روش های کاربردی برای دور کردن عادت های بد زندگی

روش های کاربردی برای دور کردن عادت های بد زندگی

چگونه عادت های نامناسب را ترک کنیم ؟

برای دور کردن عادت هاي بد فقط کافیست در ادامه ما را دنبال نمایید و به نکاتی کاربردی گوش دهید .  

 

عادت‌هاي بد، زندگی را مختل کرده و مانع رسیدن به اهداف می شوند، این عادت‌ها سلامت جسم و روح را نیز به خطر می اندازند و وقت و انرژی را اتلاف میکنند. پس چرا رهای‌شان نمیکنیم؟ و از همه ی مهمتر، آیا راهی وجود دارد که از شر عادت‌هاي بد خلاص شویم؟

 

در این مقاله برای‌تان میگوییم چطور میتوانید رفتارهای بد را از زندگیتان حذف کرده ودر عوض عادت‌هاي خوب و سالم را جایگزین کنید.

 

چه چیزی باعث شکل‌گیری عادت‌هاي بد میشود؟

 

اکثر عادت‌هاي بد ما، دو علت دارند…

 

اضطراب و دلزدگی 

به گزارش تالاب اکثر اوقات، عادت‌هاي بد صرفا شیوه‌اي برای غلبه بر اضطراب و ملالت‌هاي روحی ما میباشند. هر عادت بدی، از جویدن ناخن‌ها گرفته تا نوشیدن الکل و یا وقت اتلاف کردن در اینترنت میتواند یک واکنش ساده در برابر اضطراب و دلزدگی باشد. اما نباید اینجور باشد! شما می توانید با ذکر گرفتن روش‌هاي اخیر و سالم با اضطراب و ملالت‌هاي خود مبارزه کنید، و سپس عادت‌هاي خوب را جایگزین‌شان کنید.

 

اگرچه، گاهی اضطراب یا دلزدگی که روی پیدای عادت‌هاي بد هست، دلیلی عمیق‌تر و مخفی دارد. شاید فکر کردن به این علت‌ها سخت باشد اما اگر واقعا تصمیم دارید تغییراتی ایجاد کنید پس باید با خودتان روراست باشید.

 

آیا پشت ِ عادت‌هاي بد شما، باور یا علت خاصی وجود دارد؟ آیا چیزی عمیق‌تر این میان هست که باید به آن دقت کنید؛ مثلا یک ترس، یک ماجرا و یا یک عقیده‌ي محدود کننده که باعث می شود شما وادار شوید به چیزی که به ضررتان هست ادامه دهید؟

 

شناسایی علت عادت‌هاي بد، برای ترک انها یک ضرورت بی چون و چراست. 

شما یک عادت بد را حذف نمی کنید، بلکه جایگزینش میکنید

 

تمام عادت‌هایي که هم اکنون دارید، چه خوب و چه بد، به علت در زندگی شما وجود دارند. به عبارتی، این رفتارها نفعی بشما میرسانند، حتی اگر از سایر جهات بد باشند. گاهی این منفعت، بیولوژیکی هست، مثلا سیگار کشیدن یا دارو مصرف کردن. گاهی هم منفعت یک عادت، روحی و هیجانی هست، مثلا زمانی که به یک رابطه‌ که می دانید به ضررتان هست ادامه می دهید. در تعداد زیادی از موارد، عادت بد شما، صرفا راهی برای کنار آمدن با اضطراب هست. مثلا جویدن ناخن، کندن مو، تکان دادن پا و یا فشردن فک‌ها. این «منفعت‌ها» یا دلایل، می توانند به عادت‌هاي بد کوچک کشیده شوند.

 

مثلا باز کردن ایمیل به محض روشن کردن کامپیوتر مقدور هست بشما این حس را بدهد که ارتباطات برقرار هست. اما چک کردن تمام ایمیل‌ها، کارآمدی و عملکرد شما را تخریب می کند، حواس‌تان را پرت می کند و شما را با اضطراب درگیر میکند. اما این فایده را دارد که احساس نکنید چیزی را از دست داده‌اید، و این عادتی هست که همین طور ادامه پیدا می کند. عادت‌هاي بد به این علت که بالاخره سودی بشما میرسانند، به سختی قابل حذف کردن میباشند و درست به همین علت هست که پیشنهاد‌ي «دیگر اینکار را نکن»، معمولا بیفایده هست. شما نیاز دارید عادت خوبی را جایگزین عادت بدتان کنید که تقریبا همان «منفعت» را برای‌تان داشته باشد.

 

مثلا اگر عادت کرده‌اید هر وقت دچار اضطراب می شوید سیگار بکشید، پیشنهاد‌ي «دیگر سیگار نکش» پیشنهاد‌ي موثری نیست. در عوض شما باید سراغ راه متمایز دیگری برای غلبه بر اضطراب‌تان بروید و آن رفتار یا راه اخیر را جایگزین سیگار کشیدن کنید.

