استرس منفی چیست؟

استرس منفی چیست؟
استرس منفی چیست؟
 
استرس را باید کنترل کرد. در مقاله های قبل نحوه کاهش و درمان کامل استرس را به شما آموزش دادیم.
 
استرس بسیار برای سلامتی خطرناک است و باعث بیماری های جسمی از جمله ناراحتی قلبی میشود. سرکار مدام در حال فعالیت هستیم. کودکان در مدرسه سرشان شلوغ است و خیلی خسته می‌شوند… . تعطیلات نوئل نزدیک می‌شوند اما این تعطیلات پر استرس تر از سال های دیگر است! برای بسیاری از افراد، ماه نوامبر مترادف است با استرس. چگونه می‌توان آرامش را بازیافت و استرس را بهتر مدیریت کرد؟

 

 اما از آنجایی که حس خوبی به ما می‌دهد، آن را به عنوان یک مشکل ارزیابی نمی‌کنیم. استرس چه مثبت و چه منفی، نشان دهندۀ این است که ما باید خودمان را با شرایطی که تغییر می‌کند، وفق دهیم. بنابراین استرس زیان آور نیست. فقط زمانی ناخوشایند است که آسیبی به ما برساند، ما را ناتوان کند، و مانع از انجام کارمان شود؛ یا زمانی مضر است که روی هم انباشته شود و ما هیچ جا را بدون استرس نبینیم.

 

بنابراین بی فایده است که سعی کنیم استرس را به طور کل از بین ببریم: استرس پاسخی طبیعی به شرایط متفاوتی است که ما در آن زندگی می‌کنیم. خیلی بهتر است که سعی کنید استرس تان را “مدیریت کنید”، یعنی نگذارید که خودش را به رفتارهای تان تحمیل کند.

 

برای مدیریت استرس، باید دلایل آن را پیدا کرد
اولین راه برای مدیریت استرس، تحلیل آن است. هیچ چیز بدتر از آن نیست که برای این احساس استرس و نگرانی هیچ کاری انجام نشود! این در حالی است که هر استرسی دلیلی دارد.

گاهی اوقات ما می‌توانیم بر روی این دلیل تأثیر بگذاریم: اگر من همیشه دیر به سر کار می‌رسم و این موضوع به من استرس وارد می‌کند، برای حل این مشکل مثلاً  می‌توانم یک ربع زودتر از خواب بیدار شوم.
 
دلایل دیگر استرس، خصوصاً در رابطه با محیط های زندگی ما (سروصدا، ترافیک و چیزهای دیگر)، تقریباً در حیطۀ اختیارات مان نیستند.
 

اگر واقعاً نمی‌توانیم برای مقابله با آنها کاری انجام دهیم، عاقلانه ترین کار این است که خودمان را با آنها سازگار کنیم. آیا باید زمانی را در ترافیک بمانید؟

از این فرصت برای لیست کردن کارهای خوشایندی که می‌خواهید در هفته ای که می‌آید انجام دهید، بهره ببرید. همسایه تان خیلی سروصدا می‌کند؟ تمرین های تنفسی برای بازیابی آرامش انجام دهید… به این ترتیب فقط سروصدا را تحمل کرده اید و دیگر عصبی نشده اید.
برای مقابله با استرس، تفکرات جدیدی نیاز است
کنترل افکار یا احساسات مان دشوار است؛ اما اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، دیگر مجبور به تحمل ناملایمات نیستیم. یاد بگیرید که چگونه افکار منفی یا نگران کننده را بیرون کنید و در نتیجه استرس تان را کاهش دهید. این کار ذهن مان را آزاد می‌کند که از اقدامی مفیدتر است!
 
مطالب مرتبط:
جدیدترین مطالب سایت