منتشر شدن فیلم دو دختری که در اصفهان خودکشی کردند

مجموعه : اخبار حوادث
منتشر شدن فیلم دو دختری که در اصفهان خودکشی کردند

دختری که در اصفهان خود کشی کردند + فیلم 

 

با ماجرای دو دختر تقریبا دیوانه همراه می شویم که بر سر شوخی از روی پل اصفهان سقوط کرده و جان باختند . 

 

توزیع شدن فیلم دو دختری که در اصفهان خودکشی کردند , به گزارش تالاب از شنبه 29 مهر که دو دختر اصفهانی با خودکشی شان در صدر اخبار حوادث رسانه ها قرار گرفتند ,حدود 15 روز می گذرد و اکنون با انتشار این فیلم , شمار زیادی از فرضیه ها درباره دلایل خودکشی این دونفر بهم ریخته است.

 

اکنون خیلی ها خواسته یا ناخواسته این فیلم را دیده اند, وصیت تصویری این دو دختر نوجوان, سه روز است که کانال های تلگرامی ,اینستاگرام و دنیای مجازی را قرق کرده ;

 

فیلمی کوتاه که نقش اولش هردو دختری هستند که چند روز پیش بین زندگی و مرگ , مرگ را انتخاب کردند. نوجوان هایی کهدر این فیلم با آب و تاب , با لبی بشاش و چشم هایی پر از شیطنت ,به همه ی آنهایی که بعد از مرگشان قرار است این فیلم را ببیند , سلام میکنند.

 

تماشای این فیلم شوکه کننده است, خیلی ها با ناباوری لحظات خداحافظی دو دختر دهه هشتادی را از دنیا تماشا کرده اند;لحظاتی که انها اطرافیان شان را خطاب قرار میدهندو خودشان را آرام و آهسته می رسانند به بلند ترین ارتفاعی که برای خودکشی به ذهنشان آمده یعنی پل شهید چمران اصفهان و دراین مسیر هیچ عاملی, هیچ علتی نیستکه دست دلشان را بگیرد و منصرف شان کند برای رفتن.

 

این که قدم هایشان آهسته تر شود و پاهایشان سنگین تر و تردید کنند حتی چند لحظه برای پیشباز از مرگ.این فیلم می تواند گویای یک مساله در نسل جدید یعنی دهه هشتادی ها باشد,نسلی که قبلا هم حرکات دیگری برای تظاهر از خود بروز داده بودند از جمله جمع شدن مجازیدر یک پاساژ استان تهران که خیلی هم میل صدا کرد.

منتشر شدن فیلم دو دختری که در اصفهان خودکشی کردند

 

از انتشار این فیلم در دنیای مجازی مدت زیادی نمی گذرد ; فیلمی که خیلی ها را شوکه کرده است.ما به بهانه انتشار این فیلم , با دکتر فاطمه قاسم زاده,دکترای روانشناسیطفل و نوجوان و استاد دانشگاه , به تحلیل اتفاقی می‌نشینیم که یکیاز قربانی هایش اکنون زیر خروارها خاک خوابیده است و دیگری , روی تخت بیمارستان به زندگی سنجاق شده.

 

بانو دکتر, چه علتی باعث می شودکه دو دختر نوجوان شاد و بشاش از خودشان فیلم بگیرند و بعد هم خودشان را از بالای پل به پایین پرت کنند؟

 

به گزارش سایت تالاب همانگونه که میدانید درباره خودکشی این دو دختر اول بحثی درباره مساله نهنگ آبی مطرح شداما اکنون که چند روز از این رخداد گذشته و این فیلم هم از انها توزیع شده , میبینیم که یک تضادی دراین تماس وجوددارد و باید با بررسی های اکثر به دنبال دلایل واقعی این رخداد بود.

 

در حالت کلی میتوانیم بگوییم که افسردگی یکی از عوامل منتهی به خودکشی است اما مضمون اینجاست که لااقل در فیلمی که ما دراین چند روز از این دو دختر دیده ایم ,

 

شواهدی از افسردگی لااقل در ظاهر دیدن نمی شود,و حالت هایی دارند که در حالت متداول خودکشی هایی که در جامعه رخداد می افتد مرسوم نیست.

 

یعنی همین رفتار شاد و سرحالی که دارند؟

بله هم‌ چنین است , هردو نفر انها خیلی شاد و با انرژی به پیشباز مرگ می‌روال.از نظر روانشناسی این موضوع با وقوع افسردگی در تضاد است.البته بازهم نمیتوانیم فرمان قطعی صادر کنیم. چون احتمالا در بررسی های اکثر مشخص شود که این سرخوشی , عاملی خارجی داشته مانند مصرف مواد.

 

البته این فقط یک احتمال است , چون همانگونه که میدانیم یکی از نشان های مصرف مواد,شادی کاذب و موقتی است که به انسان دست می دهد.عامل بعدی ای که از تماشای فیلم می‌توان نتیجه گرفت, همراهی این دونفر باهمدیگر است.

 

چرا؟ چون هرکدام در فیلم جوری گفت و گو می کنند که مبادا دیگری در تصمیمی که گرفته شک کند. پس خودِ این همراهی و رفاقت نزدیک را میتوانیم جزو یکی از دلایل گرفتن این تصمیم بدانیم.

 

یعنی این دو دختر نوجوان تحت تاثیر هم قرار گرفته اند؟

بله به علت رفاقت. به علت تماس نزدیک دقیقا در تصمیمی که گرفته اند همکاری دارند.البته از بعد هیجانی هم میتوانیم به دلایل وقوع این رخداد نگاه کنیم.همین وصیت تصویری و فیلمی که این ها از خودشان گرفته اندیعنی , این ها به عاقبت کار لااقل از نگاه خودشان فکر کرده اند.

