همه چیز درباره ماجرای انداختن کودک زباله گرد به سطل! (فیلم)

مجموعه : اخبار حوادث
همه چیز درباره ماجرای انداختن کودک زباله گرد به سطل! (فیلم)

پرتاب پسربچه به درون سطل اشغال

با پخش این کلیپ جنجالی بـه پا شد کـه خود کسی کـه اینکار را کرده بود باورش نمیشد چنین مورد انتقاد قرار بگیرد.

 

واکنش افکار عمومی بـه اذيت و اذیت کودک کار بسیار خوب بودو همه ی خوستار برخورد با کسی کـه اینکار را کرده بود شدند.

 

جوانان کودک اذيت:

فکر نمیکردیم کارمان چنین بازتابی داشته باشد

دو جوانی کـه با اذيت رساندن بـه کودک کار او را درون سطل آشغال انداخته بودند از کار خود ابراز ندامت کردند.  دو جوانی کـه کودکی را درون سطل آشغال انداخته بودند پس از دستگیری ابراز ندامت کردند.

 

یکی از این دو جوان با اعلام این‌که خود نیز کارگر اسـت واز وضع مالی مناسبی برخوردار نیست گفت: اینکار را از روی ندانم کاری و جوانی انجام داده و فکر نمی کرده چنین بازتابی داشته باشد.

 

وی با پوزش خواهی از مردم گفت: پس از این اقدام نیز از کودک مذکور پوزش خواهی کرده و با خریدن ساندویچ برای وی از او دلجویی کرده اسـت.

 

جوان دیگر نیز با اشاره بـه فشار روحی بسیاری کـه پس از انتشار فیلم بر وی وارد شده اسـت گفت از دیروز در حال گریه و ندامت اسـت.

 

انتشار ویدیویی کـه در ان یک کودک کار برای تفریح دو فرد بـه سطل آشغال انداخته می شود، بـه سرعت موجبات جریحه‌دار شدن احساسات بسیاری را فراهم آورد و سلسله واکنش‌هایي بـه دنبال داشت کـه برخی شان هیچ سنخیتی با واقعیت ندارند!

 

بـه گزارش تالاب ان گونه کـه رویداد توسط یکی از کودک آزاران بـه تصویر کشیده شده، در حالی کـه کودک مشغول سوا کردن آشغال‌هاي‌ قابل بازیافت از درون سطل آشغال اسـت، فردی از پشت پاهایش را از زمین میکند و با بلند کردنش، کودک را درون سطل مکانیزه گرد آوری آشغال می‌اندازد؛ فرایندی کـه با خنده دو کودک اذيت همراه اسـت.

 

همه چیز درباره ماجرای انداختن کودک زباله گرد به سطل! (فیلم)

اقدامات خوبی کـه بعد از یافتن پسر بچه کار صورت گرفت

 

هرچند روایت بـه تصور کشیده شده بسیار کوتاه اسـت، بـه شدت آزاردهنده هم هست و همین کافی اسـت تا این فیلم بازنشر وسیع و سریعی در شبکه‌هاي‌ اجتماعی بیابد، موجی از انزجار و خشم بیافریند ودر نهایت بـه شکل‌گیری مطالبه‌اي فراگیر برای شناسایی و برخورد با عوامل رقم زننده ماجرا منجر شود.

 

پیرو دست بـه دست شدن پرتکرار این فیلم و درخواست سنجاق شده بـه ان در خصوص شناسایی عوامل اذيت کودک آشغال گرد، پای پلیس فتا بـه ماجرا باز میشود تا تاکید این نهاد بر شروع تحقیقات ویژه بـه این منظور، پیش درآمد اظهارنظر‌هاي‌ دیگر مسئولان شود و خیلی زودتر از انچه انتظارش می‌رفت، رسانه‌ ها پر شود از اخبار تکمیلی دراین خصوص.

 

از واکنش سازمان بهزیستی و تاکید این نهاد بـه پیگیری ماجرا بـه واسطه وزارت دادگستری و قوه قضاییه و شکایت از کودک آزارانی کـه در تهیه این فیلم نقش آفرینی کرده اند تا خبری کـه ساعتی بعد منتشر شد و حکایت از شناسایی و دستگیری کودک اذيت در استان البرز داشت.

همه چیز درباره ماجرای انداختن کودک زباله گرد به سطل! (فیلم)

پسری کـه مورد اذيت قرار گرفت

 

نکته جالب توجه دراین خصوص، تاکید مسئولان بهزیستی بر تطابق این رویداد با مصادیق «کودک آزاری» و پیرو ان؛ یادآوری این گزاره مهم بود کـه بـه هیچ وجه از پیگیری ماجرا کوتاه نخواهند آمد، اما زمانی کـه خبر دستگیری کودک اذيت منتشر شد، همه ی چیز تغییر کرد.

