علائم مختلف بلوغ دیررس در پسران

علائم مختلف بلوغ دیررس در پسران

علائم اصلی بلوغ دیررس در پسران

بلوغ دیررس دلایل متفاوتی ممکن هست  داشته باشد یکی از اصلی ترین علل هاي این زمان بلوغ هست که برای هر فرد متفاوت هست بلوغ دیررس دلایل متفاوتی ممکن هست داشته باشد. معمولا این مسئله در خانواده ارثی هست بلوغ طی چند سال صورت می گیرد، که سن شروع آن در افراد گوناگون متفاوت هست. در دختران معمولا بین سنین 8 تا 13 سالگی و در پسران بین سنین 9 تا 15 سالگی اتفاق می‌افتد.

 

گرچه ممکن هست در بعضی زودتر یا دیرتر از این سنین اتفاق بیفتد. این تفاوت در شروع سن بلوغ امری کاملاً طبیعی هست. گاهی بعضی افراد دوره بلوغ را بدون ایجاد هر گونه تغییر در بدن خود، سپری میکنند. این مسئله بلوغ دیررس نامیده می شود.

 

علل بلوغ دیررس

بلوغ دیررس دلایل متفاوتی ممکن هست داشته باشد. معمولا این مسئله در خانواده ارثی هست. ممکن هست والدین، عمو، خاله، خواهرها یا برادرهای فرد نیز به این مسئله دچار باشند. این مسئله تأخیر سرشتی «دیر شکوفا» نامیده می شود و معمولاً نیاز به هیچ درمانی ندارد. این نوجوانان با گذشت زمان به‌طور طبیعی رشد می کنند، اما این مسئله در آن‌ها دیرتر از همسالانشان اتفاق می‌افتد.

 

مشکلات پزشکی نیز ممکن هست گاهی باعث تأخیر بلوغ شود. بعضی افراد مبتلا به مریضی‌هاي مزمن مثل دیابت، فیبروز مثانه، مشکلات کلیه و حتی آسم ممکن هست در سنین بالاتری به بلوغ برسند، چون این مریضی‌ها رشد بدن را دشوارتر می‌سازند. درمان و بازرسی صحیح این مریضی‌ها میتواند به پیش گیری از بلوغ دیررس کمک کند.

 

افرادی که دچار سوءتغذیه میباشند نیز دیرتر از همسالان خود به بلوغ می رسند، برای مثال نوجوانانی که دچار کم‌اشتهایی و بی‌اشتهایی عصبی میباشند، معمولاً میزان زیادی وزن کم می کنند و بدنشان قادر نخواهد بود به میزان کافی رشد کند.

 

دخترانی که بیش ‌از اندازه به فعالیت‌هاي ورزشی سرگرم میباشند معمولاً دیرتر به بلوغ می رسند، چون ورزش باعث از بین رفتن چربی بدن آن‌ها می شود و میزان معین از چربی برای رسیدن به بلوغ دختران لازم هست.

 

علائم اصلی بلوغ دیررس در پسران

بلوغ دیررس ممکن هست به خاطر مشکلات غده هیپوفیز نیز باشد، چون این غده هورمون‌هاي مهمی برای رشد بدن ساخت میکند.

 

در صورتی‌که به‌طور طبیعی فردی دیرتر از دیگران به بلوغ برسد، نیازی به درمان ندارد، اما درصورتی‌که شخص به خاطر تأخیر یا نداشتن رشد و بلوغ دیررس، شدیداً نگران و مضطرب باشد، بعضی از پزشکان با تجویز داروهای مکمل هورمون جنسی، بلوغ را جلو می اندازند

 

بعضی افرادی که در سنین طبیعی به بلوغ نمی رسند، مشکلات مربوط به کروموزوم دارند که از DNA ساخته شده هست که شامل برنامه‌هاي سازندگی بدن هست. مشکل کروموزوم‌ها ممکن هست در رشد طبیعی بدن اختلال ایجاد کند.