 

انها می دانند که در حال انجام کاری هستندکه باعث جلب توجه دیگران میشود و از این موضوع هیجان زده هستندو ما این عجله زدگی و هیجان را هم در رفتارشان در فیلم میبینیم .

 

با این که میدانند پایان و عاقبت شان مرگ است؟

 

بله, دقیقا و همین جاست که پای عامل های دیگر هم مانند خانواده , مدرسه و …به موضوع باز میشود. درحقیقت اینجا ما باید ببینیم که این ها در چه خانواده ای رشدکرده اند, در چه محیطی در حال درس خواندن بوده اند. خودکشی , آن هم به این شکل با ضبط فیلم و … , رفتاری نیست که یک دفعه و ناگهانی رخ بدهد, پشت این رفتار مدتها فکر بوده .

 

پس باید هم محیط خانوادگی شان بررسی شود هم محیط مدرسه و هم دوستان دیگر… درحقیقت یک مقطعی از زندگی این افراد و رخداد هایی که رخ داده باعث رسیدن انها به اینجا شده , یعنی ما هم باید دنبال عوامل تشدید کننده این صدمه اجتماعی بگردیم

 

که چه عواملی می توانند باشند؟

 

من فکر میکنم پاسخ اصلی و حلقه مفقوده این رخداد , برمی‌گردد به این که ما تا چه اندازه, نوجوانان را توانمند کرده‌ایم.دیدن نمایید نوجوانی یک سن بحرانی است. یک زمان گذار است.همانگونه که جامعه وقتی در زمان گذار قرار دارد, صدمه‌هایش اکثر نمود پیدا میکند ‌دوره نوجوانی هم همین حالت را دارد. نوجوانی هم دوره گذر از کودکی به بزرگسالی است.

 

یعنی مسئولیت‌ها, ‌اهداف, وظایف و… همه ی چیز یک فرد تحت تاثیر این دوره قرار میگیرد.بنابر این فرد نوجوان نیازمند بعضی مواظبت‌ها, توجهات و تعلیم‌های مخصوصاً است که به توانمندسازی او کمک کندو دقیقا همین جاست که اگر توانمند نشده باشد مقدور استیا خودش صدمه ببیند یا به دیگران صدمه بزند. نوجوانان ما برای این که درگیر صدمه های اجتماعی نشوند,باید مهارت های زندگی را فرهیخته باشند.

 

اما بحث مهارت های زندگی بدبختانه در کشور ما جدی گرفته نمیشود; نوجوان ما ذکر نمی گیردکه چگونه مشکلش را حل کند چون توانایی حل مساله را ندارد,نوجوان ما ذکر نمی‌گیرد که خشمش را نظارت کند, عواطف و احساساتش را بشناسد,نتیجه این میشود که به مسائلی رو می آورد که اصلا اقتضای سن اش نیست.

 

مانند همین تماس رفاقت با جنس مخالف که دراین فیلم هم دیده میشود؟

 

دقیقا . یکی از مهارت های دهگانه زندگی , مهارت تماس برقرار کردن است, تماس درست.بحث مهارت های ارتباطی همینجا مطرح می شود,نوجوان ما وقتی هنوز اصول شروع یک تماس درست را ذکر نگرفته با جنس مخالف هم وارد تماس میشود
و همین جا به دشوار میخورد , چون چیزی از هدایت این تماس نیاموخته.

 

بعد عوامل دیگری مانند پنهان سازی از خانواده و مدرسه و عناصر کنترل کننده دیگر همدست به دست هممی دهند و او را به سوی صدمه اجتماعی سوق می دهند.مضمون مهم اینجاست که نوجوانی که تعلیم نبیند, خودش کنجکاوی میکند. خودش دنبال چیزهایی می‌رود

 

که برایش پر از نشانه سوال است.بدبختانه بحث روابط دختر و پسر هنوز در جامعه ما تعریف نشدهو ما فکر میکنیم وقتی دختر و پسر دریک محیط اجتماعی کنار هم نباشند , دشوار ارتباطی شانرا حل کرده ایم اما نمی دانیم که با این کار بازار روابط مخفیانه شان داغ شده است.فیلم دو دختر اصفهانی

 

این صدمه های اجتماعی نسل نوجوان ما را تهدید می‌کند؟

 

نمیتوانیم بطور قطعی بگوییم همه نوجوان ها را , چون تعمیم کار غلطی است , ما نمیتوانیم رفتاریک شمار محدود و ناب رابه کل یک گروه تعمیم بدهیم, همان طور که می بینیدیک بخش زیادی از همین نسل نوجوان ما دارند خیلی عادی زندگی می کنند, ما افراد همسن و سالاین دونفر را عمده میبینیم که خیلی هم آدم های معقول و مسئولیت پذیری هستند و این که ما بخواهیم پدیده ای را که در جامعه رخ می دهد

 

به بقیه هم تعمیم بدهیم خودش یک خطای شناختی است. اما این موضوع می تواند مانند یک زنگِ اخطار باشد هم برای خانواده ها هم برای مسئولان و هم کارشناسان مختلف. این که ببینند ,این نوع از صدمه های اجتماعی هم در جامعه وجوددارد و هرچند که همین اکنون عمده نیست اما مقدور است در آینده اکثر شود.

 

جدیدترین مطالب سایت