قیمت دلار تا چه میزان بالا خواهد رفت ؟

قیمت دلار تا چه میزان بالا خواهد رفت ؟

قیمت دلار چقدر خواهد شد ؟

در شرایط فعلی خیلی ها سوال می‌کنند که قیمت دلار تا چقدر بالا خواهد رفت یا دلار بازهم گران تر خواهد شد ؟

 

برای بازار پر نوسان دلار و طلا در ایران نمی توان آینده روشنی را پیشبینی کرد ولی به گفته اکثر کارشناسان اقتصادی قیمت دلار گران است و بهتر است روی دلار دراین شرایط با احتیاط رفتار کنید تا دچار ضرر نشوید.

 

زمانی می توانستیم روی دلار سرمایه گذاری کنیم که قیمتش 4000 ت بود ….سرمایه گذاری روی دلار مانند قمار می تواند باشد پس احتیاط کنید.

 

برخی علت بالا رفتن دلار را دولت اعلام می کنند و می‌گویند دولت برای جبران کثر بودجه قیمت دلار را بالا برده است و برخی هم نظرات دیگری دارند و دولت را دراین موضوع بی تاثیر میدانند. هفته گذشته قیمت دلار از مرز 18 هزار تومانی عبور کرد، ولی بعد از گذشت کمتر از 24 ساعت قیمت دلار به زیر 18 هزار تومان کاهش پیدا کرد.

 

به گفته فعالان، بخش زیادی از رشد قیمت ناشی از جدال لفظی بین ایران و ایالات امریکا بود که جو خرید را در بازار بالا برد.

 

در روز‌هاي‌ گذشته نیز برخی اخبار سیاسی و گمانه‌زنی‌ها پیرامون کاهش خرید نفت از ایران در نوسان‌گیری معامله‌گران نقش داشت تا بتوان گفت: سایه سیاست در روز‌هاي‌ اخیر بر بازار انداخته شده است.

 

به گزارش تالاب با این حال، روز گذشته برخی بازیگران ارزی باور داشتند، بازار به سخنان رئیس‌جمهور ایالات امریکا و وزیر امور خارجه ان کشور کمتر از انتظار معامله‌گران واکنش نشان داده است.

 

به گفته این دسته، برخی معامله‌گران باور داشتند، در واکنش به این اتفاق جوی در بازار شکل بگیرد که قیمت با سرعت زیادی به سمت مرز 18 هزار و ۵۰۰ تومان حرکت کند.

 

با این حال، پس از شکست مرز 18 هزار تومانی، تا ساعت ۳ بعدازظهر معامله‌گران با احتیاط رفتار کردند. پس از این ساعت، برخی اخبار حکایت از ان داشت که تمایل به خرید در بازار غیررسمی بالا رفت.

 

به گفته فعالان، اگر قیمت دلار در ساعات پایانی روز سوم هفته در معاملات پشت خطی رشد بیشتری را تجربه نکرده باشد، ممکن است موعد شناسایی سود دلار سر رسیده باشد.

 

سال ۹۶ با تلاطم بازار ارز پایان یافت، شواهد اما نشان میدهد که خیلی نمیتوان به آرامش بازار از ابتدای سال ۹۷ امید داشت.

 

به گزارش تالاب به نقل از ایسنا، دلایلی مختلفی برای افزایش شدید نرخ دلار ذکر شده است، از جمله ان‌ها میتوان به این موارد اشاره کرد؛

 

1. ناآرامی‌هاي‌ دی ماه و افزایش نگرانی‌هاي‌ درباره آینده وضعیت اقتصادی و ثبات سیاسی در کشور، این عامل باعث شد عده‌اي دارایی‌هاي‌ خودرا تبدیل به ارز کنند و به دنبال حفظ ارزش سرمایه خود باشند.

 

2. وضعیت “منفی” تجارت خارجی ایران طی ۹ ماه گذشته که دراین وضعیت خروج ارز از ایران دراین مدت بیشتر از واردات ان بوده است و بهمین دلیل درخواست ارز در بازار افزایش یافته است.

 

3. سیاست “سرکوب ارزی” دولت و تلاش برای پایین نگه داشتن نرخ ارز باعث شده قیمت ان مانند فنری که رها شده باشد، اوج بگیرد.

 

4. اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال ٢٠١٨ در دوبی و کشور امارات. با اجرای این قانون تأمین ارز برای صرافی‌هاي‌ ایران هزینه‌بر شده است.

 

حالا سوال این است چشم انداز نرخ ارز درسال جدید چه خواهد بود؟ تعداد زیادی از کارشناسان پاسخ به این سوال را در ارتباط مستقیم با سرنوشت برجام میدانند.

 

وحید شقاقی تحلیلگر مسائل اقتصادی به فرارو گفت: «حجم نقدینگی مثل یک بهمن بزرگ تر شده است. در روز‌هاي‌ اخیر دوباره نشانه‌هایي برای حرکت نقدینگی به سمت بازار سفته بازی ارز دیده می شود. د

 

ر تلاطم ارزی ماه گذشته بانک مرکزی تصمیم گرفت برای بازرسی حرکت نقدینگی به سمت بازار سفته بازی نرخ سود بانکی را موقتا افزایش داد، این اقدام موجب شد دلار از ۵۰۰۰ تومان به ۴۵۰۰ تومان برسد.

 

اما این اقدام بیش از یکی دوهفته جواب نداد و حالا دلار دوباره به حدود ۴۸۰۰ تومان رسیده است. البته در بازار‌هاي‌ غیررسمی شماره بالاتر از این هم اعلام می شود.»