 

سندرم ترنر مشابه‌اي از اختلال کروموزوم هست. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که دو کروموزوم X در زن‌ها غیرطبیعی بوده و یا وجود نداشته باشد. این مسئله در رشد دختران و همینطور در رشد تخمدان‌ها و ساخت هورمون‌هاي جنسی تأثیر میگذارد. زنانی که این مشکل خود را مورد درمان قرار نداده باشند، قدی کوتاه‌تر از حد معمول دارند، نازا میباشند و ممکن هست به سایر مشکلات و اختلالات پزشکی نیز مبتلا باشند.

 

مردان مبتلا به سندرم کلاین فلتر، یک کروموزوم X اضافه دارند »به‌جای XY، «XXY و این مسئله میتواند بر نحوه‌ي رشد آن‌ها تأثیر منفی بگذارد.
علائم بلوغ دیررس در پسران,بلوغ دیررس در پسرا

 

علائم مختلف بلوغ دیررس در پسران

 

بلوغ دیررس ممکن است به خاطر مشکلات غده هیپوفیز نیز باشد

 

علائم بلوغ دیررس

بلوغ دیررس در پسران شایع‌تر هست و با علائم زیر مشخص می شود:

– رشد نکردن بیضه‌ها تا سن 14 سالگی

– سپری شدن 5 سال از زمان شروع رشد اندام جنسی و تکمیل نشدن رشد آن

در دختران علائم بلوغ دیررس عبارت‌اند از:

 

– عدم رشد سینه‌ها تا سن 13 سالگی

– وجود فاصله زمانی بیش از 5 سال از شروع رشد سینه‌ها تا شروع نخستین قاعدگی

– عدم شروع قاعدگی تا سن 16 سالگی

 

تمامی افردی که به بلوغ دیررس دچار می شوند، از این‌که با همسن و سالان خود تفاوت دارند، احساس ناخوشایندی دارند. احساس استرس و خجالت ناشی از بلوغ دیررس خصوصاً در پسران اکثر هست. اما دخترانی که نسبت به همسالان خود جثه کوچک‌تری دارند و اندام جنسی آن‌ها رشد نکرده، معمولا به‌اندازه پسران به داشتن مشکل متهم نمیشوند.

 

درمان بلوغ دیررس

 

– درمان دلیل اساس‌اي

– هورمون درمانی

روش درمان بلوغ دیررس به دلیل آن بستگی دارد. در صورتی‌که دلیل بلوغ دیررس یک مریضی اساس‌اي دیگر باشد، درمان مریضی، بلوغ دیررس را هم برطرف میکند.

 

در صورتی‌که به‌طور طبیعی فردی دیرتر از دیگران به بلوغ برسد، نیازی به درمان ندارد، اما درصورتی‌که شخص به خاطر تأخیر یا نداشتن رشد و بلوغ دیررس، شدیداً نگران و مضطرب باشد، بعضی از پزشکان با تجویز داروهای مکمل هورمون جنسی، بلوغ را جلو می اندازند. اقدام به درمان برای پسران بسیار شایع‌تر از دختران هست.

 

درصورتی‌که پسر نوجوانی تا سن 14 سالگی علائم بلوغ را نداشته باشد، ممکن هست مصرف تستوسترون برای یک دوره 4 تا 6 ماهه برای او تجویز شود. با مصرف دوز پایین تستوسترون، بلوغ شخص آغاز میشود و بعضی خصوصیات مردانه مثل عضلانی بودن در بدن او شکل میگیرد، اما مصرف تستوسترون باعث پیش گیری از رشد قد فرد و رسیدن به ماکزیمم قد بالقوه‌ي او نمیشود.

 

در دختران، در صورت نیاز به درمان، دوزهای بسیار پایین استروژن به‌صورت قرص یا برچسب روی پوست، تجویز میشود.

درصورتی‌که بلوغ دیررس بر اثر اختلالات ژنتیکی باشد، قابل درمان نیست؛ اما انجام هورمون‌درمانی باعث شکل‌گیری خصوصیات جنسی در فرد می شود.

در صورت داشتن تومور، ممکن هست نیاز به انجام جراحی باشد، اما این کودکان در معرض خطر ابتلا به کم‌کاری غده هیپوفیز میباشند.

 

جدیدترین مطالب سایت