ایده های مناسب برای دور کردن افکار منفی

ایده های مناسب برای دور کردن افکار منفی

چگونه فکرهای منفی نکنیم ؟

فکرهای منفی همۀ وقت باعث میشود فرد در زندگی عقب بیوفتد و از این رو بسیار ضربه ببیند .

 

سیاری از ما دائم در حال سر و كله زدن با خود ما هستیم، با افكاری كه گاه و بی‌گاه به سراغمان می آید. گرچه متأسفانه در اغلب موارد این فكرها و گفت‌ و گوهای درونی عمده مثبت نیست و همین مساله موجب میشود

 

همۀ فكرها و گفت‌ و گوهای درونی را بد و استرس‌ زا بدانیم؛ چرا كه معمولا عادت داریم خود ما را به علت اتفاقات قبل محكوم ‌كنیم یا نگران و مضطرب اتفاقات آینده باشیم؛ اتفاقاتی كه هنوز پیش نیامده و مشخص نیست روزی به واقعیت می‌پیوندد یا نه.

 

موضوع مهم این هست كه چنین افكار منفی‌اي میتواند امید به آینده را از بین ببرد و فرد را برای طی مسیر زندگی، تنها و ناامید رها كند، اما چون اعمال ما نتیجه افكارمان هست، اگر بتوانیم تفكراتمان را تغییر دهیم،

 

حتما قادر خواهیم بود طور دیگری هم عمل كنیم و در نتیجه زندگی متفاوتی خواهیم داشت. پس در این مورد هم باید سعی كنید و با تمرین، افكار منفی را به فكرهایی مثبت و انرژی‌بخش تغییر دهید.

ایده های مناسب برای دور کردن افکار منفی

 

بحث‌هاي درونی منفی را حذف كنید

نخستین قدم، كسب آگاهی هست؛ یعنی قبل از هر چیز باید فكرهای منفی را بشناسید و سعی كنید آن ها را به افكار مثبت تغییر دهید؛ گرچه فراموش نكنید این كار ابتدا خیلی سخت هست و نباید ناامید شوید؛ ولی وقتی راهش را پیدا كنید،

 

براحتی می توانید این كار را پیش ببرید. پس اگر سال‌هاست با افكار منفی زندگی كرده‌اید، انتظار نداشته باشید طی یك شب از شر انها خلاص شوید، چون این فكرها به دلایل مختلفی ایجاد میشود كه باید با شناخت دقیق،

 

با انها روبه‌رو شوید؛ مثلا اگر معلم كلاس اول دبستان همۀ وقت شما را دانش‌آموزی بی‌استعداد خطاب كرده باشد، خیلی عجیب نیست اگر هنگام شروع كارهای اخیر، دائم به خودتان بگویید «نمیتوانم»، «این كار برای من خیلی سخت هست» و…

 

اگر هم دائم این فكرهای منفی در ذهن شما چرخیده باشد، حتما برای انجام كارها، اعتماد به نفس كافی نداشته‌اید. پس میبینید چقدر سخت هست در این شرایط باور كنید توانایی شما اکثر از چیزی هست كه خودتان فكر می‌كنید؟!

 

یكی از مشهور‌ترین جملات منفی كه خیلی از ما دائم با خود ما مرور می‌كنیم، این هست: «من نمی توانم». غافل از این كه وقتی به خودتان می گویید « نمیتوانم » یا « این كار خیلی سخت هست »

 

در واقع مقاومتی نسبت به انجام آن كار در خودتان ایجاد می‌كنید كه داشتن چنین مانع ذهنی‌اي می تواند شما را از رسیدن به موفقیت بازدارد. پس هر وقت به خودتان گفتید « من نمیتوانم » كمی به جمله‌تان فكر كنید و بگویید « چرا نمی توانم؟ »

 

تحقیقات متعدد نشان داده هست اكثر نوابغ و دانشمندان كسانی بوده‌اند كه با كار و مطالعه عمده به این موقعیت رسیده‌اند و همین موضوع اثبات می‌كند اگر میخواهید پیروز شوید باید دائم به خودتان بگویید كه میتوانید.

ایده های مناسب برای دور کردن افکار منفی

تائیدات مثبت را از یاد نبرید

وقتی به هدف خاصی می رسید، معمولا جملات و عبارات مثبت را از افراد گوناگون خواهید شنید؛ این عبارت‌ها معمولاً كوتاه، قابل باور و مشخص هست. پس بهتر هست این جملات را بارها برای خودتان تكرار كنید تا نوع دیگری از افكار درونی برای شما ایجاد شود.

 

گام بعدی این هست كه تمام این تائیدات را با صدای بلند و با شور و شوق بگویید؛ حواستان باشد خواندن از روی جملات و كلماتی مثبت بدون هیچ حسی، فایده‌اي ندارد.

ایده های مناسب برای دور کردن افکار منفی

به فكرهای مثبت بال و پر دهید

به گزارش تالاب یكی از ویژگی‌هاي افكار منفی، طولانی بودن و كامل شدن آنهاست؛ فكرهای منفی این قدر در ذهن باقی میماند و دنبال هم میچرخد تا یك ماجرای تلخ و منفی بزرگ در ذهن شكل بگیرد،

 

اما از حالا به بعد، سعی كنید به جای چنین كاری، این تمرین را انجام دهید؛ فكرهای خوشحال و مثبت را مثل یك فیلم طولانی و نشاط ‌انگیز دنبال كنید.

 

بعضی از تجسم‌ها بسیار خوب خواهد بود و باید تا می توانید داستان را ادامه دهید و بگذارید ساعت‌ها زمان شما را به خودش اختصاص دهد. درضمن، خیلی بهتر هست اگر این داستان را درمورد خودتان بسازید و تصور كنید به هدف‌هاي‌تان رسیده‌اید.

جدیدترین مطالب سایت