 

قیمت دلار تا چه میزان بالا خواهد رفت ؟

قیمت دلار در سال ۹۸

 

این تحلیلگر اقتصادی معتقد است:

«سیاست افزایش نرخ سود از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد موجب شده ۲۴۰ هزار میلیارد تومان سود سپرده مردم از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد منتقل شود و ان شکاف ۵ درصد سود، زیان ۱۲ هزار میلیارد تومانی رابه دولت تحمیل کرد.

 

سال گذشته کل بودجه عمرانی ۱۳ هزار میلیارد تومان بودو حالا فقط ظرف دوهفته دولت زیان ۱۲ هزار میلیاردی را متحمل شد.»

 

او برای قیمت دلار درسال ۹۷ سه سناریو را مطرح کرد و گفت:

سناریو اول این است که اروپا، روسیه و چین زیر بار بر هم زدن توافق برجام نروند و ایالات امریکا هم با همین فشار محدود کنونی خودش پیش برود. دراین سناریو نرخ دلار چیزی مابین ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان نوسان خواهد داشت.

 

اروپا همراهی نسبی با ترامپ و سیاست‌هاي‌ دولت ایالات امریکا داشته باشد اما برجام را بر هم نزند و از طرف دیگر در درون اقتصاد ایران هم علامت مثبتی برای بازرسی نقدینگی وجود نداشته باشد. این موجب میشود دلار افزایش شدید تری پیدا کند یعنی به محدوده ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ برسد.

 

همراهی اروپا و کشور آمریکا منتج به برهم زدن کل سیستم برجام شود؛ ودر نفت و حوزه‌هاي‌ مختلف تحریم‌ها را دنبال کنند که این یعنی وضعیت بحرانی در اقتصاد ایران!

 

به گفته او “دراین شرایط دولت و بانک مرکزی باید سعی کند برای هزارو پانصد هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی مدیریت سفت و سخت پیدا کند ودر واقع این نقدینگی را بلوکه کرده و به نحوی اجازه ندهد از سیستم بانکی خارج شود.

 

در حوزه خروج منابع ارزی هم بهمین ترتیب یعنی دربخش گردشگری و قاچاق نیزبتواند مدیریت مناسبی داشته باشد. دراین شرایط تاحدودی می تواند افزایش قیمت دلار را بازرسی کند.”

 

«در اقتصاد ایران حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار صادرات نفت داریم یعنی این میزان دلار وارد اقتصاد میشود. از طرف دیگر امسال تراز تجاری غیر نفتی کسری داشت، این کسری تا چند ماه پیش هفت میلیارد دلار اعلام شده بود، اما بر اساس آخرین آمار احتمالا سه تا چهار میلیارد دلار می شود.

 

ایران سال پیش حدود نه میلیون گردشگر به بيرون از کشور فرستاد، اگر دو میلیون را زائر به حساب آوریم ما هفت میلیون گردشگر سالانه داریم که اگر هر کدام ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار با خود ببرند چیزی حدود ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار خروج ارز از کشور خواهیم داشت.

 

10 تا ۱۵ میلیارد دلار هم قاچاق کالا داریم یعنی دلار از اقتصاد خارج میشود. به این ترتیب مجموع این ارقام حدود ۳۰ میلیارد دلار میشود. یعنی این مقدار ارز سالانه از ایران خارج می شود.»

 

شقاقی ادامه داد: «بانک مرکزی و دولت باید در چند مورد کار کند تا منابع ارزی کشور را حفظ نماید. یکی بحث خروج ارز به واسطه گردشگری است. دیگری مبارزه با قاچاق کالاست و دیگری بحث واردات است. دراین سه مورد باید دولت با سختگیری بالایی عمل کند».

 

قیمت واقعی دلار چقدر است؟

قیمت واقعی دلار موضوعی است که بین کارشناسان محل بحث است. گروهی از کارشناسان معتقدند که قیمت واقعی دلار 8 هزار تومان است. برخی این نرخ را تا 10 هزار تومان هم پیش بینی می کنند.

 

درباره قیمت دلار، بحثهای زیادی وجود دارد؛ قیمت تمام شده مواد اولیه و کالاهای واسـطه ای که در تولید داخلی اثرگذار هستند و واردات کالاهایی که به صورت مصرفی وارد کشور می شوند روی صادرات و باقی شاخص های اقتصادی اثرگذارند،می توانند مبنای قیمت ارز باشند.

 

به هرحال نرخ دلار، تاثیر زیادی بر همه شاخص‌های اقتصادی مثل صادرات، واردات، قیمت تمام شــده تولید داخلی، و رقابتپ ذیری کالاهای کشور در بازار جهانی می شود.

 

به همین دلیل، رسیدن به یک نرخ مصلحتی که برای اقتصاد ملی مفید باشد یک کار چندبعدی و چندوجهی است که به سایر موضوعات اقتصادی مثل نرخ بهره و سود بانکی، نرخ تسهیلات، و درآمدهای رسمی و غیررسمی دولت از منابع ارزی که در اختیار دولت است بستگی دارد.»

 

او می گوید: «برای کنترل بازار، چون به لحاظ قانونی نرخ ارز به صورت شناور مدیریت شده است، باید در سطحی که برای اقتصاد ملی مفید است، توسط دولت کنترل شود. طبیعی است برای کنترل این نوسانات قبل از هرچیز منابع ارزی دولت تعیین کننده است که چقدر می تواند در بازار مداخله کند.»

 

جدیدترین مطالب سایت