 

به عبارتی دیگر، عادت‌هاي بد ریشه در نیازهای خاصی در زندگیتان دارند. و برای همین بهتر هست عادت‌هاي بد خودرا با عادت‌هاي سالم‌تری جایگزین کنید که همان نیازهای‌تان را برطرف کنند. اگر از خودتان توقع دارید بدون گزینه هیچ رفتار مثبتی، فقط عدت بدتان را کنار بگذارید، پس نیازهایی برای‌تان باقی خواهد ماند که برطرف نمیشوند و نمی توانید برای مدتی طولانی به آن ها بی‌اعتنایی کنید.

 

روش های کاربردی برای دور کردن عادت های بد زندگی

دور کردن عادت های بد

 

شناسایی علت عادت‌هاي بد، برای ترک آن ها یک ضرورت بی چون و چراست‎

 

چطور یک عادت بد را کنار بگذاریم؟

 

جایگزینی برای عادت بد خود انتخاب کنید 

شما نیاز به یک برنامه‌ي از پیش تعیین شده دارید که بدانید چطور قرار هست به اضطراب یا ملالت و یا هر چیز دیگری که باعث عادت بدتان هست، جواب بدهید. اگر هوس سیگار کشیدن کردید، چه چیزی را قرار هست جایگزینش کنید؟ «مثلا تمرین تنفس». وقتی نوتیفیکشن فیس بوک‌تان صدای‌تان کرد، بجای فورا چک کردن آن، چه کاری قرار هست انجام دهید؟ عادت بدتان هر چه که هست باید برای جایگزین کردن آن برنامه‌ي قبلی داشته باشید وگرنه تلاش‌تان بیفایده و دقیقا کوتاه مدت خواهد بود.

 

عوامل محرک عادت بدتان را تا حد مقدور حذف کنید 

اگر عادت کرده‌اید هر وقت در منزل بیکار می شوید، کلوچه بخورید، پس تمام کلوچه‌ها را از منزل بیرون کنید! اگر نخستین کاری که بعد از لم دادن روی مبل انجام میدهید، روشن کردن تلویزیون هست، پس ریموت نظارت را در اتاقی، داخل یک گنجه و جایی که دسترسی به آن سخت باشد مخفی کنید. سعی کنید با دور کردن یا حذف کردن هر چیزی که شما رابه سوی عادت بدتان سوق میدهد، ترک عادت را برای خودتان ساده‌تر کنید. همین حالا محیط خودرا تغییر دهید تا نتیجه را مشاهده نمایید.

 

از کسی بخواهید تا کمک‌تان کند 

چند بار پیش آمده که به تنهایی یک رژیم کاهش وزن را در پیش گرفته‌اید؟ یا مثلا نیت ترک سیگار را داشته‌اید اما به کسی چیزی نگفته‌اید؟ حتما هم پیش خودتان گفته‌اید اینطوری بهتر هست چون اگر پیروز نشوم، کسی شاهد شکست من نخواهد بود!

 

اما کار درست این هست که کسی همراهی‌تان کند. مثلا با کسی دوست شوید که او هم نیت ترک سیگار را دارد. شما دو نفر میتوانید با احساس مسئولیت نسبت به هم دیگر و تشویق بابت توانمندی‌ها و پیروزی‌ها، تکیه‌گاه و انگیزه‌اي قوی برای هم باشید.

 

دور و برتان را از آدم‌هایي پُر کنید که زندگی‌شان جوریست که شما آرزو دارید 

لازم نیست رفقا قدیمی‌تان را کنار بگذارید، اما قدرت ِ پیدا کردن ِ رفقا اخیر را نادیده نگیرید. با کسانی معاشرت کنید که عادت‌هاي خوبی که شما آرزویش را دارید، در پیش گرفته‌اند.

 

خودتان را پیروز تصور کنید 

خودتان را تصور کنید که پاکت سیگار را دور می‌اندازید ودر عوض یک غذای سالم برای خود میخرید یا صبح زودتر از خواب بیدار میشوید. عادت بدتان هر چه که هست، خودتان را در حالت غلبه بر آن تجسم کنید و از موفقیت خود لذت ببرید. خودتان را مشاهده نمایید که با هویتی اخیر و اصلاح شده، چه انسان بهتری شده‌اید.

 

لازم نیست آدم ِ دیگری بشوید، فقط کافیست به اصل خودتان برگردید 

خیلی وقت‌ها پیش آمده که فکر کنیم برای ترک عادت‌هاي بدمان، لازم هست کلا آدم ِ دیگری بشویم. حقیقت این هست که همان آدم ِ دیگر را در حال حاضر در درون خود داریم، به افزون‌ي عادت‌هاي بد! در واقع، این احتمال خیلی ضعیف هست که ما این عادت‌هاي بد را در تمام طول عمر خود داشته‌ایم. لازم نیست سیگار کشیدن را ترک کنید، فقط کافیست به همان آدم ِ غیرسیگاری که بودید برگردید. حتی اگر آن آدم ِ ایده‌آل، سالهای زیادی با هم اکنون شما فاصله گرفته باشد، بالاخره وجود داشته، پس شما قطعا و حتما می توانید باز هم به او برگردید.

