ترامپ و پوتین؛ دیگ به دیگ می گه روت سیاه

مجموعه : اخبار چهره ها
ترامپ و پوتین؛ دیگ به دیگ می گه روت سیاه

ترامپ و پوتین؛ دیدار این دو غول دنیای سیاست

 

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهورهای ایالات امریکا و روسیه برای اولین بار با یکدیگر دیداری رسمی داشته و در باره سوریه، اوکراین و بعضی مسائل دو جانبه مصاحبه کردند.

 

به گزارش تالاب: دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهورهای ایالات امریکا و روسیه برای اولین بار با یکدیگر دیداری رسمی داشته و در باره سوریه، اوکراین و بعضی مسائل دو جانبه گفت و گو کردند.

 

دیدار این دو غول دنیای سیاست در حالی صورت گرفت که پیش از آن درمورد روابط این دو حدس و گمان ها و شایعات بسیاری جاری بود. اصل ماجرا از زمان انتخابات ریاست جمهوری در کشور آمریکا آغاز شد. یعنی وقتی که روسیه متهم شد به دخالت هاي سیاسی و سایبری در کمپین تبلیغاتی و نیز نتایج انتخابات.

 

هر چه دموکرات هاي ایالات امریکا این ادعا را با صدای رساتری اعلام کردند، جمهوری خواهان با شدت و حدت بیشتری آن را تکذیب نمودند. موضع روسیه در این مورد بسیار مشکوک بود. پوتین نقش کشورش در انتخابات ایالات امریکا را انکار میکرد اما رفتارتش طوری بود که انگار بدش هم نمی‌آید چنین قدرت و نفوذی را به او نسبت بدهند.

 

ترامپ و پوتین؛ دیگ به دیگ می گه روت سیاه

ترامپ و پوتین؛ دیدار این دو غول دنیای سیاست

 

ملاقات ترامپ و پوتین در حاشیه اجلاس رهبران گروه 20، در هامبورگ کشور آلمان و در حالی برگزار شد که هامبورگ تحت تدابیر امنیتی شدید 20 هزار مامور پلیسی هست که برای بازرسی ده ها هزار معترض در این شهر به کار گرفته شده اند.

 

شدت اعتراضات به حدی بود که ملانیا ترامپ ناچار شد در هتل بماند. گروه 20 شامل 19 کشور دنیا و اتحادیه اروپا هست. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه کشور آمریکا روز جمعه «7 ژوئیه» در حاشیه نشست سران کشور های گروه 20 در هامبورگ کشور آلمان گفت آتش بس در سوریه که اردن نیز در آن شرکت دارد، قرار هست از روز یکشنبه آغاز شود.

 

تیلرسون افزود که این آتش بس شامل منطقه بسیار مهمی در سوریه می‌شود و اولین موفقیت در این اساس هست. وی ابراز امیدواری کرد که این آتش بس ادامه و به دیگر مناطق سوریه نیز گسترش یابد. تیلرسون تصریح کرد که رویکرد ایالات متحده ایالات امریکا نسبت به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تغییری نکرده و ایالات متحده ایالات امریکا برای خاندان اسد در آینده سوریه جایی نمیبیند.

 

عصر روز جمعه 16 تیر ماه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند. محور صحبت هاي این دو در مورد دخالت روسیه در انتخابات ایالات متحده کشور آمریکا و کاهش خشونت در سوریه بود.

 

بعد از دیدار این دو شخصیت مهم سیاسی، سرگئی لاروف، وزیر خارجه روسیه گفت: «دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات امریکا تضمین پوتین مبنی بر دخالت نکردن انها در انتخابات ریاست جمهوری کشور آمریکا در سال 2016 را پذیرفته هست. تنها اختلافی که برجسته به نظر میرسد چالشی هست که در روابط ایالات امریکا و روسیه باقی مانده هست.»

ترامپ و پوتین؛ دیدار این دو غول دنیای سیاست

تیلرسون در جلسه خصوصی که بعد از دیدار پوتین و ترامپ بدون دوربین برگزار نمود، گفت: «دونالد ترامپ از افزایش نگرانی هاي مردم کشور آمریکا در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 سخن گفت.» همینطور روسیه درخواست مدارک و شواهدی که در این مورد باشد را کرده بود که کشور آمریکا در این جلسه چیزی ارائه نکرده بود.

