راهکارهای کلیدی برای باهوش و نابغه کردن کودکان

راهکارهای کلیدی برای باهوش و نابغه کردن کودکان

چگونه فرزندمان را باهوش و نابغه کنیم ؟ 

پدران و مادران دقت داشته باشند ، اگر می‌خواهید کودکان نابغه شود در ادامه ما را همراهی کنید .

 

روان‌شناسان کودک و کارشناسان آموزشی عقیده دارند که یکی از مهم ترین عوامل برتری یک کودک نسبت به هم سن و سال‌هاي خود، مراقبت والدینی هست که میدانند چگونه به پیشرفت قدرت ذهنی کودکان خود کمک کنند. لازم نیست شما حتما اینشتین باشید تا کودکان باهوشی تربیت کنید.

 

فقط دقیقه‌هاي اضافی کمی در هر روز می تواند ضریب هوشی فرزندتان را بالا ببرد. مهمترین اساس برای رشد کودکان مکالمه هست.

 

روان‌شناسان می گویند آسان‌ترین مسیر برای افزایش ضریب هوشی کودکان صحبت کردن هست. در واقع باهوش‌ترین کودکان آنهایی میباشند که مرتبا با والدین خود حرف می زنند.

 

در حال حاضر فقط دو درصد از کودکان بعنوان کودک خوش ذوق شناخته میشوند اما روان‌شناسان میگویند اگر خانواده‌هاي بیشتری به این راهنمایی ساده او عمل کنند و مرتبا با کودک خود صحبت کنند، این رقم افزایش پیدا میکند.

 

همشهری مثبت از گروه مجلات همشهری در شماره نیمه اول شهریور ماه نوشته هست: در واقع تعداد کودکان خلاق میتواند خیلی اکثر از این باشد و چیزی که این کودکان را نسبت به دیگران برجسته میکند کمکی هست که انها در منزل دارند.

 

اگر والدین می خواهند کودکان خلاق و باهوشی داشته باشند باید فرصت‌هایي را برای بروز خلاقیت آنان فراهم کنند. این به معنای یک عمل متقابل هست؛

 

مثلا با کودکان خود صحبت کرده، با انها بازی کنند و به آن ها غذا درست کردن یاد بدهند. کلمات تمام ایده‌هاي شما را در متن پیاده می کنند و به شما یاری می رسانند تا ایده‌هاي بیشتری را در ذهنتان بسازید و هر چقدر که اکثر صحبت میکنید اکثر ذهنتان برانگیخته می شود. 

 

در پنج سال اول زندگی، کودکان کلمات را برای فرهنگ لغت یاد نمیگیرند بلکه می‌آموزند چگونه کلمات را به کار ببرند. به همین علت هست که تعامل کودکان با والدین، بسیار حیاتی و مهم هست. اما والدین نباید در این دام بیفتند که فقط با کودکان خود حرف بزنند بلکه اکثر باید گوش کنند.

 

وقتی کودکان با عجله و هیجان به منزل می آیند تا اتفاقاتی راکه برایشان رخ داده تعریف کنند نباید به آن ها بی‌توجهی کرد. صحبت کردن درمورد علایق کودکان و تشویق‌کردنشان برای اکثر حرف زدن، لذت و شوق آن ها را افزایش میدهد و باعث میشود اکثر تشنه یاد گرفتن باشند.

اگر شما مادری هستید که زمان زیادی را صرف کار کردن میکنید باید زمانی را هم برای بودن کنار کودک خود در نظر بگیرید. طبق نظر متخصصان، حداقل یک کودک از هر ده کودک، به‌قدری زرنگ متولد میشود که از طریق برخی روش‌ها میتواند ممتاز و نابغه باشد. بچه‌هایي که باهوش متولد میشوند به علت ذهن شادابی که دارند آسان‌تر مسائل را کشف میکنند.

 

کودکان پرحرف حتی در سه‌سالگی به سرعت به جریان مکالمه‌اي که می تواند کاملا جدی باشد دقت نشان میدهند. اما اگر هیچ نشانه مثبت بالقوه‌اي هم در کودک شما وجود ندارد، گام‌هاي کوچک میتوانند سرنوشت هر کودکی را برای بهتر شدن تغییر دهند.

 

در تمام کودکان، بسته‌هاي بدون شکلی از استعدادهای بالقوه وجود دارند که شما با پیداکردن آن بسته میتوانید آن را به برترین وجه شکل دهید. هر کودکی می خواهد در اساس‌اي پیروز باشد و هر کودکی هم توانایی پیروز شدن را دارد.

 

گرچه محدودیت‌هایي برای کارهایی که والدین می توانند انجام دهند وجود دارد که باید از انها آگاه باشند اما نباید تلاش خود را متوقف کنند. حقیقت این هست که شما باید کودکان را در پنج سال اول زندگی‌شان همۀ وقت پیش خودتان نگه دارید چون این سال‌ها مهم ترین دوران رشد کودک محسوب می شوند.

 

روش‌هاي ساده مانند نشستن کودکان دور میز هنگام وعده‌هاي خوراکی میتوانند تاثیر زیادی داشته باشند. کودکانی که هنگام ناهار یا شام با خانواده خود دور میز مینشینند و در مورد کارهایی که طی روز انجام داده‌اند صحبت میکنند، در شرایط بهتری نسبت به کودکانی که به تنهایی غذا میخورند و هیچ‌وقت با پدرو مادرشان حرف نمی زنند، قرار دارند.

 

در محیط خانواده هست که کودک یاد می گیرد زبان را برای بیان ایده‌هاي خود به کار ببرد و به کار بردن زبان، شیوه فعالیت فکری را توسعه میدهد.

 

ممکن هست این توصیه مانند مناظر قدیمی ازمدافتاده به نظر برسند که توصیه می‌شده افراد خانواده وعده‌هاي خوراکی را با هم بخورند اما این یک راه ساده برای کمک به کودکان هست. به علاوه اگر شما از ابتدا کودکان خود را به این شیوه عادت دهید آن ها با این روش خو میگیرند

 

و تمایل دارند که با شما درمورد چگونگی روزی که گذرانده‌اند صحبت کنند. این یکی از ده‌ها راهی هست که شما می توانید برای کمک به کودکان انجام دهید. والدین نیاز به راهنمایی و تمرین برای توسعه مهارت‌هاي کودکان خود دارند. اما اگر تلاش کنند نتایج آن می تواند شگفت‌آور باشد.

 

شما باید کودکان خود را تحسین کرده و محیط صادقانه و مورد پذیرشی را در منزل ایجاد کنید. این موضوع به کودکان آزادی میدهد تا ایده‌هاي جدیدی را کشف کنند؛ بدون این که مورد تمسخر والدین و طعنه و غلط‌گیری آنان واقع شوند.

 

پدر و مادر بودن یک علم دقیق با قوانین مشخص نیست بلکه یک هنر هست. تنها یک روش برای تربیت کردن یک کودک باهوش وجود ندارد و برترین راه ممکن هست از یک کودک به کودک دیگر که حتی در یک خانواده رشد یافته‌اند تفاوت داشته باشد.

 

به گزارش تالاب شما برای پیروز شدن باید گام‌هاي اساسی‌اي بردارید و اگر هم اشتباه کردید به این معنا نیست که دیگر نباید تلاش کنید.

جدیدترین مطالب سایت