دفن یکی از فوتی های مشکوک به بیماری تب کنگو

مجموعه : اخبار حوادث
دفن یکی از فوتی های مشکوک به بیماری تب کنگو

شرایط ویژه دفن یک بیمار تب کریمه کنگو در اصفهان

ماجرای دفن یک بیمار در اصفهان/ اوضاع سفید برای تب کریمه کنگوهشدارهای غیرکارشناسی و خبرهای همراه با ابهام درمورد مریضی تب کریمه کنگو چند روزی هست فضای مجازی را پرکرده و به نگرانی‌هاي مردم در این مورد دامن زده‌ هست؛

 

این درحالیست که طبق آمارهای وزارت بهداشت، در سه ماهه اول امسال 28 نفر به این مریضی مبتلا و دو تن نیز جان باخته‌اند و بنابر تاکید مسوولان، این آمار ابتلا و همینطور فوتی، طبیعی و حتی نسبت به سال‌هاي قبل کاهش نیز داشته‌ هست.

 

به گزارش تالاب تب کریمه کنگو هر سال در فصل‌هاي بهار و تابستان به علت افزایش فعالیت کنه‌ها شیوع بالایی پیدا می کند؛ به طوری‌كه در یک بازه زمانی آمار ابتلای بیشتری در مقایسه با سایرفصل‌ها درمورد ابتلای به آن منتشر می شود.

 

امسال نیز نخستین موارد این مریضی مربوط به یکی از کشتارگاه‌هاي صنعتی شهر زاهدان بود که طی آن حدود ۱۵ تا ۱۹ نفر از کارگران مبتلا شدند که گرچه طبق گفته محمود نبوی، معاون مرکز بازرسی مریضی‌هاي واگیر وزارت بهداشت این موارد بروز، فوتی نداشت.

دفن یکی از فوتی های مشکوک به بیماری تب کنگو

دفن یکی از فوتی های مشکوک به بیماری تب کنگو

 

دومین مورد خبر ساز تب کریمه کنگو در دو هفته جدید نیز مربوط به استان اصفهان بود. انتشار عکس دفن جسدی با شرایط ویژه و ایزوله در فضای مجازی که گفته می‌شد در این استان بوده، به شایعه طغیان این مریضی در استان اصفهان دامن زد.

 

این درحالیست که دکتر محمد مهدی گویا – رئیس مرکز بازرسی مریضی‌هاي واگیر وزارت بهداشت در این باره به ایسنا گفت که برای حفظ ایمنی کسانی که با جسد بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو سر و کار دارند، دفن در شرایط ویژه‌اي انجام می شود. تب کریمه کنگو جزو مریضی‌هایي هست که نیازمند بعضی مراقبت‌هاي بهداشتی ویژه به خصوص در زمان دفن هست؛

 

به همین علت نکته غیرمعمولی در رابطه با این اقدام وجود ندارد. کسانی که به اینکار اشتغال دارند، آموزش دیده‌اند که چه لباسی بپوشند و چه اقداماتی انجام دهند.

 

دفن یکی از فوتی های مشکوک به بیماری تب کنگو

 

۲ فوتی در کرمانشاه و بندرعباس

او همینطور دو بیمار فوت شده از ۲۸ نفر مبتلای امسال را متعلق به کرمانشاه و بندرعباس اعلام و تاکید کرد که هر دو علی رغم دریافت خدمات درمانی، به علت تاخیر در ارجاع به مرکز درمانی فوت شده‌اند.

 

همینطور تاکنون این مریضی در کشور طغیانی نداشته‌هست. این مریضی با وجود درمان دارویی در دسترس و موجود در کشور و همینطور تجویز رایگان برای بیماران، علی رغم درمان تا ۳۰ درصد موارد ممکن هست باعث مرگ بیمار شود؛

 

این طبیعت مریضی هست. خوشبختانه موارد مرگ در کشور بسیار کم بوده هست و امیدواریم با برنامه اطلاع رسانی برای پزشکان و اقداماتی که صورت گرفته‌هست آمار مبتلایان به این مریضی در سال جاری، پایین باقی بماند.

 

گویا، علت اصلی انتشار این مریضی را رعایت نکردن نکات بهداشتی توسط کسانی که با دام سر و کار دارند دانست و گفت: اگر موقع ذبح دام ترشحات خونی و امحاء و احشام دام در چشم یا روی زخم فرد بریزد، ممکن هست سبب ابتلای او به این مریضی شود.

 

طغیان تب کنگو نداریم

ذبح دام، کار هرکسی نیست و فرد باید در این اساس آموزش دیده باشد. این مریضی در دام بدون علامت و کم علامت هست. گزش کنه‌اي که روی بدن دام به صورت معمول وجود دارد، باعث انتقال ویروس به خودش میشود. اگر این کنه انسان را بگزد وی را به این مریضی مبتلا می کند.

 

وی همینطور نسبت به اخبار منتشر شده درمورد طغیان مریضی در اصفهان نیز اظهار کرد: در استان اصفهان از ابتدای سال تاکنون یک مورد ابتلا داشته‌ایم، جواب آزمایش سه مورد دیگر هنوز حاضر نیست که در آن مورد هم اطلاع رسانی می کنیم.

