معرفی بهترین سرمایه گذاری ها در بازار

معرفی بهترین سرمایه گذاری ها در بازار

برای سرمایه گذاری چه کاری را انجام دهیم ؟ 

سرمایه گذاری در جامعه اقتصادی ایران اصول هاي خاصی دارد از خرید سکه گرفته تا بورس .. 

 

 به گزارش تالاب بیشتر آدم ها به محض داشتن پول مدام به این فکر میکنند که پولشان را در چه چرخه و حوزه اي به کار ببندند تا  در نهایت هم به سود و درآمدزایی بیشتری دست پیدا کنند و هم در عین حال، هزینه فرصت کمتری برای سرمایه اي که در دست دارند پرداخت کنند.

 

«غیر قابل پیش بینی بودن» و «ریسک پذیری»یکی از ویژگی هاي جدایی ناپذیر عالم اقتصاد هست علی الخصوص در اقتصادی که شرایط سیاسی و بازار جهانی در طول چند سال قبل آن را دست مایه تغیرات زیادی کرده و به فراخور شرایط، هر کدام از راه هاي سرمایه گذاری را با سود و ضررهای زیادی همراه کرده هست برای همین هم پیدا کردن برترین راه سرمایه گذاری همۀ وقت برای مردم عادی کار دشواری بوده هست.

 

به سراغ چند مشابه از راه هاي سرمایه گذاری مانند سپرده گذاری در بانک،خرید سهام بورس،سکه و … رفتیم تا ببینیم هر کدامشان بسته به شرایط چه مزیت ها و مضرت هایي برایمان دارند؟

 

خرید سکه

یکی از بازارهای قابل دقت و زیبا برای کسانی که دلشان می‌خواهد با سرمایه گذاری روز به روز به پول بیشتری دست پیدا کنند بازار سکه هست. سکه اي که اگر نگاهی به عقبه چند سال قبل آن بیندازیم به دو برابر شدن قیمتش در چند سال قبل هم می‌رسیم.

 

طوری‌كه در سال ۹۱ بازار آن حسابی تکان خورد و قیمت سکه از چیزی حدود پانصد هزار تومان به قیمت بالای یک میلیون تومان هم رسید .در سال ۹۴ هم طبق اعلام اخبار قیمت سکه با نوسان ۱۶۰ هزارتومانی همراه بود به طوری‌كه کمترین نرخ قیمت سکه ۹۰۳هزار تومان و در بیشترین نرخ با قیمت ۹۷۷هزار تومان در بازار عرضه شد.

 

اما چیزی که همۀ وقت باعث شده تا سکه بعنوان یکی از بازارهای سرمایه گذاری در میان ما شناخته شود خاصیت «نقد شوندگی» آن هست به این معنی که هر زمانی که شما نیاز به نقد کردن سرمایه خود دارید میتوانید با مراجعه به نخستین طلافروشی سکه خودتان را به فروش برسانید.

 

ویژگی مثبت دیگری که میتوان برای سکه در نظر گرفت نبود محدودیت زمانی هست یعنی شما هر بار که بخواهید میتوانید اقدام به خرید و فروش آن بکنید بعنوان مثال شما در سپرده بانکی باید تا یک موعد مقرر پولتان را در بانک بگذارید یا اگر بخواهید قبل از موعدپولتان را پس بگیرید باید وجهی را بعنوان جریمه پرداخت کنید در حالی‌که شما در خرید و فروش سکه با چنین محدودیتی رو به رو نیستید.

 

با این که خیلی ها میگویند به طور کلی سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه در طول زمان فرایند سودآوری به حساب می‌آید اما از طرفی باید گفت که چون بازار سکه همۀ وقت تحت تاثیر قیمت طلای جهانی و قیمت ارز بوده هست نباید از نوسان قیمت هاي آن غافل بود مانند اتفاقی که در سال ۹۱ افتاد و قیمت طلا به چیزی حدود ۱میلیون و پانصد هزار تومان رسید و در سال ۹۲همان سکه با ارزش ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

 

معرفی بهترین سرمایه گذاری ها در بازار

بهترین کار برای سپرده گذاری در ایران

 

سپرده گذاری در بانک ها

برای کسانی که تعریف«سود کردن» را در«ضرر ندیدن»میبینند و ترجیحا خیلی اهل ریسک نیستند سرمایه گذاری از طریق سپرده گذاری در بانک را میتوان یکی از برترین گزینش ها برای سرمایه گذاری و رسیدن به سود دانست.

