شغل های مناسب برای زنان + 7 توصيه مهم به زنان شاغل

شغل های مناسب برای زنان + 7 توصيه مهم به زنان شاغل

داشتن یک شغل مناسب برای هر زنی مهم و قابل توجه است . امروزه زنان بسیار دارای شغلهای مهم و پر درآمد هستند و جامعه جهانی به حضور بیشتر زنان نیازمند است.

 

ما در اینجا طبق آمارها به شما خواهیم گفت چه شغل های مناسب تر زنان است و بهترین درآمد را دارد و همچنین توصیه هایی را به زنان شغل خواهیم کرد.

 

به گزارش تالاب در سه دهه گذشته، درآمد متوسط زنان شاغل ۶۳ درصد افزایش یافته است. در حال حاضر بیش از یک سوم زنان بیشتر از همسران خود پول در می آورند.

 

زمانی زنان تمایل چندانی به دنبال کردن تحصیلات عالیه نداشتند، اما امروزه در کسب مدارک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس از مردان پیشی میگیرند.

 

شغل های مناسب برای زنان + 7 توصيه مهم به زنان شاغل

با توجه به این واقعیت ها، بهترین و پولسازترین مشاغل برای زنان چه شغل هایی هستند؟

اینروزها زنان بیش از پیش، عهده دار مشاغل تخصصی با درآمد بالا می‌شوند و فاصله با مردان را کمتر می‌کنند. محققان آمریکایی با بررسی آمارهای مربوط به مشاغل گوناگون به نتایج جالبی دست یافته اند.

 

به گزارش تالاب بر این اساس، مشاغلی که به تحصیلات دانشگاهی نیاز دارند و عمدتا در حوزه سلامت و بهداشت، علم و تکنولوژی و کسب وکار متمرکز شده اند، مناسب ترین شغل ها برای زنان شناخته میشوند.

 

مشاغل آکادمیک و بطور کلی تدریس، ان هم در مقاطع بالای آموزشی، بهترین شغل برای زنان است. گزارش ها حاکی از ان هستند که میزان رضایت زنان از این شغل بسیار بالا است ودر عین حال، درآمد سالانه ای بین ۵۹ هزار دلار تا ۹۴ هزار دلار برای آنان به همراه دارد.

 

این میزان درآمد برای زنان مناسب است و به غیر از ان؛ معلمی پرستیژ و احساس استقلال به زنان میدهد و محیط شغلی هیجان انگیزی برای آنان دارد. تحقیقات نشان می‌دهند زنان بیش از مردان به موقعیت و فضای کاری خود اهمیت می‌دهند.

 

زنان از قدیم وظیفه نگه‌داری از اعضای خانواده را بر عهده داشته اند. شاید بهمین دلیل، مشاغلی که در انها امنیت و آرامش وجوددارد، می‌توانند مناسب زنان باشند؛ مشاغلی در حوزه های‌ انسان شناسی، اقیانوس شناسی یا مدیریت علوم طبیعی.

 

در واقع، بررسی ها نشان می‌دهند زنان به امنیت در کار، بیش از حقوق و فرصت پیشرفت، اهمیت می‌دهند.

شغل های مناسب برای زنان + 7 توصيه مهم به زنان شاغل

همچنین زنان نسبت به مردان، برای نقشی که شغلشان در اجتماع دارد، اهمیت بیشتری قائل هستند. بنابر این مشاغل حوزه های‌ بهداشت و درمان، مانند دندانپزشکی، چشم دکتری و دکتری که خدمات ارزنده ای به جامعه میرسانند مطلوب زنان هستند.

 

در مقابل، زنان کمترین رضایت را از مشاغلی مانند خدمات و تهیه غذا، فروشندگی، کارگری در خط تولید و منشی گری و دستیار اداری دارند.

 

از طرف دیگر، پردرآمدترین شغل برای زنان، داروسازی است. این شغل بطور متوسط در هفته ۱۸۹۸ دلار یا تقریباً ۹۹ هزار دلار درسال درآمدزایی دارد. زنان بیش از نصف داروخانه ها «۵۶ درصد» را در دست دارند ودر این شغل به اندازه مردان پول در می آورند.

 

داروسازی شغلی است که بلافاصله پس از فارغ التحصیلی می‌توان از ان پول درآورد و به نسبت پول و زمانی که شما برای تحصیل دراین رشته صرف می‌کنید، بازگشت سرمایه خوبی دارد.

 

برای دریافت مدرک لیسانس داروسازی، باید فقط ۴ سال دوره تخصصی این رشته را در دانشگاه بگذرانید، اما پزشکان و جراحان، علاوه بر ۴ سال تحصیل در رشته دکتری، ۳ تا ۸ سال دوره انترنی و رزیدنتی را باید بگذرانند. با این حال، دکتری بعد از داروسازی، وکالت و مدیریت سیستم های‌ اطلاعاتی و کامپیوتری، چهارمین شغل پردرآمد برای زنان است.

