راه هایی برای کشف نبوغ و استعداد در فرزندانمان

راه هایی برای کشف نبوغ و استعداد در فرزندانمان

چگونه بفهمیم فرزندمان استعداد دارد ؟

کشف استعداد یک واژه کلیدی هست که هر پدر و مادری نمی‌داند که فرزندش نبوغ لازم را دارد یا خیر ، برای دانستن استعداد کودک خودمان را همراهی کنید.

 

شناسایی و کشف استعدادهای مخفی کودکان هرچه در سنین پایینتر ایجاد شود، بهتر هست و نتیجه بیشتری در پی خواهد داشت. اینکار باعث می‌شود هم دیدگاه آن ها در مورد شغل آیندهشان سریعتر شکل بگیرد و پرورش یابد و هم از نظر روحی – روانی در این اساس تقویت شوند.

 

تمام انسانهای این کره خاکی هرکدام با استعداد و توانایی خاص خودشان به جهان آمدهاند. بعضی از این استعدادها هیچگاه تشخیص داده نمی‌شوند و با مرگ فرد، دفن میشوند.

عدم شناخت استعدادهای فردی باعث بیمصرف ماندنشان می‌شود و برعکس تشخیصشان باعث شکوفایی و رشد بیشترشان. مشکل اصلی وقتی بروز میکند که کودک قرار هست در مسیری قرار بگیرد و گزینه کند و راهی را پیشرو دارد که قبلا اطرافیانش طی نکردهاند و تازگی دارد.

 

در چنین شرایطی شناخت استعدادها و تواناییهای خاص کودک که قبلا به کمک بزرگترهایش اتفاق افتاده هست، به او کمک میکند تا مسیر خود را روشنتر ببیند و راحتتر و مصمم‌تر گزینه کند.

 

فعالیت‌های کودک را یک بررسی دقیق کنید

به گزارش تالاب ریشه توانایی‌ها و استعدادهای نهانی کودکان همواره در بعضی از فعالیت‌هاي معمولی و کودکانه انها، مخفی شده هست.

 

اگر به عقب برگردید و روزهای گذشته را بررسی کنید، می بینید که فرزندتان گذشته از دوران کودکی و در دوران خردسالی به بعضی فعالیت‌ها و کارها علاقه عمیق‌تری داشته هست.

 

تمام آن فعالیت‌ها را پشت‌سر هم به عقب برگردید تا بالاخره به نقطه‌اي برسید که روشن میکند کودکتان به چه چیزی اکثر علاقه دارد.

اکثر علایق که ریشه در وراثت و ژنتیک دارند یا به راحتی فراموش می شوند و یا این که بیش از اندازه پرداخت میشوند، بنابراین ممکن هست در این میان استعدادهای دیگر به چشم نیایند پس در این اساس باید به دنبال آن دسته از استعدادهایی باشید که کودک را هیجان زده میکنند و او با انجام آن ها به وجد می آید.

 

به دنبال پرسشها و پروژه های کتاب کار در این زمینه باشید

معمولا بعضی پرسشنامه ها که در اغلب تحقیقات مورد بهره گیری قرار می‌گیرند، می توانند کمک زیادی کنند و باعث کشف استعدادهای مخفی کودکان شوند.

اگر یکی از این پرسشها را مدنظر قرار دهید و شروع به پاسخ دادن به سوالاتشان کنید خواهید دید که کمکم ذهنتان باز می شود و به چیزهایی فکر می‌کنید که قبلا فکرش را نمی کردید در این پروسه، بخش مخفی و پوشیده علایق کودک بیدار می‌شود و فرصت شناخته شدن را به دست می‌آورد.

راه هایی برای کشف نبوغ و استعداد در فرزندانمان

ریشه استعدادهای نهانی کودکان در بعضی از فعالیت‌هاي معمولی و کودکانه انها، مخفی شده

 

حرف زدن با خود کودک

استعداد با هوش، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت فرق دارد. همۀ ما استعدادهایی داریم که ممکن هست هیچگاه انها را نشناخته باشیم. گاهی این استعدادها بسیار واضح میباشند ولی ما باز هم آن ها را نمی‌بینیم.

 

حرف زدن با کودکان یکی از برترین شیوهها برای تشخیص استعدادهای آنهاست. از آنجاییکه والدین تجربه زندگی دارند می‌توانند راهنماییهای فوق‌العادهای برای فرزندانشان داشته باشند.

والدین می‌توانند به فرزندان خود کمک کنند تا بفهمند و یاد بگیرند که چگونه با رفتارهای امروزشان، زندگی آیندهشان را میسازند.

