روش مبارزه با بی خوابی ؟

روش مبارزه با بی خوابی ؟

اگر مشکل بی خوابی یا بد خوابی دارید این مقاله را حتما بخوانید.

 

روش مبارزه با بی خوابی

 
 
رای به خواب رفتن، خاموش کردن چراغ ها کافی نیست! ممکن است به دلایل متعددی، خواب مان به هم بخورد، یکی از رایج ترین دلایل بی خوابی استرس و نگرانی است که طی روز بر روی هم انباشته شده و شب هنگام تشدید می‌شوند. 
 
در تمام موارد، نباید مشکل را بزرگ کرد و فرد می‌بایست تمام تلاشش را بکند تا خواب مناسبش را بازیابد. بازیابی خواب بی شک از مسیر شناخت درست ریتم شخصی خواب فرد و رعایت چند اصل سادۀ بهداشتی می‌گذرد.
 
اگر به شما «خواب آور» توصیه می‌شود، فقط باید میزان کمی از آن و برای مدت محدودی مصرف شود، در غیر این صورت خطر اعتیاد به آنها وجود دارد. تمرینات ریلکسیشن را فراموش نکنید، این تمرینات کمک می‌کنند که آرامش و سکون تان را هنگام خواب بازیابید.

 

بی خوابی، یکی از مشکلات بسیار رایج در رابطه با خواب

بی خوابی بسیار رایج است زیرا یک پنجم افراد بزرگسال از این مشکل رنج می‌برند، با این حال یک بی خوابی ساده و پیش پاافتاده می‌تواند نتایج بسیار شدیدی در زندگی روزانۀ فرد حتی بر وضعیت سلامتش داشته باشد.

 

به گزارش تالاب بنابراین بی خوابی از دید جامعۀ پزشکی اهمیت روز افزونی پیدا کرده و جدی تر شده است، به عنوان شاهد می‌توان از اعلامیه سازمان جهانی سلامت دربارۀ اهمیت این موضوع یاد کرد.

فدراسیون بین المللی انجمن های پژوهشی دربارۀ خواب، یک برنامه ای عملی دربارۀ خواب و سلامتی را پیش روی خود قرار داده است. در فرانسه، نشست هایی ترتیب داده شده است تا پزشکان را نسبت به این موضوع حساس کنند.

 

بی خوابی چیست؟

 آیا با خستگی از خواب بلند می‌شوید و احساس می‌کنید که فقط یک خواب کوتاه و سبک داشته اید؟

بی خوابی یک بار از دید کمی (کاهش مدت طبیعی خواب) و یک بار از دید کیفی (کاهش کیفیت خواب) توصیف می‌شود.

اگر بی خوابی طول بکشد می‌تواند خستگی بسیار آزاردهنده ای با خود به همراه داشته باشد، از جمله تغییرات خلق و خو و احتمالاً همراه با تحریک پذیری و زودرنجی و همچنین مشکلات حافظه و تمرکز. بنابراین در صورتی که بی خوابی طول بکشد، باید حواستان جمع باشد و به آن اهمیت دهید. 
 
بی خوابی دلایل متعددی دارد
همه بیماری ها ممکن است بی خوابی را با خود به همراه داشته باشند، خصوصاً اگر این بیماری ها همراه با درد، تب یا نگرانی باشند.
 
برخی اوقات مشکلات ارتباطی با خواب ندارند، مانند سوزش یا لرزش پاها، کابوس های تکراری و توقف در تنفس. دلیلی ندارد که این مشکلات را بزرگ و پیچیده کنید، در اولین فرصت با پزشک تان دربارۀ این موارد حرف بزنید.
 

رایج ترین مورد بی خوابی معلول علت های روانی است، که اغلب در رابطه با حوادث گذشته است، مانند پشت سر گذاشتن عمل جراحی و یا تولد فرزند که افسردگی زمان زایمان را با خود به همراه دارد.

 

یک زندگی پراسترس، نداشتن برنامه زمانی منظم، دغدغه های خانوادگی یا شغلی، زمان های بسیار کم برای استراحت یا تفریح نیز دلایل دیگری هستند که ما را مضطرب و در نتیجه بی خواب می‌کنند.

 

گاهی اوقات این اضطراب علامت یک مشکل عمیق تر است، مانند وضعیت افسردگی، بنابراین نشانه های دیگری را نیز با خود به همراه دارد مانند از دست دادن انرژی، سستی یا تغییراتی در اشتها.

 

جدیدترین مطالب سایت