۹ روش برای باهوش‌تر کردن فرزندتان

۹ روش برای باهوش‌تر کردن فرزندتان

۹ روش برای باهوش‌تر کردن فرزندتان را بدانید

با به کار‌بردن روش‌ها و برنامه‌ریزی‌هاي خاصی در زندگی روزمره و در فضای آموزشی کودکان، می توان قدرت تفکر و هوش انها را پرورش داد. شما هم می توانید از این ۹ روش برای باهوش‌تر کردن فرزندتان بهرهگیری کنید.
 

براساس تحقیقات علمی‌انجام شده، با به کار‌بردن روش‌ها و برنامه‌ریزی‌هاي خاصی در زندگی روزمره و در فضای آموزشی کودکان، میتوان قدرت تفکر و هوش انها را پرورش داد. شما هم می توانید از این ۹ روش برای باهوش‌تر کردن فرزندتان بهرهگیری کنید.

 

بازی برای هوش

شطرنج، جدول، پازل و دیگر بازی‌هاي فکری، همگی برای مغز کودک همچون ورزش میباشند. بازی‌هایي مثل سودوکو «جدول اعداد» اضافه بر این که میتوانند سرگرمی ‌لذت‌بخشی برای کودک شما باشند، تقویت‌کننده توانایی تفکر استراتژیک، حل مشکلات و تصمیم‌گیری در اوضاع‌هاي پیچیده میباشند.

 

۹ روش برای باهوش‌تر کردن فرزندتان

انواع بازی‌هاي فکری را در منزل داشته باشید و اضافه بر این، گاهی مسائلی را به طور خیالی طرح کنید و برای حل این مشکلات و مسائل ساختگی، از کودکان‌تان کمک بخواهید. بگذارید با اوضاع‌هاي دشوار و موقعیت‌هاي پیچیده تصمیم‌گیری مواجه شده و راه‌هاي پیشنهادی خود را برای حل مسائل به شما بازگو کنند.

 

در جست‌وجوی دانش باش

محققین معتقدند که والدینی که کودکان خود را به ارائه نظرات و ایده‌هاي جدید تشویق کرده و کنجکاوی آن ها را مورد دقت و احترام قرار میدهند، درس بزرگی به آن ها داده‌اند؛ این که «جست‌وجوی دانش اهمیت زیادی دارد». از کودکان‌تان در اساس سرگرمی‌ها و علایقشان سؤالاتی بپرسید و از کنجکاوی انها حمایت کنید، نکات و موارد جدید مربوط به سرگرمی‌هایشان را به آن ها یاد دهید و برای تشویق کنجکاوی‌هایشان، آن ها را به گردش‌هاي آموزشی ببرید. گردش در موزه‌هاي تاریخی و طبیعی، رصدخانه و پارک‌هاي حیوانات از این جمله‌اند.

 

ورزش، ورزش، ورزش!

۹ روش برای باهوش‌تر کردن فرزندتان

مطالعات گروهی از دانشمندان آمریکایی نشان داده ارتباط مستقیمی‌ بین فعالیت‌هاي ورزشی کودکان دبستانی و موفقیت تحصیلی آن ها وجود دارد. بنابر تحقیقات این گروه، شرکت کردن کودکان در فعالیت‌هاي ورزشی، افزایش میزان اعتماد به نفس، مهارت در کارهای گروهی و توانایی‌هاي مدیریتی و رهبری را به دنبال دارد.

همینطور در مطالعات آن ها اثبات شده اکثر زنانی که در موقعیت کاری در نقش‌هاي مدیریتی و ریاست پیروز بوده‌اند، در دوران کودکی و نوجوانی در فعالیت‌هاي گروهی و تیمی‌ ورزشی شرکت داشته‌اند. پس به جای این که پس از خوردن شام، جلوی تلویزیون لم بدهید، بهتر هست با کودکتان توپ‌نقش بازی کرده یا به پیاده‌روی بروید. بد نیست کودک خود را به شرکت در تیم‌هاي ورزشی مدرسه‌اش تشویق کنید.

 

الفبای موسیقی، الفبای هوش!

شاید شنیدن سر و صدای ناهنجار کودکتان در حالیکه مشغول تمرین نوازندگی و آموختن موسیقی هست اصلا لذت‌بخش نباشد اما باید بدانید که این سرگرمی‌لذت‌بخش کودکان، یکی از مواردی هست که نیمکره راست مغز آن ها را پرورش میدهد.

بنابر تحقیقات دانشمندان دانشگاه تورنتو، برنامه‌ریزی دوره‌هاي آموزش موسیقی برای کودکان منجر به افزایش ضریب هوشی و توانایی‌هاي علمی‌ آینده آن ها خواهد شد.

هر چه سال‌هاي آموزش موسیقی آن ها اکثر باشد، میزان این تاثیر و افزایش هوش در انها اکثر خواهد بود. مطالعات انجام شده نشان میدهد که آموختن موسیقی در دوران کودکی باعث کسب نمره‌هاي بهتر در دوران دبیرستان و ضریب هوشی بالاتر در دوران بزرگسالی میشود؛ پس اجازه دهید موسیقی‌دان درونی کودکتان خودش را نشان دهد. خیلی خوب هست اگر وی را برای دوره هاي عمومی یا خصوصی آموزش موسیقی ثبت‌نام کنید.