 

شما می‌توانید از آن ها بپرسید که در طول انجام کار یا فعالیت مورد نظرشان، چه احساسی داشتند؟ چرا این احساس را داشتند؟ از او بپرسید آیا می‌توانی مثال بزنی؟

چه چیزی را اکثر از همۀ دوست داری؟ چه چیزی را دوست نداری؟

گرچه کودک را نباید با این نوع سوال هر روز بمباران کرد بلکه باید در فضای مناسب قرار بگیرند. کودکان تجربیات خود را به خوبی انعکاس می‌دهند و رفته رفته در این امر نیز موفقتر میشوند و به زودی می‌توانند تواناییهای خود را بهتر برای شما توصیف کنند.

هرچه اطلاعات شما در مورد عملکرد آن ها در محیطهایی مانند مدرسه، باشگاه ورزشی و کلاسهای هنری اکثر باشد، راحتتر می توانید تواناییهای انها را کشف کنید.

این اطلاعات به شما بینش بیشتری می‌دهد که به پرورش بهتر استعدادهای کودکتان کمک میکند.

 

به کودک خود حق انتخاب بدهید

به یاد داشته باشید که در آخر راه کودکتان باید مسیر خودش را پیدا کند و بسیار مهم هست که خودش تجربه کند پس باید به او اجازه دهید تا تصمیم بگیرد و آن کاری را انجام دهد که خودش می خواهد. حمایت و تشویق شما بسیار لازم هست اما کودک باید فضای کافی برای تصمیمگیری داشته باشد.

شما می‌توانید به او توصیه بدهید اما به هیچوجه اجبار در کار نباشد مثلا وی را به کلاس موسیقی ببرید و با موسیقی آشنا کنید یا این که وی را به کلاسهای هنری و ورزشی ببرید تا از میان آن ها علایق کودکتان مشخص شود و خودش به شما بگوید که با کدامیک راحتتر هست و دوست دارد آن را ادامه بدهد.

 

در زمان بازی رفتارها و حالات کودکتان را مورد دقت قرار دهید

به جای این که برای تمام فعالیتهای کودکتان برنامه‌ریزی کنید، بگذارید که خودش تصمیم بگیرد و کاری راکه دوست دارد انجام دهد. در سکوت به او نگاه کنید، چه می کشد چگونه آواز می خواند و… آیا کودکتان شخصیت ورزشی دارد؟ یا این که از فعالیتهای درسی لذت می‌برد؟

 

کودکان استعدادها و تواناییهای خود را با بازیهای خود نشان می دهند. آیا کودکتان ترجیح می دهد به تنهایی بازی کند یا بازی با دیگران را دوست دارد؟ این مشاهدات کمک زیادی به شما میکنند و شما را به هدفتان می‌رسانند.

 

راه هایی برای کشف نبوغ و استعداد در فرزندانمان

چگونه متوجه شویم که کودکمان استعداد دارد ؟

به علایق کودکتان احترام بگذارید و انتخابهای وی را حمایت کنید

گاهی اوقات به اشتباه فکر می کنیم چون انها سن کمی دارند، پس احمق میباشند و خیلی چیزها را نمی فهمند. بهتر هست دخالتهای بیجا را فراموش کنید. کودکان همۀ وقت نمی دانند استعدادهایشان در چیست اما به زودی یاد می‌گیرند.

آن ها نیاز دارند که شما فرصت کافی در اختیارشان قرار دهید تا خودشان تشخیص دهند. هرگز کودک خود را لای منگنه نگذارید شاید او از چیزی که شما می‌خواهید، هیچ لذتی نمی برد.

وی را به زور به مسیری هل ندهید که نمی‌خواهد و وقتی که راهی را گزینش کرد، وی را حمایت کنید مگر این که احساس کنید ممکن هست خطری تهدیدش کند.

 

هرگز به استعدادها و توانایی‌هایشان بی‌توجهی نکنید

بسیار مهم هست که به یاد داشته باشید کودکتان به راحتی آن چیزی راکه در آن استعداد بسیار چندان دارد فراموش میکند و کنار می گذارد اگر فقط و فقط احساس کند شما به او دقت ندارید و اهمیت نمی‌دهید.
مثلا وقتی که مشغول انجام کار مورد علاقهاش هست به او بگویید: «بهتر نیست این ها را جمع کنی و به تکالیفت برسی». سعی کنید که دیدگاه خود را عوض کنید و وی را اکثر درک کنید.

ما در مقام والدین کودکان وظیفه داریم کودکان خود را به درستی پرورش دهیم و به آن ها کمک کنیم در آینده انسانهای بهتری باشند.

ما باید برای آن ها پناهگاه امنی باشیم و محیطی دوستداشتنی را فراهم کنیم تا این شکوفه‌ها، گل شوند و میوه بدهند.

جدیدترین مطالب سایت