 

رئیس مرکز مدیریت مریضی‌هاي واگیر وزارت بهداشت، انتقال بیمارستانی را راه دیگر انتشار این مریضی معرفی کرد و افزود: دکتر، پرستار و کسانی که با بیمار سر و کار دارند، اگر نکات حفاظت فردی را رعایت نکنند، لباس مخصوص نپوشند، دست‌ها را شست‌وشو ندهند و در معرض ترشحات بیمار قرار گیرند، ممکن هست به مریضی مبتلا شوند.

 

در اصفهان فوتی ناشی از تب کریمه کنگو نداشتیم

تایید ابتلای فرد به مریضی تب کریمه کنگو تنها پس از اعلام قطعی انستیتو پاستور تهران صورت می گیرد. اما در فاصله این استعلام، درمان مریضی آغاز می شود. ابتلا به این مریضی ۳۰ تا ۶۰ درصد احتمال فوت دارد،

 

اما به گفته حسین عرفانی – رئیس اداره مریضی‌هاي قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت، نسبت فوت مبتلایان از ابتدای سال تاکنون تنها ۷.۴ درصد و سال قبل نیز کمتر از ۱۰ درصد گزارش شده‌ هست.

 

وی همینطور به دنبال اخبار منتشر شده درمورد شیوع مریضی در اصفهان تاکید کرد که آن چه در استان اصفهان اتفاق افتاده بستری تنها یک مورد قطعی ابتلا به مریضی در چادگان هست. این بیمار با علائم مریضی مراجعه کرده و انستیتو پاستور نیز مریضی را قطعی اعلام کرده‌ هست، گرچه وی پس از درمان با حال عمومی مفید مرخص شد.

 

پاسخ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

در پی انتشار عکسهایی در فضای مجازی مبنی بر دفن یک مورد فوتی ناشی از ابتلا به تب کریمه کنگو در اصفهان در تابوتی پلاستیکی به صورت وکیوم شده و در عمق سه متری زمین، کیانوش دنیا‌پور – مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا،

 

گفت: اعلام ابتلای این بیمار بر اساس علایم بالینی بوده هست اما هنوز پاسخ آن از انستیتو پاستور به صورت رسمی قطعی نشده هست. در حال حاضر تنها یک گزارش مثبت ابتلا به این مریضی داشته‌ایم که آن هم مربوط به ابتلای فردی از چادگان اصفهان بوده که در حال حاضر مرخص شده هست.

 

وی افزود: دو بیمار دیگر نیز که مشکوک به این مریضی میباشند در بیمارستان بستری شده‌اند.

دنیا‌پور ادامه داد: عکسهای منتشر شده در فضای مجازی مربوط به همین بیمار فوت شده در شهر مبارکه هست که برای احتیاط با شرایط ویژه دفن شده هست. دفن این بیمار بر اساس پروتکل کشوری جلوگیري و درمان و دفن آن صورت گرفته هست. این مریضی جدید نیست و در دو سه سال جدید آمار ابتلا به آن کاهش داشته هست.

 

به گزارش ایسنا، در هر حال طبق اعلام مسوولان بهداشتی کشور، طی چنین روالی برای دفن بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو طبیعی و عادی هست تا احتمال انتقال و انتشار آن به سایرین به حداقل ممکن کاهش یابد.

 

شرایط ویژه دفن

تب کریمه کنگو که علائمی شبیه به آنفلوآنزا همراه با احتمال خونریزی از نقطه‌اي از بدن دارد، مریضی قابل انتقال از حیوان به انسان هست و جزو موارد بومی ایران محسوب می شود. از سال ۷۸ که نخستین مورد قطعی آن تشخیص داده شد تا امروز ایران هرساله با تعدادی از موارد ابتلا به این مریضی مواجه‌هست.

 

در تعریف تشخیص این مریضی موارد مظنون یا مشکوک به کسانی گفته میشود که با علامت بالینی مرتبط مثل تب، کوفتگی، سردرد یا سندروم آنفلوآنزا و شاید همراه با خونریزی از هر جای بدن به دکتر مراجعه کنند و در شرح حال وی نیز سابقه تماس با دام، فرآورده دامی، کنه یا اقامت در منطقه‌اي با احتمال وجود این مواجهات، دیدن شود. این فرد باید در شرایط خاصی آزمایش CBC دهد.

 

پیشنهاد اکید مسئولان وزارت بهداشت به مردم برای جلوگیري از ابتلا به این مریضی، تهیه گوشت مورد نیاز از منابع مورد تایید و همراه با مهر سازمان دامپزشکی هست. همینطور از ذبح دام به خصوص در معابر عمومی جدا خودداری کنند؛ چون در این صورت احتمال این که مردم در معرض ترشحات خونی دام قرار گیرند، افزایش می‌یابد.

 

انتشار این مریضی از راه خوردن گوشت بسیار بعید هست، به خصوص اگر به خوبی پخته شده باشد. این مریضی اکثر در اثر تماس با گوشت در زمان پاک و خرد کردن آن ممکن هست منتقل شود، آن هم اگر نکات بهداشتی در مراحل آماده سازی گوشت تازه در کشتارگاه‌ها رعایت نشده باشد. دام‌ها بعد از کشتار مدتی در شرایط ویژه‌اي نگه داری می شوند که اینکار باعث میشود اگر ویروسی در بدن دام وجود داشته باشد از بین برود.

جدیدترین مطالب سایت