علت حضور الناز شاکردوست در مرده شور خانه (+عکس)

مجموعه : اخبار چهره ها
علت حضور الناز شاکردوست در مرده شور خانه (+عکس)

الناز شاکردوست در غساله خانه

 

الناز شاکردوست بازیگر خوش تکنیک و جذاب کشورمون برای نخستین بار در فیلم جدیدش مرده شور شد. 

 

الناز شاکردوست در مرده شور خانه , بتازگی نمایشی با نام «گم‌وگور» به صحنه رفته که در وهله اول مهمترین ویژگی آن حضور الناز شاکردوست همچون یک بازیگر شناخته شده سینما در اینکار هست؛ حضوری که مدت‌هاست انتقادهای زیادی نسبت به آن مطرح میشود، مبنی براینکه چرا تئاتر ایران و کارگردان‌هاي تئاتر برای ربایش مخاطب و فروش بیشتر به سوی بهرهگیری از چهره‌ها میروند؟!

 

به گزارش تالاب اگرچه این اعتراض از سوی برخی‌ اهالی تئاتر پذیرفته نمیشود و معتقدند هر شخصی میتواند به این عرصه بیاید چرا که مهم، ماندگاری و رنج و زحمتی هست که برای ماندن در تئاتر باید متحمل شد.

 

با این حال نمایش «گم‌وگور» به کارگردانی امیر مهندسیان از این ماجرا مبرا نیست هرچند خودش تاکید دارد که بنا بر قصه و داستان و هدفی که مد نظر دارد از یک چهره سینمایی در کارش دعوت کرده هست.

 

این نمایش داستان یک غسال «با بازی امیر جعفری» را روایت می کند که به دلایلی امکان کار کردن ندارد و زنی که نزد اوست «با بازی الناز شاکردوست» و بنظر می رسد، همسرش هست هم در غسالخانه کار می کند و هم بر سر مزارهای آرامستان دعا و قرآن می خواند و برای بهتر شدن حال روحی‌اش نقشه‌اي می‌چیند.

 

روایتی از حضور الناز شاکردوست در نمایش گم و گور

علت حضور الناز شاکردوست در مرده شور خانه (+عکس)

حضور الناز شاکردوست در گم و گور

همان ابتدای کار حضور شاکردوست روی صحنه نشان از نقشی متمایز برای این بازیگر دارد ولی دستکم در شب‌هاي اول ایفا این تصور تا حدودی به هم می‌ریزد، چون پس از مدتی ریتم بازی رها شده و با دقت به بازی متمایز شاکردوست در فیلم «خفه‌گی» فریدون جیرانی شاید باید علت این مسئله را در کارگردانی نمایش هم جست‌وجو کرد.

 

«گم‌وگور» که با حال و هوایی معنوی و با اکران نوای دعا و قرآن آغاز میشود در طول ایفا، فضای دیگری بخود می گیرد و بنظر می رسد بیشتر خرافات، قضاوت انسان‌ها از یک دیگر و تاثیر آن‌ها بر سرنوشت‌شان محور داستان باشد، موضوعی که کارگردان این نمایش آنرا تا حد زیادی رد می کند و با بیان این که زندگی مرده‌شورها و برخوردهایی که در جامعه با این قشر میشود بیشتر مدنظرش بوده، در عین حال تاکید می کند که در شب‌هاي آینده این نمایش روال درست‌تری پیدا خواهد کرد.

 

امیر مهندسیان که به همراهی هادی احمدی متن «گم‌وگور» را نوشته هست،
در گفت‌وگویی با ایسنا درمورد این نمایش بیان کرد: کارهای قبلی‌ام بیشتر قصه‌اي از جنگ بودند
که حرفی با خود داشتند و برای اینکار هم ابتدا فضایی در ذهنم بودو می خواستم اثری ایفا کنم که امید در آن اتفاق بیفتد.

 

او گفت: برای اجرای این نمایش با مرده‌شورها و غسال‌هاي زیادی صحبت کردم
و دقیقا تحقیقات می دانی انجام دادم. متاسفانه در جامعه نگاه خوبی به این افراد وجود ندارد
به مخصوصاً در شهرستان‌ها که نگاه‌هاي عجیب غریبی دراین اساس دیده می شود،
به طوریکه در عروسی‌ها و مجالس شادی ازآن‌ها دعوت نمیشود
یا اگر نوزادی به جهان بیاید از حضور غسال‌ها پیش نوزاد تازه متولد شده پیشگیری میکنند.