 

دکتری در کشور آمریکا درآمدی معادل ۱۵۲۷ دلار در هفته یا حدود ۷۹ هزار دلار درسال برای زنان به همراه دارد که ۲۱ درصد کمتر از پزشکان مرد است.

 

دلیل این امر ان است که پزشکان مرد بیشتر در رشته های‌ پرریسک ودر عین حال پردرآمدی مانند جراحی پلاستیک و جراحی مغز و اعصاب تخصص می‌گیرند، در حالی‌که پزشکان زن، به تخصص های‌ کم درآمدتر مانند دکتری عمومی یا اطفال روی می آورند. به هرحال، مشاغل مربوط به حوزه های‌ دکتری و بهداشت، بیشترین درآمدها را برای زنان به همراه دارند.

شغل های مناسب برای زنان + 7 توصيه مهم به زنان شاغل

پرستاران زن «رتبه ۶ پردرآمدترین شغل» در کشور آمریکا بطور متوسط هزار و ۱۴۳۲ درآمد در هفته دارند و ۸۵ درصد پرستاران زن هستند.

 

همچنین اکثریت روانشناسان «رتبه ۱۰»؛ فیزیوتراپ ها «رتبه ۱۲» و مدیران خدمات درمانی «رتبه ۱۶» را زنان تشکیل میدهند.

 

زنان در همه ی این مشاغل بیش از ۶۰ هزار دلار درسال درآمد دارند. حوزه های‌ علم، تکنولوژی و مهندسی نیز درآمدهای بالایی برای زنان دارند و اختلاف دست مزد دراین مشاغل با مردان کمتر است.

 

اما زنان کمتر علاقه ای به این مشاغل نشان میدهند. طراحان نرم افزار زن «رتبه ۷» بطور متوسط هفته ای ۱۳۸۸ دلار درآمد دارند. اما تنها ۱۸ درصد این مشاغل را زنان تشکیل میدهند.

 

مشاغل مدیریتی را بیشتر مردان در اختیار گرفته اند. مدیرعاملی پنجمین شغل پردرآمد برای زنان است. اما زنان تنها ۲۵ درصد مشاغل مدیریتی رابه خود اختصاص می‌دهند و ۳۱ درصد کمتر از مدیران مرد درآمد دارند.

 

با این حال، زنان دراین حوزه در حال پیشرفت هستند. درسال ۲۰۱۰ زنان ۴۴ درصد کل مدارک تحصیلی رشته مدیریت را دریافت کرده اند که افزایش ۷۵ درصدی را از سال ۲۰۰۰ نشان میدهد. درضمن، ۴۰ درصد کل شرکت های‌ خصوصی را زنان راه اندازی میکنند.

شغل های مناسب برای زنان + 7 توصيه مهم به زنان شاغل

7 توصيه مهم به زنان شاغل

توانايي هماهنگ‌کردن زندگي حرفه‌ای خسته‌کننده با زندگي خانوادگي کاملا منظم يک شاهکار است؛ مخصوصا اگر خانم خانه، مادر هم باشد. امروز در اکثر کشورهاي پيشرفته 85 درصد زنان 25 تا 49 سال در کنار زندگي خانوادگي خود، زندگي حرفه‌ای‌شان را نيز دنبال مي‌کنند.

 

مادران شاغل عموما تلاش مي‌کنند از پرستار بچه يا مهدها يا نزديکان براي هماهنگ‌کردن کار و کودکشان، کمک بگيرند ولي با اين حال برخي زنان بهتر از ديگران قادر به برنامه‌ريزي کردن براي زندگي خود هستند.

 

کارشناسان براي شما پيشنهاداتي دراين زمينه دارند:

 

1- برنامه‌ريزي داشته باشيد

زمان مي‌تواند بهترين دوست و بهترين دشمن شما باشد. در صورتي که شما هم مادر هستيد هم يک زن شاغل بهتر است از زمان بهترين بهره را ببريد. بسياري از زنان شاغل در روز جمعه براي تمامي هفته غذا مي‌پزند و آن ها را در فريزر آماده نگاه مي‌دارند تا هرروز وادار نباشند ساعاتي رابه پخت غذا اختصاص دهند و شب که باز مي‌گردند بجاي آنکه غذا درست کنند مي‌توانند تنها غذا را گرم کرده و ساعات باقي مانده خود رابه آماده‌کردن لباس‌ها و برنامه‌های درسي فرزندشان اختصاص دهند. از طرف ديگر سعي مي‌کنند صبح‌ها زودتر از خواب بيدار شوند و برخي از کارهاي ضروري مثل امور بانکي و… را در اول وقت اداري انجام دهند.

 

2- از کارتان ندزديد

مادربودن به اين معني نيست که شما کمتر از يک حقوق‌‌بگير بدون فرزند کار کنيد. جالب است بدانيد مادران شاغل بيش از زنان شاغل مي‌توانند تمرکز و تحرک داشته باشند.

