مهسا جاور قهرمان قایقرانی کشور را بیشتر بشناسیم !

مجموعه : اخبار چهره ها
مهسا جاور قهرمان قایقرانی کشور را بیشتر بشناسیم !

مهسا جاور کیست ؟

 

مهسا جاور یکی از ورزشکاران جوان و آینده دار کشورمون در رشته قایقرانی هست که تاکنون مدال های ارزشمندی را برای ایران به دست آورده هست .

 

مهسا جاور قهرمان ایران در رشته قایقرانی بانوان هست, همسر وی نیز ورزشکار می باشدو باهم در المپیک حضور داشته اند. به گزارش تالاب اگر چه رشته روئینگ از المپیک 1900 پاریس جزء گرایش های آماده در رقابت های المپیک بوده اما خیلی دیر به ایران رسید. با این حال عمر روئینگ در ایران به 11 سال می رسد

 

مهسا جاور قهرمان قایقرانی کشور را بیشتر بشناسیم !

 

و یکی از جوان‌ترین گرایش های ورزشی حال آماده ایران هست اما در همین اولین دهه فعالیت خود صاحب ده ها مدال رنگارنگ در رقابت های آسیایی و جهانی شده وورزشکارهای این رشته توانسته اند سهمیه حضور در دو المیپک 2012 لندن و 2016 ریودوژانیرو را هم بگیرند.

 

از نکات جالب توجه, عملکرد عالی بانوان در رشته نه زیاد شناخته شده روئینگ هست. در حالی که در شمار زیادی از گرایش های قدیمی و باسابقه, تیم های ملی زنان به سختی موفق به کسب مدال های آسیایی و جهانی می‌شوند اما بانوان ملی پوش روئینگ ایران بارها در رقابت های آسیایی و جهانی موفق به کسب مدال های رنگارنگ شده اند.

 

مهسا جاور قهرمان قایقرانی کشور را بیشتر بشناسیم !

 

آخرین شاهکار بانوان پاروزن ایرانی, درخشندگی در مسابقات قهرمانی آسیا در “پاتایا” تایلند بود و با کسب سه مدال طلا و یک نقره تعجب خیلی از تیم های مطرح آسیا را برانگیختند. مهسا جاور دربخش دونفره سنگین وزن, صاحب مدال طلا شد و دربخش چهار نفره یک مدال طلای دیگر هم نصیب قایقرانی ایران کردند.

 

مهسا جاور قهرمان قایقرانی کشور را بیشتر بشناسیم !

 

رشته روئینگ حدود 11 سال هست وارد ایران شده. شما چگونه در استانی که دسترسی به دریا و آب های آزاد ندارند, به رشته قایقرانی روئینگ علاقه مند شدید؟

 

من کوچک ترین شناختی از رشته قایقرانی نداشتم اما زمانی که به مدرسه می رفتیم, یک پروژه استعدادیابی در مدارس ایفا شد و معلمان ورزش بچه های قدبلند را برای تست در رشته قایقرانی انتخاب کردند. من بعنوان قدم بلند بودو قدرت بدنی خوبی داشتم, انتخاب شدم,.

 

سایت تالاب : تا چند ماه اول هم واقعا علاقه خاصی به قایقرانی نداشتم اما به عنوان بازیکن رده جوانان تیم ملی انتخاب شدم, و به مرور عاشق روئینگ شدم,. خودم اول باورم نمی شد که من کجا و تیم ملی کجا؛ اما اولین باری که توی قایق نشستم, در اردوی تیم ملی بود.

 

سال جاری درخشندگی عالی ای در مسابقات آسیایی پاتایای تایلند داشتید, اصلی ترین حریف شما در مسابقات آسیایی کدام کشور هست؟

 

رشته روئینگ در ایران عمر بسیار کمی دارد و تقریباً تمام تیم های آسیایی خیلی اکثر از ما در این رشته سنجیدن و سابقه دارند, البته در منطقه غرب آسیا, ایران تنها کشوری هست که تیم روئینگ بانوان دارد اما در منطقه شرق آسیا تیم های چین, کره جنوبی و تایلند ازاصلی ترین قدرت های این رشته هستند. البته تیم های اروپائی هم قدرت بینظیر ای دارند؛ چرا که بیش از 50 سال هست در رشته روئینگ فعال هستند.

