حداکثر 350 متر پیاده روی، این موضوع مهم در اتوبوسرانی تهران مورد دقت قرار گرفته است.
 
 
چرا در بعضی خطوط اتوبوس‌ها هر پنج دقیقه می‌ آیند؛ اما در بعضی خطوط دیگر بویژه در ساعات پرترافیک مانند خط میدان ولیعصر به شهرک والفجر در منطقه 6 این زمان حتی به 45 دقیقه هم افزایش پیدا می‌کند؟اساساً استاندارد رسیدن اتوبوس به هر ایستگاه، چند دقیقه پیش‌بینی شده است؟
 
 
با دقت به اجرای طرح زمان‌بندی خطوط در بخش عمومی و خصوصی و پایش مستمر اجرای دقیق این طرح، سرفاصله اعزام اتوبوس‌ها با توجه به تقاضای سفر و اوضاع جغرافیایی خط و ترافیک موجود در هر خط تعیین می‌شود، علاوه براین سعی شده با وجود فرسودگی ناوگانی که در اختیار ما قرار دارد؛
 
 
حداکثر سرفاصله برای اعزام اتوبوس در خطوط 25 دقیقه تعیین شود؛ بنابراین مسافران عزیز باید با توجه به تابلوی زمان ‌بندی اعلام شده به حضور در ایستگاه اقدام کنند.
 
 
ضمن این که با توجه به GPS نصب شده روی اتوبوس و امکان ردیابی فعالیت هر دستگاه اتوبوس در سیستم AVL و با توجه به پایش‌های مستمری که صورت می‌ گیرد خط ولیعصر به شهرک والفجر از نظر رعایت زمان ‌بندی در اوضاع مطلوب قرار دارد و ایرادی به آن وارد نیست.
 
 
زمان استاندارد برای محاسبه رسیدن اتوبوس به ایستگاه میانی در هر خط با توجه به دو پارامتر زمان اعزام و زمان سفر طول مسیر هر خط مشخص میگردد.
 
چرا بعضی از ایستگاه‌ها از ساعاتی به بعد مثلاً 2 بعد از ظهر غیر فعال میشوند و مسافران مجبورند برای رسیدن به مقصد از خطوط دیگر استفاده کنند؟
 
بر اساس برنامه زمان ‌بندی همه اتوبوسرانان موظف به حرکت اتوبوس بر اساس برنامه زمان ‌بندی اعلام شده هر خط خواهند بود؛ به طوری که برنامه اعزام اتوبوس با توجه به حجم تقاضای سفر در ساعات پیک و غیره و همچنین در خطوط مختلف در طول روز متغیر است؛ ضمن این که ساعات 13 تا 14 زمان تعویض شیفت رانندگان بوده و این مهم هم در برنامه زمان ‌بندی پیش‌بینی شده تا مشکلی در اعزام اتوبوس بر برنامه تعیین شده، پیش نیاید.
 
 

آیا رانندگان حق دارند از مسافران پول نقد دریافت کنند؟

 
همه اتوبوس‌های خطوط بخش عمومی و خصوصی در شبکه اتوبوسرانی تهران مجهز به دستگاه کارتخوان بلیت الکترونیک هستند و براساس مصوبه نرخ کرایه اتوبوسرانی در صورت خراب بودن دستگاه کارتخوان، راننده حق دریافت پول نقد از مسافرین را نخواهد داشت.
 
به طوری که علاوه بر جریمه پیش‌بینی شده برای رانندگان، مسافران در صورت نداشتن کارت و پرداخت کرایه به‌صورت نقدی باید مبلغ بیشتری به راننده پرداخت کنند که این مهم به منظور افزایش انگیزه در شهروندان برای تهیه کارت به منظور پرداخت سفرهای درون شهری در مصوبه نرخ کرایه پیش‌بینی شده است.
 
 

گردش مالی روزانه اتوبوس‌های تهران چقدر است؟

 
یک راننده در طول یک روز کاری (15ساعت) به طور متوسط امکان جابه‌جایی تعداد 600 مسافر را به شکل روزانه دارد که با احتساب متوسط نرخ کرایه در بخش خصوصی درآمد ناخالص روزانه بین 200 هزار تا 250 هزار تومان را می‌ توان پیش‌بینی کرد.
 

چه تعداد راننده اتوبوس در شهر تهران مشغول به کارند؟

هم‌اکنون تعداد 4 هزار و 425 نفر راننده در بخش ملکی شرکت واحد اتوبوسرانی و تعداد5 هزار و 353 نفر راننده اتوبوسران در بخش خصوصی در حال فعالیت هستند.
 
 
حداقل حقوقی که برای رانندگان اتوبوس پیش‌بینی شده؛ چه میزان است و شرکت اتوبوسرانی برای تأمین معیشت رانندگان خود چه تدابیری اندیشیده است؟
 
حقوق رانندگان و بقیه کارگران رسمی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بر اساس دستورالعمل قانون کار که سالانه به این شرکت ابلاغ می‌شود، تعیین و محاسبه می‌شود.
 
ضمن این که همه حقوق و مزایای رانندگان در موعد مقرر پرداخت و بر اساس ابلاغیه شهرداری تهران و وزارت کار نسبت به شارژ بن کارت، تهیه لباس کار، ارائه سفرهای زیارتی و سیاحتی، تهیه شیر مصرفی روزانه با کیک، کت و شلوار سالانه و دیگر مزایا برای ارتقای سطح معیشت رانندگان اقدام می‌شود.
 
 

صلاحیت رانندگان و سلامت جسمی و رفتاری آن ها بر چه اساسی سنجیده می‌شود؟

 
رانندگان بر اساس آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران، گزینش و تأییدیه‌های لازم از جمله سلامت جسمی، روانی، نداشتن سوء پیشینه را هم از مراجع قانونی دریافت میکنند، ضمن اینکه علاوه بر آموزش و تعلیم موارد مخصوص رانندگی در بدو شروع کار، رانندگان اتوبوس‌ها در هنگام خدمت هم با توجه به تقویم آموزشی تدوین شده، باید دوره‌های ضمن خدمت را بگذرانند.
 
رانندگان همچنین از طریق آموزش با دستگاه شبیه ساز رانندگی (سیمیلاتور) آموزش‌های لازم را در چهار سطح به شکل علمی و تئوری یاد میگیرند.
 
 
چرا بعضی خطوط تحت پوشش ناوگان اتوبوسرانی قرار ندارند مانند میدان نوبنیاد به سید خندان؟ آیا زیر پوشش قرار دادن مناطق اخیر جزو برنامه‌های شما نیست؟
 
در حال حاضر همه خطوط اتوبوسرانی اعم از بخش عمومی و بخش خصوصی زیر پوشش و نظارت سامانه‌های اتوبوسرانی قرار دارند، ضمن اینکه با توجه به پوشش جغرافیایی خط، هر یک از خطوط تحت نظارت یک منطقه شهرداری قرار گرفته‌اند تا با فوریت اکثر نسبت به رفع مشکل یا ایجاد امکانات در مسیر هر خط اقدام شود.
 
 
از طرفی در مسیری که نام بردید خط مینی‌بوسرانی فعال شده که همین خط، تحت نظارت سامانه تندرو سه، مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان است.
 
جدیدترین مطالب سایت