کودکان چگونه می توانند اجتماعی باشند

کودکان چگونه می توانند اجتماعی باشند

داشتن کودکانی اجتماعی تر 

 

کودکان در ارتباط با اجتماع و نیز پیدا کردن دوست دچار مشکل میباشند میتوانید با کمک از این مقاله مشکلات کودکانتان را حل نمایید بشروع یک رابطه دوستی برای کودکانی که اعتماد به نفس ندارند بسیار سخت هست

 

همۀ موانع که برطرف شوند و همۀ مهارت‌‌ها هم که آموخته شوند و در همدلی و احساسات هم که مشکلی نباشد و موقعیتش هم که فراهم شود، باز شروع یک رابطه دوستی از همۀ سخت‌تر هست. معمولا سخت‌ترین بخش همین‌جا هست. به خصوص کودکانی که اعتماد‌به‌نفس کافی ندارند، می‌ترسند حرفی بزنند که وضعیت را بدتر کند یا باعث شود مورد تمسخر همسالان خود قرار بگیرند.

 

کودکی که عادت به نه شنیدن ندارد، هر جواب منفی را ممکن هست به حساب رد شدن کامل یا دوست داشته نشدن بگذارد و به همین علت هم ترجیح بدهد فاصله بگیرد. در این میان،‌ یادگیری چند نکته مهم، می تواند تا حد زیادی کار دوست‌یابی را تسهیل کند. کودک با دانستن این نکات،‌ اعتماد به نفس بالاتری هم برای شروع رابطه خواهد داشت، ‌به خصوص اگر آن‌ها را تمرین کرده باشد و بازخوردهای خوبی هم دریافت کرده باشد.

 

حالت چهره: 

حالت چهره هم در دوست‌یابی اهمیت دارد. کودکان خوش‌رو که با لبخند و خنده حرف می زنند،‌ اکثر مورد دقت قرار میگیرند و به افراد،‌ حس دوستانه بیشتری میدهند. اگر به اطرافیان خود دقت کنید،‌ احتمالا می بینید که افرادی که خوش‌رو و خوش‌خنده میباشند،‌ معمولا دوستان بیشتری دارند و راحت‌تر هم دوست پیدا می کنند. طبیعی هست که کودکی که استرس دارد،‌ از چیزی نگران هست یا می‌ترسد، ‌افسرده هست یا اعتماد به نفس کمی دارد، نمیتواند الکی بخندد، پس گذشته از تشویق او به لبخند و خنده،‌ به او کمک کنید این مشکلات را برطرف کند.

 

نشان دادن احساسات با بهرهگیری از حالت چهره هم، ‌به طرف مقابل نشان می دهد که او دارد به حرفش گوش میدهد و واکنش نشان میدهد،‌ مانند بالا انداختن ابروها هنگام شگفت‌زده شدن، باز کردن دهان هنگام تعجب و . …

 

تماس چشمی: 

تماس چشمی مناسب در برقراری رابطه خیلی مهم هست. بزرگ‌ترها به تماس چشمی عادت دارند، ‌معنای نگاه‌هاي گوناگون را می‌فهمند وآن‌قدر آن را در طول زندگی خود در موقعیت‌هاي گوناگون تمرین کرده‌اند و شاهد پیامدهایش بوده‌اند که دیگر برایشان موضوعی عادی و پیش‌پا‌افتاده هست. اما برای کودک این‌طور نیست. کودکان نیاز به آموزش در مورد تماس چشمی مناسب دارند.

 

برایشان توضیح بدهید که تماس چشمی مناسب چه ویژگی‌هاي دارد: ‌نه آن‌قدر به اطراف نگاه کنند که به‌طرف مقابل احساس بی‌توجهی بدهد و نه آن‌قدر به او خیره شوند که او احساس عدم امنیت داشته باشد.

 

برایش توضیح بدهید که معمولا بیش‌ازاندازه به اطراف نگاه کردن،‌ یعنی من حوصله‌ام سر رفته، این موضوع برایم دیدنی نیست،‌ نمیخواهم گوش بدهم یا وقت ندارم به حرف‌هاي تو گوش بدهم.

 

همینطور بیش‌ازحد خیره شدن به چشمان کسی، ‌معمولا یا به معنای خشم داشتن نسبت به او هست، ‌یا این‌که در روابط بسیار صمیمی و عاشقانه اتفاق می‌افتد و به همین علت هم در هر دو معنا، ‌به فردی که می خواهي با او دوست شوی،‌ احساس عدم امنیت می دهد.

 

 به او فرصت تمرین بدهید. برترین جا برای تمرین، در منزل و با اعضای خانواده هست،‌ چراکه از همۀ موقعیت‌هاي دیگر، احساس امنیت بیشتری دارد و اعضای خانواده با بازخوردهای مناسب، ‌بدون ایجاد احساس نگرانی از این‌که رابطه خود را با او به هم میزنند، به او در برقراری تماس چشمی مناسب کمک میکنند.

 

کودکان چگونه می توانند اجتماعی باشند

تماس چشمی مناسب در برقراری رابطه و دوست پیدا کردن خیلی مهم هست

 

جمله‌های مفید: 

معمولا چند جمله خوب در آغاز روابط وجود دارد که نه خیلی فوری وارد رابطه شدن را درخواست کند، به طوریکه طرف مقابل احساس ناامنی کند و خود را عقب بکشد و نه اینکه حس دوستانه‌اي در آن نباشد و به طرف مقابل این احساس را ندهد که با هم قرار هست دوست باشند یا این، یک نوع درخواست دوستی هست. این جمله‌ها بسته به کودک،‌ توانمندی‌ها و علائقش و نیز راحت بودنش،‌ متفاوت هست. برای رسیدن به جمله‌هاي مناسب:

 اجازه بدهید الگو بگیرد. میتواند از کتاب‌هاي خوب در این اساس بهرهگیری کند یا با دقت به رفتار همسالانش که توانایی بالایی در دوست‌یابی دارند نگاه کند. یادگیری دیدن‌اي از برترین راهکارها برای آموختن رفتار اجتماعی مطلوب هست. در نهایت او باید به جمله‌هاي خاص خودش برسد، ‌جمله‌هایي که وقتی بیان می شوند، ‌مصنوعی نباشند و او در بیان آن‌ها احساس راحتی داشته باشد.

 

 به او فرصت تمرین بدهید. برایش توضیح بدهید که هر چیزی،‌ مانند راه رفتن،‌ با تمرین و زمین خوردن همراه هست،‌ تا بالاخره به نتیجه مطلوب برسد. از او حمایت کنید و اعتماد به نفسش را تقویت کنید.

 

 با او در منزل تمرین کنید. نقش بازی کنید و اجازه بدهید آن‌چه یاد گرفته را با شما در بین بگذارد و تمرین کند. به او نشان بدهد که می‌فهمید چه‌قدر این موضوع برایش اهمیت دارد و سرسری و سهل‌انگارانه رفتار نکنید، چرا که ممکن هست ناخواسته باعث شوید احساس حقارت کند. 

 

کودکان چگونه می توانند اجتماعی باشند

نشان دادن احساسات با بهرهگیری از حالت چهره هم برای پیدا کردن دوست موثر هست

 

جدیدترین مطالب سایت