رابطه میان افسردگی و رژِیم غذایی

رابطه میان افسردگی و رژِیم غذایی

آیا رژیم غذایی بر افسردگی ربط دارد ؟

رژیم خوراکی همۀ وقت نمی‌تواند مفید باشد و افراد هم باید دقت کنند که فقط به فکر لاغر شدن نباشند زیرا اینکار باعث میشود شما به افسردگی سوق پیدا کنید .

 

به گزارش تالاب به نقل از “یو اس نیوز”، بعضی شواهد نشان داده اند که مصرف مواد خوراکی فرآوری شده هم خطر و هم ابتلای احتمالی به افسردگی را افزایش میدهند، اما مشکلی که درمورد این مطالعات وجود دارد این هست که چیزهای دیگری مثل مسائل اجتماعی اقتصادی وجود دارند که می‌توانند این مساله را شرح دهند. یک رژیم خوراکی سرشار از غذا هاي فرآوری شده به طور معمول با جمعیت کم درآمد و همینطور آنهایی که با بسیاری عوامل استرس‌زای دیگر در زندگی خود مواجه میباشند و می‌توانند به افسردگی منجر شوند، پیوند خورده هست.

 

اما در سراسر جامعه، شیوع افسردگی طی چند دهه قبل دقیقا همزمان با دور شدن رژیم هاي خوراکی ما از مواد خوراکی تازه و کامل افزایش یافته هست. افراد بسیاری در انتهای دیگر طیف اجتماعی اقتصادی نیز رژیم خوراکی سالمی ندارند. اگر فردی پر مشغله هستید و به مصرف غذا هاي حاضری و فوری عادت کرده اید چون مجبور به اینکار هستید، این سطح استرس موجود نیز با افسردگی مرتبط هست.

 

همانند دیگر مشکلات سلامت مثل مریضی دیابت و مریضی قلبی عروقی، سلامت روان نیز تقریبا تحت تاثیر رژیم خوراکی قرار میگیرد.

 

آیا غذا میتواند به غلبه بر افسردگی کمک کند؟ پاسخ به نظر مثبت می‌رسد.

پزشک درو رمزی، استادیار روانپزشکی در دانشگاه کلمبیا، تاکنون چندین کتاب و مطلب در این اساس به رشته تحریر درآورده هست. به گفته وی، دیدنی دقت‌ترین موضوعی که به تازگی در اساس پژوهش هاي مرتبط با افسردگی خود را نشان داده رژیم خوراکی هست. افرادی که به میزان چندان فست فود مصرف می‌کنند با خطر افزایش یافته 60 تا 80 درصدی ابتلا به افسردگی مواجه میباشند و افرادی که رژیم خوراکی سالم مثل رژیم مدیترانه اي را دنبال می‌کنند با خطر کاهش یافته 40 تا 50 درصدی ابتلا به افسردگی مواجه میباشند. پزشک رمزی به این نکته اشاره داشته هست که ارقامی نمونه درمورد رژیم خوراکی و زوال عقل نیز به دست آمده اند.

پنج توصیه غذایی

الگوهای خوراکی سنتی مثل رژیم خوراکی مدیترانه اي، نروژی یا ژاپنی را دنبال نمایید.

 

مصرف میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، مغزهای خوراکی و دانه ها را افزایش دهید.

 

مواد خوراکی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع چند پیوندی امگا-3 را به میزان چندان در رژیم خوراکی خود جای دهید.

 

مواد خوراکی ناسالم را کنار گذاشته و به جای آن ها مصرف مواد مغذایی مغذی سالم و کامل را مد نظر قرار دهید.

 

مصرف مواد خوراکی فرآوری شده، فست فودها، شیرینی ها و نان هاي تجاری را محدود کنید.

 

بدیهی هست که نکته اي چشمگیر درمورد این پیشنهاد ها وجود ندارد و مواردی ساده محسوب می‌شوند. ما دستورالعمل هایي نمونه را برای حفظ سلامت کلی و پیشگیري از مریضی هاي دیگر مثل دیابت و سرطان مد نظر قرار می‌دهیم. اما رعایت این نکته هاي ساده زمانی که موضوع افسردگی مطرح می‌شود نه تنها ضرری ندارند، بلکه به سود ما نیز هست.

جدیدترین مطالب سایت