 

از کلمه‌ي «اما» برای غلبه بر گفتگوهای منفی درون‌تان بهرهگیری کنید 

یک مضمون که باید در مورد نبرد با عادت‌هاي بد بدانید این هست که به سهولت مقدور هست در تله‌ي قضاوت نادرست درباره خودتان بیفتید و توجیه کنید که چرا بهتر عمل نکرده‌اید. هر وقت که دچار اشتباهی شدید یا افکار منفی احاطه‌تان کرد، جمله‌ي منفی خودرا با یک «اما» در انتها، ادامه دهید:

 

. من چاق هستم و تناسب اندام ندارم، اما می توانم در عرض چند ماه آینده، اندام بهتری داشته باشم. 

. من یک احمق هستم و هیچ کس به من احترام نمی گذارد، اما قرار هست برای رشد مهارت‌هاي فردی‌ام تلاش کنم. 

. من یک بازنده هستم، اما همه ی گاهی شکست میخورند.

 

برای شکست هم برنامه داشته باشید 

همه ی‌ي ما گاهی شکست می خوریم. بجای این که بابت یک اشتباه خودتان را سرزنش کنید، برای آن برنامه داشته باشید. همه ی‌ي ما گاهی از روند درست خارج می شویم، آن چیزی که افراد پیروز را از سایرین جدا می کند این هست که آن ها میتوانند خیلی زود خودشان را بازیابی کنند. استراتژی‌هاي زیادی برای بازیابی اطمینان بنفس و روحیه وجود دارد که بعد از شکست یا دچار اشتباه شدن میتواند بشما کمک کند تا به حالات عادی خود برگردید.

 

هوشمندانه هدف تعیین کنید 

اگر میخواهید بدانید نخستین قدم برای ترک عادت‌هاي بد چیست، پیشنهاد میکنیم با آگاهی و هشیاری روندتان را آغاز کنید. سعی کنید در تله‌ي احساسی که نسبت به عادت بد خود دارید گرفتار نشوید. شاید احساس گناه کنید یا دوران‌هاي زیادی رابه رویاپردازی مشغول باشید و با ایکاش‌ گفتن‌ها، دوران را از دست بدهید، اما این افکار شما را از چیزی که در حال روی دادن هست دور خواهند کرد. در عوض هشیاری و آگاهی میتواند بشما نشان بدهد چطور واقعا می توانید تغییر ایجاد کنید.

 

. عادت بد شما، دقیقا چه دوران‌هایي اتفاق می‌افتد؟ 

. در طول روز چند بار سراغ عادت بد خود میروید؟ 

. در چه مکان یا شرایطی عادت بدتان را انجام میدهید؟ 

 . با چه کسانی هستید؟ 

. چه چیزهایی برانگیزاننده‌ي عادت بدتان میباشند  و باعث میشوند شروعش کنید؟

 

خیلی راحت با پیگیری این سوال‌هاي هوشمندانه می توانید نسبت به رفتار بدتان آگاهی بیشتری پیدا کرده و ایده‌هاي بسیار زیادی برای توقف‌شان به ذهن‌تان خطور کند. یک کاغذ و قلم همه ی وقت دوست‌تان باشد، هر وقت عادت بدتان روی داد، روی کاغذ، دوران و جزئیات آن را یادداشت کنید. در پایان روز، تمام گزارش کارتان را بررسی کنید و مشاهده نمایید چه نتیجه‌اي می گیرید. هدف‌تان این نیست که خودتان را قضاوت یا ملامت کنید و احساس یک آدم گناهکار را داشته باشید.

 

تنها هدف شما باید این باشد که نسبت به دوران وقوع عادت بد و شرایط آن، آگاهی کامل پیدا کنید. با این روش، شما چندین قدم‌تر جلوتر از عادت بدتان خواهید بودو تبحر خوبی روی آن پیدا خواهید کرد. سپس می توانید آغاز کنید به ایفا کردن ایده‌هاي‌تان که مطمئنا کاربردی‌ترین ایده‌ها را خودتان خواهید داد چون شما تنها کسی هستید که خودتان را خوب می‌شناسید!

 

ترک عدت‌هاي بد، به دوران و تلاش نیاز دارد، اما مهمتر از همه ی، پشتکار و اراده‌ي راسخ می خواهد. اکثر آنهایی که در انتها پیروز میشوند رفتار یا عادت ناپسندی را ترک کنند، چندین بار شکست خورده و باز هم سعی کرده‌اند. شاید چند راهی که در پیش می گیرید، جواب ندهد و خوب نباشد اما علت نمیشود سایر شیوه‌ها نیز همین طور باشند.

 

جدیدترین مطالب سایت