 

۹ روش برای باهوش‌تر کردن فرزندتان

شیر مادر، عصاره هوش

شیر مادر نخستین غذای مغز کودک هست. تحقیقات انجام‌شده نشان می دهد که شیر مادر از ۲ جهت برای کودک خوب هست؛ یکی این که از خطر احتمالی ابتلای کودک به مریضی پیشگیری می کند و دیگر این که به تنهایی یک غذای کامل برای نوزاد هست. دانشمندان دانمارکی به این نتیجه رسیده‌اند که تغذیه نوزاد از سینه مادر، کودک را هم سالم‌تر و هم باهوش‌تر میکند.

مطالعات ایشان نشان داده کودکانی که در دوران نوزادی ۹ ماه از سینه مادرشان تغذیه شده‌اند، به نسبت آنهایی که یک ماه یا کمتر شیر مادرشان را خورده‌اند، بسیار باهوش‌ترند.
پس اهمیت شیر مادر باید از ابتدا مورد دقت قرار گیرد چرا که اضافه بر تضمین سلامتی نوزاد، برای آینده او و رشد مهارت‌هاي ذهنی‌اش هم خوب خواهد بود.
 
 

کامپیوتر در خدمت هوش

شاید تعجب کنید چون بازی‌هاي کامپیوتری شهرت بدی پیدا کرده‌اند و بسیار مورد انتقاد قرار میگیرند.
بله، درست هست که تعداد زیادی از آن ها وحشیانه، بی‌فایده و غیرفکری میباشند اما ما در مورد انواعی از بازی‌هاي کامپیوتری صحبت میکنیم که مهارت‌هاي فکری و استراتژیک و قدرت تصمیم‌گیری و خلاقیت کودک را پرورش داده و کارگروهی را به او آموزش می دهند.
 

امروزه در جهان برخی شرکت‌هاي معتبر تولید بازی‌هاي کامپیوتری، در تلاش میباشند تا بازی‌هاي آموزشی‌اي بسازند که پرورش‌دهنده حافظه و توانایی‌هاي ذهنی کودکان خردسال «حتی کودکان نوپا» باشند. تحقیقات جدید نشان میدهد کودکانی که انواع بازی‌هاي کامپیوتری آموزشی را بازی می کنند، نسبت به آنهایی که این بازی‌ها را تجربه نکرده‌اند از قدرت درک و تجسم تصویری بیشتری برخوردارند. دیدنی هست بدانید معلمان بریتانیایی، امروزه در کلاس‌هاي درسشان از انواع بازی‌هاي کامپیوتری آموزشی بهرهگیری میکنند.

 

۹ روش برای باهوش‌تر کردن فرزندتان

صبحانه یادت نره!

نتایج معتبر تحقیقات دقیقی که در دهه ۷۰ میلادی انجام شده، نشان داده هست که خوردن صبحانه باعث تقویت حافظه، تمرکز و قدرت یادگیری می شود. کودکانی که صبحانه نمیخورند، معمولا زودتر خسته شده و کم‌طاقت‌تر و زودرنج‌تر میباشند. این دسته از کودکان نسبت به آنهایی که روز خود را با خوردن صبحانه شروع میکنند، از سرعت عمل کمتری برخوردارند. با وجود کمبود وقت و برنامه‌هاي هرروز شلوغ امروزی شاید، کمتر کسی فرصت پیدا کند که هر روز بنشیند و صبحانه مفصلی نوش جان کند. اما کودک خود را حتی فقط با خوردن یک لیوان شیر هم شده، صبحانه‌خورده، روانه مهد کودک یا مدرسه کنید تا تمرکز بیشتری داشته باشد.
 
 

خوب بخور تا باهوش بشی

قند، چربی‌هاي اشباع و دیگر خوراکی‌هاي بی‌فایده را از برنامه خوراکی کودکان حذف کنید و به جای آن، مواد مغذی و مفیدی که به رشد ذهنی انها کمک می کند، جایگزین کنید. سال‌هاي نخست دوران کودکی ـ به‌ویژه ۲ سال اول ـ بسیار اهمیت دارد و لازم هست تمامی‌ مواد لازم را در رژیم خوراکی کودک قرار دهید.
۹ روش برای باهوش‌تر کردن فرزندتان

برای مثال رشد شبکه مغزی کودک نیاز شدیدی به میزان کافی آهن دارد چرا که در کودکان دچار کمبود آهن، جریان اعصاب کند میشود. همینطور تحقیقات انجام شده نشان میدهد که میزان مقاومت در برابر مریضی‌ها در کودکانی که تغذیه سالمی‌ ندارند بسیار کم هست. بنابراین تغذیه نادرست باعث می شود کودکان از مدرسه و همسالان خود عقب بمانند و دچار افت تحصیلی شوند. پس اگر می خواهید کودکتان در مدرسه نمره بهتری بگیرد، به تغذیه او هم دقت کنید.

 
 

دوستی که هوش هدیه می‌دهد

کتاب یکی از روش‌هاي خوب قدیمی ‌هست که امتحان‌اش را پس داده اما برخی مواقع در مقابل روش‌هاي تکنولوژیک امروزی برای تقویت هوش،
دست‌کم گرفته میشود؛ در حالیکه کتاب قابل دسترس‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و در عین حال موفقیت‌آمیزترین روش برای آموزش و رشد ذهنی کودکان در تمامی ‌سنین هست. برای کودکان‌تان از سنین پایین‌تر کتاب خواندن را شروع کنید. آن ها را برای عضویت در کتابخانه ثبت‌نام کنید و کتابخانه منزلتان را پُر از کتاب کنید.
 
جدیدترین مطالب سایت