 

بـه پاسخ اسدالله حیدری، مدیرکل بهزیستی استان البرز بـه این پرسش تسنیم کـه آیا سازمان بهزیستی از این جوان شکایت خواهد کرد یا خیر، دقت کنید: «با توجه بـه این‌که دادستانی بـه عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا کرده، دیگر نیازی بـه شکایت سازمان نیست»!

 

اما بشنوید از ادامه ماجرا و اظهار نظر دیگر آقای مدیرکل کـه ساعتی بعد بـه ایسنا گفته کـه اداره تحت امرش یعنی «اداره کل بهزیستی استان البرز خبر دستگیری مرد کودک‌اذيت در استان را تایید نمی کند، ولی درصورت صحت خبر، پیگیر رسیدگی بـه این اتفاق از سوی مدعی‌العموم خواهد بود.»

 

روایتی کـه مشابه ان بـه نقل از دادستانی استان البرز هم منتشر شده و تاکید دارد «دراین رابطه پرونده قضایی تشکیل شده و دادستانی پیگیر ماجراست، اما فرد خاطی هنوز دستگیر نشده اسـت.» اظهار نظری کـه میشود اینگونه تعبیرش کرد کـه وقوع این رویداد در استان البرز برای این نهاد مسجل شده و چه بسا محدوده وقوع ماجرا و برخی نکات دیگر نیز مکشوف شده باشد، اما هنوز بـه دستگیری فرد خاطی منجر نشده اسـت.

همه چیز درباره ماجرای انداختن کودک زباله گرد به سطل! (فیلم)

چک کردن اوضاع سلامتی پسر کار

 

مواردی کـه صرف نظر از انها، این رویداد ابعاد قابل تامل دیگری هم دارد کـه ظاهراً در سایه نگاه سرسری مان همه ی ماجرا، مغفول مانده اسـت. نکاتی از جمله «کار کودک» کـه بر اساس قوانین کشورمان ممنوع اسـت، اما حتی این فیلم نیز موجب نشده مورد توجه انبوه مردمی کـه بـه ماجرا واکنش نشان داده اند قرار گیرد و مسئولان را مجاب بـه اظهارنظری ولو نیمدار دراین خصوص کند.

 

تلخ‌تر آنکه بـه رغم ممنوع بودن کار کودکان در کشورمان، اوضاع آن قدر ناگوار شده کـه شاهد حضور گسترده کودکان کار در مشاغلی مانند آشغال گردی هستیم. عارضه‌اي کـه شاید تا چند سال پیش فکر می کردیم مختص جوامع غربی اسـت کـه در ان‌ها کرامت انسان بـه فراموشی سپرده شده، اما مدتهاست پی برده ایم کـه بخشی از روزمره زندگی جامعه ایرانی هم شده و رو بـه گسترش اسـت!

 

پدیده‌اي کـه حالا مشخص شده از فرط عادی شدنش برای عموم مردم، برای برخی بساط شوخی و خنده فراهم آورده اسـت. با این ملاحظه کـه این اقدام بسیاری را رنجیده خاطر کرده، سر کردن روزانه و مداوم کودکان و زنان و مردان در سطل‌هاي‌ آشغال شهری و افزایش شمار آشغال گرد‌ها و همه ی مسائل ریز و درشت همراه با این پدیده، کسی را رنجیده خاطر نکرده و نمی کند!

 

بـه این نکات تامل برانگیز، مطالبه وسیع مردمی و سازمانیِ شکل گرفته برای شناسایی عامل کودک آزاری اخیر را هم میتوان افزود کـه میشد شامل مطالبه‌اي برای شناسایی کودک انداخته شده بـه سطل آشغال برای رسیدگی بـه درد‌هاي‌ وارد آمده بـه وی در نتیجه بی توجهی‌هاي‌ همگانی بـه ایشان باشد، اما همه ی ترجیح داده ایم از ان صرف نظر کرده و بـه جایش فرد آزاردهنده او را لعن کنیم! ترجیحی کـه نگاه ثابت ما بـه همه ی ماجرا‌هاي‌ مشابه شده اسـت…

همه چیز درباره ماجرای انداختن کودک زباله گرد به سطل! (فیلم)

کودک آزار دیده پیدا شد؛ اسمش زلمه و افغانستانی است

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فردیس از پیدا شدن کودک اذيت دیده‌ دراین شهرستان خبر داد.

حسن جهانشاهلو در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

اتفاقی کـه افتاد هر چند تلخ بودو زخم باز کردن ناهنجاریهای جامعه بود اما نشان داد کـه مردم ایران مهربانند و با احساس، دغدغه هم دارند بسیار مهمان نوازند و از این صحنه‌ها رنجور

خبر خوش این‌که کودک آسیب دیده شناسایی شد زلمه تبعه افغانستان کـه مدت بیست روز اسـت بـه همراه خانواده‌اش مهمان ما هست ودر یک مرکز بازیافت آشغال زندگی میکند از سواد و تحصیلات کاملا بی بهره اسـت دوستان زیاد قول کمک و باز پروری ایشان را داده اند بازهم تشکر.

 

جدیدترین مطالب سایت