 

براي آنکه رييس خودرا هميشه راضي نگاه داريد و به او اثبات کنيد که بسيار موثر هستيد روزهايي که وقت بيشتري داريد زودتر به محل کار بياييد و ديرتر ان را ترک کنيد تا اگر روزي مجبوريد کمي ديرتر بياييد و زودتر به خانه بازگرديد، کسي شما را سرزنش نکند.

 

البته هميشه اين موضوع را در نظر بگيريد که شما يک زندگي خانوادگي هم داريد و نبايد درصورت اصرار همکاران، ساعات متعلق به اعضاي خانواده رابه کارتان ببخشيد.

 

3- وقت شناس باشيد

براي آنکه هم خانواده و هم رييس خودرا راضي نگه داريد بهترين راه حل ان است که هر کاري را در زمان خودش انجام دهيد. در خانه کارهاي اداري را فراموش کنيد ودر اداره مرتبا به خانه زنگ نزنيد.

 

بدين ترتيب شما مي‌توانيد بيشترين استفاده را از ساعات خود ببريد و موثر باشيد در صورتي که شما روزي وادار بوديد کارهاي اداره‌تان رابه منزل ببريد بهتر است صبح اين موضوع رابا اعضاي خانواده در ميان بگذاريد و نظر انها را جلب کنيد.

 

از طرف ديگر اگر کودکان شما عادت دارند بدون هيچ دليلي بعدازظهرها به محل کار شما بيايند، بهتر است اين عادت را متوقف کنيد. تنها در صورتي که کار ضروري پيش آمد، اعضاي خانود‌ه‌تان مي‌توانند به محل کارتان مراجعه کنند يا با شما تماس بگيرند.

 

برعکس در صورتي که رييس و همکارانتان عادت دارند، خارج از وقت اداري با شما تماس بگيرند بهترين کار اين است که وقتي در خانه هستيد تلفن همراهتان را خاموش کنيد يا تنها به sms جواب دهيد.

شغل های مناسب برای زنان + 7 توصيه مهم به زنان شاغل

4- استراحت کنيد

نبايد تمامي انرژي خودرا صرف زندگي خانوادگي و کاري‌تان کنيد. اگرچه هر دوي انها بشما نياز مبرم دارند اما فراموش نکنيد که شما هم بايد براي خودتان وقتي قايل شويد. بعنوان مثال فعاليت بدني مورد علاقه‌تان را انتخاب کنيد و ساعاتي از روز رابه ان اختصاص دهيد.

 

پياده‌روي، ژيمناستيک، يوگا يا حتي به خريد رفتن با دوستان مي‌تواند بشما کمک کند احساس خستگي را از خود دور کنيد. کمي با خود خلوت کنيد تا بتوانيد هميشه به اندازه کافي انرژي داشته باشيد.

 

5 – کمک بگيريد

کارکردن تصميمي است که شما به همراه همسرتان ان را گرفته‌ايد. پس از او در کارهاي خانه و رسيدگي به امور فرزندان نيز کمک بگيريد. شستن ظروف، آماد‌ه‌کردن غذا، جاروکردن، بردن و آوردن کودکان به مدرسه و حمام‌کردن کوچولوها وظايفي هستند که بهتر است انها رابا همسرتان تقسيم کنيد تا موفق باشيد.

 

در صورتي که شما کمبود مالي نداريد مي‌توانيد از پرستار بچه يا خدمتکار براي رسيدگي به امور منزل نيز کمک بگيريد. بدين ترتيب شما وقت آزاد بيشتري خواهيد داشت.

 

6- خودتان را مقصر ندانيد

هيچ زني قادر نيست هم کارهاي منزل و هم کارهاي اداري خودرا بدون هيچ کم و کاستي باهم هماهنگ کند. خودرا مقصر ندانيد. اگر امروز خسته‌ايد و قادر نيستيد آشپزي کنيد، اشکالي ندارد اگر هرچند وقت يک بار پيتزا سفارش دهيد يا غذاي حاضري بخوريد.

 
 

7- هويت‌تان را فراموش نکنيد!

مادربودن، همسربودن و يک زن شاغل بودن نبايد موجب شود که شما تبديل به يک برده شويد. شما بايد زنانگي خودرا هميشه حفظ کنيد. بسياري از زنان عادت دارند از خود بزنند و فداکاري کنند تا ديگران در آسايش باشند.

 

اما اينکار چندان صحيح نيست. لذت‌های زنانه را هميشه در خود زنده نگاه داريد. هرچند وقت يک بار به آرايشگاه برويد و براي خودتان هم لباس‌های شيک بخريد. شما يک زن هستيد و سعي کنيد با غرور يک زن باقي بمانيد.

 

منبع:ایران سلامت

جدیدترین مطالب سایت