 

مهسا جاور قهرمان قایقرانی کشور را بیشتر بشناسیم !

 

طبق معمولً در خبرها اسامی کلاس های گوناگونی از قایقرانی شنیده میشود؛ از روئینگ گرفته تا کانو و کایاک. تفاوت این قایق ها در چیست؟

 

روئینگ قایق بلند و کشیده ای دارد و هر قایقران با دو پارو سر و کار دارد اما کایاک شبیه همان قایقی های سرخپوستی هست. قایق کایاک کوچکتر هست و تک پارو قلمداد میشود اما کانو واقعا رشته سختی هست؛ چرا که قایقران باید به صورت نیم خیز در قایق پارو بزند و البته مسافت رقابت ها کانو از دو رشته روئینگ و کایاک کمتر هست ودر فواصل 100 متر و 200 متر برگزار میشود.

 

کانو بعلت سبک ناب پارو زدن, طبق معمولً باعث صدمه دیدگی های زیادی از ناحیه زانو میشود, البته ما در روئینگ دو اصطلاح سنگین وزن و سبک وزن را هم داریم که به مقدار وزن قایقران مرتبط هست. قایقرانانی که زیر 59 کیلو گرم هستند, در دسته سبک وزن و بالای 59 کیلو هم در دسته سنگین وزن پارو می زنند.

 

مهسا جاور قهرمان قایقرانی کشور را بیشتر بشناسیم !

 

از نظر امکانات و تجهیزات, تیم ملی روئینگ ایران در چه وضعیتی هست؟ قایق های شما از نظر استانداردهای جهانی مشکلی ندارند؟

 

بدبختانه قایق هایی که ما با انها تمرین می کنیم زیاد به روز و اخیر نیستند و قایق هاییکه با انها در مسابقات جهانی مسابقه می دهیم, سنگین تر هستند. البته در مسابقات بین المللی به هیچ عنوان امکان همراه بردن قایق های شخصی وجود ندارد؛ چرا که قایق های روئینگ اصلا با هواپیما قابل حمل و نقل نیست. برای همین تقریباً تمام کشورها در مسابقات بین المللی قایق اجاره میکنند.

 

مهسا جاور قهرمان قایقرانی کشور را بیشتر بشناسیم !

 

به گزارش سایت تالاب بعضی کشورها که مرز دریایی نزدیکی به محل برگزاری مسابقات دارند, با کشتی قایق های خودشان را می آوردند؛ مثل هنگ کنگ که این دوره قایق هایش رابه تایلند آورده بود. فعلاً کره جنوبی از بهترین قایق های موجود دنیا برای تیمش استفاده می کند که البته باوجود این تجهیزات برتر, کره ای ها را در مسابقات آسیایی تایلند پشت سر گذاشتیم.

 

در تمرینات قایقرانی غیر از پاروزدن چه تمرینات دیگری انجام میدهید؟

 

قایقرانی یکی از سخت ترین گرایش های ورزشی دنیاست. چون سه فاکتور سرعت, مقاومت و شگرد در آن مهم هست. زمانی که در اردو باشیم, روزی شش ساعت تمرین داریم که ترکیبی از پارو زدن و تمرین شگرد های روئینگ در کنار تمرینات آمادگی جسمانی وبدنسازی هست.

 

اخیرا نیکولا جیوگا, مربی رومانیایی مطرح روئینگ هدایت تیم های ملی مردان و زنان رابه عهده گرفته. این مربی چه نقشی در موفقیت های اخیر قایقرانی ایران داشت؟

 

مهسا جاور قهرمان قایقرانی کشور را بیشتر بشناسیم !

 

آقای جیوگا از بزرگ ترین مربیان و قهرمانان روئینگ در دنیا هست و حضور این مربی مسلما نقش زیادی در التیام عملکرد تیم ملی خواهدداشت. البته جیوگا از اردیبهشت سال جاری هدایت تیم ملی مردان را داشته و از دو ماه پیش هم هدایت تیم ملی زنان رابه عهده گرفته هست اما در همین مدت کوتاه هم سبک تمرینی که آورده, کارساز بوده هست.