 

یکی از اتفاقاتی که در سال قبل افتاد تصمیم بانک برای تعیین نرخ سودهای بانکی بود به گونه اي که بانک مرکزی میانگین نرخ سود سپرده هاي بانکی را حداقل ۱۰درصد  و حد بیشتر آن را ۲۰ درصد سود اعلام کردالبته نا گفته نماند که انتخاب سپرده گذاری در بانک معمولا برای افراد با سرمایه کم و یا خیلی زیاد راه حل مناسب تری هست.

 

چون هر شخصی که این پول را دارد با میانگین حدودا ۱۷ درصد سود در بانک هاي گوناگون، بعد از گذشت چهار سال میتواند سرمایه خود را  دوبرابر کند چیزی که از یک زاویه برای سرمایه گذاری کردن سودمند به نظر میرسد و از طرفی دیگر نه؛ چون وقتی شما تصمیم می‌گیرید که با سرمایه خودتان یک سپرده بانکی داشته باشید

 

بعد از مدتی در ظاهر شاید با یک سود مالی رو به رو شوید اما باید بدانید که از یک نکته چشم پوشی کرده اید و آن هم ارزش حقیقی پولتان هست بعنوان مثال فرض کنید اگر اول سال قیمت یک کیلو سیب ۱۰۰تومان باشد و در انتهای سال قیمت همان یک کیلو۱۴۰ تومان و شما همین میزان پول را در بانک پس انداز کنید آن هم با سود ۱۰ تا ۲۰ درصدی، پول شما از ۱۰۰تومان به ۱۲۰تومان رسیده در حالیکه در ابتدای سال شما با همین مقدار پول می توانستید یک کیلو سیب داشته باشید ولی در انتهای سال نه!
 

 

خرید سهام بورس

بعضی دیگر هم برای سرمایه گذاری انتخاب انتخابی شان خرید سهام بورس هست یکی از ویژگی هاي مثبتی که می‌توان برای خرید سهام در نظر گرفت این هست که مانند سپرده گذاری در بانک هرکسی هر مقدار پولی که در اختیار دارد را می‌تواند در این بخش سرمایه گذاری کند و عموما سودی را هم بعد از مدتی در اختیار داشته باشد اما فرق زیاد سهام با سپرده گذاری در بانک این هست که شما در بانک کم و بیش با سود بانکی رو به رو خواهید بود و نیازی به ریسک کردن ندارید ولی در سهام شما باید روحیه ریسک پذیری را درونتان تقویت کنید، چون به همان میزان که امکان سود را در اختیار دارید به همان میزان هم میتوانید در معرض ضرر باشید.

 

قیمت سهام بورس را میتوان به بازار جهانی و شرایط سیاسی کشورها وابسته دانست به طوریکه سیاست هاي پولی ،مالی دولت وقیمت جهانی نفت و حتی روند مذاکرات هسته اي می‌تواند روی سهام بورس تاثیر گذار باشد تا اندازه اي که همۀ این تاثیر گذاری ها باعث شده تا در سال ۹۴معاملات بازار سرمایه در این سال  با نوسان هاي زیادی همراه باشد برای همین هم اعلام شد که در معاملات ماه هاي پایانی سال قبل بازار سرمایه با افزایش ارزش سهام بیشتر شرکت ها همراه بوده تا خاطره تلخ زیان سال قبل از آن نهایت با کسب بازدهی ۲۵درصدی به اتمام برسانند.
 

معرفی بهترین سرمایه گذاری ها در بازار

سپرده گذاری در ایران

 

خرید ارز

خرید ارز و به خصوص دلار یکی از تب هاي سالهای جدید کشور ما بوده هست به خصوص که نرخ ارز در ایران تابع دو اتفاق مهم هست اولی قیمت نفت و دومی تحریم هاست که بسته به نوسانات هر کدام از این‌ها قیمت انها افزایش یا کاهش پیدا میکند.

 

برخلاف یکی دو سال قبل که  دلار با افزایش دو برابری قیمت روبه رو بود اگر نگاهی به قیمت ارز در سال ۹۴ بیندازیم می‌بینیم که این بازار در سال قبل تغییرات زیاد زیادی نداشته هست قیمت دلار از ابتدا تا انتهای سال تنها ۵درصد افزایش قیمت داشته هست.

 

به گزارش تالاب برای همین با دقت به وابستگی شدید قیمت ارز به اتفاقات سیاسی و اقتصادی خرید ارز برای کسانی که به دنبال یک سرمایه گذاری بی دردسر می‌گردند راه حل زیاد مناسبی به نظر نمیرسد.

 

منبع:مهر نیوز

جدیدترین مطالب سایت