 

تیلرسون گفت: «در این ملاقات طولانی انها در مورد مسائل مهمی به تبادل اطلاعات پرداختند. پرزیدنت دونالد ترامپ مطالبی را در مورد دخالت هاي بیش از حد روسیه در تعداد زیادی از مسائل سخن گفت و رئیس جمهور پوتین نیز چنین اظهارات و دخالت هایي را رد کرد.»

 

ترامپ و پوتین؛ دیگ به دیگ می گه روت سیاه

ترامپ و پوتین

محور اصلی صحبت هاي ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ رسیدن به یک تعهد از سمت روسیه بود که دولت این کشور هیچ گونه فعالیت و دخالتی در انتخابات آینده ایالات امریکا نخواهد داشت. تیلرسون گفته هست که مباحث روی این مسئله تمرکز داشت که ما چگونه میتوانیم یک چارچوب برای اینکار داشته و قادر باشیم تا در مورد رخدادهایی که در دنیای سایبری می گذرد آگاه شویم.»

 

سرگئی لاوروف اما نظر دیگری داشت: «ترامپ اظهارات پوتین را شفاف ارزیابی کرده و ادعای پوتین را در مورد صحت نداشتن دخالت دولت روسیه مبنی بر دخالت در انتخابات ایالات امریکا پذیرفته هست.»

 

در این ملاقات وزیر امور خارجه هر دو کشور در اتاق گفت و گو حضور داشتند اما یک مقام ارشد آمریکایی پذیرفتن ادعاهای پوتین توسط دونالد ترامپ را رد کرد. تیلرسون گفت: «من فکر میکنم نظر هر دو رئیس جمهور، گذار از این دوران بود. هم پوتین و هم ترامپ قصد داشتند تا از این فرصت برای عبور از این مرحله به سمت جلو سود ببرند.»

 

چنان که گفته شد یکی از مسائل اصلی مورد جدل میان کشور آمریکا و روسیه اوضاع خاورمیانه و مشخصا سوریه هست. کشور آمریکا به تازگی کوشیده تا با اتخاذ سیاست هاي خصمانه علیه ایران و اتحاد نظامی با عربستان سعودی و سایر کشور های خلیج فارس، پادزهری در برابر نفوذ روز افزون روسیه در منطقه ساخت کند هر چند خبرها حاکی از آن هست که غول ها بر سر مسئله سوریه به توافق هایي دست یافته اند اما ثبات و اراده آنان به انجام این توافق ها منحل تردید هست.

 

دیدار این دو غول دنیای سیاست

به گفته وزیر امور خارجه ایالات امریکا هنوز معلوم نیست که کناره گیری اسد از قدرت چگونه باید طرح ریزی شود. گفتنی هست که توافق هاي پیشین درمورد آتش بس در سوریه همواره نقض شده و بی نتیجه مانده اند. از آغاز سال آتش بسی رسمی در سوریه با توافق و تضمین هاي روسیه و ترکیه و ایران به تصویب رسیده و مناطقی ایجاد شده که غیرنظامیان آواره میتوانند به شکل موقت به آنجا پناه ببرند.

 

در آستانه اجلاس رهبران گروه 20 در شهر هامبورگ کشور آلمان، ماموران پلیس ضد شورش کشور آلمان با معترضان به گروه 20 درگیر شدند. پلیس کشور آلمان می‌گوید پس از برخوردهای پیش آمده میان ماموران و معترضان، برگزار کنندگان تظاهرات هامبورگ آن را لغو کردند. پلیس علیه معترضان از اسپری فلفل و خودرو آب پاش بهرهگیری کرده هست و معترضان هم بطری و اشیاء دیگر به سمت ماموران پرت کردند.

 

درگیری بین پلیس و معترضان آنجایی شدید شد که برخی از معترضان سیاه پوش حاضر نشدند مطابق دستور پلیس نقاب هاي شان را بردارند. کشور آمریکا در حالی به این اجلاس آمده که در نشست پیشینش با رهبران اروپایی، با تصمیم عجیب ترامپ درمورد سیاست هاي زیست محیطی، کل اروپا را شوکه کرد.

 

جدیدترین مطالب سایت