 

از نظر مالی و حقوق, قایقرانی چه وضعیتی دارد؟

 

بدبختانه هنوز لیگ روئینگ نداریم و همین باعث شده قایقرانان درآمد چندانی نداشته باشند. تنها درآمد ما به حقوق فدراسیون و وزارت ورزش محدود می شود. البته همین حقوق ها هم بسیار دیر پرداخت می شود, مثلاً اسفند سال جاری ما حقوق های سال گذشته مان را خواهیم گرفت.

 

اکثر این دشواری های مالی به علت نداشتن اسپانسر هست. بدبختانه باوجود جذابیت فراوان قایقرانی, این رشته در ایران پخش تلویزیونی ندارد. در مسابقات جهانی و آسیایی هم تماشاگران فراوانی برای دیدن قایقرانی به ورزشگاه میروند, اما در ایران خبری نیست؛ آن هم باوجود این که تماشای مسابقات قایقرانی حتی برای زنان هم محدودیتی ندارد.

 

مهسا جاور قهرمان قایقرانی کشور را بیشتر بشناسیم !

 

با توجه به رشد خوبی که روئینگ بانوان درسال های اخیر داشته, فکر میکنید چه میزان طول می‌کشد به حد مدال آوری در رقابت های جهانی و حتی المپیک برسید؟

 

به گزارش تالاب در مسابقات روئینگ حتی صدم های ثانیه هم نقش مهمی دارند. فکر می کنم حدود 20 ثانیه با رکورد های قهرمانان المپیک فاصله داریم که دوران زیادی هست اما مطمئن ام با تلاش و تمرین اکثر و همینطور مربی جدیدی که داریم, میتوانیم این فاصله رابه سرعت طی کنیم.

 

تمرینات شما کجا برگزار می شود؟

 

اکثر در دریاچه آزادی تمرین می‌کنیم اما برای مسابقات روئینگ به یک پیست دو کیلومتری نیاز داریم که طول دریاچه آزادی برای آن کافی نیست و مجبوریم به دریاچه های پشت سدها برویم.

 

تا اکنون سنجیدن تلخ یا مسابقه بسیار سختی داشته اید که در خاطرتان باقی باقی مانده باشد؟

 

خدا را شکر هنوز خاطره تلخی از روئینگ ندارم اما سخت ترین مسابقه ام رقابت های کسب سهمیه المپیک ریو بود. گرفتن سهمیه المپیک در قایقرانی به سختی مقدور هست. در مواد مختلف تک نفره تا چهار نفره دو تا سه سهمیه در هر بخش وجوددارد.

 

مهسا جاور قهرمان قایقرانی کشور را بیشتر بشناسیم !

 

در گرایش های دیگر مثل کانوپوبو یا آب های خروشان, وضعیت تیم ملی بانوان در چه قشری هست؟ خودتان نیت تغییر رشته در قایقرانی را ندارید؟

 

نه, چون واقعا از روئینگ لذت می برم. احتمالاً یقین نکنید اما در تمامی سبک های قایقرانی تیم های بانوان بسیار خوبی داریم که همگان هم مدال بین المللی دارند. حتی بانو اشجع که از مربیان آب های خروشان هست, سال گذشته جزء مربیان برتر دنیا بودو حتی از فدراسیون جهانی پاداش پاروی طلایی هم گرفت.

 

باوجود این همه ی ی رشته فعال در قایقرانی که در هردو بخش زنان و مردان مدال آوریم, بدبختانه اصلا در سطح کشور دیده نمی‌شویم. انگار چون رشته قایقرانی کم سر و صدا و بی حاشیه هست, آن ‌طور که باید در رسانه های کشور دیده نمی شود!

 

مهسا جاور قهرمان قایقرانی کشور را بیشتر بشناسیم !

 

ورزشکاران قایقران رژیم غذایی خاصی را هم رعایت می کنند؟ سن فعالیت در این رشته محدودیت خاصی دارد؟

 

بچه هایی که در دسته سبک وزن پارو میزنند, قطعا باید مراقب وزن و رژیم غذایی خودشان باشند اما دسته سنگین وزن رژیم خاصی ندارد, البته فضای داخلی قایق های ما قابل تغییر هست, یعنی می‌توان انها را پهن تر یا باریک تر کرد اما از نظر سنی هیچ محدودیتی برای قایقرانی وجود ندارد. من هم نیت دارم تا موقعی که توان ادامه این رشته را داشته باشم, به پارو زدن ادامه بدهم.

 

جدیدترین مطالب سایت