 

حضور الناز شاکردوست در نمایشی با عنوان گم و گور

علت حضور الناز شاکردوست در مرده شور خانه (+عکس)

 

نقش الناز شاکردوست در گم و گور

کارگردان نمایشهای «آدم برفی»، «مرحوم»، «جشن» و «لیلی نام تمام دختران ایران زمین هست» ادامه داد:‌
شاید در طول ایفا قضایا اجتماعی و فرهنگی دیگری پررنگ باشد
اما بعد از پایان نمایش، تماشاگر به غسال‌ داستان هم فکر میکند، مخصوصا آنکه طبق معمول باید شخصیت‌هایم را در حقیقت پیدا کنم.

مثلا در یکی از شهرها دو غسال زن و مرد را دیدم که بسیار با یک دیگر نزدیک بودند و تصور میشد زن و شوهر میباشند اما این آدم‌ها طبق معمول امیدی به زندگی ندارند
که بخواهند ازدواج کنند یا بچه‌دار شوند و همین در نمایش ما هم دیده میشود؛ یعنی دو شخصیتی که تا نیمه‌هاي کار تصور می شود زن و شوهر میباشند
اما بعد میبینیم اینجور نیست و بهمین علت عامدانه از دو بازیگری بهرهگیری کردم
که شاید همچون همسر به لحاظ سن وسال تناسبی باهم نداشته باشند.

 

مهندسیان افزود: ضمن این که برای نقش زن این نمایش، یک ویژگی ناب مد نظرم بود.
آن هم این که در شهرستان‌ها دیده‌ام دخترانی که همچون غسال کار می کردند
و زیبایی و وجاهت قابل قبولی هم داشتند به خاطر مرده‌شور بودن هیچ‌گاه نتوانستند ازدواج کنند
ودر این نمایش هم داستان شخصیت ما به جایی میرسد که سراغ فرد مسنی همچون “مراد” می رود.

 

علت حضور الناز شاکردوست در مرده شور خانه (+عکس)

بازی الناز شاکردوست در گم و گور

او درمورد دعوت از الناز شاکردوست برای بازی دراین تئاتر و این که این اعتراض بکار او وارد میشود که از یک چهره سینمایی برای ربایش مخاطب بهرهگیری کرده در حالی‌که با دقت به نقش، بازیگران دیگری هم که پیشینه حضور روی صحنه تئاتر را داشته باشند
می‌توانستند دعوت شوند تا درکنار امیر جعفری یک جمع تئاتری حرفه‌اي روی صحنه باشد، بیان کرد:

مهم ترین علت دعوت از الناز شاکردوست دقیقا همان مضمون‌اي بود که درمورد نگاه ناب به دختران جوان غسال وجوددارد. اگرچه او در تمرین‌ها تمام چیزی راکه میخواستم ایفا و ویژگی‌هاي نقشی راکه بر عهده داشت به خوبی ایفا میکرد، هر چند هنوز ریزه‌کاری‌هایي وجوددارد که باید به آن دقت کرد و این وظیفه من همچون کارگردان هست که آن‌ها را پیدا کنم.

 

وی همینطور در ادامه درمورد اکران نشدن بروشور نمایش در شب‌هاي ابتدایی ایفا گفت:

در شب اول نه اجازه پیدا کردیم پوستر را نمایش دهیم و نه بروشور را اکران کنیم که این اتفاق از سوی تماشاخانه پیش آمد، در حالیکه اداره کل هنرهای نمایشی مجوز بهرهگیری از این پوستر و پروژه را داده بودند.

 

مهندسیان درمورد علت مخالفت با این اقلام بیان کرد: پوستر ما عکس بادکنکی را نشان میدهد که در آن دعای القا میت نوشته شده و این بادکنک به سوی آسمان می‌رفت که در تیزر هم دیده می شود و نمی دانم به چه علت امکان منتشر پیدا نکرد و باید یک طراحی جدیدی برای پوستر و بروشور داشته باشیم.

 

به گفته وی دراین تاریخ قرار بود ریما رامین‌فر نمایشی را ایفا کند که با دقت به آماده نشدنش و این که احتمالا سال آینده به صحنه خواهد رفت، با لطف رامین‌فر و نیز حسین پارسایی «دبیر شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر» نمایش «گم‌وگور» مهندسیان جای گزین شد.

 

به گزارش تالاب دراین نمایش به تهیه‌کنندگی محمد قدس و مرتضی میرمنتظمی افزون بر امیر جعفری و الناز شاکردوست، کاوه ابراهیم، علیرضا زارع پرست، فردین شاه حسینی و سمانه آقازمانی هم بازی می کنند.

 

جدیدترین مطالب سایت