سال 1400 و هزینه های مالی مسکن

سال 1400 و هزینه های مالی مسکن

انواع هزینه های ملک و مسکن 

 

در این مقاله می خواهیم نگاهی داشته باشیم به امور مالی مسکن تا سال 1400 . 

 

 به گزارش تالاب محمدهاشم بت‌شکن در پنل فراهم سازی مالی مسکن در هفدهمین همایش سیاست‌هاي توسعه مسکن در ایران، با بیان این که هیات مدیره بانک مسکن روز قبل طی مصوبه‌اي سیاست‌‌گذاری برای تحقق سند چشم‌‌انداز ۱۴۰۰ بانک مسکن را تصویب کرد، گفت: براین اساس مقرر شده طی چهار سال آینده بانک مسکن صرفا از محل ظرفیت منابع مالی این نهاد ۳۳۰ هزار فقره تسهیلات تولید، ۳۸۶ هزار فقره تسهیلات خرید و فراهم سازی مالی تولید ۵۰ هزار واحد از محل موسسات پس ‌انداز و تسهیلات مسکن پرداخت کند.

 

همینطور ۵۰ هزار واحد از محل لیزینگ ساخته خواهد شد و با بهرهگیری از ظرفیت بازار سرمایه نیز فراهم سازی مالی ۵۳ هزار واحد مسکونی صورت می‌‌گیرد.

 

به گفته وی ۲۲۵ هزار واحد مسکونی که عمدتا حاوی واحدهای مسکن مهر می‌‌شود نیز توسط واگذاری سهم الشرکه «فروش اقساطی» فراهم سازی مالی خواهد شد. همینطور حدود ۲۰۴ هزار فقره تسهیلات جعاله به این ترتیب پرداخت می‌‌شود. بت‌ شکن در ادامه با تاکید بر ضرورت فراهم سازی مالی سالم و پایدار در بخش مسکن، از غفلت نسبت به این موضوع در دوره‌هاي قبل اعتراض کرد و گفت: فراهم سازی مالی در بخش مسکن باید به نحوی صورت گیرد که منتهی به رشد نقدینگی و تورم نشود، بنابر این نباید صرفا با تکیه بر منابع مالی بانک‌ها صورت گیرد.

 

اسنپ ملکی راه می‌افتد

مدیرعامل کمپانی فراهم سازی سرمایه بانک مسکن نیز از برنامه آتی بانک عامل بخش مسکن برای راه‌اندازی اسنپ ملکی خبر داد.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد»، سید محسن فاضلیان، دیروز اعلام کرد: برای کاهش هزینه‌هاي معاملات ملکی درنظر داریم با بهرهگیری از ظرفیت‌هاي موجود، سامانه معاملات املاک و مستغلات رابه‌عنوان اسنپ ملکی راه‌اندازی کنیم تا معاملات خرید وفروش مسکن توسط این سامانه و همینطور با بهرهگیری از ظرفیت‌هاي بازار سرمایه انجام شود.  فاضلیان توضیح داد: یکی از مهم ترین ظرفیت‌هاي بازار مالی و سرمایه برای تحریک ارائه و تقاضا در بازار مسکن، ارائه نقدی و سلف مسکن بصورت پایلوت در بورس کالا هست؛ این درحالی هست که در تلاشیم نوعی اسنپ معاملات ملکی در آینده نزدیک راه‌اندازی کنیم که این اقدام منتهی به کاهش هزینه‌هاي نقل و انتقال در بازار مسکن، املاک و مستغلات خواهد شد.

 

وی همینطور از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی نخستین صندوق املاک و مستغلات خبر داد و گفت: در تلاشیم این اقدام را نیز از یک طرح اقتصادی شروع کنیم و از این شیوه نیز به‌عنوان یکی از روش‌هاي نوین فراهم سازی مالی در بازار مسکن بهره‌مند شویم. فاضلیان با بیان این که از سمت دیگر در حال رایزنی برای کسب مجوز انتشار فاز دوم اوراق رهن ثانویه هستیم، گفت: به محض کسب مجوز از سمت بانک مرکزی، فاز دوم انتشار اوراق رهن ثانویه به ارزش هزار میلیارد تومان اجرایی خواهد شد.

 

وی تاکید کرد: توسعه بازار رهن و به‌خصوص بازار رهن ثانویه نقش بسیار مهمی در فراهم سازی مالی بخش مسکن و تزریق منابع مالی تازه به بازار مسکن خواهد داشت. این در حالی هست که در تلاش هستیم در آینده نزدیک اساس انتشار انواع گوناگونی از اوراق رهن ثانویه را فراهم کنیم.  فاضلیان افزود: با دقت به این که صندوق‌هاي زمین و ساختمان به نوعی آیینه تمام نمای مشارکت حقیقی در حوزه مسکن و ساختمان میباشند می توان با توسعه این صندوق‌ها از این ابزار مالی نوین برای فراهم سازی مالی تولید‌‌وسازهای مسکن بهرهگیری کرد.

 

جدیدترین مطالب سایت